Det er den reneste gang varm luft jeg har hørt i lang tid!
Hvis man vil ændre noget, så starter man med at analysere, hvor i forretningsgangen forsinkelserne opstår. Der skal du nok også starte, før du ser efter muligheder. (Jeg arbejder med digitalisering, og snitflader mellem offentlige og private systemer).
Man kan nemt investere mange millioner uden at det skaber nogen effekt overhovedet, hvis man sætter ind det forkerte sted.
NEj med nej på.... forstår ikke din tilgang og hele tiden kun ser begrænsninger...
Men tak for din meget detaljerede respons!
Jeg sætter faktisk pris på din indsigt, især da du arbejder med digitalisering og snitflader mellem offentlige og private systemer. Jeg kan godt forstå din bekymring for, at man kan investere i et system uden at få de ønskede resultater, hvis man ikke adresserer de rigtige problemer.
Når det er sagt, er jeg ikke ude på at kaste penge efter et projekt uden at have analyseret, hvor forsinkelserne præcis opstår. Det er faktisk en vigtig pointe, som jeg er helt enig i.
Jeg er også klar over, at forsinkelserne måske ikke kun skyldes IT-systemet, men også faktorer som bemanding, prioritering og organisatorisk struktur hos både PAC og SKV-kontor.
Det er dog netop derfor, jeg mener, at en samlet modernisering/optimering som såvel der også kommer opdateringer af andre offentlige systemer. Lige nu er vejen/ systemet som er tungt og trægt og mulighederne kunne være en vej frem – integrationer kan godt forbedres over tid, hvis der er vilje til det.
Som jeg nu har skrevet mange gange, taler vi jo ikke om at bruge millioner på at bygge et helt nyt system fra bunden.
Det handler om en optimering af processerne og en bedre integration mellem SKV og PAC. Det behøver jo ikke koste millioner, men det kan gøre en stor forskel for sagsbehandlingstiderne.
Jeg vil gerne understrege, at mit fokus ikke på at få "
lettere adgang til våben" men en nemmere process der ikke skal tage over 6 måneder.
Det handler kun om at optimere en proces, som mange oplever som unødvendigt langsom.
Selvom det primært vil gavne skytterne, er vi stadig en stor gruppe i samfundet – og som du selv siger, er det en underdrivelse at kalde sagsgangen langsom. Det er vigtigt at finde årsagen til den langsomme sagsbehandling og se på alle muligheder, ikke kun IT, men også organisatorisk.
Jeg synes også, det er værd at nævne, at vi i Danmark generelt har en interesse i at modernisere vores offentlige systemer for at sikre, at vi har en smidig, effektiv administration på tværs af sektorer. Om det så er en fuld integration eller mindre tilpasninger, der kan løse problemet, er noget, der skal analyseres. så langt enig med dig...
Jeg hører også din pointe om, at et borgerforslag måske ikke er den rette vej ind i en sådan proces, ja så lader du naturligvis bare vær med at stemme for - Men uanset hvad, så mener jeg, at det er vigtigt, vi ikke bare accepterer status quo, men i stedet ser på, hvordan vi kan optimere de processer, der i øjeblikket ikke fungerer optimalt.
Hvis alle har en Nej-hat på så flytter vi os ikke.
Det kunmne godt være en analyse værd, at kigge på om integrationen mellem SKV og PAC kan forbedres - men det er næppe noget der kommer til at foregå i fuld offentlighed. Snitfladen er formodentlig bestemt af noget lovgivning af en art, et cirkulære eller en bekendtgørelse. Eller måske ikke. Men myndighedskrav, der ER der i hvert fald, både til identifikation og dataindhold.
Helt enig...
Jeg tror snarere det skulle være et initiativ fra SKV kontorerne, hvis det skulle have en realistisk mulighed for at komme til at ske - de har også langt bedre indsigt i hvor forsinkelserne opstår, og om en slitflade modernisering kan ændre på noget.
Helt uenig - de kommer ikke til at gøre noget som helst.