Er Diesæt tilladelseskrævende???

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
5317
Gold Member
Gold Member
Interesser: skydning, genladning
Geografisk sted: Jylland-nordvest
Been thanked: 8 times

Er Diesæt tilladelseskrævende???

Indlæg af 5317 » 2. jan 2011, 09:55

Skal man være i besiddelse af en genladningstilladelse for at indkøbe/besidde et diesæt?
Senest rettet af Refraktorius 2. jan 2011, 14:05, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift....
Man skal ikke skyde bjørnen før skindet er solgt

TGA
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 1 time

Re: Diesæt tilladelseskrævende

Indlæg af TGA » 2. jan 2011, 10:03

nej

K.M.
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffel- og pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af K.M. » 2. jan 2011, 10:56

Du kan vel sådan set købe alt genladningsudstyr det skal være, du må bare ikke have krudt og fænghætter uden genladningstilladdelse (er egentlig lidt usikker på projektiler, men tror heller ikke du må have dem, og hylstre må du kun have de kalibre du har våbentilladelse til uden en genladningstilladelse)
Improvise, adapt, overcome!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 152 times
Been thanked: 298 times

Indlæg af Raptor357 » 2. jan 2011, 11:24

K.M. skrev:Du kan vel sådan set købe alt genladningsudstyr det skal være, du må bare ikke have krudt og fænghætter uden genladningstilladdelse (er egentlig lidt usikker på projektiler, men tror heller ikke du må have dem, og hylstre må du kun have de kalibre du har våbentilladelse til uden en genladningstilladelse)
Fænghætter og krudt er det farlige som skal være låst inde. det kan kun erhverves på en genladnings tilladelse.
Hylstre og projektiler Skal man også have genladnings tilladelse for at købe. hvorvidt det skal låses inde må man lade dem der tolker lovgivningen om.

Idag står der typisk alle lovlige kalibrer på en lade tilladelse. og den giver så lov til at lade alle lovlige kalibrer.
efter hvad rødovre politi har undersøgt for mig og forklaret til mig må man også besidde al den genladede ammunition uden våben tilladelse, såfremt man kan benytte den lovligt eller lader for en kammerat (indtil han henter det), og at det iøvrigt kan bruges inden for den baggrund man har søgt om på genladnings tilladelsen.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

K.M.
Silver Member
Silver Member

Indlæg af K.M. » 2. jan 2011, 11:50

Raptor357 skrev:hvorvidt det skal låses inde må man lade dem der tolker lovgivningen om.
I lovgivningen står det - desværre - også højt og tydeligt at hylstre og projektiler skal låses inde, da der i én paragraf er defineret hvad ammunitionsdele er (og der er de nævnt) og i en anden står at alle ammunitionsdele skal være i våbenskab. Igen er det noget de ikke håndhæver i praksis (i hvert fald dem jeg har talt med) men en regelrytter kunne også knalde én på det. Så det gælder sådan set også afskudte hylstre, og statusen som ammunitionsdel gør også at man faktisk ikke kan aflevere afskudte hylstre til produkthandleren for messingprisen... Men som sagt kan de fleste i politiet heldigvis godt se fornuften i, at et afskudt hylster bare er en messingklump indtil der bliver sat fænghætte i.
Raptor357 skrev:efter hvad rødovre politi har undersøgt for mig og forklaret til mig må man også besidde al den genladede ammunition uden våben tilladelse, såfremt man kan benytte den lovligt eller lader for en kammerat (indtil han henter det)
Jeg vil bo under Rødovre Politi :smile: Jeg har fået forklaret af en gut fra Århus politi samt en jurist (ikke fra politiet) at der intet står i loven om at en genladningstilladelse giver lov til at have ammunition (færdigladet) til kalibre, man ikke har våbentilladelse til. Så hvis man lader til andre, skal de i teorien stå klar og tage hver enkelt patron når den er færdig... I praksis vil de fleste dog se igennem fingre med det, hvis man forklarer at man har ladet til en kammerat (fuldstændig lovligt så længe man ikke tjener penge på det) og man afleverer dem ved f.eks. næste træningsaften. Men en regelrytter kan knalde dig på det, da genladere ingen steder er nævnt som undtagelse i at man kun må have patroner til de kalibre man har våbentilladelse til!

Jeg var i starten af december på genladningsseminar, hvor vi havde 2 timer med en politigut fra Århus Politis våbenkontor den ene dag, og en jurist den næste dag, og der høvlede vi alt det her lovgivning igennem, og ham fra politiet fortalte lidt om hvordan de håndhævede det - men han understregede også at det jo kunne være forskelligt fra politikreds til politikreds, så hvis man ville være sikker skulle man holde sig til hvad der står i lovgivningen.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Raptor357 » 2. jan 2011, 13:48

K.M. skrev:
Raptor357 skrev:efter hvad rødovre politi har undersøgt for mig og forklaret til mig må man også besidde al den genladede ammunition uden våben tilladelse, såfremt man kan benytte den lovligt eller lader for en kammerat (indtil han henter det)
Jeg vil bo under Rødovre Politi :smile: Jeg har fået forklaret af en gut fra Århus politi samt en jurist (ikke fra politiet) at der intet står i loven om at en genladningstilladelse giver lov til at have ammunition (færdigladet) til kalibre, man ikke har våbentilladelse til. Så hvis man lader til andre, skal de i teorien stå klar og tage hver enkelt patron når den er færdig... I praksis vil de fleste dog se igennem fingre med det, hvis man forklarer at man har ladet til en kammerat (fuldstændig lovligt så længe man ikke tjener penge på det) og man afleverer dem ved f.eks. næste træningsaften. Men en regelrytter kan knalde dig på det, da genladere ingen steder er nævnt som undtagelse i at man kun må have patroner til de kalibre man har våbentilladelse til!

Jeg var i starten af december på genladningsseminar, hvor vi havde 2 timer med en politigut fra Århus Politis våbenkontor den ene dag, og en jurist den næste dag, og der høvlede vi alt det her lovgivning igennem, og ham fra politiet fortalte lidt om hvordan de håndhævede det - men han understregede også at det jo kunne være forskelligt fra politikreds til politikreds, så hvis man ville være sikker skulle man holde sig til hvad der står i lovgivningen.
Jag var klar til at genlade i sommers. men har ikke skyderen hjemme. Så jeg fik undersøgt hvordan jeg specifikt kunne lave ammo til egen brug. det er sådan at du kan få genladnings tilladelse bare du er medlem af en skytteforening og har kurset. der er intet krav om at man har våben påtegning.
Der var ingen på stationen der viste noget. dog var man enig om at loven måtte åbne for at jeg kunne lade min egen ammo.
Jeg er så ret sikker på at min sag har været inde forbi JM.

Så jeg syntes at du skulle bede din politikreds rette henvendelse til JM for indsigt i afgørelsen omkring genladning af kalibrer man ikke selv har våben til.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

K.M.
Silver Member
Silver Member

Re: Er Diesæt tilladelseskrævende???

Indlæg af K.M. » 3. jan 2011, 16:52

Raptor357 skrev:dog var man enig om at loven måtte åbne for at jeg kunne lade min egen ammo
Det vil sige at de i Rødovre Politi besidder sund fornuft - det lyder lækkert. Men ordet "måtte" antyder at de ikke ved det, men blot går ud fra at sådan må det da være. Men kan du ikke få dem til at finde hvor det er det står i lovgivningen? For som sagt har jeg haft en politimand, der arbejder med det til dagligt, samt en jurist på sagen, og begge måtte kapitulere og konkludere at som det står i loven, må man kun besidde ammunition i de kalibre man har våbenpåtegning.

Men du har fuldstændig ret i at man kan opnå genladningstilladelse uden våbenpåtegning, men så længe der ikke står på tilladelsen, at den også giver ret til at besidde ammunitionen bagefter, eller det bliver indført i lovgivningen, vil jeg holde på at din fortolkning er lige præcis dét - en fortolkning (som så desværre altid er forskellig fra politikreds til politikreds)

Men hvis du har noget på skrift fra JM, eller bare fra Rødovre Politi hvor de skriver hvor det står, så andre kredse ikke bare kan affeje det som "deres fortolkning" så vil jeg da med stor glæde æde mine ord i mig, for det vil da gøre livet lettere for genladere, der lader til andre!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Raptor357 » 3. jan 2011, 18:05

Spørg dem igen.
og henvis til en lignende sag i vestegnens politikreds. den må have været højere op i systemet.

K.M.
Silver Member
Silver Member

Indlæg af K.M. » 3. jan 2011, 19:24

Nu har jeg skrevet til juristen, og hørt om han kan undersøge det hos JM. Håber sgu godt nok at han får noget på skrift derfra, der siger at det må vi godt, men det er jo ikke til at vide hvor lang tid, der kan gå, før man får svar...

I det hele taget er der en del omkring genladning, der ikke er nævnt i lovgivningen. Reglerne i den vejledning man får med, når man får tilladelsen, omkring hvordan arbejdspladsen skal være indrettet (afstande til elinstallationer osv) er heller ikke nævnt nogle steder - det eneste, der rigtig står noget om er ang. opbevaring af komponenterne...

Besvar