Lovlig kniv snuppet i tolden

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Vcore
Newbie
Newbie
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Aakirkeby
Been thanked: 3 times

Lovlig kniv snuppet i tolden

Indlæg af Vcore » 11. jan 2018, 10:17

Kære NVF

Jeg håber i kan hjælpe mig med at tyde nedestående besked fra rigspolitiet, som i går havnede i min e-boks. :smile:

Sagen kort: Jeg har som så mange gange før bestilt knive fra udlandet, som jeg bruger på jagt og fisketure. Primært fra Kina, men også andre ikke EU lande.

Nu har jeg så bestilt en ganske almindelig foldekniv (ikke enhåndsbetjent) og uden huller i, altså ikke en hulkniv som man godt kan blive taget i tolden for (har set den anden tråd vedr. hvor der diskuteres hulknive.

Det drejer sig om denne kniv:

https://imgur.com/CgNCGWQ

Og her kommer brevet fra rigspolitiet:

FJERNET

Som jeg læser brevet, vil der ikke ske mere, med mindre jeg reagerer på noget. Det er en billig kniv som er købt "mest for sjov", så om den bliver destrueret, sendt retur eller hvad der sker er jeg sådan set ligeglad med. Jeg vil bare sikre mig, at jeg ikke ender med at blive sigtet - det jeg hæfter mig ved, er at der står i brevet det er en springkniv?!?!? :???:

Hvad siger i? Havde i gjort noget, eller blot ladet det løbe ud i sandet? Vil selvfølgelig gerne have mit jagttegn igen næste år :eek:

Go' dag derude

Vh VCore
Senest rettet af Vcore 12. jan 2018, 12:22, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 31 times
Been thanked: 32 times

Re: Lovlig kniv snuppet i tolden

Indlæg af Fredericianer » 11. jan 2018, 10:40

Send dem din ordre bekræftelse og bede Politiet om et billede af den kniv som de har i tolden, det kan være at sælgeren har sendt den forkerte kniv til dig.
Never confuse verbosity with veracity.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 11. jan 2018, 10:42

Springkniv, benævnes den som; har den assist open? I så fald er den skam ulovlig - uanset om det giver mening eller ej.

Kan du ikke evt linke til en beskrivelse af kniven, evt. hvor du har købt den?

Du må også gerne lægge billederne op direkte i dit indlæg, se "Vedhæftede filer" for neden, når du redigerer det.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 11. jan 2018, 10:45

Fredericianer skrev:Send dem din ordre bekræftelse og bede Politiet om et billede af den kniv som de har i tolden, det kan være at sælgeren har sendt den forkerte kniv til dig.
Pas på med dette, der anføres at OP ikke er "rette modtager". Hvis OP har bestilt en assist open, så bekender han derved samtidig sin skyld :blink:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 94 times

Indlæg af Kleth » 11. jan 2018, 10:46

C-X skrev:Springkniv, benævnes den som; har den assist open? I så fald er den skam ulovlig - uanset om det giver mening eller ej.

Kan du ikke evt linke til en beskrivelse af kniven, evt. hvor du har købt den?

Du må også gerne lægge billederne op direkte i dit indlæg, se "Vedhæftede filer" for neden, når du redigerer det.
Mon ikke det er den her
https://www.dhgate.com/product/100-hand ... 23759.html
Billede
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 11. jan 2018, 10:52

Jo, fandt den også her;
https://www.aliexpress.com/item/3Cr13MO ... 89713.html

Står ikke noget om assisted opening. Det kan være en risiko ved, at bestille knive fra sådanne kilder. Jeg køber af samme grund kun mine ved forhandlere, hvor jeg kan stole på beskrivelsen og produktet.

https://www.dhgate.com/product/100-hand ... 23759.html
Bemærk også, at den i beskrivelsen anføres til, at være lavet af 440C stål.

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 11. jan 2018, 10:55

Mon de nu betragter flippere som værende springknive også?
flipper.jpg
flipper.jpg (525.44 KiB) Vist 7725 gange
BTW
vcore skrev:(...) Nu har jeg så bestilt en ganske almindelig foldekniv (ikke enhåndsbetjent) og uden huller i, altså ikke en hulkniv som man godt kan blive taget i tolden for (har set den anden tråd vedr. hvor der diskuteres hulknive. (...)
Jo, den kniv er enhåndsbetjent, med både thumb stud og flipper, og det gør ikke noget (at den er enhåndsbetjent eller den har thumb stud). Enhåndsbetjente knive er i dag lovlige.

Thumb stud er den lille knob på bladet, som kan bruges til at svinge det ud med.

Flipper er det fremspring, tæt på bladet, der stikker ud på ryggen, når den er lukket. Presser man det bagud, vil det svinge knivbladet frem i låst position, meget hurtigt. Dog kan jeg ikke se, at det skulle gøre kniven til en springkniv.

Assisted open, er en fjedermekanisme, der hjælper bladet ud. Det er at sidestille med en springkniv, jf. dansk opfattelse.
Senest rettet af C-X 11. jan 2018, 18:29, rettet i alt 2 gange.

High Standard
This member is
This member is
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 56 times
Been thanked: 71 times

Indlæg af High Standard » 11. jan 2018, 11:06

Hej

For mig at se skriver de, at den kniv de har beslaglagt netop ikke er den kniv du har bestilt, hvorfor du ikke tiltales i sagen og derfor ikke behøver at foretage dig yderligere. Jeg er ret sikker på at sagen ville have været anderledes hvis de havde ment at du var "rette modtager" af kniven. Firmaet har simpelthen sendt den forkerte kniv til dig.

Hilsen

High Standard

High Standard
This member is
This member is
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 56 times
Been thanked: 71 times

Indlæg af High Standard » 11. jan 2018, 11:10

Hej igen,

Glemte at foreslå at du kontakter dem og finder ud af om din forståelse af brevet er korrekt - så er du i alt fald på den sikre side og som regel er de da til at tale med. Får du fat i en idiot - de findes jo alle steder - kan du jo blot ringe op igen :smile:

Hilsen

High Standard

Vcore
Newbie
Newbie

Indlæg af Vcore » 11. jan 2018, 11:30

Det er præcis den kniv i linker til i ovenstående kommentarer - købt på AliExpress. Der står netop intet i beskrivelsen om, at den er enhåndsbetjent eller andet - jeg skrev også til sælgeren for at sikre mig det.

Jeg vil i hvert fald gerne være sikker på at jeg pludselig ikke står med en sag på nakken, så fremgangsmåden må vel være at kontakte dem? Hvordan havde i henvendt jer,- jeg vil i hvert fald ikke ringe/skrive derind og erkende noget som helst.

Tak for jeres svar :numberone:

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 413 times
Been thanked: 972 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 11. jan 2018, 11:55

vcore skrev:Det er præcis den kniv i linker til i ovenstående kommentarer - købt på AliExpress. Der står netop intet i beskrivelsen om, at den er enhåndsbetjent eller andet - jeg skrev også til sælgeren for at sikre mig det.

Jeg vil i hvert fald gerne være sikker på at jeg pludselig ikke står med en sag på nakken, så fremgangsmåden må vel være at kontakte dem? Hvordan havde i henvendt jer,- jeg vil i hvert fald ikke ringe/skrive derind og erkende noget som helst.

Tak for jeres svar :numberone:
Den er enhåndsbetjent, det fremgår af billederne, men det er ikke noget problem, det må den gerne være.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 11. jan 2018, 13:05

@ vcore

Mærkværdig sag.

Er en smule forundret over politiets brev. Politiet henviser til, at du muligvis ikke er rette modtager af kniven, hvorved Retsplejelovens §801 stk. 2 kan bringes i anvendelse – og hvorved der så ikke er nogen sag. Dette vil være det letteste for alle parter: Politiet tilbyder dig at slipper fri af krogen, hvis du da ellers havde gjort noget galt – og politiet slipper samtidig for en god del irriterende papirarbejde…

Problemet er dog, at politiet her er ude på glatis, idet kniven jo rent faktisk er bestilt af dig. Og i min optik har du ikke gjort noget galt. Du har i god tro købt en kniv ved en udenlandsk leverandør og herunder naturligvis sikret dig, at den er lovlig i Danmark – hvilket den pågældende kniv er.

Kniven er en enhåndsbetjent og låsbar foldekniv (af typen ”flipper”), hvilket er fuldt lovligt i Danmark. Den bestilte kniv er ikke en ”springkniv”, idet dette ville have fordret en knap til at udløse et fjederpåvirket blad. En variant af ”springknive” er knive med ”assisted opening” (AO), hvor bladet ”hjælpes” delvist ud af en lille fjedermekanisme, som dog ikke er stærk nok til at slå bladet fuldt ud. Der er endnu ingen retspraksis i Danmark vedr. AO knive men den almindelige opfattelse er, at disse ligestilles med ”springknive” og derved er ulovlige. Men dette er som sagt ikke prøvet ved en domstol endnu. Den kniv, som du har bestilt, er dog heller ikke en AO kniv, idet en sådan mekanisme tydeligt ville have fremgået af salgsmaterialet.

Dvs. den kniv, som du har bestilt er fuldt lovlig i Danmark. Så er der naturligvis den mulighed, at leverandøren har sendt dig en anden kniv end den bestilte. Dette vil dog aldrig være dit ansvar.

Foreslår, at du beder politiet om at sende dig et par billeder af kniven så du kan se om det er den rigtige. Hvis det er den rigtige kniv skal du bede om at få den udleveret straks, idet Politiets hjemmel til tilbageholdelse af den jf. Retsplejelovens §802, stk. 1 ikke er til stede.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Vcore
Newbie
Newbie

Indlæg af Vcore » 11. jan 2018, 13:13

Der er lidt nyt i sagen;

Jeg printede brevet ud og kørte ned til den lokale politistation. Bejenten ville hverken forholde sig til det ene eller det andet, men damen i skranken mente jeg ville kunne se frem til en sigtelse for ulovlig import samt besiddelse ud fra hvad der stod!?!?!

Med uforrettet sag satte jeg mig ud i bilen og ringede til afdelingen. Jeg var så utrolig heldig at få fat på den betjent der havde taget sig af sagen, og ikke nok med det sad han faktisk med præcis den kniv jeg havde bestilt i hånden. Utrolig heldigt - så han kunne hurtigt svare på mine spørgsmål.

Først og fremmest fortalte han at kniven skam var en springkniv - den havde fjeder, og bladet kunne slås ud ved at trykke knappen ind. Dette betragtede de selvfølgelig som en springkniv. Dernæst fortalte han, at som der stod i brevet skulle jeg blot lade det løbe ud i sandet og at der ingen sigtelse ville komme, de ville blot destruere den.

Så alt i alt er jeg vel heldig at de ikke gør noget mere ved det, men som udgangspunkt er den jo købt i god tro med dokumentation der viser at det netop skulle være en alm. foldekniv. Det er vidst sidste gang jeg bestiller sjove og billige knive fra udlandet :smile:

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 11. jan 2018, 13:17

Okay - kan du lokke ham til at sende dig et billede af den kniv du har fået tilsendt? For det kan ikke være den du har bestilt. Alt i alt godt arbejde af politiet, såfremt dette er tilfældet.

Vcore
Newbie
Newbie

Indlæg af Vcore » 11. jan 2018, 13:38

Fik jeg aldrig spurgt ham om da vi talte første gang, og vil ikke ringe op igen da jeg nu synes sagen er afsluttet. Han sagde det var en foldekniv med fjeder - således kategoriserede de det som springkniv.

Ud fra det tror jeg det er den rigtige kniv, de har blot ikke oplyst om fjederen i deres beskrivelse.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 150 times
Been thanked: 295 times

Indlæg af Raptor357 » 11. jan 2018, 15:03

Der er skam også fjeder i en swiss army knife, den bruges til at holde bladet i rette position når den er foldet sammen eller åben, så bare fordi der er fjeder i er det ikke en springkniv.

Men hvad der er underligt er at der er en knap på kniven som kan få den til at folde ud, så er det en springkniv.
Så jeg tror leverandøren har sendt en forkert.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 953 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 11. jan 2018, 15:20

vcore skrev:Fik jeg aldrig spurgt ham om da vi talte første gang, og vil ikke ringe op igen da jeg nu synes sagen er afsluttet. Han sagde det var en foldekniv med fjeder - således kategoriserede de det som springkniv.

Ud fra det tror jeg det er den rigtige kniv, de har blot ikke oplyst om fjederen i deres beskrivelse.
Der ville jeg også vælge at lade den ligge.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 11. jan 2018, 17:10

Man skal vælge sine kampe med omhu.
Jeg tror heller ikke den kniv er risikoen værd at slås om.
:???:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 431 times

Indlæg af Langenge » 11. jan 2018, 17:28

Refraktorius skrev:Man skal vælge sine kampe med omhu.
:
Alt andet lige, ville det også være min tanke her. Om det er forkert modtager, forkerte kniv, eller forkert bedømmelse af kniven....... Det er ikke det værd.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

70er drengen
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 113 times
Been thanked: 25 times

Indlæg af 70er drengen » 11. jan 2018, 17:41

Dårlig stil at du har været grundig med at slette dit eget navn fra brevet, men ikke har brugt et sekund på at slette sagsbehandlerens.
:impatient:
Han passer bare sit arbejde, og behøver ikke at nævnes ved navn i en offentlig tråd.

Brugeravatar
Ferguson
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestsjælland
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Indlæg af Ferguson » 11. jan 2018, 17:52

Jeg søgte lidt på google, og fandt en forhandler som svarede på spørgsmål fra købere.
Det ser umiddelbart ud til at der er en eller anden form for assisted opening i forbindelse med flipperfunktionen.

https://produto.mercadolivre.com.br/MLB ... adeira-_JM

-------------------------------------------------
Spørgsmål til sælger
Seneste spørgsmål

Automatisk eller semi?
God aften. Det er automatisk. God shopping! 1/28/2016 07:03

God aften, vil du gerne bekræfte, om denne model har en brugbar eller halvautomatisk åbning? tak
Godmorgen! Denne model er automatisk. God shopping! 1/25/2016 10:29

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 11. jan 2018, 17:56

Det forklarer da pludselig en masse. OP er en heldig mand og knivkøb kan være en farlig affære, når man kæber no-name brands, fra billig-sider.

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 24 times
Been thanked: 100 times

Indlæg af Overtroldmand » 11. jan 2018, 18:04

vcore skrev:Der er lidt nyt i sagen;

Jeg printede brevet ud og kørte ned til den lokale politistation. Bejenten ville hverken forholde sig til det ene eller det andet, men damen i skranken mente jeg ville kunne se frem til en sigtelse for ulovlig import samt besiddelse ud fra hvad der stod!?!?!

Med uforrettet sag satte jeg mig ud i bilen og ringede til afdelingen. Jeg var så utrolig heldig at få fat på den betjent der havde taget sig af sagen, og ikke nok med det sad han faktisk med præcis den kniv jeg havde bestilt i hånden. Utrolig heldigt - så han kunne hurtigt svare på mine spørgsmål.

Først og fremmest fortalte han at kniven skam var en springkniv - den havde fjeder, og bladet kunne slås ud ved at trykke knappen ind. Dette betragtede de selvfølgelig som en springkniv. Dernæst fortalte han, at som der stod i brevet skulle jeg blot lade det løbe ud i sandet og at der ingen sigtelse ville komme, de ville blot destruere den.

Så alt i alt er jeg vel heldig at de ikke gør noget mere ved det, men som udgangspunkt er den jo købt i god tro med dokumentation der viser at det netop skulle være en alm. foldekniv. Det er vidst sidste gang jeg bestiller sjove og billige knive fra udlandet :smile:

Lad det ligge, de har gjort dig en kæmpe tjeneste ved at sende det brev (ros til Politiet :thumbup: ). Kender selv til en sag om en griselygte, hvor de absolut syntes det skulle starte med en sigtelse om et 'ulovligt sigte uden tilladelse',-det endte som et påtalefrafald før sagen kom i retten. ( Og få lige fjernet sagsbehandlerens navn.)
Senest rettet af Overtroldmand 11. jan 2018, 19:43, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
Ferguson
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestsjælland
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Indlæg af Ferguson » 11. jan 2018, 18:24

En af mine ”venner” fik bestilt nedenstående kniv, uden at bemærke at den var med assisted opening, det er jo ikke et begreb der tidligere har været kendt i Danmark.

I beskrivelsen står der godt nok, - "Semi-automatic quick opening feature" , men det blev overset i farten...

Fjederen skubber kun bladet på vej, og der skal bruges fysisk kraft til af folde den helt ud. Fjederen vil kun åbne kniven halvt.

For at berolige alle, har han selvfølgelig dumpet den på 27 m. vand midt i Storebælt. :smile:

https://www.gearbest.com/pocket-knives- ... 42566.html

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 11. jan 2018, 19:00

Oplysningen om at OP's kniv angiveligt havde en AO-funktion ændrer billedet – og jeg er helt enig i de anførte betragtninger, at policen faktisk har gjort OP en stor tjeneste (ros til policen.. :thumbup: )

Set i et overordnet perspektiv er dette her måske netop et udslag af den fastlagte policy i Justitsministeriets særlige "dialogforum" om at undgå at retsforfølge ellers lovlydige borgere for overtrædelser af ”knivloven”, når dette kan tilskrives simple misforståelser, fejltagelser og lign…? Se f.eks. denne tidligere tråd med svaret fra Kristian Pedersen (Våbensmeden i Hedehusene), som sidder i anførte dialogforum: https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic. ... 7&start=75

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Besvar