Rammer for våbentilladelse indenfor SKV systemet

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
BoPe
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 79 times
Been thanked: 38 times

Rammer for våbentilladelse indenfor SKV systemet

Indlæg af BoPe » 20. maj 2011, 14:43

Denne tråd er foranlediget af en diskussion ovre i gør det selv forummet hvor en tråd om en malet og kikkert monteret Otterup skytteforeningsriffel kom til at handle om hvor meget man kan ændre et våben som er på SKV tilladelse.

Da diskussionen mere handler om love og regler nu, har jeg tilladt mig at oprette denne tråd.

Den oprindelige diskussion kan findes her: http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... 1&start=50

Brugeravatar
BoPe
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 79 times
Been thanked: 38 times

Re: Rammer for våbentilladelse indenfor SKV systemet

Indlæg af BoPe » 20. maj 2011, 15:31

og så kører vi videre med juraen:
Corysan skrev:Kære Mojojojo

Prøv at gøre dig selv den ulejlighed at læse hvad jeg har skrevet i mine indlæg – se også hvad der er kopieret fra våbenbekendtgørelsen.
Jeg mener at du er ude i en klokkeklar overtrædelse af våben loven…
At din formand så ikke har problemer med dette er da særdeles bekymrende!
Men da du mener at du har dit på det rene, så prøv da lige at kontakte SKV kontoret for at bevise at det er os andre der er forkert på den, post endelig svaret på dette forum!
Jeg finder det ærgerligt, at der er medlemmer af dette forum der tror de skal gøre sig til herre over Dansk lovgivning og derved ødelægge for alle dem der kan følge reglerne….
Corysan refererede til § 6 i Bekendtgørelse om våben og ammunition mv. (findes her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=127786):
§ 6. Politidirektøren kan godkende, at skytteforeninger under De Danske Skytteforeninger, Dansk Skytte Union og Dansk Firmaidrætsforbund kan give våbenpåtegning på foreningens medlemsbeviser til skydevåben, der er omfattet af skydeprogrammet for den af de 3 hovedorganisationer, som skytteforeningen hører under. Skydevåbnet skal overholde den pågældende organisations tekniske specifikationer for det pågældende våben.
Læg mærke til den markerede formulering.

Vi antager at Mojojos SKV er givet efter DDS specifikationer.
Disse specifikationer er givet i skyttebogen 2010-2011 s. 49ff. (findes her: http://www.skytten.dk/Admin/Public/DWSD ... 0-2011.pdf).

Jeg citerer følgende:
b. Generelle bestemmelser
• Det er ikke tilladt at foretage konstruktionsændringer på våbnet
så sikkerheden forringes.
• Pibe og løbsforlænger må ikke være perforeret.
• Libelle/waterpas og håndballestøtte er forbudt.
• Støtteben skal være afmonteret under skydningen.
• Remkrog/håndstop må ikke anvendes i skydestillinger med anlæg,
og skal være afmonteret geværet under skydning. (Gælder
ikke fastskruet remkrog på originale skæfter fra Otterup cal. .22
M77 og tidligere og langdistancegevær M69 og tidligere.)
• Der skal være en aftrækkerbøjle monteret, der forhindre direkte
på virkning af aftrækkeren.
• Vægtklodser må ikke aftages eller monteres under skydningen.
Vægtklodser der monteres foran aftrækket på skæftet og piben
må ikke overstige en radius på 30mm fra centerlinjen i riflen.
og videre:
d. Udstyr
Følgende udstyr er godkendt til lang- og kortdistancegeværer:
• Rem med max. bredde på 40 mm.
• Flimrestrimmel med en max. bredde på 60 mm, fastgjort uden
boring i piben.
• Sigtemidler af ethvert fabrikat
52
• Ét håndstop
Udstyr herudover, som kan give den enkelte skytte specielle fordele
frem for andre, og som er mod ånden i disse regler og bestemmelser -
er ikke tilladt.
Bemærk især det med rødt:
- "Støtteben skal være afmonteret under skydningen" det følger heraf negativt at de godt må være monteret når der ikke skydes (konkurrence efter DDS program)
- "Sigtemidler af ethvert fabrikat" det følger her af ikke, at kikkert er tilladt, men det følger her af at skytten har valgfrihed til at vælge et sigte (indenfor de tilladte sigter) som bedst opfylder hans behov. Heraf følger det også, at monterings skinner og andre aggregater til sigte montering er tilladte. Så der er ingen problemer med Mojojos kikkert baser, med mindre de fungerer som "afmonterbare vægtklodser" eller medmindre de er over 60 mm brede (der tales om radius!) - og det er så de tekniske regler læst med de aller snævreste briller!

Så Corysan og Trolden:
Med hvilken begrundelse vil I nægte Mojojo, at stille op i et DDS kortdistance stævne med hans riffel hvis kikkert og bipod er afmonteret?

Og hvis han må bruge sit våben til et stævne - er § 6 i Bekendtgørelse om våben og ammunition mv. så ikke opfyldt til fulde?

Jeg vil endda mene at han burde kunne aflodde sit forreste sigte og monteres der en skinne til på spænding af forreste sigte og haves et sådan sigte endda ja så er han stadig 100 % indenfor gældende DDS regler og kan nu bruge sit våben til både standard kort program og evt. "taktiske" stævner der måtte blive arrangerede uformelt og udenfor officielt program som eksperimentelle tiltag

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 5 times
Been thanked: 26 times

Indlæg af Sort » 20. maj 2011, 20:11

Så har BoPe vist lagt juraen frem. Jeg vil så gerne tilføje at man som civil våbeninspektør burde gøre alt tænkeligt for at godkende mest muligt, fremfor at formulere yderligere stramninger til regler jeg går ud fra vi alle synes er for strenge og omstændige.

Foreningerne har nu efter rigtigt mange år endeligt fået retten til .40-.45 pistoler tilbage. En ret der i sin tid blev opgivet af rent snævertsyn og manglende omtanke.
Det piner mig på våbeninteressers vegne at se skytter spænde ben for andre fornuftige tiltag som feks det vi så i GDS tråden.

Jeg er i´sikker på at Trolden og Corysan alene gør/siger som de gør, fordi de tror at det er den lov de er sat til at forvalte (lækkert i sigselv med civile forvaltere af lovgivning) Nu kan vi så se på BoPe's lille tekstsamling at loven er noget mere rummelig end visse af skytteforeningerne åbenbart er.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 22. maj 2011, 10:15

Derudover giver 200 m kombiriffel disciplinen vel også en betragtelig rummelighed til at forsyne rifler under SKV med bipod, sigtekikkert skæfter efter eget valg m.m.m.

Jeg er helt enig i, at skydesporten skal være rummelig og mangfoldig, så så mange som muligt kan finde discipliner der tiltaler dem.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar