Hvorfor skal/må politiet komme ind i ens hjem når man har en genladningstilladelse uden en dommerkendelse, når de ikke må det hos en alm. borger (jæger/våbenejer)?
Hvad er egentlig grundlaget/begrundelsen for det?
100Radsbar skrev: ↑11. feb 2021, 10:26En ting jeg kom til at tænke på under bruseren her til morgen![]()
Hvorfor skal/må politiet komme ind i ens hjem når man har en genladningstilladelse uden en dommerkendelse, når de ikke må det hos en alm. borger (jæger/våbenejer)?
Det er beskrevet i: "Lov om våben og eksplosivstoffer"§ 3.
...
Stk. 3. Justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, har, hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse adgang til kontrol af:
...
5) krudtoplag, arbejdslokaler og udstyr hos personer, der har tilladelse til genopladning af ammunition,
De har nu også en tendens til at møde op uanmeldt uden udrykning når de kommer for at overbringe dårlige nyheder om pårørende der er omkommet i trafikken.....Elbæk skrev: ↑7. feb 2021, 13:46Hvis politiet møder op på din bopæl, uden du selv har tilkaldt dem, så er det for at se om der gør sig et strafferetsligt forhold gældende. Det er man nødt til at holde sig for øje i den måde man forholder sig på. Om man vil byde dem indenfor, uden en dommerkendelse - eller anden lovhjemmel - er op til en selv. Man skal bare gøre sig helt klart hvorfor de er der - og derved oveveje kraftigt hvad der reelt er i ens egen interesse.
Ja, politiet er ikke altid the bad guys, selv om at nogen gerne vil have det til at lyde sådan.Wildlife skrev: ↑11. feb 2021, 11:16De har nu også en tendens til at møde op uanmeldt uden udrykning når de kommer for at overbringe dårlige nyheder om pårørende der er omkommet i trafikken.....Elbæk skrev: ↑7. feb 2021, 13:46Hvis politiet møder op på din bopæl, uden du selv har tilkaldt dem, så er det for at se om der gør sig et strafferetsligt forhold gældende. Det er man nødt til at holde sig for øje i den måde man forholder sig på. Om man vil byde dem indenfor, uden en dommerkendelse - eller anden lovhjemmel - er op til en selv. Man skal bare gøre sig helt klart hvorfor de er der - og derved oveveje kraftigt hvad der reelt er i ens egen interesse.
Jeg tror det er historisk begrundet. Da de ældste dele af våbenloven blev skrevet havde man ikke så meget fokus på forvaltningslov mm, så på den tid tror jeg egentlig bare politiet gjorde hvad de fandt påkrævet. Havde de lyst til at besøge en borger, så gjorde de det, men der var ikke særskilt hjemmel til det. Da man så tilføjede nye muligheder som f.eks. våbensamlinger og genladning, huskede man at skrive det ind, men der var ikke politisk ønske om at tage "det hele" med. Det kan være det kommer.100Radsbar skrev: ↑11. feb 2021, 10:26En ting jeg kom til at tænke på under bruseren her til morgen![]()
Jeg tvivler på at man vil forsøge at liste den ind af bagdøren - Se bare al balladen da SKAT fik adgang til private haver, der gik 3 år så var det ikke længere lovligt for dem.Lassescout skrev: ↑11. feb 2021, 12:37Jeg tror det er historisk begrundet. Da de ældste dele af våbenloven blev skrevet havde man ikke så meget fokus på forvaltningslov mm, så på den tid tror jeg egentlig bare politiet gjorde hvad de fandt påkrævet. Havde de lyst til at besøge en borger, så gjorde de det, men der var ikke særskilt hjemmel til det. Da man så tilføjede nye muligheder som f.eks. våbensamlinger og genladning, huskede man at skrive det ind, men der var ikke politisk ønske om at tage "det hele" med. Det kan være det kommer.100Radsbar skrev: ↑11. feb 2021, 10:26En ting jeg kom til at tænke på under bruseren her til morgen![]()
Jeg tænker også det måske hænger med at man vurderer at løst krudt er farligere under opbevaring end færdigladede patroner? Brandfare o.lign.? Jeg ved det ikke, men det er et gæt.Wildlife skrev: ↑11. feb 2021, 12:42Jeg tvivler på at man vil forsøge at liste den ind af bagdøren - Se bare al balladen da SKAT fik adgang til private haver, der gik 3 år så var det ikke længere lovligt for dem.Lassescout skrev: ↑11. feb 2021, 12:37Jeg tror det er historisk begrundet. Da de ældste dele af våbenloven blev skrevet havde man ikke så meget fokus på forvaltningslov mm, så på den tid tror jeg egentlig bare politiet gjorde hvad de fandt påkrævet. Havde de lyst til at besøge en borger, så gjorde de det, men der var ikke særskilt hjemmel til det. Da man så tilføjede nye muligheder som f.eks. våbensamlinger og genladning, huskede man at skrive det ind, men der var ikke politisk ønske om at tage "det hele" med. Det kan være det kommer.100Radsbar skrev: ↑11. feb 2021, 10:26En ting jeg kom til at tænke på under bruseren her til morgen![]()
Tjah jeg håber da ikke de får den ide at ændre det til den side, så de bare kan troppe op for at tjekke en bare fordi man har jagttegn/SKV.Lassescout skrev: ↑11. feb 2021, 12:37Jeg tror det er historisk begrundet. Da de ældste dele af våbenloven blev skrevet havde man ikke så meget fokus på forvaltningslov mm, så på den tid tror jeg egentlig bare politiet gjorde hvad de fandt påkrævet. Havde de lyst til at besøge en borger, så gjorde de det, men der var ikke særskilt hjemmel til det. Da man så tilføjede nye muligheder som f.eks. våbensamlinger og genladning, huskede man at skrive det ind, men der var ikke politisk ønske om at tage "det hele" med. Det kan være det kommer.100Radsbar skrev: ↑11. feb 2021, 10:26En ting jeg kom til at tænke på under bruseren her til morgen![]()
Jo, du skal gennemgå et genladekursus og så skal du have jagttegn eller være medlem af en skytteforening for at få genladetilladelse.Spørgsmål: Kræver det ikke et autoriseret kursus for at kunne genlade?
Det gør det skam, og derefter kan du søge om tilladelse til at købe krudt ved politiet. Jeg mener de har sat det ned til højst 2kg krudt nu ?100Radsbar skrev: ↑11. feb 2021, 15:39
Spørgsmål: Kræver det ikke et autoriseret kursus for at kunne genlade?
Det var måske en ide, ligesom jagttegn er det, forudsat det ikke allerede er et krav.
Det kræves allerede for at kunne få en genladningstilladelse som giver mulighed for at købe krudt, fænghætter osv.100Radsbar skrev: ↑11. feb 2021, 15:39Spørgsmål: Kræver det ikke et autoriseret kursus for at kunne genlade?