Endelig svar fra JM om tilladelspligt til Co2, eller ej...

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Endelig svar fra JM om tilladelspligt til Co2, eller ej...

Indlæg af Timber » 25. sep 2019, 18:50

Det korte svar er , JA, det ER tilladelsespligtigt at have en Co2-skyder, som det ser ud i dag... (Bare hvis man skal videre, og er ligeglad med detaljerne :blink: :fun: )

Det lidt længere... Vi havde jo en lille debat i foråret og lidt hen på sommeren, hvor det blev kraftigt antydet at Co2-våben var blevet tilladelsesfrie, med henvisning til noget lovtekst...

Link til tråde i bunden...

Jeg besluttede mig for at skrive til JM om dette var korrekt forstået, eller hvordan tingene nu hang sammen.. Efter at have ventet et godt stykke tid, og egentlig troede de havde glemt mig, dukkede der minsandten en mail op i går aftes, og ja, det var i går aftes ved 17-tiden.. I den stod der at jeg skulle kontakte en navngiven fuldmægtig telefonisk...

Dette gjorde jeg så i dag( d.25/9-2019).. Hun undskyldte ventetiden, men forklarede at mit spørgsmål havde både været det meste af JM rundt, og endda via politiet og deres våbentekniske afdeling... Jeg havde kort sagt rodet lidt rundt i noget af en lovjungle.. Og hun erkendte den var lidt spidsfindig og knap så nem at finde rundt i og ud af...

Men altså, som sagt er Co2-våben pt. tilladelsespligtige.. De var dog udemærket klar over det tossede i det, da man jo kan køber 500kr. luftgeværer der er klart kraftigere (Det var derfor det havde været over våbenteknisk afdeling)...

Så det hun ville overbringe til mig telefonisk var at der faktisk bliver arbejdet på at de skal være tilladelsesfrie, på lige linje som hard- og paintball, samt 4,5mm luftgeværer.. Tidshorisont m.v. ville hun dog ikke ud med.. Hun var glad for henvendelsen, men tilføjede dog at jeg dog ikke var den eneste der havde påpeget problematikken, men min henvendelse havde måske alligevel sat et eller andet i gang der kunne virke som en løftestang i processen.. Så det krydser jeg da alt for at det bliver i hvert fald...

Under alle omstændigheder synes jeg at jeg er blevet yderst fint behandlet, omend det tog sin tid, og hun var på vores side i problematikken.. Håber sgu det kommer til at ske snart...

En anden ting jeg ved vi har debatteret herinde, er om 4,5+mm hagl skal i skab eller ej.. Så det spurgte jeg hende også om.

Det SKAL de faktisk, jvf våbenloven.. Har ikke lige paragrafen ved hånden, men det er enten Paragraf 1, eller 2, under opbevaring... Og den er der nok ikke lige pt. udsigt til at få ændret desværre..

Link til de to tråde...

https://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=29&t=78273

https://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=29&t=78128
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 331 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Re: Endelig svar fra JM om tilladelspligt til Co2, eller ej...

Indlæg af Fast Fumble » 25. sep 2019, 19:29

Timber skrev:
25. sep 2019, 18:50
En anden ting jeg ved vi har debatteret herinde, er om 4,5+mm hagl skal i skab eller ej.. Så det spurgte jeg hende også om.

Det SKAL de faktisk, jvf våbenloven.. Har ikke lige paragrafen ved hånden, men det er enten Paragraf 1, eller 2, under opbevaring... Og den er der nok ikke lige pt. udsigt til at få ændret desværre..
Det er ikke våbenloven der fastsætter hvordan våben og ammunition skal opbevares.
Og jeg mener nu ikke 4,5mm hagl skal i våbenskab, men hvis nogen kan henvise til det relevante cirkulære eller bekendtgørelse...?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 25. sep 2019, 19:33

Fast Fumble skrev:
25. sep 2019, 19:29
Timber skrev:

Det er ikke våbenloven der fastsætter hvordan våben og ammunition skal opbevares.
Og jeg mener nu ikke 4,5mm hagl skal i våbenskab, men hvis nogen kan henvise til det relevante cirkulære eller bekendtgørelse...?
Nej, 4,5mm skal ikke. Men større skal... :smile: Beklager hvis jeg har formuleret mig klodset..
er om 4,5+mm hagl skal i skab eller ej
Hun læste op fra et par paragrafer angående opbevaring, men kan ikke lige huske hvilke.. Beklager demensen.. :razz:
M.v.h. Timber

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 86 times

Indlæg af ESAF » 25. sep 2019, 19:38

Timber skrev:
25. sep 2019, 19:33
Fast Fumble skrev:
Timber skrev:

Nej, 4,5mm skal ikke. Men større skal... :smile: Beklager hvis jeg har formuleret mig klodset..
Hun læste op fra et par paragrafer angående opbevaring, men kan ikke lige huske hvilke.. Beklager demensen.. :razz:
Det lyder vanvittigt, skal hagl til haglpatroner mon også under lås og slå?! (i så fald, hvad med lejekugler)
Nåmmen ellers godt gået! Fint svar. :respekt:
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 25. sep 2019, 19:41

ESAF skrev:
25. sep 2019, 19:38
Timber skrev:
Fast Fumble skrev:
Timber skrev:

Det lyder vanvittigt, skal hagl til haglpatroner mon også under lås og slå?! (i så fald, hvad med lejekugler)
Nåmmen ellers godt gået! Fint svar. :respekt:
Det er fordi de bliver betragtet som ammunition til tilladelsespligtige våben.. Tåbeligt, men desværre god nok..

Og tak... :razz:
M.v.h. Timber

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 25. sep 2019, 19:42

Timber skrev:
..
..
Tjaeee, den er jeg ikke enig i, men det er også ligegyldigt, da en 5,5 luftskyder (som man vel at mærke BRUGER (man kunne godt få dispensation til at besidde den, hvis den var købt den før lovændringen, og man søgte om det inden for en tidsfrist, men så må man ikke bruge den)) alligevel også skal i våbenskab.
I øvrigt må man godt købe dem uden tilladelse.
Hvis I forstår hvad jeg mener :smile:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 25. sep 2019, 19:45

Langenge skrev:
25. sep 2019, 19:42
Timber skrev:
..
..
Tjaeee, den er jeg ikke enig i, men det er også ligegyldigt, da en 5,5 luftskyder (som man vel at mærke BRUGER (man kunne godt få dispensation til at besidde den, hvis den var købt den før lovændringen, og man søgte om det inden for en tidsfrist, men så må man ikke bruge den)) alligevel også skal i våbenskab.
I øvrigt må man godt købe dem uden tilladelse.
Hvis I forstår hvad jeg mener :smile:
Som jeg skrev til ESAF, bliver haglene betragtet som ammunition til tilladelsespligtige våben, og derfor skal være under lås i et godkendt skab, rent juridisk..

Totalt tåbeligt.... Men det er der jo så meget i den lovgivning der er..
M.v.h. Timber

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 25. sep 2019, 19:55

Det lyder helt Sort - mon ikke kan gerne vil kværulere lidt over det emne?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 25. sep 2019, 20:05

Det var vist også det svar de fleste af os forventede. :smile:
Jeg vil ikke engang sige at så må det være endeligt afgjort, for der skal som nok være nogen der stadig vil bestride det.

Men meget interessant hvis de rent faktisk arbejder på at få lovliggjort dem.
Jeg er dog lidt ked af at de foretrækker at ordne den slags per telefon. Den slags forespørgsler bør besvares på skrift, om ikke andet som et resume af telefonsamtalen.

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 25. sep 2019, 20:13

ReneKJ skrev:
25. sep 2019, 20:05
Det var vist også det svar de fleste af os forventede. :smile:
Jeg vil ikke engang sige at så må det være endeligt afgjort, for der skal som nok være nogen der stadig vil bestride det.

Men meget interessant hvis de rent faktisk arbejder på at få lovliggjort dem.
Jeg er dog lidt ked af at de foretrækker at ordne den slags per telefon. Den slags forespørgsler bør besvares på skrift, om ikke andet som et resume af telefonsamtalen.
Jo, det er selvfølgeligt øv ikke at have noget på skrift. Men rent faktisk står det i våbenloven allerede hvis bare man læser den korrekt..

Det eneste der er undtaget for tilladelse er jo Co2-drevet hard og paintball-våben, samt 4,5mm luftgeværer.. Står i stk. et eller andet i våbenloven..

Det lød vitterligt som om at der var blevet lagt hårdt ud i selen for at få klarlagt problematikken.. Og hun indrømmede da også at våbenloven nogen gange var lidt af en jungle..
M.v.h. Timber

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 193 times
Been thanked: 349 times

Indlæg af Marius » 26. sep 2019, 05:53

Tak for indsatsen!
Og positivt at de er klar over at loven er fjollet på dette punkt.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 26. sep 2019, 15:56

Marius skrev:
26. sep 2019, 05:53
Tak for indsatsen!
Og positivt at de er klar over at loven er fjollet på dette punkt.
Det var da så lidt altså..

Og egentlig lød det sådan lidt mellem linjerne, at problematikken har været kendt længe, men løsningen har bare været syltet så at sige.. Så min henvendelse gjorde at det blev gravet frem igen. Og denne gang sker der så åbenbart noget...
M.v.h. Timber

Slettes2
UDMELDT AF NVF
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 12 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af Slettes2 » 9. jul 2020, 18:25

Jeg er blot nysgerrig på, om der er noget som helst nyt i sagen?

Tænker at den gode Timber havde postet et evt. svar fra JM hvis det var kommet, men der kunne måske være én eller anden form for ny(ere) info? :smile:

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 9. jul 2020, 20:30

Luftskipper skrev:
9. jul 2020, 18:25
Jeg er blot nysgerrig på, om der er noget som helst nyt i sagen?

Tænker at den gode Timber havde postet et evt. svar fra JM hvis det var kommet, men der kunne måske være én eller anden form for ny(ere) info? :smile:
Jeg har intet hørt, og den flinke dame ville ikke give nogen dato.. Desværre..

Mit bud er at der også er gået corona i det, og sagen er havnet nederst i en eller anden støvet bunke...
M.v.h. Timber

Slettes2
UDMELDT AF NVF
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 12 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af Slettes2 » 9. jul 2020, 20:36

Den tanke har jeg også haft :impatient:

Besvar