Magasiner er ikke tilladelseskrævende?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Magasiner er ikke tilladelseskrævende?

Indlæg af Senserazer » 13. feb 2016, 02:29

Hej!

Jeg ville bestille et par AR-15 magasiner på en dansk webshop, og skrev en mail til dem, hvor jeg spurgte hvorledes jeg kunne uploade min tilladelse, de svarede at tilladelse ikke var nødvendigt for at købe magasiner, så jeg kunne bare lave en online-bestilling.
Det var nemt, og er gjort, men kan det virkelig passe? :???:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 16 times
Been thanked: 60 times

Re: Magasiner er ikke tilladelseskrævende?

Indlæg af Cp-Medic » 13. feb 2016, 02:31

Nej det kan ikke virkelig passe.

Siggy
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: pistolskydning, jagt
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 29 times

Indlæg af Siggy » 13. feb 2016, 07:20

Se våbenlovens § 1 stk. 1 nr. 2.
Du kan finde loven på www.retsinfo.dk
Hilsen Siggy

Hoplofobi er den frygtligste angst af alle!!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 413 times
Been thanked: 970 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 13. feb 2016, 09:29

Jeg har bestilt flere magasiner fra capsicum med den besked, hver gang har jeg rettet dem og sendt et scan til dem.

Det er dog flere år siden.

Sendt fra min GT-I9195 med Tapatalk
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 104 times
Been thanked: 108 times

Indlæg af Ølgaard » 13. feb 2016, 10:20

Senserazer skrev:Hej!

Jeg ville bestille et par AR-15 magasiner på en dansk webshop, og skrev en mail til dem, hvor jeg spurgte hvorledes jeg kunne uploade min tilladelse, de svarede at tilladelse ikke var nødvendigt for at købe magasiner, så jeg kunne bare lave en online-bestilling.
Det var nemt, og er gjort, men kan det virkelig passe? :???:
De har et problem som du kan blive en del af, du vil nok få magasinerne uden det bliver opdaget, men det er en chance, så hvorfor ikke bare gøre det sikre og sende en kopi af tilladelsen, jeg har prøvet at bestille i udlandet hvor importtilladelsen ikke var kommet endnu, man har det sku ikke godt, bare tanken om at hvis pakken bliver stoppet og skal forklare op og ned af vægge, men jeg var så heldig at pakke og tilladelse kom samme dag :biggrin:

:razz: :razz:

Brugeravatar
Deer Hunter
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt.
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 7 times

Indlæg af Deer Hunter » 13. feb 2016, 11:51

Har der ikke været en sag hvor en der importerede magasiner fra udlandet uden importtilladelse blev frikendt i retten.
Måske jeg husker forkert. Det var muligvis en her fra Aalborg omr ???? :help:

Jeg kan snart ikke finde rundt i om det kræver import tilladelse eller ej. :oops: Det kunne være dejligt at vide

:razz:
Deer Hunter 5.6

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 25 times

Indlæg af CQB » 13. feb 2016, 11:59

Deer Hunter skrev:Har der ikke været en sag hvor en der importerede magasiner fra udlandet uden importtilladelse blev frikendt i retten.
Måske jeg husker forkert. Det var muligvis en her fra Aalborg omr ???? :help:

Jeg kan snart ikke finde rundt i om det kræver import tilladelse eller ej. :oops: Det kunne være dejligt at vide

:razz:
jo der har vist været en ret sag som fast fumble var vidne i, måske kommer han på banen og fortæller mere , og magasiner kræver import tilladelse

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 13. feb 2016, 12:38

Magasiner kræver en form for tilladelse, men hvis du har våbentilladelse til riflen, har du også tilladelse til magasiner til den riffel, og også til at indføre magasiner til riflen. Det fremgår af våbenlovens §2
Stk. 3. Foranstående bestemmelser skal dog ikke være til hinder for, at et skydevåbens pibe- eller låsedele eller dele af baskyler ved istandsættelse fornys. Tilsvarende gælder aftagelige magasiner til skydevåben.
Der er mange våbenejere og politifolk der ikke ved dette, så der udstedes mange unødvendige importtilladelser til magasiner. Importtilladelsen er gratis, så den eneste ulempe ved den trafik er, at tilladelseskontorerne får mindre tid til at meddele våbentilladelser til os andre.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 25 times

Indlæg af CQB » 13. feb 2016, 12:43

Lassescout skrev:Magasiner kræver en form for tilladelse, men hvis du har våbentilladelse til riflen, har du også tilladelse til magasiner til den riffel, og også til at indføre magasiner til riflen. Det fremgår af våbenlovens §2
Stk. 3. Foranstående bestemmelser skal dog ikke være til hinder for, at et skydevåbens pibe- eller låsedele eller dele af baskyler ved istandsættelse fornys. Tilsvarende gælder aftagelige magasiner til skydevåben.
Der er mange våbenejere og politifolk der ikke ved dette, så der udstedes mange unødvendige importtilladelser til magasiner. Importtilladelsen er gratis, så den eneste ulempe ved den trafik er, at tilladelseskontorerne får mindre tid til at meddele våbentilladelser til os andre.
er du sikker på man må indføre magasiner uden en import tilladelse ? det er ikke hvad jeg har hørt

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 13. feb 2016, 12:55

Lassescout skrev:Magasiner kræver en form for tilladelse, men hvis du har våbentilladelse til riflen, har du også tilladelse til magasiner til den riffel, og også til at indføre magasiner til riflen. Det fremgår af våbenlovens §2
:goodpost:

Det er nemlig HELT rigtigt!
Og ja, der var en sag i Århus, hvor jeg var vidne, som handlede om lige nøjagtigt dette. Tiltalte, som havde importeret nogle magasiner til en pistol han havde SKV-2 på, blev frikendt.

De fleste politikredse kan ikke forventes at vide dette, da der faktisk står eksplicit i Våbenbekendtgørelsens §2 stk 1 at der kræves import tilladelse. Frikendelsen faldt, fordi våbenbekendtgørelsen ikke kan overtrumfe Våbenlovens §2 stk 3, hvor der står at har man tilladelse til våbnet, har man også til magasinerne, og import tilladelse er derfor ikke nødvendig.

I øjeblikket er der et medlem herinde, som har ventet MEGET længe på sine magasiner, mens politimyndigheden overvejer om de vil rejse sag imod ham - derfor: Vil du undgå bøvl og ventetid: Søg import tilladelse. Har du god til, og vil holde på din ret: Importer dem med det samme.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is

Indlæg af Ølgaard » 13. feb 2016, 13:51

Dette er hvad de svarede mig, og jeg fik det samme svar mundtligt fra JM de ville ikke sende det på mail.

Vedhæftede filer
Scan0002.jpg
Scan0002.jpg (96.17 KiB) Vist 7772 gange

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 13. feb 2016, 14:13

Altså det er en dansk webshop jeg har bestilt ved, så importtilladelse er ikke relevant, jeg forstod bare ikke de ikke ville se min våbentilladelse. Jeg er sikker på jeg har mit på det rene, Det er en handel indenfor landegrænsen med et produkt jeg har tilladelse til, mit dilemma gik mere på om jeg burde informere butikken om at de måske bør efterse deres procedurer

Sendt fra min HTC One mini 2 med Tapatalk

Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is

Indlæg af Ølgaard » 13. feb 2016, 15:30

Jeg har lige købt magasiner hos 3 handlere bla. Sonos og de fulgte alle reglerne med at skulle se tilladelsen, så er vi alle dækket ind. :thumbup:

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 13. feb 2016, 15:45

Jeg vil lige sende pågældende butik en mail tror jeg, og sige at "omgangskredsen" bestemt mener de skal se tilladelse, så måske de burde tjekke op på det. :razz:

Brugeravatar
Deer Hunter
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt.
Has thanked: 63 times
Been thanked: 7 times

Indlæg af Deer Hunter » 13. feb 2016, 15:51

Fast Fumble skrev:
:goodpost:

Det er nemlig HELT rigtigt!
Og ja, der var en sag i Århus, hvor jeg var vidne, som handlede om lige nøjagtigt dette. Tiltalte, som havde importeret nogle magasiner til en pistol han havde SKV-2 på, blev frikendt.

De fleste politikredse kan ikke forventes at vide dette, da der faktisk står eksplicit i Våbenbekendtgørelsens §2 stk 1 at der kræves import tilladelse. Frikendelsen faldt, fordi våbenbekendtgørelsen ikke kan overtrumfe Våbenlovens §2 stk 3, hvor der står at har man tilladelse til våbnet, har man også til magasinerne, og import tilladelse er derfor ikke nødvendig.

I øjeblikket er der et medlem herinde, som har ventet MEGET længe på sine magasiner, mens politimyndigheden overvejer om de vil rejse sag imod ham - derfor: Vil du undgå bøvl og ventetid: Søg import tilladelse. Har du god til, og vil holde på din ret: Importer dem med det samme.
Takker. Så fik jeg styr på det. :razz:
Deer Hunter 5.6

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 428 times
Been thanked: 30 times

Indlæg af RKN » 13. feb 2016, 16:36

Jeg fik en magasin samler tilladelse. Så kan jeg lovligt købe alle de magasiner som jeg lyster. Fik den primært pga at jeg begyndte at skyde pistol, og har stadig et år tilbage inden jeg kan få min SKV . Men nu kan jeg lovligt købe ekstra magasiner, og opbevare dem hjemme i våben skabet.

From the dark Nordjylland in Denmark ;-)
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 13. feb 2016, 20:31

Senserazer skrev:Jeg vil lige sende pågældende butik en mail tror jeg, og sige at "omgangskredsen" bestemt mener de skal se tilladelse, så måske de burde tjekke op på det. :razz:
Det er nok en god idé.
I utrolig mange andre lande er magasiner lige så tilladelseskrævende som kartofler, så det KAN være derfor de måske tror det også er sådan i Danmark. Men det er det ikke.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 234 times
Been thanked: 218 times

Indlæg af Kenned » 13. feb 2016, 21:32

RKN skrev:Jeg fik en magasin samler tilladelse. Så kan jeg lovligt købe alle de magasiner som jeg lyster. Fik den primært pga at jeg begyndte at skyde pistol, og har stadig et år tilbage inden jeg kan få min SKV . Men nu kan jeg lovligt købe ekstra magasiner, og opbevare dem hjemme i våben skabet.

From the dark Nordjylland in Denmark ;-)
Det sjove er dog at hvis du ikke har et våben magasinet passer til, så skal du have importtilladelse ved køb i udlandet :wall: :rolf:

Hilsen Kenneth

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 15. feb 2016, 11:55

Joooh, det kan man godt mene. Hovedreglen er jo at du skal have tilladelse til at indføre våbendele, herunder også magasiner. Det siger allerede § 1 i våbenloven:
§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:

1) Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil,

2) dele, der er specielt konstrueret eller modificeret til et skydevåben, og som er væsentlige for anvendelsen af våbnet, herunder aftagelige magasiner, bundstykker, baskyler, løb, låsestole, piber, rammer, slæder og tromler.
At der så gælder en undtagelse hvis man allerede har et våben på tilladelse synes jeg også er logisk og naturligt, men man kunne da godt have ønsket sig, at undtagelsen også gjaldt folk med samlertilladelse.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Kaliffen
Newbie
Newbie
Interesser: jagt, hund og friluftliv

Indlæg af Kaliffen » 24. aug 2016, 14:15

Til jer som så har prøvet at bestille magasiner i England eller evt. hos BRNO; er der så blevet pålagt toldafgift?
Jeg er nu ved at bestille magasin til min cz455 og det er væsentlig billigere på BRNOs egen hjemmeside, men hvis der kommer yderligere afgift på, så kan det næsten ikke svare sig alligevel, når nu den lokale jagtbiks har det til at ligge på lager.

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 31 times
Been thanked: 32 times

Indlæg af Fredericianer » 24. aug 2016, 14:25

Kaliffen skrev:Til jer som så har prøvet at bestille magasiner i England eller evt. hos BRNO; er der så blevet pålagt toldafgift?
Jeg er nu ved at bestille magasin til min cz455 og det er væsentlig billigere på BRNOs egen hjemmeside, men hvis der kommer yderligere afgift på, så kan det næsten ikke svare sig alligevel, når nu den lokale jagtbiks har det til at ligge på lager.
Jeg købte direkte fra Cz fra et par år siden. Der var ingen told, men fragten var næsten 500kr.
Never confuse verbosity with veracity.

Holten101
Gold Member
Gold Member
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Been thanked: 41 times

Indlæg af Holten101 » 24. aug 2016, 14:44

Kaliffen skrev:Til jer som så har prøvet at bestille magasiner i England eller evt. hos BRNO; er der så blevet pålagt toldafgift?
Begge dele er inden for EU så der burde ikke være told.....endnu.

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Ped
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, genladning, skydning
Geografisk sted: Roskilde
Been thanked: 40 times

Indlæg af Ped » 24. aug 2016, 18:26

Hvordan med rørmagasin forlænger til en pumpgun?
Den kræver vel ikke tilladelse, da det reelt ikke er et magasin da den i sig selv ikke kan indeholde/fastholde patroner!

Kaliffen
Newbie
Newbie
Interesser: jagt, hund og friluftliv

Indlæg af Kaliffen » 25. aug 2016, 21:53

Fredericianer skrev:
Jeg købte direkte fra Cz fra et par år siden. Der var ingen told, men fragten var næsten 500kr.

Ja, lige præcis. det endte vist ikke helt med 500kr da jeg var lige ved at bestille, men det var da der oppe ef..
den lokale skulle have 420kr for et magasin af plastic som kostede 142 ved cz. det er godt nok en voldsom forskel synes jeg.

Badaka
Platin Member
Platin Member
Interesser: Bukkejagt og riflede våben
Geografisk sted: Sjælland....uheldigvis....
Has thanked: 28 times
Been thanked: 15 times

Indlæg af Badaka » 1. nov 2016, 13:25

Blot for at bringe tråden i live igen.

Hvis jeg bestiller et par magasiner på CZ's hjemmeside til en salonriffel, som jeg har tilladelse til, behøver jeg så en importtilladelse eller ej?

Mvh.

Badaka

Besvar