Lasersigte på harpun - kræver det tilladelse?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 272 times
Been thanked: 241 times

Lasersigte på harpun - kræver det tilladelse?

Indlæg af Ras.Killing » 22. feb 2018, 12:44

Er med i en lille debat på Facebook, i en gruppe for undervandsjægere (dykke med harpun og snorkel).

Der er blevet delt et link til en artikel om lasersigte på en harpun - denne skaber mere eller mindre begejstring på siden.

https://www.deeperblue.com/new-speargun ... wild-expo/

Jeg har postuleret der inde, at jeg mener sådan en anordning kræver en tilladelse jævnfør bekendtgørelse om våben og eksplosivstoffer §1 stk. 10
IMG_20180222_062937.png
IMG_20180222_062937.png (38.44 KiB) Vist 931 gange
Det er der godt nok delte meninger om i debatten :smile: da mange vil mene at en harpun ikke er et våben men et fiskeredskab og det derved kan være lige meget hvad der står i våbenloven.

Jeg er ikke enig :biggrin:

For mig at se er harpuner omfattet af våbenloven. Elastik harpuner må du f.eks først besidde efter du er fyldt 16 år (som med et .17 luftgevær). Og kulsyre- og gasdrevne harpuner er direkte skrevet ind i loven og kræver en tilladelse.

EDIT: Nej det var de så ikke... men regnes dog af rigspolitiet for at høre under §1 stk 1

Vi kommer ikke uden om, at det pågældende lasersigte er konstrueret til at sidde på en harpun. Det hvor jeg har min tvivl er om en harpun er at betragte som et skydevåben.
Senest rettet af Ras.Killing 22. feb 2018, 14:01, rettet i alt 1 gang.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Bidt af en gal pist... revolverskytte!!!

Brugeravatar
Senserazer
This member is
This member is
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Amager
Has thanked: 72 times
Been thanked: 182 times

Re: Lasersigte på harpun - kræver det tilladelse?

Indlæg af Senserazer » 22. feb 2018, 13:30

Hvor i våbenloven er harpuner omtalt, kan du linke? Jeg har ikke før beskæftiget mig synderligt med det emne :giggle:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 22. feb 2018, 14:05

Senserazer skrev:Hvor i våbenloven er harpuner omtalt, kan du linke? Jeg har ikke før beskæftiget mig synderligt med det emne :giggle:
Lort og lagkage...

Jeg var lige en tand for hurtig! De er ikke specifikt nævnt, og jeg har nok blandet bekendtgørelsen om våben og eksplosivstoffer sammen med denne skrivelse fra rigspolitiet.

Hvor der skrives at elastik- og fjedredrevne harpuner er at betragte som luftgevær, og gas/kulsyre harpuner anses som værende under §1 stk. 1
IMG_20180222_135506.png
IMG_20180222_135542.png
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 98 times
Been thanked: 308 times

Indlæg af Raptor357 » 22. feb 2018, 17:39

en harpun er stadig et skydevåben og harpun pilen er over 4,5mm tyk, så sådan en kræver vel tilladelse i dag, uanset om det er elastik eller trykluft.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt med hund, kniv og gevær.
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 490 times
Been thanked: 1113 times

Indlæg af C-X » 22. feb 2018, 18:02

Raptor357 skrev:en harpun er stadig et skydevåben og harpun pilen er over 4,5mm tyk, så sådan en kræver vel tilladelse i dag, uanset om det er elastik eller trykluft.
Nej, fjeder, pneumatik og elastik er sportsredskaber, på lige fod med en bue eller et .177 luftgevær "-ish".
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Raptor357 » 22. feb 2018, 19:27

Det er ikke hvad der står i loven og siden brevet er flere nye våbenlove der alle er strammet trådt i kraft.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 22. feb 2018, 19:49

Og i hvilke af disse er harpunen nævnt?

Hvad lasersigtet angår, så vil jeg ikke kloge mig. Det er en fælde.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Raptor357 » 22. feb 2018, 20:26

Er en harpun ikke et skydevåben ?
Det er ikke undtaget nogle steder.

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 22. feb 2018, 21:47

Nej, den er ret beset et sportsredskab, eller et fiskeredskab, om du vil.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Raptor357 » 22. feb 2018, 22:05

En .22 pistol som walther GSP er både et sportsredskab og et skydevåben, det samme gælder for en harpun der kan skyde en pil af.
Prøv at finde en dom hvor en harpun er brugt hvor den ikke betegnes som et våben.
Man skal helt sikkert ikke montere et laser sigte på en uden man har fået grønt lys i form af en tilladelse.

Brugeravatar
Senserazer
This member is
This member is
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Amager
Has thanked: 72 times
Been thanked: 182 times

Indlæg af Senserazer » 22. feb 2018, 22:12

Raptor357 skrev:En .22 pistol som walther GSP er både et sportsredskab og et skydevåben, det samme gælder for en harpun der kan skyde en pil af.
Prøv at finde en dom hvor en harpun er brugt hvor den ikke betegnes som et våben.
Man skal helt sikkert ikke montere et laser sigte på en uden man har fået grønt lys i form af en tilladelse.
Alt bliver et våben når det bruges i et overfald. Slår nogen med en stol vil denne også være at betegne som et våben i en domsafsigelse.
En bue er heller ikke et våben, og ikke omfattet af våbenloven.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 22. feb 2018, 22:18

Senserazer skrev:
Raptor357 skrev:En .22 pistol som walther GSP er både et sportsredskab og et skydevåben, det samme gælder for en harpun der kan skyde en pil af.
Alt bliver et våben når det bruges i et overfald. Slår nogen med en stol vil denne også være at betegne som et våben i en domsafsigelse.
En bue er heller ikke et våben, og ikke omfattet af våbenloven.
Men forskellen på en bue og harpun er nu alligevel væsentligt.

Harpunen har både pistolgreb og aftrækker, den lades med et spyd og elastikken (fjeder what so ever) holdes spændt til aftrækkeren udløses. Det er i min bog et skydevåben.

Jeg tænker ikke at harpunen kan gøre større skade end en (ordentlig) bue, men konstruktionen er ikke sammenlignelig. Den har mere til fældes med en armbrøst - som for øvrigt er ulovlig :biggrin:

Besvar