Hvad må jeg med mit 5,5 mm luftgevær (og registrering)?
-
- Bronze Member
- Geografisk sted: Helsingør
- Been thanked: 1 time
Jeg har et 5,5 mm luftgevær (og jagttegn).
Må jeg (stadig) skyde med det i haven på 3000 kvm?
Skal jeg registrere det?
Har forstået, at det fremover skal opbevares i våbenskabet med de rigtige våben.
Beklager hvis det har været dækket i tidligere tråde - har søgt lidt og ikke fundet nogle entydige svar.
På forhånd tak for hjælpen.
Julle
Må jeg (stadig) skyde med det i haven på 3000 kvm?
Skal jeg registrere det?
Har forstået, at det fremover skal opbevares i våbenskabet med de rigtige våben.
Beklager hvis det har været dækket i tidligere tråde - har søgt lidt og ikke fundet nogle entydige svar.
Julle
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 150 times
- Been thanked: 295 times
Re: Hvad må jeg med mit 5,5 mm luftgevær (og registrering)?
Du skal anmelde besiddelsen og gemme kvitteringen, senest slut maj 2013. fra 1 juni 2013 skal det opbevares i våbenskab.
du må det samme med den som med et hagl gevær. så må du skyde med hagl geværet i haven må du også skyde med luftgeværer med en kaliber der overstiger 4,5mm.
du må det samme med den som med et hagl gevær. så må du skyde med hagl geværet i haven må du også skyde med luftgeværer med en kaliber der overstiger 4,5mm.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
- Bronze Member
Tak Raptor357,
Så skifter jeg det til et 4,5 mm da jeg vil have et mine sønner og jeg kan skyde med i haven.
Julle
Så skifter jeg det til et 4,5 mm da jeg vil have et mine sønner og jeg kan skyde med i haven.
Julle
-
- Bronze Member
Hej igen Raptor357 og andre.
Jeg kan ikke finde hvor det står at jeg ikke længere må skyde i haven med mit 5,5 mm luftgevær. Kan kun finde at jeg skal have jagttegn for at have det, skal registrere det og skal opbevare det i skafor blå skab.
Hvor finder jeg det med haven?
Mvh
Julle
Jeg kan ikke finde hvor det står at jeg ikke længere må skyde i haven med mit 5,5 mm luftgevær. Kan kun finde at jeg skal have jagttegn for at have det, skal registrere det og skal opbevare det i skafor blå skab.
Mvh
Julle
- Robse
- Platin Member
- Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 168 times
- Been thanked: 126 times
Hvis du har jagttegn kan du kaste dig ud i en større diskussion omkringJulle skrev:Hej igen Raptor357 og andre.
Mvh
Julle
lovligheden af at skyde i haven med noget der nu sidestilles med en
12' er eller en 6,5.
Har du ikke så er det skåret i pap her:
§ 3
Stk. 1. Personer, der ved denne bekendtgørelses ikrafttræden er i besiddelse af luft- og fjedervåben med større kaliber end 4,5 mm, har ret til fortsat at besidde disse genstande, men må ikke bære eller anvende dem. Besiddelsen skal anmeldes til politiet senest 1 år efter denne bekendtgørelses ikrafttræden.
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984
― George Orwell, 1984
-
- Bronze Member
Hej igen,
Jeg mener, at den paragraf 3 retter sig mod folk, der ikke har jagttegn eller er medlem af en skytteforening. Hvis man læser den paragraf som at den dækker alle må jeg jo slet ikke skyde med den nogen steder overhoved - heller ikke på jagt eller på en skydebane der er godkendt til 5,5 mm luft.
Julle
Jeg mener, at den paragraf 3 retter sig mod folk, der ikke har jagttegn eller er medlem af en skytteforening. Hvis man læser den paragraf som at den dækker alle må jeg jo slet ikke skyde med den nogen steder overhoved - heller ikke på jagt eller på en skydebane der er godkendt til 5,5 mm luft.
Julle
-
- Bronze Member
Hej Igen,
Nu forstår jeg hvad du mener - at det det med at skyde med 5,5 mm luft i haven er gråzone.
Tak.
Julle
Nu forstår jeg hvad du mener - at det det med at skyde med 5,5 mm luft i haven er gråzone.
Tak.
Julle
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Jeg mener ikke det er en gråzone.
Der står ingen steder, at det er forbudt, så det er selvfølgelig lige så tilladt at skyde med det i haven som det hele tiden har været. Våbnet er jo ikke blevet farligere af, at politiet skal vide du har det.
Du har ret i, at du må bære og anvende det når du har jagttegn. Det fremgår helt tydeligt af § 1a stk. 4 i våbenbekendtgørelsen:
Der står ingen steder, at det er forbudt, så det er selvfølgelig lige så tilladt at skyde med det i haven som det hele tiden har været. Våbnet er jo ikke blevet farligere af, at politiet skal vide du har det.
Du har ret i, at du må bære og anvende det når du har jagttegn. Det fremgår helt tydeligt af § 1a stk. 4 i våbenbekendtgørelsen:
Stk. 4. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til luft- og fjedervåben på medlemsbeviset, kan til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende luft- og fjedervåben med en kaliber større end 4,5 mm.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
- The Yeti
- Platin Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Malmø
- Has thanked: 44 times
- Been thanked: 63 times
Det er omfattet af de samme regler som et haglgevær. Derfor må man også formode at det må benyttes de samme steder. Må man skyde lerduer i haven må man også skyde med luftgevær. Måske er der også et spillerum pga mindre støj til også at skyde med luftgevær hvor haglgeværet ikke kan bruges. Men under alle omstændigheder vil jeg mene at man er under de samme begrænsninger for antallet af skydebane som man vil være ifbm indskydning af riflen på jagtterrænget.
The Yeti
Sent from my iPhone using Tapatalk
The Yeti
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Bronze Member
Jeg har skiftet mening og tænkt mig at beholde mit 5,5mm luftgevær og iøvrigt blive ved med at skyde med det nogle gange om året i haven. Haven er stor, geværet larmer ikke særligt meget, kuglefanget er eminent og naboerne har vi heldigvis altid haft et super forhold til. De ved da godt at der ind i mellem skydes med luftbøsse ovre hos os men jeg ved de ikke er generet af det.
Og jeg mener ikke, at jeg bryder lovens bogstav eller ånd.
Julle
Og jeg mener ikke, at jeg bryder lovens bogstav eller ånd.
Julle