Handel mellem private: Hvor skal våbnet være?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
PSOdense
Newbie
Newbie
Interesser: Pistolskydning 15m
Geografisk sted: Odense

Handel mellem private: Hvor skal våbnet være?

Indlæg af PSOdense » 9. aug 2015, 23:09

Hej.
Jeg ved ikke lige om det lige passer her.
Er der nogen der ved hvordan ejerforholdet forholder sig rent juridisk, når SKV2 er behandlet og godkendt, men køber ikke har betalt våbnet?

Dvs. sælger har våbnet men ingen tilladelse, og køber har tilladelsen og pengene (måske). :???:
Spørgsmålet er rent hypotetisk, men det kan vel forekomme, at køberen ikke har pengene når handelen skal foregå. :impatient:

Hilsen Peter
Senest rettet af Refraktorius 11. aug 2015, 13:23, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift tilpasset indlæggets formål. Læs gerne indlægget øverst i small talk.

Brugeravatar
JPedersen
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt, vildt, våben og knive
Geografisk sted: Tune
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Re: Handel mellem private

Indlæg af JPedersen » 9. aug 2015, 23:17

Så er det vel købers eje? Han har papirerne. Rent juridisk er det vel lige meget om den har koste 0kr eller 10k?

Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk
MVH Jonas

”Hvor mange skydevåben har de egentlig”?

”Flere end jeg har brug for, - men færre end jeg kunne tænke mig”

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 412 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 9. aug 2015, 23:30

Når sælger ikke har tilladelsen mere må han ikke besidde våbnet. Så skal køber have det. Et evt økonomisk mellemværende i den forbindelse er bedøvende ligegyldigt ift våbenloven.

Det sælger kunne gøre var at overdrage det til en trediepart der må besidde det og som kan udlevere det til køber når han har fået styr på finanserne.

Men sælger må IKKE besidde et våben han ikke har tilladelse til.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 89 times

Indlæg af Boerge » 9. aug 2015, 23:39

Når sælger har våbnet, må han jo også have en tilladelse!! Denne tilladelse udløber først i det øjeblik han overdrager våbnet til køber der møder op med en tilladelse!!

Om han får penge ved overdragelse, eller først betaler senere er underordnet!!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 9. aug 2015, 23:43

Hvem der har tilladelsen, og hvem der har betalt for skyderen, er to vidt forskellige ting.
Men som Boerge skriver, så BURDE der ikke være tilladelsesmæssige problemer fra sælgers side af. (jo jo der kan være undtagelser)
Har køber ikke betalt, så er det ikke hans.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 9. aug 2015, 23:45

PSOdense skrev:Hej.
Jeg ved ikke lige om det lige passer her.
Er der nogen der ved hvordan ejerforholdet forholder sig rent juridisk, når SKV2 er behandlet og godkendt, men køber ikke har betalt våbnet?

Dvs. sælger har våbnet men ingen tilladelse, og køber har tilladelsen og pengene (måske). :???:
Spørgsmålet er rent hypotetisk, men det kan vel forekomme, at køberen ikke har pengene når handelen skal foregå. :impatient:

Hilsen Peter
Nej det kan aldrig forekomme idet man altid skal sørge for at
(#1) køber betaler for varen inden man overhovedet indsender en
ansøgning om våbentilladelse (om det så er via jagttegn eller SVK er et fedt )

Skulle ovenstående alligevel ske kunne man for en sikkerheds skyld
(altså at sikre sig at køber betaler) deponere våbnet hos en våbenforhandler
indtil betaling foreligger. Det kræver selvsagt en behjælpelig forhandler
i nabolaget... Derfor se regel nummer 1 ovenfor.
Bofhenator skrev:Når sælger ikke har tilladelsen mere må han ikke besidde våbnet. Så skal køber have det. Et evt økonomisk mellemværende i den forbindelse er bedøvende ligegyldigt ift våbenloven.
Interessant problemstilling i øvrigt: Hvad vejer mest?
Sælger: "han har snydt mig ved ikke at betale for varen"
Køber: "han har ikke tilladelse til varen, det har jeg"
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 9. aug 2015, 23:48

Boerge skrev:Når sælger har våbnet, må han jo også have en tilladelse!! Denne tilladelse udløber først i det øjeblik han overdrager våbnet til køber der møder op med en tilladelse!!

Om han får penge ved overdragelse, eller først betaler senere er underordnet!!!
Kender ikke lige SKV systemet, men son nævnt må sælger stadig have sin tilladelse der dækker hans opbevaring og fortsatte brug af våbnet - indtil våbnet overdrages.
En tilladelse (sælgers) forsvinder ikke på magisk vis fordi der indgås en købsaftale, eller fordi der udstedes en ny tilladelse til køber.

Et våben kan ikke pludselig stå uden at være dækket af en ejer/tilladelse, men godt i en kort overlappende periode være dækket af to tilladelser.

Sælger bør derfor beholde våbnet til betalingen er afklaret.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 9. aug 2015, 23:55

I SKV systemet bortfalder sælgers tilladelse når køber får sin. Man bør følge robses råd.
/bofh
Hanlons razor

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 10. aug 2015, 00:22

HappyNanoq skrev:Kender ikke lige SKV systemet, men son nævnt må sælger stadig have sin tilladelse der dækker hans opbevaring og fortsatte brug af våbnet - indtil våbnet overdrages.
En tilladelse (sælgers) forsvinder ikke på magisk vis fordi der indgås en købsaftale, eller fordi der udstedes en ny tilladelse til køber.

Et våben kan ikke pludselig stå uden at være dækket af en ejer/tilladelse, men godt i en kort overlappende periode være dækket af to tilladelser.

Sælger bør derfor beholde våbnet til betalingen er afklaret.
SKV systemet er så viseligt indrettet, at så snart der sker en ændring, lad os antage at
A sælger en Z pistol til B, og tilladelsen er i hus, så sker der følgende: SKV udsteder et nyt "gult kort"
(Skytteforeningens Våbenpåtegning) til A og B. På A's kort vil Z pistolen ikke længere figurere,
på B's kort vil Z pistolen være påtegnet. Kortet sendes til de respektive forkvinder i foreningerne,
disse underskriver kortet og udleverer til A og B. De gamle kort er ikke længere gyldige. Således har
A ikke længere tilladelse til Z pistolen (og for den sags skyld heller ikke tilladelse til at købe eller
være i besiddelse af ammunition til Z pistolens kaliber, altså medmindre han ikke har andre våben
af samme kaliber. )

Mig bekendt er det kun våbenforhandlere og bøssemagere der kan have tilladelse til
at have "våben" generaliseret til at være i besiddelse af våben hvortil der ikke er udstedt
en personspecifik tilladelse. Således vil der som nævnt i SKV ikke forekomme en situation
hvor et specifikt våben står registreret til 2 forskellige personer på een gang (undtaget at
der er tale om en flerbrugertilladelse)

Og jo, et våben kan sagtens stå uden at være dækket af en tilladelse. Det er der nok en del
skytter der har oplevet i forbindelse med ACØ's ufatteligt skammelige behandling af skytters
ansøgninger, herunder fornyelser der således er udløbet længe inden den nye tilladelse
er udstedt, og skytten som følge deraf har måttet deponere sit våben for ikke at komme
i konflikt med statens lange arm.
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 10. aug 2015, 03:53

Bofhenator skrev:I SKV systemet bortfalder sælgers tilladelse når køber får sin. Man bør følge robses råd.
Aha, ja det giver ikke ret meget mening.....
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 10. aug 2015, 07:05

Nænej... Men det er jo standard i våbenloven...
/bofh
Hanlons razor

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 10. aug 2015, 10:29

Jeg mener bestemt Robse's fremgangsmåde er sund og god, men lad os lige slå fast:

SKV har intet med ejerforhold at gøre!
En SKV påtegning er IKKE dokumentation for at man har ejendomsret over et våben. Dertil bruges en kvittering! Har køber en SKV påtegning, men ingen kvittering, er våbnet juridisk stadig sælgers. Har sælger ikke længere SKV påtegning på våbnet, må han ikke opbevare det, men han kan stadig eje det.

Jeg har for nylig haft en SKV påtegning der udløb. Det betød at jeg ikke længere havde tilladelse til at opbevare/bruge våbnet, men det var skam stadig mit våben. (Ja, SKV er meget langsomme for tiden).
Nu har jeg igen SKV påtegning til våbnet, og det er stadig mit våben. Og det har det hele tiden været.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 10. aug 2015, 11:18

Lige præcis; en tilladelse giver ret til at være i besiddelse af våbnet samt anvende det til den på tilladelsen angivne aktivitet, men siger intet om det faktuelle ejerforhold - og har heller ingen indflydelse på dette.

Samtidig er det også korrekt at din oprindelige tilladelse bortfalder (såfremt etaten ikke glemmer at annullere den, dét har nemlig også givet nogle trælse sager) i det øjeblik en anden opnår tilladelse til våbnet.

Derfor gælder der, for mig, én regel; pengene i hånden/på kontoen før serienumre mm. udleveres til kunden. Endvidere benytter jeg mig ikke af betalings metoder med "elastik" i, såsom PayPal, når jeg sælger et våben.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 147 times
Been thanked: 294 times

Indlæg af Raptor357 » 10. aug 2015, 19:18

Man kan kontakte SKV kontoret og fortælle der foreligger en fejl og få tilladelsen på skyderen tilbage.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

PSOdense
Newbie
Newbie
Interesser: Pistolskydning 15m
Geografisk sted: Odense

Indlæg af PSOdense » 10. aug 2015, 21:53

Mange tak for de mange input.

Jeg tror ikke det er helt forkert hvis jeg konkluderer, at det der giver den mindste risiko for bøvl er hvis betalingen finder sted når serienummeret udleveres.
Hvis køber er indstillet på det, er risikoen for et afslag på våbenpåtegning sikkert også minimal.

Jeg er selv en af de reelle købere, og har i dag afleveret betalingen for en pistol ved afhentning.
Nu er situationen så den at jeg ejer 2 og nok afhænder den ene, når jeg har fundet ud af hvilken der passer mig bedst.

Når den tid kommer vil jeg nu nok kræve betaling den dag aftalen indgås.

Hilsen Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 10. aug 2015, 23:28

Man kan jo benytte sig af depositum, så sælger er nogenlunde sikret sin handel, eller i det mindste behørig kompensation, og køber risikerer ikke hele beløbet. Altså såfremt man ikke et sikker på, at modparten er en gentleman, der holder sine aftaler. Hvis man ikke evner det, skal man enten være meget uheldigt stillet, eller gjort af noget særligt ringe materiale.

Jeg venter selv på en tilladelse, til en riffel, fra en bruger herinde, og jeg betaler ham ved overdragelse. Det hjælper på tilliden, at man begge har sin gang i samme kredse, selv om vi ikke kender hinanden derud over.

Våbennumre kan i øvrigt ofte aflures direkte på billeder, bl.a. her på forum.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar