Høring - Lov om ændring af lov om våben (delvis lovliggørelse af peberspray)

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Lycon
Moderator
Moderator
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Høring - Lov om ændring af lov om våben (delvis lovliggørelse af peberspray)

Indlæg af Lycon » 4. okt 2018, 11:06

Høring - Lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer (delvis lovliggørelse af peberspray) (j. nr. 2018-5002-0011)

Vedhæftet kan ses Høringsforslag, Høringsbrev og Høringsliste. NVF har udarbejdet et høringssvar som vil blive postet i eftermiddag.
Vedhæftede filer
Høringsliste.pdf
Høringsliste
(100.76 KiB) Downloadet 280 gange
Hørringsbrev (andre).pdf
Høringsbrev
(103.55 KiB) Downloadet 228 gange
Lovforslag - høring.pdf
Lovforslag - Høring
(169.76 KiB) Downloadet 177 gange
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Lycon
Moderator
Moderator
Kontakt:

Re: Høring - Lov om ændring af lov om våben (delvis lovliggørelse af peberspray)

Indlæg af Lycon » 4. okt 2018, 11:07

Horing - j. nr. 2018-5002-0011.pdf
(117.96 KiB) Downloadet 289 gange
Høringssvar

Ladeport
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: PCA pistol
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times

Re: Høring - Lov om ændring af lov om våben (delvis lovliggørelse af peberspray)

Indlæg af Ladeport » 4. okt 2018, 14:05

Jeg så gerne at bilen, såvel privat- som arbejdsbiler, blev betragtet som en del af personens hjem.

Selvfølgelig skulle det ligestilles med at løbe fra sit hjem ud på gaden efter en person, hvis man tager pebersprayen med ud af bilen, for at optrappe en situation med vejvrede.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 4. okt 2018, 14:37

Jeg vil håbe at "i eget hjem" includerer "på egen grund" - og også som nævnt, i eget køretøj.

Det vil være ganske naturligt, at éns hjem også indbefatter egen grund (carport/garage, cykelskur, brændeskur andet) hvor meget af éns tid kan foregå, og hvor man i sagens natur også risikerer at blive overfaldet eller antastet.
Ved simpel observation kan man se ældre folks rutiner i at hente en portion brænde til dagens forbrug, og dermed planlægge overgrebet der - det er måske endda præcis der, under et langvarigt ophold i brændeskuret at overfaldet påbegyndes.
Mange benytter jo dele af garagen eller 1½-garage/carport til opbevaring af brænde/træpiller i dag.

Herunder falder det naturligt ind med øvrig lovgivning at en bil er at betragte som del af en person's hjem.

Det skal nok præciseres hvad der menes med "peberspray".
Er der kun tale om varianter af peber-olie (fogger/broken stream/forced-cone spray/skum)? eller indbefatter det også øvrige typer der anvender peberolie, CS, OC, KN.?!?
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Lycon
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 4. okt 2018, 14:59

Det er sjovt, det er nøjagtig de samme ting vi har inkluderet i vores høringssvar. Nemlig om det explicit skal forståes som folkeregisteradressen. Og vi har også båd, sommerhus, campingvogn og automobil med.

Vi nævner også at man ikke bør lægge sig fast på kun Peberspray, da der også findes farve-, tåregas-- og DNA spray. Endvidere foreslår vi at udvide anvendelse til også at omfatte forretningsdrivende, vagter, sundhedspersonale m.m.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 4. okt 2018, 15:42

Lycon skrev:
4. okt 2018, 14:59
Det er sjovt, det er nøjagtig de samme ting vi har inkluderet i vores høringssvar. Nemlig om det explicit skal forståes som folkeregisteradressen. Og vi har også båd, sommerhus, campingvogn og automobil med.

Vi nævner også at man ikke bør lægge sig fast på kun Peberspray, da der også findes farve-, tåregas-- og DNA spray. Endvidere foreslår vi at udvide anvendelse til også at omfatte forretningsdrivende, vagter, sundhedspersonale m.m.
:NVFrules:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 4. okt 2018, 15:44

Lycon skrev:
4. okt 2018, 14:59

Fint "initiv" :giggle:

Hvis du/man inkluderer vagter, så har vi jo pebersprayen ude i det offentlige rum, og det tror jeg ikke har nogen gang på jord.

Hvem er "vi" der har udarbejdet høringssvaret? Moderatorteamet og admins?

Peter

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 4. okt 2018, 15:58

Lycon skrev:
4. okt 2018, 11:06
Høring - Lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer (delvis lovliggørelse af peberspray) (j. nr. 2018-5002-0011)

Vedhæftet kan ses Høringsforslag, Høringsbrev og Høringsliste. NVF har udarbejdet et høringssvar som vil blive postet i eftermiddag.
Hold da op, den høringsliste er lang :thumbup:

Der er ikke meget kød på selve lovteksten.
Der står hverken hvad der defineres som "hjemmet" eller noget om hvem der forventes at måtte forhandle peberspray.

Peter

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten

Indlæg af HappyNanoq » 4. okt 2018, 16:01

PSindrup skrev:
4. okt 2018, 15:44
Fint "initiv" :giggle:
Hvis du/man inkluderer vagter, så har vi jo pebersprayen ude i det offentlige rum, og det tror jeg ikke har nogen gang på jord.
Hvem er "vi" der har udarbejdet høringssvaret? Moderatorteamet og admins?
Peter
Vagter, dørmænd, sundhedspersonale m.v. som må betragtes at være "udsat" personale på én eller anden måde, og ansat i et område der kan udgøre et sikkerhedsproblem.

Dermed er det på et givent firma's forretningsmæssige område og dermed pågældende forretning som ultimativt også har ansvaret.
Også Vagter, da de hyres ind til at patruljere på firmaets grund. Dermed kan vagter kun benytte peberspray i bilen, eller på kundens område - ikke ude i offentligheden.

Jeg så eksempelvis gerne at pebersprays kun måtte bruges på forretningsmæssigt område, såfremt der også er aktivt videoovervågning - for gensidig bevisføring.
Så evt hårdhændede udsmidere/dørmænd/vagter hurtigt står i en svagere situation, hvis de er kendt som den "macho" type - ergo, det skal ikke partout være vagten/dørmanden/udsmideren som "får ret" fordi han anmelder først, men det skal kunne bevises med videoklip.
Man ved typisk om videoovervågningen er aktiv eller ej, og er den ikke det, skal disse så bare ikke kunne bruge pebersprays.
IMHO.

BrawSnipe
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af BrawSnipe » 4. okt 2018, 16:05

Et krav om “body cam” til vagter eller lign med peperspray er også en mulighed?
Steyr Mannlicher cl 2 SX 30-06. Venom Dæmper, 3-12 zeiss.
SW mp 15-22 sport performance center.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 4. okt 2018, 16:52

BrawSnipe skrev:
4. okt 2018, 16:05
Et krav om “body cam” til vagter eller lign med peperspray er også en mulighed?
Jeg ville faktisk gerne have et bodycam da jeg arbejdede i døren, men der mangler simpelthen elegante løsninger, hvis man ikke lige går med udvendig vest eller stor jakke. Typisk havde jeg bare en landærmet t-shirt over min vest.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Parfait
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt
Has thanked: 84 times
Been thanked: 61 times

Indlæg af Parfait » 4. okt 2018, 17:58

Lycon skrev:

Der skal vel være et krav om at købere af peberspray selv skal prøveeksponeres for sprayen indledningsvist, som det p.t. er et krav i alle seriøse organisationer der arbejder med non-lethals (i omegnen af peberspray, CS og tasers), og hvor man vil bruge de magtmidler på andre.

Mvh Jakob

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 4. okt 2018, 18:02

Parfait skrev:
4. okt 2018, 17:58
Lycon skrev:

Der skal vel være et krav om at købere af peberspray selv skal prøveeksponeres for sprayen indledningsvist, som det p.t. er et krav i alle seriøse organisationer der arbejder med non-lethals (i omegnen af peberspray, CS og tasers), og hvor man vil bruge de magtmidler på andre.

Mvh Jakob
What? Så 75-årige kvinder og mænd, der ønsker at have en peberspray i lejligheden skal udsættes for selvsamme peberspray?

Det svarer vel til, at folk i USA, der ønsker at bære en pistol som selvforsvar skal skydes med den, inden de kan få CCW?

Jeg håber da, at du mener det ironisk :what:

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 4. okt 2018, 18:17

HappyNanoq skrev:
4. okt 2018, 14:37
Jeg vil håbe at "i eget hjem" includerer "på egen grund" - og også som nævnt, i eget køretøj.

Det vil være ganske naturligt, at éns hjem også indbefatter egen grund (carport/garage, cykelskur, brændeskur andet) hvor meget af éns tid kan foregå, og hvor man i sagens natur også risikerer at blive overfaldet eller antastet.
Ved simpel observation kan man se ældre folks rutiner i at hente en portion brænde til dagens forbrug, og dermed planlægge overgrebet der - det er måske endda præcis der, under et langvarigt ophold i brændeskuret at overfaldet påbegyndes.
Mange benytter jo dele af garagen eller 1½-garage/carport til opbevaring af brænde/træpiller i dag.

Herunder falder det naturligt ind med øvrig lovgivning at en bil er at betragte som del af en person's hjem.
Nu hiver jeg godt nok bare statistik ud af måsen, men min opfattelse er at chancen for at blive overfaldet i ens brændeskur er tæt på ikke eksisterende.
Som jeg har forstået ideen så er tanken at man kan have en peberspray stående i hjemmet så man kan reagere på indtrængere, ikke at man konstant skal have den på sig når man er på egne grund. Så hvis man i høringssvaret lægger op til at folk skal vade rundt med peberspray i et hurtigt-træks hylster så skyder man nok sig selv i foden :smile:
Plus man uafværgeligt vil ende med at glemme at tage den ud af lommen før man tager i byen.

Og jeg har samme holdning med biler. De er måske "private", men de er også helt ud i det offentlige rum og et af steder hvor blodtrykket kommer op i det røde felt. Måske har vi haft enkelte tilfælde af road rage herhjemme, men hvis man alligevel er i bilen mon så ikke det er mere effektivt at låse den end at åbne vinduet for at sprøjte efter nogen?

Sikkerhedsvagter, dørmænd osv. er jeg heller ikke sikker på skal udstyres med magtmidler. Politiet har voldsmonopol herhjemme, vi skal ikke til at se butiksvagter spraye mistænkte butikstyve der gør modstand. Ikke det at jeg har ondt af de langfingrede, men den slags er per definition en politi-opgave.

Start med at gøre det lovligt i hjemmet. Hvis den danske befolkning mod min forventning skulle vise sig at være voksne og ansvarlige så kan man kigge på det næste trin.

Parfait
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Parfait » 4. okt 2018, 18:26

Flugteren skrev:
4. okt 2018, 18:02
Parfait skrev:
4. okt 2018, 17:58
Lycon skrev:

Mvh Jakob
What? Så 75-årige kvinder og mænd, der ønsker at have en peberspray i lejligheden skal udsættes for selvsamme peberspray?

Det svarer vel til, at folk i USA, der ønsker at bære en pistol som selvforsvar skal skydes med den, inden de kan få CCW?

Jeg håber da, at du mener det ironisk :what:
Nej, for dit eksempel indbefatter et dødeligt våben, og det giver et uoverstigeligt og ireversibelt problem. Så du har en analogi, men ikke en pointe. Det er ganske almindelig praksis at man skal udsættes for våbenvirkningen af non-lethals, når man får lov til at bære og anvende dem. Politiet og andre der er imod dette forslag har gjort opmærksom på at øget udbredelse vil gøre at de bliver brugt i flæng. Det er i mine øjne (no pun intended) ligegyldigt når det gælder en kriminel hjemmerøver. Men det er netop den empati der kommer af selv at have oplevet virkningen, der mangler, og at man gør sig overvejelsen - er det her nu også nødvendigt i den her situation.

Det er ikke smart at give en 75 årig en peberspray. Du opnår det samme som du frygter med det jeg skrev, at gamle Ejner får en god omgang peber. Men sponsoreret af ham selv. Det er min største anke mod forslaget, det vil ikke reelt gøre folk sikrere og der er næsten alene de dårlige følgevirkninger.

Siden 2009 er der sket mere end en halvering i antal hjemmerøverier i Danmark, så timingen er helt meningsløs. Typisk følelseslovgivning, hvor sagkundskab og de reelle følger er ligegyldigt. Det hander om 'tryghed' ligesom ikke-effektiv grænsekontrol.

Mvh Jakob

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten

Indlæg af HappyNanoq » 4. okt 2018, 18:37

ReneKJ skrev:
4. okt 2018, 18:17
Nu hiver jeg godt nok bare statistik ud af måsen, men min opfattelse er at chancen for at blive overfaldet i ens brændeskur er tæt på ikke eksisterende.
Ikke destomindre kender jeg da to ældre som er utrygge hver gang de skal ud i bilen, eller i brændeskuret, som står 8 m inde på egen grund - fordi de tidligere har set/hørt "nogen" rumstere rundt der og iøvrigt bor i et kvarter som er kendt for lidt forskelligt uro/indbrud m.v.

Som loven lægger op til, er det netop det TRYGHEDSSKABENDE aspekt i at have pebersprayen som et godkendt middel som man også godt vil respektere.
Dermed vil eksempelvis to ældre måske føle sig mere trygge på egen matrikkel, hvis de havde mulighed for at eje og bruge peberspray.

Quotet fra Indledningen i høringsteksten. :
Regeringen ønsker derfor yderligere at styrke indsatsen for, at borgerne kan føle sig trygge i deres eget hjem.

Som et led i indsatsen for danskernes tryghed foreslår regeringen at lovliggøre
besiddelse af peberspray i eget hjem for personer over 18 år. Formålet
med forslaget er, at danskerne skal have mulighed for at erhverve en peberspray
til brug for selvforsvar i eget hjem.
Ved lovliggørelse af peberspray i eget hjem, får den almindelige borger mulighed
for at erhverve et egnet middel til beskyttelse imod hærdede kriminelle.
Det er regeringens opfattelse, at bevidstheden om at man er i stand til
at beskytte sig selv i tilfælde af hjemmerøveri mv. vil kunne medvirke til at
øge trygheden i eget hjem for mange borgere.

Som modsvar imod lovteksten kunne jeg vælge at sige, at folk kan bare lukke havelågen og låse hoveddøren - samt sætte et "Adgang forbudt" skilt op, for det respekterer tyvene og overfaldsmændene jo. Så slipper vi for pebersprays og hvad de kan bruges til for det sker jo statistisk set kun for naboen alligevel.

Parfait
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Parfait » 4. okt 2018, 18:41

Hej ReneKJ
ReneKJ skrev:
Jep. Og der kunne (burde) den idé også stoppe hvis statistik og virkeligheden har noget med det her at gøre.
ReneKJ skrev:
Start med at gøre det lovligt i hjemmet.
Der vil jeg så drage en anden slutning. Lade være med at gøre det lovligt i hjemmet. :smile:

Bare for at forstå processen omkring høringssvar -

NVF er et privat forum, som styres af moderatergruppen som de mener at det skal styres, og så kan man jo deltage hvis man har lyst. Men hvordan fungerer det på et et "holdningsmæssigt" område når vi taler høringssvar?

Bliver der præsenteret for- og imod argumenter for privat peberspray som ytret herinde, eller bliver der præsenteret holdningen af individer i moderatorgruppen? Begge dele er jo fuldstændigt legitimt, det kunne bare være interessant at vide. Det virker som om du er klart for, Lycon?

En af de mest positive ting på NVF er i mine øjne den rimelighed og velovervejethed der er i mange debatter. Jeg synes det mangler en smule når det kommer til det her forslag - det er min personlige holdning. Men der er også en anden ting, der er en kæmpe kvalitativ forskel på det her forslag, og så de andre ting politikerne kunne sende i høringssvar - nemlig at det handler om våben der skal anvendes mod mennesker.

Der vil være meget stor konsensus når det gælder sportsskydning og jagt - generelt for/pro til næsten alt. Og sådan skal det da være. Vi vil ikke begrænse hinandens udfoldelsesmuligheder for så vidt angår hobby, jagt og sport. Men det her er helt anderledes, og jeg har svært ved at se hvordan man kan antage en "automatisk konsensus" omkring et forslag om våben der skal bruges som - våben - mod mennesker.

Mvh Jakob

Parfait
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Parfait » 4. okt 2018, 18:52

HappyNanoq skrev:
4. okt 2018, 18:37
Som loven lægger op til, er det netop det TRYGHEDSSKABENDE aspekt i at have pebersprayen som et godkendt middel som man også godt vil respektere. Dermed vil eksempelvis to ældre måske føle sig mere trygge på egen matrikkel, hvis de havde mulighed for at eje og bruge peberspray.
Skal vores folkevalgte gennemføre tiltag der skaber følelser? De skal sørge for sikkerhed, ikke en subjektiv følelsesmæssig tryghed.
høringstekst skrev: at erhverve et egnet middel til beskyttelse imod hærdede kriminelle.
Det er så grænseløst naivt at tro at en peberspray udgør det. Hjemmerøveren (som åbenbart lurer på hvert gadehjørne) tager en maske på, og en pistol i hånden. Der skal hårdere magtmidler til, hvis man vil starte et race med de kriminelle om voldsparathed, og have en chance der, f.eks. CCW som der blev nævnt tidligere, og så on-going våbentræning.
HappyNanoq skrev:
Som modsvar imod lovteksten kunne jeg vælge at sige, at folk kan bare lukke havelågen og låse hoveddøren - samt sætte et "Adgang forbudt" skilt op, for det respekterer tyvene og overfaldsmændene jo. Så slipper vi for pebersprays og hvad de kan bruges til for det sker jo statistisk set kun for naboen alligevel.
Ja, jeg tror du mener det ironisk. Men det bedste værgemiddel mod hjemmerøverier er rent faktisk passive sikkerhedsforanstaltninger (hvis du altså befinder dig i den højrisikogruppe hvor hjemmerøverier er en overhængende fare), altså at huske at låse, sikre døre og vinduer, alarm, osv. og fjerne overraskelsesmomentet.

Mvh Jakob

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 4. okt 2018, 19:22

ReneKJ skrev:
HappyNanoq skrev:
4. okt 2018, 14:37

Som jeg har forstået ideen så er tanken at man kan have en peberspray stående i hjemmet så man kan reagere på indtrængere, ikke at man konstant skal have den på sig når man er på egne grund. Så hvis man i høringssvaret lægger op til at folk skal vade rundt med peberspray i et hurtigt-træks hylster så skyder man nok sig selv i foden :smile:
Mutti, jeg smutter lige i brændeskuret. Er du sød at række mig pebersprayen, så jeg kan være forberedt på det værste. :giggle:

Nej, det er jo slet, slet ikke i de situationer den er tiltænkt til. Og lægger man op til det, så er der tale om at man skyder sig i, ikke i den ene, men i begge fødder. (Og skuddet er ikke affyret med en peberspray)

Peter
Senest rettet af PSindrup 4. okt 2018, 21:33, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 4. okt 2018, 19:24

Parfait skrev:
4. okt 2018, 18:41
Hej ReneKJ
ReneKJ skrev:
Jep. Og der kunne (burde) den idé også stoppe hvis statistik og virkeligheden har noget med det her at gøre.
ReneKJ skrev:
Start med at gøre det lovligt i hjemmet.
Der vil jeg så drage en anden slutning. Lade være med at gøre det lovligt i hjemmet. :smile:

Bare for at forstå processen omkring høringssvar -

NVF er et privat forum, som styres af moderatergruppen som de mener at det skal styres, og så kan man jo deltage hvis man har lyst. Men hvordan fungerer det på et et "holdningsmæssigt" område når vi taler høringssvar?

Bliver der præsenteret for- og imod argumenter for privat peberspray som ytret herinde, eller bliver der præsenteret holdningen af individer i moderatorgruppen? Begge dele er jo fuldstændigt legitimt, det kunne bare være interessant at vide. Det virker som om du er klart for, Lycon?

En af de mest positive ting på NVF er i mine øjne den rimelighed og velovervejethed der er i mange debatter. Jeg synes det mangler en smule når det kommer til det her forslag - det er min personlige holdning. Men der er også en anden ting, der er en kæmpe kvalitativ forskel på det her forslag, og så de andre ting politikerne kunne sende i høringssvar - nemlig at det handler om våben der skal anvendes mod mennesker.

Der vil være meget stor konsensus når det gælder sportsskydning og jagt - generelt for/pro til næsten alt. Og sådan skal det da være. Vi vil ikke begrænse hinandens udfoldelsesmuligheder for så vidt angår hobby, jagt og sport. Men det her er helt anderledes, og jeg har svært ved at se hvordan man kan antage en "automatisk konsensus" omkring et forslag om våben der skal bruges som - våben - mod mennesker.

Mvh Jakob
Det er et rigtig godt spørgsmål. Som sådan findes der ikke en fast vedtaget fremgangsmåde at henvise til. Men, alligevel er der en rød tråd i den måde vi arbejder med høringssvar på.

NVF's stab udgør et bredt udsnit af NVF's brugere - også holdningsmæssigt. Vi bilder os ikke ind at vi udgør et perfekt gennemsnit af alle knap 13.000 brugere - men, det er heller ikke meget galt at påstå at vi nok ligger derhenad.

Vi skriver altid vores høringssvar udfra hvad vi kan blive enige om i plenum i staben - og det er min faste overbevisning at det vi kommer frem til aldrig har et flertal imod sig blandt NVF's brugere.
I et spørgsmål som det forhåndenværende, er vi opmærksomme på at vandene er mere delte herinde end ved f.eks. et spørgsmål om hvorvidt der skal indføres begrænsninger på magasinkapacitet. Men, vi arbejder stadig ud fra den overbevisning at vores høringssvar til det forhåndenværende spørgsmål vil falde i tråd med de fleste medlemmers holdning.

Det er praktisk umuligt, på en platform som denne, helt at demokratisere processen omkring høringssvar. Så vi må gøre det "næstbedste", at trække på vore egne holdninger, værdier og erfaringer - med et solidt sideblik til hvad vi opfatter som den overvejende konsensus herinde.
Jeg er 100% overbevist om at de brugere som er direkte uenige i vores høringssvar vil mene at det er for ensidigt - men således er konceptets natur; et høringssvar som ikke udtrykker en konkret holdning, men som fortaber sig i uendelige for/imod betragtninger, uden at komme med noget konkret, er uden værdi.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten

Indlæg af HappyNanoq » 4. okt 2018, 20:18

Parfait skrev:
4. okt 2018, 18:52
HappyNanoq skrev:
Som loven lægger op til, er det netop det TRYGHEDSSKABENDE aspekt i at have pebersprayen som et godkendt middel som man også godt vil respektere. Dermed vil eksempelvis to ældre måske føle sig mere trygge på egen matrikkel, hvis de havde mulighed for at eje og bruge peberspray.
Skal vores folkevalgte gennemføre tiltag der skaber følelser? De skal sørge for sikkerhed, ikke en subjektiv følelsesmæssig tryghed.
høringstekst skrev: at erhverve et egnet middel til beskyttelse imod hærdede kriminelle.
Det er så grænseløst naivt at tro at en peberspray udgør det. Hjemmerøveren (som åbenbart lurer på hvert gadehjørne) tager en maske på, og en pistol i hånden. Der skal hårdere magtmidler til, hvis man vil starte et race med de kriminelle om voldsparathed, og have en chance der, f.eks. CCW som der blev nævnt tidligere, og så on-going våbentræning.
HappyNanoq skrev:
Ja, jeg tror du mener det ironisk. Men det bedste værgemiddel mod hjemmerøverier er rent faktisk passive sikkerhedsforanstaltninger (hvis du altså befinder dig i den højrisikogruppe hvor hjemmerøverier er en overhængende fare), altså at huske at låse, sikre døre og vinduer, alarm, osv. og fjerne overraskelsesmomentet.

Mvh Jakob
Jeg kan kun sige..... Læs nu introduktionen til lovforslaget, dvs. det jeg citerede.!

Ja, regeringen ønsker at efterkomme at folk igen kan få noget tryghed i hjemmet.
Måske i erkendelse af at det er for dyrt at opgradere og opnormere politiet og det er urentabelt for staten at sikre samtlige hjem i landet.

Så vælger man i stedet at tillade befolkningen nogle værktøjet, så man opnår en grad af tryghed - uden at skulle barrikadere sig og sikre sig i sit eget hjem med alle mulige sikkerhedsforanstaltninger og saferooms m.v som koster det blege.

Selvfølgelig er det naivt at tro at en peberspray er svaret. Men giver den ikke en lille grad af sikkerhed for nogen, eller at de føler sig lidt mere sikere hderhjemme.

Lovforslaget åbner bare muligheden for at folk der føler sig usikre, kan få NOGET som giver dem en lille grad af sindsro.
Tag dog imod håndsrækningen, så måske bare 2% af befolkningen føler sig dækket ind. Det kan godt ske det er en falsk tryghed, men det kan også give den tryghed man ønsker, selvom der aldrig sker noget.

Så vil jeg da hellere at folk har den falske tryghed og er glade... end de går og skuer over skulderen, og er utrygge.

Kriminelle får jo fat i dåserne i tyskland alligevel, hvis de vil bruge dem. De er jo ligeglade med loven.

Og ja, det var selvfølgelig ironisk, men det var stadig for at stille det på spidsen nu du selv nævnte statistik.
Statistikkerne siger jo stadig at det næppe sker for dig selv, men nærmere for naboen/genboen. Men hvorfor ikke tage imod chancen, hvis nogen ønsker at bruge den, men som højest sansynligt ikke får brug for den, men det giver bedre livskvalitet.

For selvfølgelig kan vi barrikadere os i zombie/indbrudssikre huse, med alskens passive sikringsmidler og opkobling til alarmcentral.
Men hvor mange gider det.?

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 4. okt 2018, 21:44

Fint og velformuleret høringssvar. :thumbup:

Dog er jeg personligt ikke den store tilhænger af at pebersprayen tillades i det offentlige rum, andet end til stalking- og voldsofre.

Keep up the good work :razz:

Peter

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 4. okt 2018, 21:48

Lycon skrev:
4. okt 2018, 11:07
Horing - j. nr. 2018-5002-0011.pdf
Høringssvar
Ja det er jo godt nok ikke lige det jeg personligt ville have svaret, men tak alligevel for at i bruger tid på den slags. :thumbup:
Når jeg kigger på høringslisten så er NVF vist det der kommer tættest på en interesseorganisation for våbenejere.

Parfait
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Parfait » 5. okt 2018, 00:46

Hej HappyNanoq
HappyNanoq skrev:
4. okt 2018, 20:18
Men hvorfor ikke tage imod chancen, hvis nogen ønsker at bruge den, men som højest sansynligt ikke får brug for den, men det giver bedre livskvalitet.
På grund af de skadelige følgevirkninger der kommer af at gøre et relativt potent våbent tilgængeligt for alle. Det er netop en chance. Så den øgede livskvalitet skal holdes op imod evt. uhensigtsmæssige konsekvenser af det for andre.
HappyNanoq skrev:
4. okt 2018, 20:18
For selvfølgelig kan vi barrikadere os i zombie/indbrudssikre huse, med alskens passive sikringsmidler og opkobling til alarmcentral.
Men hvor mange gider det.?
Præcis! Du gider kun spilde tid på at dyrke frygt hvis du er politiker. Stort set ingen har behovet. Hverken for pebersprayen eller safe room'et. Dem der reelt har et behov, har nok begge dele allerede - og mere til.

Mvh Jakob

Besvar