Halløj i forum,
Jeg er i den situation at min gode nabo desværre er død, det er sådan at han havde 1 haglvåben, 2 salonrifler og en kaliber 308.
Arvingerne har ikke jagttegn, og vil gerne have de forskellige våben solgt, spørgsmålet er nu om jeg må opbevare våbenene i mit våbenskab til de bliver solgt eller skal de så registreres i mit navn? Og hvordan omregistreres et våben når ejeren er død?
Tusind tak for svar.
Spørgsmål ang. våbentilladelse/salg efter dødsfald?
-
- Gold Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 100 times
Re: Spørgsmål ang. våbentilladelse/salg efter dødsfald?
Spørger du om, du må besidde og bære våben du ikke har tilladelse til?. :-), lovgivningen åbner jo op for at arvinger har et tidsrum til at få dem solgt, så bare lad dem stå i det skab de hele tiden har stået i. Du skal ihvertfald ikke puttet noget ind i dit!.308SogL skrev:Halløj i forum,
Jeg er i den situation at min gode nabo desværre er død, det er sådan at han havde 1 haglvåben, 2 salonrifler og en kaliber 308.
Arvingerne har ikke jagttegn, og vil gerne have de forskellige våben solgt, spørgsmålet er nu om jeg må opbevare våbenene i mit våbenskab til de bliver solgt eller skal de så registreres i mit navn? Og hvordan omregistreres et våben når ejeren er død?
Tusind tak for svar.
-
- Newbie
- Interesser: Jagt og fiskeri
- Geografisk sted: Danmark
Tak for hurtig svar
Overtroldmand skrev:Spørger du om, du må besidde og bære våben du ikke har tilladelse til?. :-), lovgivningen åbner jo op for at arvinger har et tidsrum til at få dem solgt, så bare lad dem stå i det skab de hele tiden har stået i. Du skal ihvertfald ikke puttet noget ind i dit!.308SogL skrev:Halløj i forum,
Tusind tak for svar.
- Caspian1911
- Moderator
- Interesser: IPSC, gamle danske våben
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 211 times
- Been thanked: 196 times
Hej og308SogL skrev:Halløj i forum,
Tusind tak for svar.

Du skal for Guds skyld ikke røre de våben.
Du kan kun ende i problemer, for enten vil politiet anklage dig for ulovlig våbenbesiddelse, eller også vil de opfordre dig til at indlevere dem på nærmeste våbenkontor, og så er værdien tabt for familien.
Jeg har en bekendt, der har gjort noget lign, bortset fra, at her havde afdøde ikke et våbenskab, så våbnene lå i et tomt hus. Han er blevet anklaget for alt muligt af politiet, og advokaten, der tog sig af boet, var fuldstændig ligeglad og gad ikke hjælpe.
Hvorfor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!
-
- Gold Member
- Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times
Da min farfar døde hentede politiet våbnene. Da boet var gjort op og jeg havde indhentet de nødvendige tilladelser, hentede jeg våbnene hos politiet (det var sjovt at se koster rummet). Summa summarum er at der er ingen fornuftig grund til at du rører de våben - det kan næsten kun gå galt (for dig)
Mvh
Anders
Mvh
Anders
- Kruffe
- Platin Member
- Interesser: Historiske våben og jagt
- Geografisk sted: Kongeriget Jylland
- Has thanked: 75 times
- Been thanked: 68 times
Arvinger har, som nævnt ovenfor, 4 uger til at afhænde våbnene. Således må de besidde disse i denne periode... De skal under ingen omstændigheder aflevere dem til politiet, hverken med henblik på destruktion eller opbevaring. Jeg har bekendte hvor politiet har krævet dette uden at respektere de 4 uger. Det kan man jo i dette tilfælde gøre politiet opmærksomme på, hvis de kræver andet...
Hvis du eller andre vil købe et våben, så skriver du blot "boet efter xxxxx" på ansøgningen.
Hvis arvingerne ikke vil bøvle med i individuelt salg, kan de sælge det hele til en våben/jagtbutik. Ofte er min erfaring at de ofte ikke vil betale de store penge... Den nemme løsning vil være at arvingerne kører våbnene til nærmeste lauritz.com og får solgt våbnene på auktion...
Du kunne jo også smide billeder op her på NVF under køb/salg... Kunne være der var nogle interesserede :-)
Hvis du eller andre vil købe et våben, så skriver du blot "boet efter xxxxx" på ansøgningen.
Hvis arvingerne ikke vil bøvle med i individuelt salg, kan de sælge det hele til en våben/jagtbutik. Ofte er min erfaring at de ofte ikke vil betale de store penge... Den nemme løsning vil være at arvingerne kører våbnene til nærmeste lauritz.com og får solgt våbnene på auktion...
Du kunne jo også smide billeder op her på NVF under køb/salg... Kunne være der var nogle interesserede :-)
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 431 times
NEJ, du skal ikke tage dem i dit våbenskab.
Men her er skriften, som omtales ovenfor:
https://www.retsinformation.dk/forms/R0 ... ?id=158805
Våben og ammunition mv. i dødsboer og konkursboer
§ 44. Våben og ammunition mv., som indgår i et dødsbo eller et konkursbo, kan uden særskilt tilladelse besiddes af arvingerne, den som varetager boet på arvingernes vegne eller kurator i indtil 4 uger efter dødsfaldet eller konkursdekretets afsigelse.
Stk. 2. Inden udløbet af den i stk. 1 fastsatte frist skal der til politidirektøren indgives ansøgning om tilladelse, jf. § 3, eller ske afhændelse.
Stk. 3. Politidirektøren kan bestemme, at våben og ammunition mv., som indgår i et dødsbo eller et konkursbo, skal deponeres hos politiet eller en anden myndighed.
Stk. 4. Politidirektøren kan under særlige omstændigheder fastsætte en længere frist end anført i stk. 1.
Men her er skriften, som omtales ovenfor:
https://www.retsinformation.dk/forms/R0 ... ?id=158805
Våben og ammunition mv. i dødsboer og konkursboer
§ 44. Våben og ammunition mv., som indgår i et dødsbo eller et konkursbo, kan uden særskilt tilladelse besiddes af arvingerne, den som varetager boet på arvingernes vegne eller kurator i indtil 4 uger efter dødsfaldet eller konkursdekretets afsigelse.
Stk. 2. Inden udløbet af den i stk. 1 fastsatte frist skal der til politidirektøren indgives ansøgning om tilladelse, jf. § 3, eller ske afhændelse.
Stk. 3. Politidirektøren kan bestemme, at våben og ammunition mv., som indgår i et dødsbo eller et konkursbo, skal deponeres hos politiet eller en anden myndighed.
Stk. 4. Politidirektøren kan under særlige omstændigheder fastsætte en længere frist end anført i stk. 1.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
-
- Platin Member
- Interesser: pürch og fuglejagt
- Geografisk sted: Polen
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 12 times
Kom Politiet på eget initiativ, eller blev de kontaktet først?AHSV skrev:Da min farfar døde hentede politiet våbnene. Da boet var gjort op og jeg havde indhentet de nødvendige tilladelser, hentede jeg våbnene hos politiet (det var sjovt at se koster rummet). Summa summarum er at der er ingen fornuftig grund til at du rører de våben - det kan næsten kun gå galt (for dig) Mvh. Anders