Import af .22 LR riffel

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
JimmyKS
Newbie
Newbie
Interesser: Salonriffel
Geografisk sted: 4281 Gørlev

Import af .22 LR riffel

Indlæg af JimmyKS » 27. jul 2009, 03:14

Hej.

Jeg ved ikke om det er det rigtige sted at poste dette, men jeg prøver nu alligevel.

Jeg vil høre om det er lovligt at importere sådan en cal. 22 LR riffel her og om den kan bruges på skydebaner, da det nu er en cal. 22 LR riffel. Her er linket: http://www.gsg-ak47.de/index.pl?mode=2

På forhånd tak
Jimmy

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Import af .22 LR riffel

Indlæg af HePe » 27. jul 2009, 07:40

JimmyKS skrev:Jeg vil høre om det er lovligt at importere sådan en cal. 22 LR riffel her og om den kan bruges på skydebaner, da det nu er en cal. 22 LR riffel. Her er linket: http://www.gsg-ak47.de/index.pl?mode=2
Politiet er tilbageholdende med at give indførsels- og våbentilladelse til halvautomatiske rifler, der ligner militærvåben. Det begrundes med, at sådanne våben typisk ikke er produceret til jagtformål og derfor vurderes at være mindre egnet til jagt.

I forhold til dansk jagt- og våbenlovgivning er der imidlertid ingen bestemmelser, der forbyder sådanne våben. Dog kan halvautomatiske rifler kun bruges til jagt, ikke til sportskydning.

Til jagt i Danmark er det kun tilladt at bruge en halvautomatisk riffel, der max. kan indeholde to patroner. Hvis en halvautomatisk riffel er konstrueret til at indeholde mere end to patroner, må den kun anvendes til jagt i Danmark, hvis våbnet er forsynet med en permanent anordning, der sikrer, at den højst kan indeholde to patroner. Dog kan en halvautomatisk salonriffel (uden en sådan permanent anordning, der begrænser patronantallet) bruges til rågeregulering i Danmark. Evt. våbentilladelse til dette formål gives kun, hvis man kan dokumentere, at man har tilladelse til at foretage rågeregulering.

Desuden kan der gives våbentilladelse til halvautomatiske rifler til jagt i udlandet.

Se disse to tråde om emnet:

Emne: Afslag - grundet militært "udseende"
Emne: Klagesager...

JimmyKS
Newbie
Newbie

Indlæg af JimmyKS » 27. jul 2009, 08:26

Tak for hjælpen.
Har læst de andre tråde og jeg er nu blevet klogere omkring det.

308Win
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: pistol, revolver, riffel
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af 308Win » 27. jul 2009, 19:55

Jeg har for 3 år siden købt 2 stk ruger 10/22 i .22 halvauto. På ansøgning skrev jeg blot formål var råger, og der var ikke bøvl med århus politi.
Jeg skulle ikke på forhånd bevise noget, at jeg så har deltaget i regulering af råger for århus kommune 3 år i træk er så en anden sag. Jeg kan 100% bevise formålet.. Min pointe er at jeg ikke på forhånd skulle fremvise en tilladelse, kun hvad min hensigt med indkøb af de 2 10/22 i halvauto.

En GSG 47 eller GSG 5 er lækker, men om den er egnet til råger tror jeg næppe desværre.

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member

Indlæg af HePe » 28. jul 2009, 00:12

308Win skrev:Min pointe er at jeg ikke på forhånd skulle fremvise en tilladelse, kun hvad min hensigt med indkøb af de 2 10/22 i halvauto.
Måske fordi det var før 1. aug. 2007, hvor nugældende bekendtgørelse om vildtskader trådte i kraft? Mulighederne og reglerne for regulering af råger i rågekolonier blev ændret, og må kun ske efter forudgående tilladelse fra Skov- og Naturstyrelsen.

Vedrørende ansøgning om tilladelse til regulering af råger i rågekolonier og indberetning heraf henvises til Skov- og Naturstyrelsens hjemmeside:
http://www.skovognatur.dk/Jagt/Vildtraa ... egulering/

Link til Retsinformation, Vildtskadebekendtgørelsen (se § 11, stk. 1, nr. 5):
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... 3104&exp=1

JimmyKS
Newbie
Newbie

Indlæg af JimmyKS » 28. jul 2009, 02:55

Men er det en halvautomatisk riffel man evt. må bruge i skytteforeninger ?, Hvor der i forvejen skydes med cal .22 salonrifler, dog bare ikke halvautomatiske.

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member

Indlæg af HePe » 28. jul 2009, 07:22

JimmyKS skrev:Men er det en halvautomatisk riffel man evt. må bruge i skytteforeninger ?, Hvor der i forvejen skydes med cal .22 salonrifler, dog bare ikke halvautomatiske.
Nej - ikke efter den nugældende våbenlovgivning. Efter våbencirkulærets § 19, stk. 3 kan våbentilladelse til halvautomatiske rifler kun gives til jagt. Den bestemmelse gælder også for halvautomatiske salonrifler. Jagt indbefatter også regulering iht. vildtskadebekendtgørelsen.

Brug af halvautomatiske rifler til sportskydning vil forudsætte, at halvautomatiske rifler er optaget på et skydeprogram under en eller flere af de godkendte skytteorganisationer, OG at der foreligger en godkendelse af halvautomatiske rifler til sportskydning fra Justitsministeren.

I princippet er det således i høj grad de organiserede skytteorganisationers skydeprogrammer, der bestemmer, hvad der er lovligt at skyde med i skytteforeningerne.

Jeg ved, at halvautomatiske rifler indgår i DSF's kombiriffel reglement. Så vidt jeg ved, er kombiriffel reglementet/ skydeprogrammet ikke godkendt af Justitsministeriet. DSF - Dansk Sportsskytte Forbund har desuden det problem, at forbundets associering med Dansk Skytte Union endnu ikke er godkendt af Danmarks Idræts-Forbund.

Link til våbencirkulæret (se § 19, stk. 3): Emne: Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 349 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 6. aug 2009, 14:47

DSF har også IPSC på programmet - det program er jo lige blevet godkendt af justitsministeriet. IPSC kan også dyrkes med riffel og shotgun, så man har da lov at håbe at der er lys for enden af tunnelen mht. de halvautomatiske rifler.

C

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member

Indlæg af HePe » 6. aug 2009, 14:59

Chrstn_Olsen skrev:...man har da lov at håbe at der er lys for enden af tunnelen mht. de halvautomatiske rifler.
Er der nogen her, der ved, hvor lang den tunnel er, og ca. hvornår man kan se lyset for enden?

Brugeravatar
Leadbyte
This member is
This member is
Interesser: Sortkrudt, Nimbus,
Geografisk sted: København
Has thanked: 14 times
Been thanked: 13 times

Indlæg af Leadbyte » 6. aug 2009, 23:45

HePe skrev:, og ca. hvornår man kan se lyset for enden?
Man ser lyset lige før man ser toget
(The Light at the end of the tunnel is usually an oncoming train.)

Leadbyte
Murphy var optimist.

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member

Indlæg af HePe » 7. aug 2009, 00:03

Leadbyte skrev:
HePe skrev:, og ca. hvornår man kan se lyset for enden?
Man ser lyset lige før man ser toget
(The Light at the end of the tunnel is usually an oncoming train.)
..og så står der måske "JM" på toget?.. :getout:

Besvar