Er Jagtvåben blevet ulovlige til combiriffel og IPSC

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Hammertime
Gold Member
Gold Member
Interesser: 2 Verdenskrig, skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 12 times
Been thanked: 42 times

Indlæg af Hammertime » 6. okt 2012, 18:27

Som overskriften siger fik jeg for nyeligt at vide at man nu ikke længere må bruge sin jagtriffel til IPSC og Combiriffel stævner? Er det virkelig rigtigt? og ved nogen her hvilken begrundelse der er givet for dette nye tiltag? vh Hammertime

Sendt fra min GT-I9001 med Tapatalk2
Legends never die

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Re: Er Jagtvåben blevet ulovlige til combiriffel og IPSC

Indlæg af Agamemnon » 6. okt 2012, 22:23

Mig bekendt gælder dette kun for halvautomatiske rifler med henvisning til nedenstående afsnit i våbencirkulæret (som ikke er et nyt tiltag :blink: ):
Våbencirkulæret skrev: Kapitel 2

Bestemmelser om særligt farlige skydevåben, herunder pistoler

§ 19. Våbentilladelse kan kun under ganske særlige omstændigheder gives til:

1) glatløbede haglgeværer med en pibelængde på under 55 cm,

2) pistoler, herunder enkeltskudspistoler, selvladepistoler og revolvere,

3) halvautomatiske rifler og

4) andre lignende særligt farlige skydevåben.

Stk. 2. Tilladelse efter stk. 1 kan kun gives, hvis ansøgeren er fyldt 20 år og er kendt som en absolut pålidelig person.

Stk. 3. Tilladelse efter stk. 1, nr. 3, kan kun gives til jagt. Det skal fremgå af en tilladelse til halvautomatisk riffel, der er konstrueret til at indeholde mere end to patroner, at riflen kun må anvendes til jagt i Danmark, hvis den er forsynet med en permanent anordning, der sikrer, at den højst kan indeholde to patroner.
Men dette bør ret beset ikke gælde for repetér-og enkeltskudsrifler, der er erhvervet på jagttegn....

Dispensationer fra ovenstående bestemmelse, skal jeg ikke gøre mig klog på. Det er mit indtryk, at det afhænger meget af geografien, cheriffens dagsform og éns syge mosters tilstand. :neutral: Det er måske nærmere hér at de nye tiltag er at finde.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 349 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 6. okt 2012, 22:42

Det har aldrig været tilladt med halvautomater - at der er sket undtagelser beror på dispensationer eller at der ikke er sket tilstrækkelig kontrol.

De eneste der kan deltage i DK er tjenestefolk og et par særlige individer :-)

Vi andre må holde os til repeterriflerne endnu.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 7. okt 2012, 14:35

Det har aldrig været forbudt at træne og konkurrere med jagtrifler. Uanset om de er halvautomatiske, enkeltskuds eller repeterrifler. Kunne man ikke træne, ville det jo være umuligt at bestå riffelprøven, og selvfølgelig også at dyrke forsvarlig riffeljagt. Jeg deltager så tit jeg kan i forskellige konkurrencer med min jagtriffel. Det er glimrende træning.

Men både skytte- og jægerkredse er slemt befængte af selvudnævnte smagsdommere og selvstrammere, der udsteder regler og forbud i flæng, afhængig af hvad de selv synes der burde gælde. Desværre er mange af disse individer mere flittige end intelligente, så de stiger som regel i graderne i de sammenhænge de optræder i. Og så får de magt som de har agt, til skade for alle der ikke ser ligesådan på tingene som dem selv.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Hammertime
Gold Member
Gold Member

Sv: Er Jagtvåben blevet ulovlige til combiriffel og IPSC

Indlæg af Hammertime » 7. okt 2012, 15:11

Jeg takker for svarene. Så vidt jeg kunne forstå var det de halvautomatiske jagtvåben til IPSC der var banlyst... Men altså også enkeltskuds rifler til eksempelvis combi riffel cup 300 m skydning
Hvilkey på mig virker lidt mærkeligt :-(
Nu er jeg tjeneste mand og må gerne bruge mit halvauto våben til IPSC f.eks. men hvad med de som ikke er skal de ha det på SKV som en slags combiriffel tilladelse?

Legends never die

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 7. okt 2012, 15:42

Hvis de er bandlyst, er det foreningerne selv der har bandlyst dem, ikke politiet, det har politiet nemlig ikke myndighed til (selvom de af og til tror de har).

Jeg griner tit lidt af de der selvbestaltede sheriffer der gerne vil bestemme. De har nemlig aldrig modet til at sige ligeud, at den og den riffel er forbudt, fordi de ikke kan lide den. Istedet skal "nogle andre" altid have skylden, så det desværre ikke kan lade sig gøre.

Hvor tit har man ikke hørt " Du må ikke skyde med jagtriffel her, banen er kun godkendt til skytteforeningsrifler" eller: " Du må ikke skyde med halvautomat her, banen er kun godkendt til enkeltskudsrifler". Begge dele er jo noget forbandet sludder. Flertallet af banerne er godkendt til kalibre op til og med 8 mm, og så kan de fleste være med.

Der er bare så mange på banen, der ikke vil have de fleste med, kun deres egne.

Hvis IPSC riffelskytterne ikke vil have folk med jagtriffel med, er de jo helt væk fra vinduet, eftersom halvautomatiske rifler kun kan fås af civile til jagt. Når DJ kan afholde talrige konkurrencer for folk med jagtriffel, så kan IPSC selvfølgelig også.

...og luk nu røven med forsikringsspørgsmålet. Hvis det er et issue, kan man bare bede skytterne dokumentere at de har en familieforsikring, så er ansvarsforsikringen da på plads.
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Michael2100
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: skydning

Indlæg af Michael2100 » 7. okt 2012, 16:43

Lassescout skrev:Hvis de er bandlyst, er det foreningerne selv der har bandlyst dem, ikke politiet, det har politiet nemlig ikke myndighed til (selvom de af og til tror de har).

----------

Hvis IPSC riffelskytterne ikke vil have folk med jagtriffel med, er de jo helt væk fra vinduet, eftersom halvautomatiske rifler kun kan fås af civile til jagt. Når DJ kan afholde talrige konkurrencer for folk med jagtriffel, så kan IPSC selvfølgelig også.
Nu skal vi passe med med gætværk. Det starter ofte store diskussioner der intet har med sagen at gøre.

IPSC har intet imod folk med jagtriffel, og tidligere riffelstævner har været godkendt til rifler som skytterne er lovlig i besiddelse af, uagtet hvilken tilladelsesform.

Det sidste riffelstævne på Kalvebod, fik vi i første omgang banegodkendelserne tilbage ( vores stævner skal godkendes hver gang ), med påskriften at de kun måtte skydes med rifler registreret på SKV og det fremgik specifikt, at de ikke måtte skydes med rifler registreret til jagt i udlandet.

Denne beslutning blev selvfølgelig anket og klaget over med det samme, da det ikke er lykkedes trods intens læsning af gældende lovgivning, at finde hjemmel herfor.

Hverken politiet eller JM var dog til at få i tale (og dette er 2 dage før stævnet), så med 1 dags varsel, måtte jeg skrive til de danske skytter hvad politiet var nået frem til.

Det lykkedes dog at få fjernet SKV delen, så det var muligt at afholde stævnet, omend med meget få danske skytter

Lassescout, siden du mener at det ikke kan være et problem, foreslår jeg at du kontakter dsf så du fremover kan assistere med at få godkendt de stævner vi gerne vil afholde.

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 33 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af Topcat » 7. okt 2012, 17:15

Hvordan er det helt præcist, jvf. Bekendtgørelse om skydebaners indretning skal politiet godkende skydebanens indretning (skiveopstilling osv går jeg ud fra), forud for terrænskydninger og skydninger uden fast standplads. Dette inkluderer vel så ikke hvad der allerede er godkendt i banens instruks?

Hvis der i banens instruks specifikt er nævnt at der kun må anvendes manuelle rifler (jvf. paragraf 9, stk 2, 3)), så er der vel ikke rigtigt mere at komme efter?
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Brugeravatar
Michael2100
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Michael2100 » 7. okt 2012, 17:31

Topcat skrev:Hvis der i banens instruks specifikt er nævnt at der kun må anvendes manuelle rifler (jvf. paragraf 9, stk 2, 3)), så er der vel ikke rigtigt mere at komme efter?
Der fremgik intet om manuel eller semiauto, men specifikt at våben registreret til jagt i udlandet ikke måtte benyttes

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Topcat » 7. okt 2012, 17:52

Michael2100 skrev: Der fremgik intet om manuel eller semiauto, men specifikt at våben registreret til jagt i udlandet ikke måtte benyttes
Som en del af banens instruks, eller godkendelsen af banens indretning?

Brugeravatar
Michael2100
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Michael2100 » 7. okt 2012, 17:53

Banens instruks til den pågældende konkurrence

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Topcat » 7. okt 2012, 18:05

Michael2100 skrev:Banens instruks til den pågældende konkurrence
Ok, jeg troede banens instruks normalt er en permanent skrivelse som alt brug herefter skal indrettes efter.

Brugeravatar
Michael2100
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Michael2100 » 7. okt 2012, 18:12

Der er fast instruks for alle baner, men da den ikke dækker alle former for skydninger, skal der på politiets henvisning, søges på alle IPSC matcher, som skal godkendes på papir samt ved fysisk gennemgang af opstilling.

Ovenstående er gældende for KSC

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 7. okt 2012, 19:31

Michael 2100 det vil jeg da hjertens gerne hjælpe med.

Jeg er ikke jurist, men jeg arbejder meget med juridiske problemstillinger til daglig, og jeg tror sagtens jeg kunne hjælpe med en klage over den afgørelse, som forhåbentlig kunne medføre at gentagelser undgås.

Sagsfordelingen er jo den, at kommunen skal tage sig af de miljømæssige aspekter af sagen, og politiet de sikkerhedsmæssige. Det er fuldkommen indlysende, at riflens godkendelsesform intet har at gøre med, hvor sikker den er, så politiet har været ude hvor de intet har at gøre i den godkendelse. I kunne sådan set have ignoreret bestemmelsen der omhandler riflernes tilladelsesform, den har ingen retsvirkning.

Det er igen et eksempel på, at politiet gerne laver regler, istedet for bare at administrere de regler der er. Fuldstændig ligesom deres pointsystem for særligt farlige skydevåben, den slap de dårligt fra. Eller som deres forbud mod halvautomater til jagt i udlandet, det slap de også dårligt fra. Eller som deres krav om at godkende laderum før udstedelse af genladetilladelser, det slap de også dårligt fra, se evt. denne tråd http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... it=adkomst. Indtil videre har de kun haft held med et de facto forbud mod lyddæmpere, men det arbejder vi på.

Jeg mener det Michael, send mig afgørelsen, så skal jeg sende dig et udkast til en juridisk gennemarbejdet klage over den ! Du kan bruge udkastet som du vil, og slette eller redigere som du synes. Men jeg mener ikke politiet skal slippe godt fra at drive politik.
Senest rettet af Lassescout 7. okt 2012, 20:17, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Indlæg af Agamemnon » 7. okt 2012, 19:58

Lassescout skrev:Det har aldrig været forbudt at træne og konkurrere med jagtrifler. Uanset om de er halvautomatiske, enkeltskuds eller repeterrifler.
Du har så evigt ret, Lasse.

Jeg vil gerne benytte lejligheden til at gå i rette med mit første indlæg, for så vidt at den citerede del af cirkulæret alene nævner regler for erhvervelse og ikke for anvendelse. (Da vi endnu ikke kan erhverve ½-auto rifler via SKV). Indlægget var ufuldstændigt..... Beklager!

Naturligvis skal vi efterleve de betingelser, hvorpå vi har vores tilladelser, men vi skal på ingen måde være helligere end loven byder os at være og forvaltes reglerne ikke efter lovens bogstav, men efter smag, behag og personlige aversioner mod "sort polymer", så skal det selvfølgelig påklages...... ENIG!
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Michael2100
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Michael2100 » 7. okt 2012, 21:10

Det bliver skam også efterfulgt, men jeg skal viderrgive dit ønske om at hjælpe Lasse.

Det "gode" ved hvad der var en uheldig situation ved sidste match, er at vi nu har noget specifikt at anke og klage over, så det kan komme en klaring derpå.

Lasse, du får lige en pm

Brugeravatar
Hammertime
Gold Member
Gold Member

Sv: Er Jagtvåben blevet ulovlige til combiriffel og IPSC

Indlæg af Hammertime » 8. okt 2012, 08:48

:P hvor jeg dog elsker dette forum. Det er så fedt at se folk kan fører gode diskussioner og hjælpe hinanden med den fælles interesse for våben. Tak for hjælpen med afklaring af mit oprindelige spørgsmål. Os dødelige der ikke er så gode til at forstå politiets tolkninger af våbenloven bliver ski lidt forvirret når der kommer nye tiltag, restriktion og regler. Så tak til jer der kan "oversætte" det juridiske til alm. dansk vh. Hammertime

Legends never die

Besvar