ACØ og ACV er blevet lagt sammen til "PAC" i Holstebro

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Svart
Newbie
Newbie
Interesser: Pistol og revolverskydning
Geografisk sted: Helsinge
Has thanked: 8 times
Been thanked: 4 times
Kontakt:

Re: ACØ og ACV er blevet lagt sammen til "PAC" i Holstebro

Indlæg af Svart » 22. aug 2024, 15:42

[/quote]

:welcome:

Det er en debat, som har været oppe mange gange før. Og tro mig, når jeg siger, at vi deler din frustration.

Det korte svar er dog, at ja, det kunne gøres meget mere effektivt, men det er ikke noget, man prioriterer fra politikerne og myndighedernes side. Så det tager den tid, det nu engang tager, indtil vi på et tidspunkt får et digitalt våbenskab. Er det tilfredsstillende, som det er nu? Nej, absolut ikke. Men det vinder ikke de store stemmer at advokere for hurtigere behandling af våbentilladelser...
[/quote]

:smile:
Jeg er helt enig med dig, og vi "alle" deler virkelig den frustration over, hvordan systemet fungerer i dag. Som du skriver så er det en problemstilling, der har været oppe at vende mange gange, og det er tydeligt, at der mangler politisk vilje til at prioritere en mere effektiv løsning.
Som tingene står nu, er systemet både tungt og utidssvarende, hvilket er yderst utilfredsstillende for alle os, der er afhængige af det.

Derfor overvejer jeg seriøst at tage initiativ til et borgerforslag, hvor jeg vil fremlægge et grundigt og velovervejet forslag til, hvordan processen kan optimeres og moderniseres, dette kan opnås uden væsentlig besvær. Mit mål er at skabe en mere strømlinet og digital løsning, som både kan gøre arbejdet lettere for myndighederne og mindske ventetiden for os borgere. Jeg mener, at det er på tide, at vi får et system, der er i trit med den tid, vi lever i.

Selvom det kan virke som et snævert emne, er det vigtigt at huske, at en mere effektiv håndtering af våbentilladelser handler om meget mere end blot at spare tid. Det handler også om retssikkerhed, forudsigelighed og borgernes tillid til, at myndighederne håndterer deres sager på en ordentlig og rettidig måde. Jeg håber, at et sådant forslag kan skubbe til den politiske dagsorden og måske endda inspirere til en bredere diskussion om, hvordan vi generelt kan modernisere og effektivisere vores offentlige systemer.

Jeg ved godt, at det kan være en udfordring at få den nødvendige opbakning, da det som nævnt ikke er et emne, der typisk vinder mange stemmer. Men jeg tror på, at hvis vi står sammen og får gjort opmærksom på problemet, så kan vi måske få sat gang i en ændring.

:thumbup:
Præcision er kunsten at gentage perfektion 🎯. Med en rolig hånd 🤚 og skarpt fokus 👀, rammer jeg mit mål hver gang. Skydning er mere end bare et skud, det er en livsstil 🏆."

:NVFrules:

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 258 times
Been thanked: 150 times

Indlæg af Greyberd63 » 22. aug 2024, 17:30

Staten dækker mange områder, hvilke it forbedringer der skal udføres først, er vel et prioritering spørgsmål.
Både hvorvidt det giver besparelser i omkostningerne, og hvor/eller det giver borgerne en forbedret service, og i givet fald hvor mange der berøres.

Det er vel ikke anderledes end i meget store private virksomheder

Mvh
Grey

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 417 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 23. aug 2024, 09:21

Svart skrev:
21. aug 2024, 16:15
Jeg vil også gerne dele min frustration over de uacceptabelt lange ventetider på våbengodkendelser. For mit vedkommende har det taget hele seks måneder at få godkendt en simpel 9mm, og min hustru har ventet lige så længe på en .22. Det er virkelig frustrerende at have bestilt, købt og betalt for et våben den 7. april, kun for at sidde og vent og vente i uvished i halve år.

Men hvorfor tager det så lang tid?
Med de teknologiske muligheder, vi har i dag, virker det gammeldags og ineffektivt, at vi skal vente i måneder på en godkendelse. Jeg synes, det er på tide, at systemet bliver digitaliseret, så vi kan få en hurtigere og mere gennemsigtig proces.
Når det gælder SKV, så skal vores egne skytteorganisationer også gribe i egen barm. Alt undtagen PAC's behandling har skytteorganisationerne selv ansvaret for, incl. hvor papirtungt det er.

Det sagt, så er det selvfølgelig også et spørgsmål om økonomi, det kommer nok snildt til at koste 500.000 eller mere at få udviklet en udvidelse af det eksisterende SKV system og en integration til PAC's systemer.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 315 times
Been thanked: 874 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 23. aug 2024, 10:33

Mapzter skrev:
23. aug 2024, 09:21
Det sagt, så er det selvfølgelig også et spørgsmål om økonomi, det kommer nok snildt til at koste 500.000 eller mere at få udviklet en udvidelse af det eksisterende SKV system og en integration til PAC's systemer.
Jep, og (jeg arbejder med digitalisering af offentlige systemer, i privat regi) så er der lige den detalje, at der er mange andre offentlige systemer som enten ikke er digitaliseret, eller kun delvist digitaliseret - systemer som anvendes i erhvervs-regi og ikke kun i forbindelse med sport - som har brug for investeringer i samme størrelsesorden eller mere, som enhver politiker vil opfatte som langt vigtigere for samfundets funktion, end våbentilladelse.

Jeg tror det bliver op ad bakke.

Jeg siger ikke du skal undlade at tage initiativet, Svart, men du skal nok forberede dig på et meget, meget langt sejt træk, og så skal det have to ben: Et til myndighederne og et til skytteorganisationerne. Hvis digitaliseringen skal virke, skal begge ben nemlig digitaliseres helt.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 503 times
Been thanked: 584 times

Indlæg af Ras.Killing » 23. aug 2024, 10:51

Man skal også have in mente, at det nye system heller ikke havde til formål at skabe hurtige behandlingstid.

Det var udelukkende et spørgsmål om, at det gamle system ikke kunne håndterer de ekstra informationer.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 111 times
Been thanked: 124 times

Indlæg af Epae » 23. aug 2024, 11:08

Ras.Killing skrev:
23. aug 2024, 10:51
Man skal også have in mente, at det nye system heller ikke havde til formål at skabe hurtige behandlingstid.

Det var udelukkende et spørgsmål om, at det gamle system ikke kunne håndterer de ekstra informationer.
Solgte de ikke den øgede pris på tilladelserne som at det var også en måde at få behandlingstiden ned på 20 dage eller hvad det nu var af fantasier de luftede?
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 23. aug 2024, 11:10

Epae skrev:
23. aug 2024, 11:08
Ras.Killing skrev:

Solgte de ikke den øgede pris på tilladelserne som at det var også en måde at få behandlingstiden ned på 20 dage eller hvad det nu var af fantasier de luftede?
Jo men det var før det nye IT system.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Epae » 23. aug 2024, 11:13

Ras.Killing skrev:
23. aug 2024, 11:10
Epae skrev:
Ras.Killing skrev:

Jo men det var før det nye IT system.
Ikke meget før... men til den tid var de jo allerede godt beviste om at deres nuværende system ikke kunne klare EU kravene. Men det fortæller stadigvæk om en målsætning som er lidt forsvundet som dug for solen og det bliver bare en nye norm at tingene tager en krig.
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Ruger SFAR - .308 Win

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 73 times
Been thanked: 721 times

Indlæg af Flugteren » 23. aug 2024, 11:48

Epae skrev:

Det var den officielle forklaring...men vi ved alle godt, at de ekstra penge skulle gå til andre poster i stedet.

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Epae » 23. aug 2024, 12:48

Flugteren skrev:
23. aug 2024, 11:48
Epae skrev:

Det var den officielle forklaring...men vi ved alle godt, at de ekstra penge skulle gå til andre poster i stedet.
præcis det jeg ville ind på ;)
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Ruger SFAR - .308 Win

Brugeravatar
Svart
Newbie
Newbie
Kontakt:

Indlæg af Svart » 23. aug 2024, 13:05

Fast Fumble skrev:
23. aug 2024, 10:33
Mapzter skrev:
23. aug 2024, 09:21
Jep, og (jeg arbejder med digitalisering af offentlige systemer, i privat regi) så er der lige den detalje, at der er mange andre offentlige systemer som enten ikke er digitaliseret, eller kun delvist digitaliseret - systemer som anvendes i erhvervs-regi og ikke kun i forbindelse med sport - som har brug for investeringer i samme størrelsesorden eller mere, som enhver politiker vil opfatte som langt vigtigere for samfundets funktion, end våbentilladelse.

Jeg tror det bliver op ad bakke.

Jeg siger ikke du skal undlade at tage initiativet, Svart, men du skal nok forberede dig på et meget, meget langt sejt træk, og så skal det have to ben: Et til myndighederne og et til skytteorganisationerne. Hvis digitaliseringen skal virke, skal begge ben nemlig digitaliseres helt.
En vigtig pointe er, at mange skytter risikerer at blive tabt i dette kaos og de lange ventetider. For mange er det ikke bare en formalitet, men noget der påvirker deres mulighed for at dyrke deres sport og deltage i konkurrencer. Hvis vi ikke får gjort noget ved digitaliseringen af både myndighedernes og skytteorganisationernes systemer, vil disse problemer kun blive værre.

Det er derfor, det er så vigtigt, at vi kæmper for en løsning. Selvom det er en udfordring, og vejen frem er lang, må vi ikke lade skytterne betale prisen for en ineffektiv proces. Vi skal arbejde for en digitalisering, der fungerer for alle parter, så ingen bliver tabt i ventetiden eller forhindret i at udøve deres sport.

Det er helt rigtigt, at økonomien spiller en stor rolle, og at en udvidelse af det eksisterende SKV-system og integration til PAC's systemer kan løbe op i 500.000 kr. eller mere. Der er også mange andre offentlige systemer, som stadig mangler digitalisering eller kun er delvist digitaliseret. Disse systemer, som ofte bruges i erhvervssammenhæng, kan have højere prioritet for politikere, fordi de anses som mere kritiske for samfundets funktion end våbentilladelser.

Jeg er enig i, at det bliver en udfordring, og at der vil være modstand. Men det betyder ikke, at vi skal undlade at tage initiativet. Tværtimod, det kræver et langt og sejt træk, og en strategisk tilgang med fokus på to hovedområder: myndighederne og skytteorganisationerne. Begge parter skal være fuldt digitaliseret for at sikre, at systemet fungerer effektivt. Det er en kompleks opgave, men en nødvendig indsats, hvis vi skal gøre processen mere smidig og effektiv.

Så selvom vejen bliver lang og kræver tålmodighed, er det ikke en grund til at lade være med at prøve. Vi skal være realistiske omkring udfordringerne, men også proaktive i at løse dem. Med den rette strategi og vedholdenhed kan vi opnå resultater, der gavner både skytter og samfundet som helhed.

Systemet er forældet, og jeg mener, at det er værd at kæmpe for. Vi taler om 32.000 aktive skytter fordelt på 363 skytteforeninger og 175.000 jægere med gyldigt jagttegn – altså over 200.000 personer, hvilket er det samme som antallet af aktive i håndbold. Min påstand er, at der er økonomi til det, eller at det kunne finansieres via et skyttetegn, som man også har for fiskere, som får et fisketegn.

Men med den økonomi Danmark fremstår at have, så bør der være økonomi til det. :blink:
Præcision er kunsten at gentage perfektion 🎯. Med en rolig hånd 🤚 og skarpt fokus 👀, rammer jeg mit mål hver gang. Skydning er mere end bare et skud, det er en livsstil 🏆."

Svendsen10
Newbie
Newbie
Interesser: pistol
Geografisk sted: sjælland
Been thanked: 5 times

Indlæg af Svendsen10 » 4. sep 2024, 19:28

SKV 4 søgt d 7/6 via DGI godkendt af PAC i dag, så nu venter vi på et brev.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Greyberd63 » 4. sep 2024, 21:53

Jep de er vist nået dertil, jeg har sager betalt 25 og 28 maj, de er afsluttet 28 august.

Både SKV2 og ¤

mh
grey

Brugeravatar
Svart
Newbie
Newbie
Kontakt:

Indlæg af Svart » 8. sep 2024, 11:55

Greyberd63 skrev:
4. sep 2024, 21:53
Jep de er vist nået dertil, jeg har sager betalt 25 og 28 maj, de er afsluttet 28 august.

Både SKV2 og ¤

mh
grey
Det er skræmmende, at der er så stor en forskel, og det rejser spørgsmålet, om DGI overhovedet er den rette til at varetage denne type opgave.

I sidste uge talte jeg med politiet, fordi denne kaotiske situation er ved at drive mig til vanvid – og de gav mig faktisk ret i, at det er håbløst. Det, der virkelig får mig til at ryste på hovedet, er, hvordan DGI håndterer det hele. Ifølge politiet er der tilsyneladende kun én person til at dække alle DGI's skytter, jægere osv. i hele Danmark. Én enkelt person til at tage sig af ansøgninger for et helt land – det siger sig selv, at det skaber en enorm flaskehals. Vi sendte flere ansøgninger ind, som jeg tidligere har nævnt, primo april. Først den 13. august har politiet modtaget ansøgningerne. Ansøgningerne har ligget hos DGI i 4,5 måned.

Og som om det ikke var nok, har DGI valgt at holde sommerlukket i hele 4 uger! Det betyder, at vi kan se frem til yderligere en måneds ventetid på vores ansøgninger. Jeg forstår simpelthen ikke, hvordan man kan forsvare at lukke ned i så lang tid, især når man ved, hvor mange der er afhængige af, at tingene kører smidigt. Det virker som om, man har fuldstændig mistet jordforbindelsen. :censored: :censored:

Politiet, som i øvrigt har en behandlingstid på 2-4 uger afhængigt af mængden af ansøgninger, kunne se to af mine ansøgninger samt min hustrus, fordi jeg kender hendes CPR-nummer. Men helt ærligt, hvad er det for et system? Hvorfor er der ikke flere ressourcer til at håndtere ansøgningerne? Hvorfor vælger man at lukke ned i så lang tid uden at informere om det? Og måske mest foruroligende: Hvorfor er klubben ikke engang klar over, at der er lukket, og at ansøgninger ikke behandles i 4 uger?

Det er virkelig svært at forstå, og jeg er forundret over, at man ikke har taget højde for, hvor stort et problem dette er – for os alle sammen.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Greyberd63 » 8. sep 2024, 13:47

DGI har nu 2 personer, og det var "kun" 3 ugers ferie lukket.
tid
Skydesport Danmark, der er kun en, og vist ikke fuld tid på opgaven, og sikkert også ferie lukket i ? uger

mvh
Grey

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 99 times

Indlæg af FBN » 8. sep 2024, 14:35

@Svart

Ved ikke om du roder rundt i de forskellige forbund ?

DGI har 2 ansatte de er normalt meget hurtigere til at
håndtere ansøgninger.
Og de har meldt ferie den ene 27-28-29 den anden 28-29-30
der står også på web de har lukket uge 42.

Skydesport Danmark har 1 person og har i flere år været
rigtig langsomme til at behandle ansøgninger, (men de
skulle vist give noget kick back til skytteforeningerne for at de sender SKV den vej) har jeg hørt som rygte et par gange.
Og på web har de også meldt ferie lukket 19 juli-5 august
Vedhæftede filer
IMG_5801.jpeg
IMG_5802.png
Senest rettet af FBN 8. sep 2024, 20:21, rettet i alt 1 gang.
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Brugeravatar
Svart
Newbie
Newbie
Kontakt:

Indlæg af Svart » 8. sep 2024, 17:08

FBN skrev:
8. sep 2024, 14:35
@Svart

håndtere ansøgninger.

skulle vist give noget kick back til skytteforeningerne for at de sender SKV den vej) har jeg hørt som rygte et par gange.
Og på web har devigsp meldt ferie lukket 19 juli-5 august
Jeg har kun videregivet, hvad politiet har oplyst mig.

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 396 times
Been thanked: 119 times

Indlæg af The Mad Viking » 8. sep 2024, 17:13

Svart skrev:
8. sep 2024, 17:08
FBN skrev:
@Svart

håndtere ansøgninger.

"Well, there's your problem, right there" :giggle:
De er generelt flinke hos PAC, men forvent ikke, at de ved ret meget om SKV-kontorerne, hvis ikke lige du får fat i en anden end en tilfældig kontorassistent.
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Brugeravatar
Svart
Newbie
Newbie
Kontakt:

Indlæg af Svart » 8. sep 2024, 22:26

The Mad Viking skrev:
8. sep 2024, 17:13
Svart skrev:
FBN skrev:
@Svart

håndtere ansøgninger.

De er generelt flinke hos PAC, men forvent ikke, at de ved ret meget om SKV-kontorerne, hvis ikke lige du får fat i en anden end en tilfældig kontorassistent.

Det kan godt være, men Anders virkede egentlig ret kompetent. Det ændrer dog ikke på, at min hustru og jeg ansøgte om en SKV (og betalte for det) i starten af april. Den blev først modtaget hos politiet/PAC den 13. august. Det er et faktum, uanset om der er én eller ni medarbejdere på arbejde, at processen er uacceptabelt langsom, når det kan tage 4-5 måneder. Hvis der så går endnu en måned i PAC, ender vi reelt med 6 måneders ventetid. I mit tilfælde er der nu gået mere end 6 måneder, og jeg har stadig ikke modtaget min SKV. :mad:

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 396 times
Been thanked: 119 times

Indlæg af The Mad Viking » 9. sep 2024, 01:04

Svart skrev:
8. sep 2024, 22:26
The Mad Viking skrev:
8. sep 2024, 17:13
Svart skrev:
FBN skrev:
@Svart

håndtere ansøgninger.

Det kan godt være, men Anders virkede egentlig ret kompetent. Det ændrer dog ikke på, at min hustru og jeg ansøgte om en SKV (og betalte for det) i starten af april. Den blev først modtaget hos politiet/PAC den 13. august. Det er et faktum, uanset om der er én eller ni medarbejdere på arbejde, at processen er uacceptabelt langsom, når det kan tage 4-5 måneder. Hvis der så går endnu en måned i PAC, ender vi reelt med 6 måneders ventetid. I mit tilfælde er der nu gået mere end 6 måneder, og jeg har stadig ikke modtaget min SKV. :mad:
Jeg forstår din frustration, bare rolig. :thumbup:

Jeg ventede lidt over et (1) år, på min ene SKV2... :impatient:
Ikke min første, så det var ikke dér problemet lå. (Problemet lå i Brøndby)
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Has thanked: 58 times
Been thanked: 417 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 9. sep 2024, 12:36

Svart skrev:
8. sep 2024, 11:55
Det, der virkelig får mig til at ryste på hovedet, er, hvordan DGI håndterer det hele. Ifølge politiet er der tilsyneladende kun én person til at dække alle DGI's skytter, jægere osv. i hele Danmark.
Bare lige for en god ordens skyld - SKV, både hos DGI og Dansk Skytte Union, behandler kun våbenregistrering for skytter, ikke for jægere. Hvis en ansat hos PAC har fortalt dig det, så har vedkommende også misforstået det.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 9. sep 2024, 12:58

Mapzter skrev:
9. sep 2024, 12:36
Svart skrev:
Det, der virkelig får mig til at ryste på hovedet, er, hvordan DGI håndterer det hele. Ifølge politiet er der tilsyneladende kun én person til at dække alle DGI's skytter, jægere osv. i hele Danmark.
Bare lige for en god ordens skyld - SKV, både hos DGI og Dansk Skytte Union, behandler kun våbenregistrering for skytter, ikke for jægere. Hvis en ansat hos PAC har fortalt dig det, så har vedkommende også misforstået det.
Jeps.

Og DGI behandler så igen kun DGI skytterne og Dansk Firmaidræt (som køber sig til ydelsen af DGI).

Jeg tror dog det er korrekt, at det primært er Alice som sidder med SKV i Vingsted, og ved Brøndby er der jo ikke meget aktivitet sammenlignet med DGI.

Så PAC medarbejderen kunne jo godt få den opfattelse, at det kun er en person, der sidder med det hele.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Svart
Newbie
Newbie
Kontakt:

Indlæg af Svart » 9. sep 2024, 14:15

Ras.Killing skrev:
9. sep 2024, 12:58
Mapzter skrev:
9. sep 2024, 12:36
Svart skrev:
Jeps.

Og DGI behandler så igen kun DGI skytterne og Dansk Firmaidræt (som køber sig til ydelsen af DGI).

Jeg tror dog det er korrekt, at det primært er Alice som sidder med SKV i Vingsted, og ved Brøndby er der jo ikke meget aktivitet sammenlignet med DGI.

Så PAC medarbejderen kunne jo godt få den opfattelse, at det kun er en person, der sidder med det hele.

Fair nok! Det giver god mening, hvis det er sådan, det hænger sammen. Men det ændrer ikke på, at processen fortsat er unødigt træg og langsom. Når vi lever i en tid, hvor digitalisering og effektivisering burde være normen, er det foruroligende, at vi stadig oplever så meget bureaukrati og forsinkelser i sagsbehandlingen.

Jeg har faktisk fremsat et borgerforslag, der netop adresserer denne problemstilling. Det handler om at sikre hurtigere og mere effektiv sagsbehandling i offentlige systemer, så borgerne ikke skal vente unødvendigt længe på afgørelser og svar. Hvis du har lyst til at støtte forslaget, kan du læse mere om det og give din opbakning her: Borgerforslag – https://www.borgerforslag.dk/se-og-stoe ... d=FT-18201 - ved ikke om det skal oprettes som en ny tråd alene.

Jeg mener, det er på høje tid, at vi får moderniseret de offentlige processer, så de matcher de krav og forventninger, vi har i dag. Vi skylder borgerne en mere smidig og transparent tilgang til den offentlige administration.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 9. sep 2024, 15:05

Svart skrev:
9. sep 2024, 14:15
Jeg har faktisk fremsat et borgerforslag, der netop adresserer denne problemstilling. Det handler om at sikre hurtigere og mere effektiv sagsbehandling i offentlige systemer, så borgerne ikke skal vente unødvendigt længe på afgørelser og svar. Hvis du har lyst til at støtte forslaget, kan du læse mere om det og give din opbakning her: Borgerforslag – https://www.borgerforslag.dk/se-og-stoe ... d=FT-18201 - ved ikke om det skal oprettes som en ny tråd alene.
Dit forslag bære desværre lidt præg af, at du ikke helt forstår systemet.

Først og fremmest er det vigtigt at forstå, at der er tale flere systemer, der arbejder sammen.
  • SKV (Skytteforeningernes Våbenregistrering) som administreres af de tre forbund: DGI, Skydesport Danmark og Dansk Firmaidræt. Det er med andre ord idrætsorganisationer, og ikke en offentlig myndighed
  • PAC (Politiets Administrative Center)
SKV er første led, og drives af henholdsvis DGI i Vingsted og Skydesport Danmark i Brøndby. De tager stilling til, om våbnet må anvendes til deres discipliner, hvor mange våben ansøgeren har i forvejen, håndtere betaling osv. Hvis alt er som det skal være, så sender de det videre til PAC, som kontrollere om ansøgeren må have våben og registrere våbnet i deres register. Herefter kommer ansøgningen retur til SKV, som så laver våbenpåtegningen og sender til formanden der har ansøgt.

PAC har netop (i 2022/2023) fået et sprit nyt IT-system til mange millioner kroner. Vi kan diskuterer hvor godt det reelt er, men man skal nok ikke regne med, at de skifter det ud lige foreløbigt.

Ift. automatisk bagrundstjek skriver du: Automatisk baggrundstjek vil sikre, at ansøgninger uden risici hurtigt godkendes, mens sager med potentielle problemer bliver grundigt vurderet, hvilket opretholder høj sikkerhed.

Jeg er ret sikker på, at det allerede er sådan systemet køre ift. vandelsgodkendelse. Systemet køre en automatisk screening. Popper der noget op, så er der en medarbejder der skal tage stilling til det.

Ud over det, så er det tidligere i år besluttet af Folketinget, at der nu også skal til at være en form for sundhedstjek ift. psykiske lidelser. Ingen ved endnu hvordan det skal håndteres... Men det vil næppe give hurtigere behandlingstid!

SKV kunne måske effektiviseres, men problemet i at lave sådan et system som du efterspørger, er prisen. Som sagt drives SKV af skytteorganisationerne, så pengene til sådan et system skal tages ud af medlemmernes lommer. Skydesport Danmark har ingen penge, og har dårligt råd til den ene administrative medarbejder, som de har lige nu. DGI er også inde i spareøvelser, så at smide mange millioner kroner efter et IT-system er bare ikke realistisk.

Det nuværende system er muligvis ikke det mest optimale, men det virker trods alt og giver ikke underskud. Det er værd at tage med, når man driver en forening/forbund.

Jeg kan ikke se, hvilken indflydelse Folketinget har, på det system som SKV benytter? Så jeg forstår ikke helt borgerforslaget.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Svart
Newbie
Newbie
Kontakt:

Indlæg af Svart » 9. sep 2024, 15:24

Ras.Killing skrev:
9. sep 2024, 15:05
Svart skrev:
9. sep 2024, 14:15
Dit forslag bære desværre lidt præg af, at du ikke helt forstår systemet.

Først og fremmest er det vigtigt at forstå, at der er tale flere systemer, der arbejder sammen.
  • SKV (Skytteforeningernes Våbenregistrering) som administreres af de tre forbund: DGI, Skydesport Danmark og Dansk Firmaidræt. Det er med andre ord idrætsorganisationer, og ikke en offentlig myndighed
  • PAC (Politiets Administrative Center)
SKV er første led, og drives af henholdsvis DGI i Vingsted og Skydesport Danmark i Brøndby. De tager stilling til, om våbnet må anvendes til deres discipliner, hvor mange våben ansøgeren har i forvejen, håndtere betaling osv. Hvis alt er som det skal være, så sender de det videre til PAC, som kontrollere om ansøgeren må have våben og registrere våbnet i deres register. Herefter kommer ansøgningen retur til SKV, som så laver våbenpåtegningen og sender til formanden der har ansøgt.

PAC har netop (i 2022/2023) fået et sprit nyt IT-system til mange millioner kroner. Vi kan diskuterer hvor godt det reelt er, men man skal nok ikke regne med, at de skifter det ud lige foreløbigt.

Ift. automatisk bagrundstjek skriver du: Automatisk baggrundstjek vil sikre, at ansøgninger uden risici hurtigt godkendes, mens sager med potentielle problemer bliver grundigt vurderet, hvilket opretholder høj sikkerhed.

Jeg er ret sikker på, at det allerede er sådan systemet køre ift. vandelsgodkendelse. Systemet køre en automatisk screening. Popper der noget op, så er der en medarbejder der skal tage stilling til det.

Ud over det, så er det tidligere i år besluttet af Folketinget, at der nu også skal til at være en form for sundhedstjek ift. psykiske lidelser. Ingen ved endnu hvordan det skal håndteres... Men det vil næppe give hurtigere behandlingstid!

SKV kunne måske effektiviseres, men problemet i at lave sådan et system som du efterspørger, er prisen. Som sagt drives SKV af skytteorganisationerne, så pengene til sådan et system skal tages ud af medlemmernes lommer. Skydesport Danmark har ingen penge, og har dårligt råd til den ene administrative medarbejder, som de har lige nu. DGI er også inde i spareøvelser, så at smide mange millioner kroner efter et IT-system er bare ikke realistisk.

Det nuværende system er muligvis ikke det mest optimale, men det virker trods alt og giver ikke underskud. Det er værd at tage med, når man driver en forening/forbund.

Jeg kan ikke se, hvilken indflydelse Folketinget har, på det system som SKV benytter? Så jeg forstår ikke helt borgerforslaget.

Tak for dit svar.
Jeg forstår nu lidt af, hvordan systemerne hænger sammen (tak for dine tidligere input), men jeg vil gerne præcisere et par ting, da mit forslag bygger på nogle specifikke udfordringer, som jeg mener kan adresseres på en anden og langt bedre måde.

For det første er jeg godt klar over, at SKV administreres af idrætsorganisationer og ikke af en offentlig myndighed.
Mit forslag handler ikke om at ændre, hvem der styrer systemet, men om at skabe bedre integration mellem SKV og PAC. For det er jo afgørende, at disse systemer fungerer mere effektivt sammen, især når vi taler om at sikre en hurtigere og mere strømlinet proces.

Vedrørende det automatiske baggrundstjek, så er mit forslag at forbedre den del af processen yderligere. Jeg ved, at PAC allerede foretager en automatisk screening, men mit forslag går ud på at øge brugen af automatisering, så ansøgninger, der ikke udløser nogen alarmer, kan godkendes endnu hurtigere uden manuel indgriben. Dette ville kunne reducere behandlingstiden for mange ansøgninger, hvilket er et stort problem i dag. Hvis systemet allerede gør dette i en vis udstrækning, så bør vi måske se på, hvorfor det ikke har den ønskede effekt, og hvordan vi kan optimere det.

Angående den økonomiske side forstår jeg godt, at SKV drives af organisationer med begrænsede ressourcer.
Men her mener jeg, at der kunne være en mulighed for at søge statslig støtte til netop denne opgradering, da våbenregistrering er et emne, der har en bredere samfundsmæssig betydning end blot i sportsverdenen. Fordi PAC har et program til millioner, er det jo ikke sikkert det rammer inden for "skiven"
En mere effektiv proces vil gavne både SKV og PAC samt de mange brugere, der sidder og venter på deres ansøgninger.

Endelig handler mit forslag ikke om at ændre hele strukturen, men om at fremme et samarbejde mellem SKV, PAC og Folketinget, så vi kan sikre, at processen ikke trækker unødvendigt ud på grund af teknologiske eller administrative begrænsninger.
Jeg forstår, at PAC har fået et nyt IT-system, men som du selv nævner, kan vi diskutere, hvor godt det reelt fungerer, og der er potentiale for at forbedre integrationen mellem SKV og PAC. Naturligvis er jeg også præget af at jeg er frygtelig irriteret over at vente i over 6 måneder, og tæller +30 våben som nu venter i vores lille skytteforening, nogle endda fra Marts måned.

Jeg håber, dette hjælper til at præcisere intentionen bag mit forslag.
Målet er at skabe en mere effektiv og strømlinet proces, der både kan håndtere de stigende krav og forventninger fra brugere og sikre, at sikkerheden opretholdes på et højt niveau.

Besvar