hvordan får man tilladelse til rep/ombyg af våben???
-
- Gold Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: Nordfyn
- Has thanked: 323 times
- Been thanked: 40 times
hvordan får man tilladelse til rep/ombyg af våben???
som overskrift, hvordan får man sådan en tilladelse og ikke mindst på hvilket grundlag?
her på siden er der flere tråde om opkortning/kroning af rifler, ladeporte og magasiner der skal gøres større. har forstået man ikke som menig jæger/skytte må udføre disse ting. men hvordan får man lov til det?
MVH søren
her på siden er der flere tråde om opkortning/kroning af rifler, ladeporte og magasiner der skal gøres større. har forstået man ikke som menig jæger/skytte må udføre disse ting. men hvordan får man lov til det?
MVH søren
- Riddersholm
- Platin Member
- Interesser: Våben, Jagt, Sport
- Geografisk sted: Rogaland, Norge
- Been thanked: 1 time
Re: tilladelse til rep/ombyg af våben
Det er korrekt.
Løsningen er en bøssemager tilladelse.
Løsningen er en bøssemager tilladelse.
"I come in peace, I didn't bring artillery. But I am pleading with you with tears in my eyes: If you fuck with me, I'll kill you all."
- Froe
- Platin Member
- Interesser: Skydning generelt - Jagt
- Geografisk sted: Hovedstaden
- Has thanked: 44 times
- Been thanked: 26 times
Er det skrevet ned nogle steder, hvilke typer reperationer & modifikationer ,man må foretage som menig mand?
Jeg kan se et problem når man ændrer løbslængden, eller kaliber - Men ellers?
Dixi !
- Riddersholm
- Platin Member
Vis du spørger Viborg må du skille og samle igen, men du må ikke ændre eller udskifte deleFroe skrev:Er det skrevet ned nogle steder, hvilke typer reperationer & modifikationer ,man må foretage som menig mand?
"I come in peace, I didn't bring artillery. But I am pleading with you with tears in my eyes: If you fuck with me, I'll kill you all."
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 332 times
- Been thanked: 951 times
- Kontakt:
Nej, det står mig bekendt ikke nedfældet nogen steder. I et retssamfund er ting tilladt, medmindre de er forbudt (sådan, groft sagt). Det er meget almindeligt at love og cirkulærer fortolkes ret forskelligt i forskellige politikredse. Men det er kun domstolene der reelt kan fortolke på den slags.Riddersholm skrev:Vis du spørger Viborg må du skille og samle igen, men du må ikke ændre eller udskifte deleFroe skrev:Er det skrevet ned nogle steder, hvilke typer reperationer & modifikationer ,man må foretage som menig mand?
Hvis det er rigtigt, at "Viborg" har svaret, at man ikke må udskifte eller ændre dele, så overtræder størstedelen af de danske skytter reglerne - ifølge "Viborg". Så enten er det ikke helt korrekt gengivet, hvad "Viborg" svarer, eller også svarer "Viborg" ikke helt i henhold til lovgivning og cirkulærer.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- Silver Member
- Interesser: Riffel- og pistolskydning
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 5 times
Jeg har også hørt fortolkningen at du selv må gøre det du kan klare med et skruetrækker- og et unbraconøglesæt, men så vidt jeg ved står der bare at man skal have tilladdelse for at "tilvirke", hvad definitionen på det så end er...
Improvise, adapt, overcome!
- 357Magnum
- Platin Member
- Interesser: IPSC + M1 Garand + genladning
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 5 times
- Kontakt:
I Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer står der:
At afdreje en riffelpibe eller montere en kikkert går ikke ind under at fremstille et våben - sådan som jeg læser loven.
tilvirke
Bøjning -r, -de, -t
fremstille eller fabrikere, især håndværksmæssigt
http://ordnet.dk/ddo/ordbog?aselect=tilvirke&query=tro
I min verden betyder det, at man som privat ikke selv må fremstille skydevåben - som fx. det var tilfældet med STENgun under Besættelsen.§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller tilvirke:
1) Skydevåben samt piber, låsestole, aftagelige magasiner og baskyler til skydevåben
At afdreje en riffelpibe eller montere en kikkert går ikke ind under at fremstille et våben - sådan som jeg læser loven.
tilvirke
Bøjning -r, -de, -t
fremstille eller fabrikere, især håndværksmæssigt
http://ordnet.dk/ddo/ordbog?aselect=tilvirke&query=tro
..::: 357Magnum :::..
"This is my rifle. There are many like it, but this one is mine"
"This is my rifle. There are many like it, but this one is mine"
-
- Gold Member
hvad er en BØSSEMAGER tilladelse så? hvad er forudsætningen for at udstede sådan en?
ret sikker på at der er flere mening om hvad man må lave selv. men der må være et sæt skrevne regler.
HEPE? LASSE? ELLER?
MVH søren
ret sikker på at der er flere mening om hvad man må lave selv. men der må være et sæt skrevne regler.
HEPE? LASSE? ELLER?
MVH søren
- Riddersholm
- Platin Member
Jeg kan fortælle dig præsis hvad de mener.
Her er den mail jeg har fået fra Viborg Politi angående deres krav til den bøssemager tilladelse jeg ønsker at opnå.
Her er den mail jeg har fået fra Viborg Politi angående deres krav til den bøssemager tilladelse jeg ønsker at opnå.
Hej ****
Jeg husker ikke vores samtale vedr. bøssemagerforretning, men jeg beklager hvis jeg har misforstået dig og dermed misinformeret dig.
Politiet kan give tilladelse til en bøssemager jf. våbenbekendtgørelse nr.
§ 32. Politidirektøren kan meddele erhvervsdrivende generel tilladelse til med henblik på reparation, service og anden erhvervsmæssig virksomhed at besidde våben mv. omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1 og 6-9, og denne bekendtgørelses § 15, stk. 1, nr. 1, hvis den erhvervsdrivende og dennes ansatte:
1) opfylder betingelserne i § 37,
2) har et rimeligt kendskab til våben,
3) har mulighed for at opbevare våbnene på betryggende måde, jf. § 23, og
4) det i øvrigt efter en konkret vurdering anses for ubetænkeligt at give tilladelse.
Stk. 2. En tilladelse efter stk. 1 kan ikke omfatte:
1) glatløbede haglgeværer med en pibelængde på under 55 cm og
2) fuldautomatiske skydevåben.
Stk. 3. Politidirektøren kan for at sikre overholdelse af våbenloven og denne bekendtgørelse fastsætte yderligere vilkår for en tilladelse efter stk. 1.
En bøssemager er en der i traditionel forstand reparerer våben der er i stykker, så de virker som de oprindelig gjorde. Han kan ikke købe og sælge våben, idet det kræver en våbenforhandlertilladelse.
Endvidere kan han ikke opbygge et våben uden tilladelse fra Justitsministeriet.
Lokaler skal godkendes af politiet jf. nedenstående § i våbenbenkendtgørelsen
§ 23. Udstilling af våben og ammunition mv. i museer eller hos erhvervsdrivende, der har tilladelse efter §§ 31 eller 32, skal ske i lokaler, der er godkendt hertil af politidirektøren. Bestemmelserne i § 21, stk. 2-4, finder ikke anvendelse på skydevåben og ammunition, der udstilles i de pågældende lokaler.
Våbencirkulæret vedr. godkendelse af lokaler:
§ 26. For godkendelse af lokaler efter våbenbekendtgørelsens § 23 skal det fastsættes som vilkår:
1) at der i forretningens åbningstid i forretningslokalet kun må udstilles det antal våben, der er nødvendigt i relation til forretningens udvalg,
2) at udstillede skydevåben skal være forsvarligt fastlåst til mur eller lignende, og
3) at bundstykker til udstillede rifler skal opbevares for sig i sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil, og kun må fremtages i forbindelse med demonstration eller salg af det pågældende skydevåben.
Stk. 2. Det bør endvidere fastsættes som vilkår, at ammunition skal opbevares for sig i sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil, og kun må fremtages i forbindelse med salg.
Til erhvervsdrivende, kræver vi endvidere at virksomheden er tilsluttet en af rigspolitiets godkendte kontrolcentraler.
Godkendelse af lokaler ske i samråd med en konsulent fra Rigspolitiets forebyggelsescenter
- HVK
- Platin Member
- Interesser: 2. VK.
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 31 times
Tidligere kunne man gøre næsten hvad som helst uden tilladelse, korte piber, ændre låse mekanismer m.m. men sådan tolker de mest facistoide af våbekontorerne det ikke længere. De mener at ordet "tilvirke" betyder at ændre horfor dette kræver en bøssemager tilladelse. Klart en administrativ stramning af loven.
For at få en sådan skal man:
- kunne klare opbevaringsforholdene (som regel alarm + boks)
- vide noget om våben
- kunne dokumentere den fornødne mekaniske viden samt praktisk brug af maskiner m.m. Som regel finmekaniker, men maskinarbejder eller blot selvlært er også ok.
- Have en ide med hvad man vil med sin forretning.
- har en ansvarsforsikring (midtjysk erhvervsforsikring er en af de få der vil tegne dem)
Vil du tillige producere skal du søge Justitsministeriet. Det sidste er ikke så svært som det lyder.
Men hvis du blot vil ændre magasiner, sigte, ny krone m.m. på din egen riffel kan du blot gå i gang. Hvem ved hvordan den så ud før du startede
Men faktuelle ting som pibelængde, lademekanisme, kaliber m.m. er bedst at gå den anden vej...
For at få en sådan skal man:
- kunne klare opbevaringsforholdene (som regel alarm + boks)
- vide noget om våben
- kunne dokumentere den fornødne mekaniske viden samt praktisk brug af maskiner m.m. Som regel finmekaniker, men maskinarbejder eller blot selvlært er også ok.
- Have en ide med hvad man vil med sin forretning.
- har en ansvarsforsikring (midtjysk erhvervsforsikring er en af de få der vil tegne dem)
Vil du tillige producere skal du søge Justitsministeriet. Det sidste er ikke så svært som det lyder.
Men hvis du blot vil ændre magasiner, sigte, ny krone m.m. på din egen riffel kan du blot gå i gang. Hvem ved hvordan den så ud før du startede

"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel
Erwin Rommel
- Mindstorm
- Platin Member
- Interesser: IPSC, våbenteknik
- Geografisk sted: Struer
- Been thanked: 9 times

Mvh Mindstorm
- HVK
- Platin Member
Ups - sorry den glemte jeg....Mindstorm skrev:husk at der står at du skal være erhvervsdrivende for at kunne få tilladelsen, dvs du skal have oprettet et moms nummer også.
Men giv ikke op - man skal bare være stædig nok. Og det er egentlig fair nok. Da jeg i sin tid fik min første gang var der ikke en bøssemager tilladelse og jeg fik en våbenhandler tilladelse. Der blev ikke stillet de store spørgsmål og gennemgangen af min sikring tog 5min....
Erwin Rommel
Erwin Rommel
- Fast Fumble
- Moderator
- Kontakt:
Det svar Riddersholm gengiver, handler om at lave ændringer på ANDRES våben.
Her handler tilladelsen primært om at kunne opbevare våben der ikke er ens egne, altså våben man ikke har tilladelse til. Her har Hr Ridders helt ret - det kræver noget tilladelse, noget momsregistrering osv.
Vedligehold, reparation og mindre ændringer i de ikke regulerede dele på eget våben, det er skam ingenlunde forbudt
Her handler tilladelsen primært om at kunne opbevare våben der ikke er ens egne, altså våben man ikke har tilladelse til. Her har Hr Ridders helt ret - det kræver noget tilladelse, noget momsregistrering osv.
Vedligehold, reparation og mindre ændringer i de ikke regulerede dele på eget våben, det er skam ingenlunde forbudt
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- Riddersholm
- Platin Member
Da jeg for ca 6 måneder siden spurgte til en evt bøssemager tilladelse i en mail, og fik afslag i første omgang, fik jeg dette korte svar fra Viborg.Fast Fumble skrev:Det svar Riddersholm gengiver, handler om at lave ændringer på ANDRES våben.
Jeg kan ikke give dig en tilladelse til at være bøssemager, men som privat person kan du skille dine egne våben ad samle dem igen – du må bare ikke udskifte dele.
- Fast Fumble
- Moderator
- Kontakt:
Jeg går ud fra det var våbenkontoret, svaret kom fra?Riddersholm skrev:Da jeg for ca 6 måneder siden spurgte til en evt bøssemager tilladelse i en mail, og fik afslag i første omgang, fik jeg dette korte svar fra Viborg.
Jeg kan ikke give dig en tilladelse til at være bøssemager, men som privat person kan du skille dine egne våben ad samle dem igen – du må bare ikke udskifte dele.
Man kan vist ikke andet end at konstatere, at det svar er uden baggrund i lovgivningen. Det kunne være sjovt at se hvor meget sag der kom ud af at en skytte selv skiftede fx rekylfjeder - noget stort set alle sportsskytter gør, før eller senere. Eller en sag om udskiftning af greb skaller? Ja, det kunne der nok komme god underholdning ud af.

Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- HVK
- Platin Member
Re: hvordan får man tilladelse til rep/ombyg af våben???
Det er desværre den vej det går - og som så meget andet uden hold i lovgivningen.
Selv om du fik afslag så søg igen. Hvad var afslaget begrundet i? Manglende viden ? Hvad vil de vide - lad dem komme an...
Manglende uddannelse ? Der står ingen steder hvad der er den korrekte uddannelse - eller at man skal have en uddannelse. Bed dem om en konkret liste over ting du skal kunne / vide / dokumentere ? Inviter dem til at komme og se dig slå et gevind på en drejebænk eller kamre en pibe ? Det er ude i hampen...
De opbevaringsmæssige forhold kan de ramme dig på helt konkret. Men du skal her huske at du også gerne må udøve din bøssemager gerning fra en anden adresse. Så et samarbejde med f.eks. en våbenbutik er en mulighed. Du må jo gerne hente et våben et sted, køre et andet sted hen for at arbejde på det (værksted) og transportere det hen til butikken til opbevaring. Der er ingen der siger at der skal være sammenhæng imellem adresserne. Og er der nogen der siger det - så bed dem om konkrete henvisninger til loven.
Husk! Alle afvisninger fra politiet SKAL I bede om at få skriftligt SAMMEN med en klagevejledning. Alle offentlige myndigheder har pligt til at udlevere denne. Når I får dette står NVF klar til at hjælpe jeg med at formulere klagen helt fortroligt. Der er flere i NVF Response Team der har stor erfaring med disse sager...
Det er den eneste måde vi kan få våbenkontorerne ind på ret vej igen og få dem til at forholde sig til gældende lov. De skal have modstand så systemet bliver mere gennemskueligt og ENS for alle...
Selv om du fik afslag så søg igen. Hvad var afslaget begrundet i? Manglende viden ? Hvad vil de vide - lad dem komme an...

Manglende uddannelse ? Der står ingen steder hvad der er den korrekte uddannelse - eller at man skal have en uddannelse. Bed dem om en konkret liste over ting du skal kunne / vide / dokumentere ? Inviter dem til at komme og se dig slå et gevind på en drejebænk eller kamre en pibe ? Det er ude i hampen...
De opbevaringsmæssige forhold kan de ramme dig på helt konkret. Men du skal her huske at du også gerne må udøve din bøssemager gerning fra en anden adresse. Så et samarbejde med f.eks. en våbenbutik er en mulighed. Du må jo gerne hente et våben et sted, køre et andet sted hen for at arbejde på det (værksted) og transportere det hen til butikken til opbevaring. Der er ingen der siger at der skal være sammenhæng imellem adresserne. Og er der nogen der siger det - så bed dem om konkrete henvisninger til loven.
Husk! Alle afvisninger fra politiet SKAL I bede om at få skriftligt SAMMEN med en klagevejledning. Alle offentlige myndigheder har pligt til at udlevere denne. Når I får dette står NVF klar til at hjælpe jeg med at formulere klagen helt fortroligt. Der er flere i NVF Response Team der har stor erfaring med disse sager...
Det er den eneste måde vi kan få våbenkontorerne ind på ret vej igen og få dem til at forholde sig til gældende lov. De skal have modstand så systemet bliver mere gennemskueligt og ENS for alle...
Senest rettet af HVK 27. dec 2010, 13:36, rettet i alt 1 gang.
Erwin Rommel
Erwin Rommel
-
- Silver Member
- Interesser: Riffel- og pistolskydning
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 5 times
Ja, jeg har da også selv udskiftet adskillige piber, en aftrækker, en slagstift samt et par andre småting på mine rifler... Hvis det kan købes som reservedele må man vel selv sætte det på. Som jeg har fået det forklaret (desværre mundtligt, men af en politimand fra et våbenkontor) må man udskifte dele osv. der kan klares med en skruetrækker eller unbrakonøgle, men man må ikke lave ændringer som afkorte pibe eller tilpasse delene i aftrækkermekanismen osv. Desværre er det ikke noget jeg har på skrift, men det hele bunder vel i definitionen af "tilvirke", og hvis det rent faktisk betyder at fremstille, kunne det være sjovt at få prøvet en sag om ændring af et våben uden "tilvirkningstilladdelse" ved retten, med argumentet at ordet i lovgivningen ifølge ordbogen betyder at fremstille.
Improvise, adapt, overcome!
-
- Gold Member
drømmen var at ombygge egne våben, lovligt vel at mærke. ikke mere eller mindre end det.
MVH søren
MVH søren
- Riddersholm
- Platin Member
HVK:
Jamen til at starte med fik jeg bare afslag og en begrundelse der lød at det udstedte de ikke mere til private og at man nu skulle uddannes og det mente jeg jo var lige til den stive side at sige det.
Men hun har fået rettet sig selv nu og sendt en forklaring (den jeg har lagt ind oven over) om hvordan jeg får den.
Jamen til at starte med fik jeg bare afslag og en begrundelse der lød at det udstedte de ikke mere til private og at man nu skulle uddannes og det mente jeg jo var lige til den stive side at sige det.
Men hun har fået rettet sig selv nu og sendt en forklaring (den jeg har lagt ind oven over) om hvordan jeg får den.
- HVK
- Platin Member
Jamen så er det jo bare at komme igang....Riddersholm skrev:HVK:

Erwin Rommel
Erwin Rommel
-
- Gold Member
ville gerne genoplive denne tråd, mange af de fine projekter der omtales under gør det selv, er i MINE øjne ikke lovlige indgreb/ombygninger. det er ofte alene pga det er ejeren eller ejerens venner, der uden tilladelse ændrer div våben, ikke selve ómbygningen. ville gerne høre hvad andre mener om lovligheden af sådanne projekter? gerne med link til afgørelser i lignende sager. gerne noget der ikke er andenhåndsoplysninger eller lign.
MVH søren
MVH søren
- Mindstorm
- Platin Member
- Interesser: IPSC, våbenteknik
- Geografisk sted: Struer
- Been thanked: 9 times
Hvis du nu kan henvise til en lovskrift der siger, at det ikke er tilladt og ikke bare et mundtligt udsagt fra en kontornusser, så har vi et udgangspunkt.LQS skrev:ville gerne genoplive denne tråd, mange af de fine projekter der omtales under gør det selv, er i MINE øjne ikke lovlige indgreb/ombygninger. det er ofte alene pga det er ejeren eller ejerens venner, der uden tilladelse ændrer div våben, ikke selve ómbygningen. ville gerne høre hvad andre mener om lovligheden af sådanne projekter? gerne med link til afgørelser i lignende sager. gerne noget der ikke er andenhåndsoplysninger eller lign.
MVH søren
Mvh Mindstorm
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 426 times
- Kontakt:
Tag et kig på denne tråd som er et par år gammel, hvor jeg kontaktede JM for at få opklaret hvad man lovligt som våbenejer selv kunne gøre. Deres svar (incl. en landsretsdom der fastslår at tromler til en revolver er tilladelseskrævende) var ikke specielt oplysende, men hovedbudskabet som jeg husker det var, at våbenloven ikke forhindrede standsættelse eller fornyelse af våben og våbendele.LQS skrev:ville gerne genoplive denne tråd, mange af de fine projekter der omtales under gør det selv, er i MINE øjne ikke lovlige indgreb/ombygninger. det er ofte alene pga det er ejeren eller ejerens venner, der uden tilladelse ændrer div våben, ikke selve ómbygningen. ville gerne høre hvad andre mener om lovligheden af sådanne projekter? gerne med link til afgørelser i lignende sager. gerne noget der ikke er andenhåndsoplysninger eller lign.
MVH søren
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
-
- Gold Member
har du prøvet at læse tråden igennem?Mindstorm skrev:Hvis du nu kan henvise til en lovskrift der siger, at det ikke er tilladt og ikke bare et mundtligt udsagt fra en kontornusser, så har vi et udgangspunkt.LQS skrev:ville gerne genoplive denne tråd, mange af de fine projekter der omtales under gør det selv, er i MINE øjne ikke lovlige indgreb/ombygninger. det er ofte alene pga det er ejeren eller ejerens venner, der uden tilladelse ændrer div våben, ikke selve ómbygningen. ville gerne høre hvad andre mener om lovligheden af sådanne projekter? gerne med link til afgørelser i lignende sager. gerne noget der ikke er andenhåndsoplysninger eller lign.
MVH søren
MVH søren