Afslag på Halvauto - konkrete cases ønskes

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 43 times
Been thanked: 285 times

Re: Afslag på Halvauto - konkrete cases ønskes

Indlæg af Flugteren » 30. aug 2018, 01:23

JakeD6 skrev:
30. aug 2018, 00:07
Beklager, hvis jeg highjacker tråden, men det er omkring hvilke regler man skal følge i forskellige situationer med en halvautomatisk salonriffel.
Hvis man har fået tilladelse til halvautomatisk salonriffel, til brug for rågeregulering, hvor der kan gives dispensation til magasiner med mere end to patroner. Må man så også træne med samme riffel på skydebanen med f.eks. et 10 skuds magasin, eller skal magasinet i der være plomberet til 2 skud ?
Ja, der er intet i vejen for at træne med uplomberede halvautomatiske rifler. Plomberingsreglen gælder kun for halvautomatiske rifler, der anvendes på jagt i Danmark (rågeregulering undtaget herfra). Til alt andet brug (indskydning, træning, udlandsrejse) skal riflen ikke nødvendigvis være plomberet.
Browning B525 12/76
Simson Suhl S/S 12/70
Schultz & Larsen Classic DL 6.5x55 m. Leupold VX-1 (3-9X50)
A-TEC MegaHertz+ (lyddæmper)
S&L TMD35 (lyddæmper)

Rigsby
This member is
This member is
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 130 times

Indlæg af Rigsby » 30. aug 2018, 07:46

JakeD6 skrev:
Beklager, hvis jeg highjacker tråden, men det er omkring hvilke regler man skal følge i forskellige situationer med en halvautomatisk salonriffel.
Hvis man har fået tilladelse til halvautomatisk salonriffel, til brug for rågeregulering, hvor der kan gives dispensation til magasiner med mere end to patroner. Må man så også træne med samme riffel på skydebanen med f.eks. et 10 skuds magasin, eller skal magasinet i der være plomberet til 2 skud ?
Jeg tænker ikke at der vil være nogle problemer med at træne med et langt magasin som ikke er plomberet til 2 skud, det er jo kun ved jagt at begrænsningen på 2 skud gælder.

"Train like you fight, fight like you train"
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Chrstn_Olsen
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 398 times
Been thanked: 293 times

Indlæg af Chrstn_Olsen » 30. aug 2018, 08:46

JakeD6 skrev:
Du må godt træne med uplomberet magasin

Brugeravatar
Evil-Honda
Silver Member
Silver Member
Interesser: Longrange Dodo hunting
Geografisk sted: Heløen Sjælland
Has thanked: 31 times
Been thanked: 22 times

Indlæg af Evil-Honda » 30. aug 2018, 09:43

Ja til skydebanen , men du må ikke gå på jagt i DK med en halvauto med 2 skud i aftageligt magasin, eftersom at halvauto til jagt skal være permanent plomberet til max at kunne indeholde 2 skud. det er lovligt i både Sverige og tyskland med aftagelige magasiner men ikke i lille Danmark :evil:
Mvh BS

AirArms TDR-R .22
Röhm Twinmaster .177

JakeD6
Newbie
Newbie
Interesser: Langdistance
Geografisk sted: Syddanmark
Has thanked: 2 times

Indlæg af JakeD6 » 30. aug 2018, 23:30

Mange tak for afklaringen :-)