Spørgsmål til: "Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosiv"

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
I56
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben & bøssemagerarbejde
Geografisk sted: Hellerup
Has thanked: 3 times
Been thanked: 7 times

Spørgsmål til: "Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosiv"

Indlæg af I56 » 30. okt 2009, 18:31

Jeg opretter en ny tråd, så det omfattende indlæg med lov, bekendgørelse og cirkulære m.v. ikke ender med at ligne "Smalltalk".

Er det rigtigt, at bestemmelsen om forbud mod foldeknive, der kan fastlåses i åben tilstand, ikke er medtaget ved revisionen? Jeg har ikke kunne finde det, men kan selvfølgelig have overset det.
Bekendgørelsens § 2 skrev:Stk. 4. Politimesteren (politidirektøren) kan ikke give tilladelse til at indføre, erhverve, besidde, bære eller anvende:
1) pistol- og revolverammunition med ekspanderende projektiler samt disse projektiler, der ikke anvendes til aktiviteter, som De Danske Skytteforeninger, Dansk Skytte Union og Dansk Firmaidrætsforbund har godkendt, eller
Medfører det ikke, at de projektiler, som Politiet bruger, nu ikke længere er lovligt, for der ser ikke ud til at være nogen undtagelse fra denne bestemmelse for offentlige myndigheder.

Brugeravatar
45LongColt
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Spørgsmål til: "Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosiv"

Indlæg af 45LongColt » 30. okt 2009, 19:12

i56 skrev:
Bekendgørelsens § 2 skrev:Stk. 4. Politimesteren (politidirektøren) kan ikke give tilladelse til at indføre, erhverve, besidde, bære eller anvende:
1) pistol- og revolverammunition med ekspanderende projektiler samt disse projektiler, der ikke anvendes til aktiviteter, som De Danske Skytteforeninger, Dansk Skytte Union og Dansk Firmaidrætsforbund har godkendt, eller
Medfører det ikke, at de projektiler, som Politiet bruger, nu ikke længere er lovligt, for der ser ikke ud til at være nogen undtagelse fra denne bestemmelse for offentlige myndigheder.
Den pågældende bestemmelse findes også enslydende i den gamle bekendtgørelse, så der er ingen ændringer i den nye bekendtgørelse :

Gammel Bekendtgørelse :Stk. 4. Politimesteren (politidirektøren) kan ikke give tilladelse til at indføre, erhverve, besidde, bære eller anvende:

Man kan sige at ekspanderende projektiler godt kan/må anvendes (men skal ikke) i de fleste af de aktiviteter som er godkendt af organisationerne.
Og de bliver det da også i en vis udstrækning.
Eneste grund er naturligvis at man synes at de pågældende projektilers ballistik fungerer godt i ens våben og til ens måde at skyde på.
Med andre ord, at man synes man skyder godt med dem.

For nu at fluekneppe lidt, så angiver RUAG (som fremstiller Action 3) selv i specifikationerne for patronen er den ikke er ekspanderende "The universal duty round with a special hollow point projectile but without any bullet deformation".

Nøgleordet er "witout any bullet deformation".

I øvrigt betragtes den i den rapport om Politiets anvendelse af skydevåben som kan downloades fra Politiets hjemmeside heller ikke som ekspanderende.

Bortset fra det, selvom der måske ikke gives undtagelser for offentlige myndigheder i bekendtgørelsen, så er der givetvis andre bestemmelser som undtager politiet for de regler der gælder i denne bekendtgørelse.
Bekendtgørelsen giver f.eks heller ingen mulighed overhovedet for at kunne besidde en maskinpistol og vi ved også at Politiets H&K USP Compact ikke overholder det normale krav om en minimumslængde på 210mm.

Jeg kan dog ikke henvise til hvilken lovgivning eller bestemmelse der undtager Politiet fra de normale regler, men de findes jo givetvis.
"Speak softly and carry a big gun; you will go far."

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 30. okt 2009, 19:23

Bekendtgørelsen fastsætter jo kun grænser for, hvad politidirektøren kan give tilladelse til. Så Justitsministeren kan godt give de tilladelser politiet skal bruge til at erhverve og anvende både maskinpistoler og ekspanderende projektiler.

I øvrigt henviser din overskrift til våbenloven, og dit indlæg til våbenbekendtgørelsen, det er to forskellige ting. Knivreglerne fremgår stadig af § 4 i våbenloven.

Der er et knaldgodt indlæg om forskellen på lov og bekendtgørelse her :http://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=21238 :biggrin:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
I56
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben & bøssemagerarbejde
Geografisk sted: Hellerup
Has thanked: 3 times
Been thanked: 7 times

Indlæg af I56 » 30. okt 2009, 21:17

Lassescout skrev:...I øvrigt henviser din overskrift til våbenloven, og dit indlæg til våbenbekendtgørelsen, det er to forskellige ting.
Jeg benytter samme overskrift som i det originale indlæg, med tilføjelsen "Spørgsmål til:", på trods af at tråden indeholder både lov, cirkulære og bekendgørelser, hvilket jeg også gør opmærksom på i første linie i mit indlæg :yo:
Lassescout skrev:...Knivreglerne fremgår stadig af § 4 i våbenloven.
Jeg tænkte nok at jeg havde overset noget, og at det ikke var lovgiverne, der havde fjernet denne tåbelige bestemmelse, hvis eneste formål må være, at forebygge skader på brugeren, fordi låsemekanismen ikke fungerer :axe
Det er ikke et sundhedstegn, at være veltilpasset i et sygt samfund.

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 31 times

Indlæg af HVK » 30. okt 2009, 22:18

Men nu har jeg et par jagtrifler i 9x19 - dem må jeg jo gerne indføre, indkøbe og anvende ekspanderende ammunition af alle typer til.... :neutral: Men så er det jo heller ikke pistol ammunition - men riffel ammunition..... :biggrin:
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 30. okt 2009, 23:19

Ja, ork ja. Og hvis du har en slug barrel er dit haglgevær en riffel, og så må du købe brenneke kugler til den.

Våbenlovgivningen er et kludetæppe der består af flere lapper end oprindeligt stof, den trænger i den grad til en gennemgribende revision, men jeg er bange for, at der ikke for øjeblikket er hverken forstandige politikere eller embedsmænd under justitsministeriet der magter andet end endnu flere panik-lappeløsninger.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar