Lassescout skrev:Godt indlæg Happy, det fortæller meget godt om forskellen på lovgivning og praksis.
Der er ikke regler imod indførsel af skydevåben så vidt jeg husker.
Jeg tror såmænd ikke der er forskel på lovgivning og praksis - men der ER forskel på folk med bopæl og turister.
Kan umiddelbart ikke se hvorfor jeg i 3 ombæringer de senere par år ellers skulle lyves lige op i ansigtet, når spørgsmålet har været rejst - og har selv trukket i nogle tråde for at se om det kunne lade sig gøre at en kammerat i Dk kunne tage sit våben med op, og vi så tog på en privat arrangeret rensdyrjagt.
Men det kunne bare ikke lade sig gøre, og det skulle uomtvisteligt via outfitter. Så hvis det kunne lade sig gøre at outfitteren ville udfylde papirerne, så var der intet problem - men så vil han jo også stå for jagtturen m.v.
Grønlandsk politi er en underafdeling af Dansk politi - altså, det er samme system der benyttes, og samme politifolk for hele riget.
Men selvom det er samme politi-instans - så det er to forskellige lovgivninger der skal administreres.
Præcis som i USA, hvor folk har relativt let ved at komme lovligt til våben - så er det ikke ensbetydende med at jeg som turist kan rejse til USA og bevæbne mig, mens jeg er der.
Der er forskel på om man lovligt befinder sig i landet (selvfølgelig er turister lovlige!), altså har fast bopæl i landet - men som turist, så har man bare ikke de samme rettigheder som folk med bopæl i landet, uanset hvad hjemlandet siger eller hvilke formularer de udarbejder i hjemlandet.
Tåbeligt, jo. Kunne det gøres bedre.? Bestemt.
Men umiddelbart tror jeg det er et område som nu her de senere år bliver kigget til, for at beskytte Outfitterne og sikre dem jobs - samt så har vi nogen til at administrere licenserne (rensdyr/moskus m.v.) og som selv bliver kigget i kortene. Så på den måde er det jo fornuftigt nok, for at holde hele systemet lidt i ørerne.
Jeg ville også ønske at flere af mine jagtkammerater nemt kunne rejse herop og vi kunne tage ud og hyggeskyde - eller tage på jagt.
Men loven dækker ikke "hyggeskydning" og der er ingen skytteforeninger som kan indbyde til stævne eller andet - og jagt har outfitterne raget til sig.

Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.