Peberspray: Koster det jagttegnet?
Peberspray: Koster det jagttegnet?
Såfremt man tages i at besidde peberspray i hjemmet eller på gaden, får man en bøde, hhv. 1.400 og 3.000, for overtrædelse af våbenloven.
https://da.wikipedia.org/wiki/Peberspray
Men mon sådanne en dom vil få konsekvenser for jagttegn/skytteforeningsvåben???
Hvem ved sådanne og hvem bør man spørge - internettet har ikke været til så stor hjælp. Måske det er fejl 40???
Takker for hjælpen
Hilsen Henriksen
https://da.wikipedia.org/wiki/Peberspray
Men mon sådanne en dom vil få konsekvenser for jagttegn/skytteforeningsvåben???
Hvem ved sådanne og hvem bør man spørge - internettet har ikke været til så stor hjælp. Måske det er fejl 40???
Takker for hjælpen
Hilsen Henriksen
Senest rettet af Refraktorius 27. jan 2016, 10:22, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift tilpasset indlægs formål.
Begrundelse: overskrift tilpasset indlægs formål.
- NSander
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, ww2
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 342 times
Re: Peberspray og jagttegn
Peberspray = overtrædelse af våbenloven.
Overtrædelse af våbenloven = Ingen jagttegn, SKV tilladelser, og muligt mistet job, plettet straffeattest for "ulovlig våbenbesiddelse". + bøde
Overtrædelse af våbenloven = Ingen jagttegn, SKV tilladelser, og muligt mistet job, plettet straffeattest for "ulovlig våbenbesiddelse". + bøde
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Jeg har også svært ved, som loven og praksis er pt, at se at det kan ende anderledes.NSander skrev:Peberspray = overtrædelse af våbenloven.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
-
- Gold Member
- Interesser: Buejagt, buebyg og knive
- Geografisk sted: Midtvestsjælland
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 41 times
Det kan kan vel ikke være anderledes end ved andre overtrædelser af våbenloven, så tegnet og tilladelser ryger som jeg ser det.
Lidt sært for noget som politiet betegner som svarende til at få vredet armen om på ryggen, eller "hård tale"....men lov er lov.
Cheers
Lidt sært for noget som politiet betegner som svarende til at få vredet armen om på ryggen, eller "hård tale"....men lov er lov.
Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre
― Ben Goldacre
- NSander
- Platin Member
Så med erasmus-montanus logik, så kan man vel også miste jagttegnet hvis man taler hårdt til nogen, da det jo må sidestilles med brug af peberspray ?Holten101 skrev:Det kan kan vel ikke være anderledes end ved andre overtrædelser af våbenloven, så tegnet og tilladelser ryger som jeg ser det.
Cheers

-
- Silver Member
- Interesser: Harmonisk træfsikkerhed
- Geografisk sted: Østdanmark
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 14 times
Bare vent, det er kun et spørgsmål om tid, før det bliver tilladelseskrævende at skælde ud.NSander skrev:Så med erasmus-montanus logik, så kan man vel også miste jagttegnet hvis man taler hårdt til nogen, da det jo må sidestilles med brug af peberspray ?
http://politiken.dk/forbrugogliv/livsst ... -skaeldud/
http://www.information.dk/271984
-
- Gold Member
- Interesser: Buejagt, buebyg og knive
- Geografisk sted: Midtvestsjælland
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 41 times
NSander skrev:Så med erasmus-montanus logik, så kan man vel også miste jagttegnet hvis man taler hårdt til nogen, da det jo må sidestilles med brug af peberspray ?Holten101 skrev:Det kan kan vel ikke være anderledes end ved andre overtrædelser af våbenloven, så tegnet og tilladelser ryger som jeg ser det.
Cheers
Jeps....heldigt at logik og lovgivning er adskilt af vandtætte skoder;-).
Nu tror jeg så, at det var en lidt "uheldig" bedømmelse af alvoren af anvendelse af peberspray de kom med. Det var forhåbeligt bare en blunder fra en talsmand;-)
Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre
― Ben Goldacre
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Informations artikel er interessant, men den i Politiken er en flok tosser i et elfenbenstårn.Falco Subniger skrev: Bare vent, det er kun et spørgsmål om tid, før det bliver tilladelseskrævende at skælde ud.
http://politiken.dk/forbrugogliv/livsst ... -skaeldud/
http://www.information.dk/271984
Som om samfundet ikke i forvejen er plaget nok af unger der aldrig er blevet opdraget.
Det er bl.a. derfor så mange ønsker sig Peberspray (Flot redning tilbage til on-topic, ikke?)
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times
Re: Peberspray: Koster det jagttegnet?
Det er mange der er kommet med et (kvalificeret) gæt på hvad der ville ske med jagttegnet, hvis man blev taget med en peberspray.
Men findes der nogle konkrete sager eller domme på området?
Er der i øvrigt nogen der ved hvor mange jægere der får inddraget jagttegnet på årsbasis?
Peter

Er der i øvrigt nogen der ved hvor mange jægere der får inddraget jagttegnet på årsbasis?
Peter
- NSander
- Platin Member
Tja, kald det et "gæt" hvis du vil. Men kan vi ikke hurtigt blive enige om, at besiddelse af en peberspray takserer som overtrædelse af våbenloven, da det er forbudt ifølge denne ?PSindrup skrev:Det er mange der er kommet med et (kvalificeret) gæt på hvad der ville ske med jagttegnet, hvis man blev taget med en peberspray.![]()
Peter
Og en vandelsgodkendelse fra politiet, er en forudsætning for at beholde sit jagttegn ?
Og politiet skriver sådan her om vandelgodkendelse:
"Vandel
Tilladelse kan ikke gives, såfremt politiet finder det betænkeligt at ansøgeren har adgang til våben og at der dermed kan være en begrundet mistanke om at våben vil kunne blive misbrugt.
Ved denne afgørelse undersøger politiet, hvorvidt den pågældende eksempelvis er straffet for personfarlig kriminalitet, besiddelse af euforiserende stoffer, overtrædelse af våbenloven""
Så jo, det er da et gæt. Men jeg mener det er et gæt i samme kategori som da glistrup sagde "når jeg slipper denne pen, VED jeg jo ikke om den falder til jorden. Men se, det gjorde den alligevel"
Jeg ville ihvertfald ikke være prøveklud i sådan en sag, det har jeg mine tilladelser for kært til. Men hvis der er nogen der mener de kan argumentere for det, så kan i jo hente en peberspray i tyskland og fortælle det til politiet :) Hold os lige opdateret, hvis der altså er internet "derinde"
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Du melder dig bare frivilligt til at være prøvekludPSindrup skrev:Det er mange der er kommet med et (kvalificeret) gæt på hvad der ville ske med jagttegnet, hvis man blev taget med en peberspray.![]()
Peter

"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
- Centurion
- Gold Member
- Interesser: Jagt & fiskeri
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 31 times
Nu er der vel ikke så mange af os, der risikerer at blive voldtaget, så deeeet....og der er nok heller ikke så mange kvinder, der er nervøse for at miste jagttegnet, så hvis det ikke var ulovligt, ville jeg da bestemt anbefale usikre kvinder at anskaffe en spray.
"In case of panic: don't panic"
- NSander
- Platin Member
Men nu gik det originale spørgsmål på, hvorvidt det ville påvirke jagttegnet hvis man blev taget med en peberspray.Centurion skrev:Nu er der vel ikke så mange af os, der risikerer at blive voldtaget, så deeeet....og der er nok heller ikke så mange kvinder, der er nervøse for at miste jagttegnet, så hvis det ikke var ulovligt, ville jeg da bestemt anbefale usikre kvinder at anskaffe en spray.
Men jeg er da enig i din betragtning. Jeg vil ikke opfordre nogen til ulovligheder, slet ikke på et offentligt forum. Men hvis jeg frygtede for mit liv eller førelighed, og vidste at der ikke var andre end mig selv der realistisk ville kunne hjælpe mig, hvis en sådan situation skulle opstå, så ville jeg nok også tage de fornødne forholdsregler. Jeg har bare personligt for meget på spil, til at en peberspray nogensinde ville blive en mulighed. Så må man jo bare håbe at det aldrig er en selv det rammer, og hvis det gør, at der tilfældigvis kommer en politipatrulje forbi i det øjeblik. :pig:
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times