Information om våbenloven ang. knive

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 298 times
Been thanked: 778 times
Kontakt:

Re: Information om våbenloven ang. knive

Indlæg af Fast Fumble » 18. jun 2018, 15:00

Okay, jeg fornemmer vi ser MEGET forskelligt på det emne.
Wildlife skrev:
18. jun 2018, 14:48
Den massive ulovlige logning af borgernes færden, her 2 år efter det er kendt ulovligt?
Her er jeg ikke særligt belastet af indsigt, så det vil jeg undlade at kloge mig på.
Wildlife skrev:
Politiets systematiske overtrædelse af grundloven (tibetsagen)?
- Som jo netop er blevet genstand for endnu en kommisions-undersøgelse, netop fordi den første kommission vurderes ikke at være kommet grundigt nok ned i problemet. Det er da netop sådan et velfungerende demokrati skal tilgå sådanne udfordringer. Og der er pt ikke noget der tyder på at det håndteres af politiet alene, så politistat? Nej, ikke rigtig, vel?
Wildlife skrev:
Voldsomme indgreb i den personlige frihed? (Hvor må man bo og hvordan må man gå klædt)
Det synes jeg er noget sludder, eller i hvert fald voldsomt fordrejet. Du har din fulde frihed til at bosætte dig hvor du vil, og gå klædt som du vil, ganske som i andre frie lande. Rent faktisk har vi i mange år haft et maskeringsforbud, at der er strammet lidt op på det i forbindelse med de der populært kaldes Burka-forbuddet kan jeg ikke se noget galt i. At man i særligt belastede områder ønsker at fremme integration og demokrati, er sundt for vores nation. Hvis målet kunne nås med mere elegante politiske mekanismer, så var det da lækkert, men nogen gange er det bare meget svært at regulere med regler, uden at nogen påvirkes utilsigtet - og det er dæleme svært at regel-regulere en population hvor et tørklæde for nogle er en let beskyttelse af hovedet (som en hue ville være), mens det for andre er et kulturelt funderet kvinde-undertrykkelses-aggregat.

Her må vi nok nøjes med at konstatere vi er uenige. For mig skal der nogle reelle problemer til, før man erklærer et land for en politistat.
Mvh.
Fast Fumble

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 372 times
Been thanked: 210 times

Indlæg af Wildlife » 18. jun 2018, 15:02

Skal vi så ikke bare konstatere at vi er enige om at være uenige? :razz:

P.S. Hvis du har en smartphone bliver din position logget ca. 100.000 gange om året
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 18. jun 2018, 15:06

Wildlife skrev:
18. jun 2018, 15:02
Jow, den er jeg med på :razz:
Wildlife skrev:
P.S. Hvis du har en smartphone bliver din position logget ca. 100.000 gange om året
Ja, af mit telefonselskab, ikke af politiet!
(Muligvis også af 2-3 udenlandske efterretningstjenester, men det er jo derfor Biltema sælger burner-phones til en tyver.)
Mvh.
Fast Fumble

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Has thanked: 372 times
Been thanked: 210 times

Indlæg af Wildlife » 18. jun 2018, 15:53

Fast Fumble skrev:
18. jun 2018, 15:06
Wildlife skrev:
Jow, den er jeg med på :razz:
Wildlife skrev:
Ja, af mit telefonselskab, ikke af politiet!
(Muligvis også af 2-3 udenlandske efterretningstjenester, men det er jo derfor Biltema sælger burner-phones til en tyver.)
FE har ubegrænset adgang til logningsdata fra teleselskaberne, uden retskendelse. FE videregiver gerne data til andre myndigheder, f.eks. PET.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Ingsorsi
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 151 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af Ingsorsi » 18. jun 2018, 17:23

Fast Fumble skrev:
det er jo derfor Biltema sælger burner-phones til en tyver.)
Link?

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 18. jun 2018, 22:11

Ingsorsi skrev:
18. jun 2018, 17:23
Fast Fumble skrev:
det er jo derfor Biltema sælger burner-phones til en tyver.)
Link?
Arhj, det må du sgu selv finde, jeg køber dem bare i "impulskøb reolen" oppe ved kassen.
Mvh.
Fast Fumble

Joe_Archer
Newbie
Newbie
Interesser: Bushcraft
Geografisk sted: Jylland

Indlæg af Joe_Archer » 14. aug 2018, 18:23

Hej, er ny her og har et spørgsmål til våbenloven. Min familie og jeg bruger en del tid på udeliv og jagt. Jeg ønsker at anskaffe en lidt tungere kniv, dvs over 12 cm. Er sådan en kniv tilladt, hvis vi er på en let “vildmarkstur” i den danske natur? Kan læse ud af loven at jagt, fiskeri, madlavning og sportsdykning er undtaget fra reglen, men kan ikke specifikt finde noget der peger på at man må medbringe den på en vildmarkstur. Skal indrømme at jeg ikke har læst alle 48 sider af denne diskussion, men nåede gennem den første trediedel og tænkte der måske var flere her der havde et konkret svar på spørgsmålet. Tak for god læsning uanset :)

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt med hund, kniv og gevær.
Has thanked: 498 times
Been thanked: 1144 times

Indlæg af C-X » 14. aug 2018, 18:47

Hej og velkommen til :welcome:

Jeg supplerer selv de mindre knive, med en større, der i sin form understøtter mine gøremål, når jeg er i felten (på skovtur). Det er lovligt, så længe du ikke render rundt og fægter med den, på vej til og fra skoven.

Desværre kan jeg ikke lige vedhæfte nogle stemningsfulde billeder, da resizeren ikke kan lide deres originale størrelse.

Min foretrukne er en Terävä Skrama og den kan varmt anbefales.
https://www.varusteleka.com/en/product/ ... teel/30189

Du kan også vælge en mere almindelig kniv, men jeg ville nok gå udenom de meget fantasifulde zombie-sværd, da en betjent kunne betvivle dit formål med værktøjet, alene på det grundlag.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Joe_Archer
Newbie
Newbie

Indlæg af Joe_Archer » 14. aug 2018, 19:06

Har allerede en Bark River i 3V stål til jagt, så den store kniv bliver samme mærke tror jeg. Kniven har aldrig svigtet mig, selvom den kræver tålmodighed ved slibning. Har kigget på deres Bravo 1.5 og deres survivor, der begge fås i 3V stål. Vil gerne være på den rigtige side af loven inden den lokale sherif, får mere glæde af kniven end jeg :) Tak for dit svar.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt med hund, kniv og gevær.
Has thanked: 498 times
Been thanked: 1144 times

Indlæg af C-X » 14. aug 2018, 19:18

Bark River, det er bare kræs, og jeg har en kløe i dén retning, men de koster også en pæn slat.

Min Skrama bor forresten i en rygsæk, så jeg ikke kommer til at støde en træklamrende veganer, på min færd gennem skoven. Selv om man har flotte værktøjer, så bor vi desværre i et land, med mange butt-hurt spelthjerner, der let bliver stødt på deres hypersensitive fordomme.
Husk på, at selv lovlige aktiviteter kan udløse en bøde, for forstyrrelse af den offentlige orden, hvis nogen melder en machetesvingende tosse, der hærger rundt mellem træerne. Også selvom tosser bare flækker lidt træ til sin kvistbrænder, så der kan komme lidt lunt mad i dunken.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 317 times
Been thanked: 643 times

Indlæg af Oscar123 » 14. aug 2018, 19:31

Joe_Archer skrev:
14. aug 2018, 18:23
Hej, er ny her og har et spørgsmål til våbenloven. Min familie og jeg bruger en del tid på udeliv og jagt. Jeg ønsker at anskaffe en lidt tungere kniv, dvs over 12 cm. Er sådan en kniv tilladt, hvis vi er på en let “vildmarkstur” i den danske natur? Kan læse ud af loven at jagt, fiskeri, madlavning og sportsdykning er undtaget fra reglen, men kan ikke specifikt finde noget der peger på at man må medbringe den på en vildmarkstur. Skal indrømme at jeg ikke har læst alle 48 sider af denne diskussion, men nåede gennem den første trediedel og tænkte der måske var flere her der havde et konkret svar på spørgsmålet. Tak for god læsning uanset :)
Hej Joe
Også et velkommen til herfra. :welcome:

Svaret på dit spørgsmål er ganske enkelt og heldigvis positivt. Jo, du må gerne tage en kniv over 12 cm med på en vildmarkstur og lign. Det er i dag ikke længere så meget knivens udformning (med nogle få konkrete undtagelser anført i Knivlovens §2) men snarere formålet med bæringen af den der er betydende for lovligheden.

Knivlovens §2 fastslår også, at det normalt kræver tilladelse fra politiet til at erhverve, besidde, bære eller anvende knive med klinger over 12 cm. Der er dog også undtagelser ved §2, som bl.a. fremgår af politiets hjemmeside (https://www.politi.dk/da/servicemenu/ba ... _knive.htm): "Dolke og knive med en klinge på over 12 cm er dog undtaget fra forbuddet og fra kravet om en tilladelse fra politiet, hvis de anvendes i erhverv, til husholdningsbrug eller ved jagt, lystfiskeri eller sportsudøvelse eller til et andet lignende anerkendelsesværdigt formål."

Dvs. du må gerne medbringe den ønskede kniv til en ”vildmarkstur”, idet en sådan tur netop vil være et ”anerkendelsesværdigt" formål.

Du skal dog samtidig være opmærksom på, at du skal tage rimelig direkte til og fra turen når du bærer kniven og ikke lige tage et svinkeærinde omkring steder, hvor der er mange mennesker og hvor der erfaringsmæssigt kan opstå lidt ”situationer” – f.eks. værtshuse, sportskampe etc.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Joe_Archer
Newbie
Newbie

Indlæg af Joe_Archer » 14. aug 2018, 20:15

Tusind tak for de gode svar. Jeg vil betragte det på samme måde som når jeg tager på jagt, så kniven vil være bag i bilen. Desuden vil en større kniv også være rarere at have i rygsækken under vandring.

Ja Bark River er lidt i den dyre ende, men kan godt li’ et pålideligt værktøj og med 3V stålet tror jeg at jeg ville kunne hugge den gennem en knogle på et dyr, uden at være bekymret. Desuden falder udseendet i min smag, skal indrømme jeg ikke er så vild med rambolignende knive. En kammerat har en ESEE kniv og den er ganske solid og skærer godt, men designet og den nødvendige belægning på karbonstålet er ikke lige mig - men en rigtig fin kniv uanset :)

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 317 times
Been thanked: 643 times

Indlæg af Oscar123 » 21. aug 2018, 19:37

Newsbreak.dk bringer i dag (21. august 2018) en artikel om knivloven: https://newsbreak.dk/knivloven. Hvad der har trigget at den lige skulle bringes i dag vides ikke.

Artiklen bringer ikke noget nyt – men er dog brugbar derhen, at den (igen) bringer fokus på emnet. Journalistikken kunne dog godt have været lidt mere kritisk og have fokus på de uheldigheder, der stadig er med loven. Men det havde nu nok også været for meget forlangt… :???:

Der er én faktuel fejl i artiklen – nærmere bestemt i billedserien side 2. Der står, at ”knive beregnet til stød” ikke er lovlige. Dette er ikke korrekt. Den rigtige tekst skulle have været ”knive med tværstillet greb beregnet til stød” ikke er lovlige. Knive med normale greb og tveæggede klinger som f.eks. Fairbairn–Sykes kampknive er således ikke ulovlige, hvilket mange ellers fejlagtigt tror…

:razz:
Oscar123
Newsbreak.jpg
Newsbreak.jpg (39.57 KiB) Vist 688 gange
On scene - but unseen

Besvar