Politiets kontrol/besøg hos våbenenejere?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 748 times
Been thanked: 92 times

Re: Politiets kontrol/besøg hos våbenenejere?

Indlæg af 100Radsbar » 11. feb 2021, 10:26

En ting jeg kom til at tænke på under bruseren her til morgen :smile:

Hvorfor skal/må politiet komme ind i ens hjem når man har en genladningstilladelse uden en dommerkendelse, når de ikke må det hos en alm. borger (jæger/våbenejer)?

Hvad er egentlig grundlaget/begrundelsen for det?
7,62x54R Glory to the Mosin.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 412 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 11. feb 2021, 10:41

100Radsbar skrev:
11. feb 2021, 10:26

Hvorfor skal/må politiet komme ind i ens hjem når man har en genladningstilladelse uden en dommerkendelse, når de ikke må det hos en alm. borger (jæger/våbenejer)?

§ 3.
...
Stk. 3. Justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, har, hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse adgang til kontrol af:
...
5) krudtoplag, arbejdslokaler og udstyr hos personer, der har tilladelse til genopladning af ammunition,
Det er beskrevet i: "Lov om våben og eksplosivstoffer"

Hvis du mener det fornuftige begrundelse, så kan jeg ikke komme i tanke om den. Ikke hvis man sammenligner med fyrværkeri feks.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 189 times
Been thanked: 163 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 11. feb 2021, 11:16

Elbæk skrev:
7. feb 2021, 13:46
Hvis politiet møder op på din bopæl, uden du selv har tilkaldt dem, så er det for at se om der gør sig et strafferetsligt forhold gældende. Det er man nødt til at holde sig for øje i den måde man forholder sig på. Om man vil byde dem indenfor, uden en dommerkendelse - eller anden lovhjemmel - er op til en selv. Man skal bare gøre sig helt klart hvorfor de er der - og derved oveveje kraftigt hvad der reelt er i ens egen interesse.
De har nu også en tendens til at møde op uanmeldt uden udrykning når de kommer for at overbringe dårlige nyheder om pårørende der er omkommet i trafikken.....
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 11. feb 2021, 12:13

Wildlife skrev:
11. feb 2021, 11:16
Elbæk skrev:
7. feb 2021, 13:46
Hvis politiet møder op på din bopæl, uden du selv har tilkaldt dem, så er det for at se om der gør sig et strafferetsligt forhold gældende. Det er man nødt til at holde sig for øje i den måde man forholder sig på. Om man vil byde dem indenfor, uden en dommerkendelse - eller anden lovhjemmel - er op til en selv. Man skal bare gøre sig helt klart hvorfor de er der - og derved oveveje kraftigt hvad der reelt er i ens egen interesse.
De har nu også en tendens til at møde op uanmeldt uden udrykning når de kommer for at overbringe dårlige nyheder om pårørende der er omkommet i trafikken.....
Ja, politiet er ikke altid the bad guys, selv om at nogen gerne vil have det til at lyde sådan. :Hug:

Peter

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 11. feb 2021, 12:37

100Radsbar skrev:

Jeg tror det er historisk begrundet. Da de ældste dele af våbenloven blev skrevet havde man ikke så meget fokus på forvaltningslov mm, så på den tid tror jeg egentlig bare politiet gjorde hvad de fandt påkrævet. Havde de lyst til at besøge en borger, så gjorde de det, men der var ikke særskilt hjemmel til det. Da man så tilføjede nye muligheder som f.eks. våbensamlinger og genladning, huskede man at skrive det ind, men der var ikke politisk ønske om at tage "det hele" med. Det kan være det kommer.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 189 times
Been thanked: 163 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 11. feb 2021, 12:42

Lassescout skrev:
11. feb 2021, 12:37
100Radsbar skrev:

Jeg tror det er historisk begrundet. Da de ældste dele af våbenloven blev skrevet havde man ikke så meget fokus på forvaltningslov mm, så på den tid tror jeg egentlig bare politiet gjorde hvad de fandt påkrævet. Havde de lyst til at besøge en borger, så gjorde de det, men der var ikke særskilt hjemmel til det. Da man så tilføjede nye muligheder som f.eks. våbensamlinger og genladning, huskede man at skrive det ind, men der var ikke politisk ønske om at tage "det hele" med. Det kan være det kommer.
Jeg tvivler på at man vil forsøge at liste den ind af bagdøren - Se bare al balladen da SKAT fik adgang til private haver, der gik 3 år så var det ikke længere lovligt for dem.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 11. feb 2021, 15:33

Wildlife skrev:
11. feb 2021, 12:42
Lassescout skrev:
100Radsbar skrev:

Jeg tvivler på at man vil forsøge at liste den ind af bagdøren - Se bare al balladen da SKAT fik adgang til private haver, der gik 3 år så var det ikke længere lovligt for dem.
Jeg tænker også det måske hænger med at man vurderer at løst krudt er farligere under opbevaring end færdigladede patroner? Brandfare o.lign.? Jeg ved det ikke, men det er et gæt.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 748 times
Been thanked: 92 times

Indlæg af 100Radsbar » 11. feb 2021, 15:39

Lassescout skrev:
100Radsbar skrev:

Tjah jeg håber da ikke de får den ide at ændre det til den side, så de bare kan troppe op for at tjekke en bare fordi man har jagttegn/SKV.

Jeg mener da bestemt det skulle gå den anden vej, så når man har genlade tilladelse så bør de ikke kunne komme ind uden en dommerkendelse.
Når man er vandelsgodkendt (og godkendt til genladning) at så "stoler" de på en, og har de ikke en reel mistanke til "slet spil", eller foul play som det hedder på flyverjysk, så mener jeg ikke at de skal have hjemmel til at komme ind uden en dommerkendelse.

Hvis jeg har f.eks. 6 rifler, hvor jeg må have op til 500 styk ammunition til hver riffel, så kan jeg jo ligge inde med op 3000 styk ammunition på et hvert givent tidspunkt, men så længe jeg ikke har en genladetilladelse kommer de jo ikke ind.

Jeg ved så ikke hvor meget den gennemsnitlige genlader ligger inde med. :smile:

Det korte af det lange er, af jeg syntes at de skal kræve en dommerkendelse for at politiet skal kunne komme ind og kontrollere hos en genlader.

Spørgsmål: Kræver det ikke et autoriseret kursus for at kunne genlade?
Det var måske en ide, ligesom jagttegn er det, forudsat det ikke allerede er et krav. :smile:

@Senserazer: Den tanke har også strejfet mig, med at det er farligere, men hvis man er sløset som genlader at man lader krudt, og ting flyde uforsvarligt til fare for sig selv og andre, så burde man nok heller ikke have jagttegn :smile:
7,62x54R Glory to the Mosin.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 11. feb 2021, 15:51

Jo, du skal gennemgå et genladekursus og så skal du have jagttegn eller være medlem af en skytteforening for at få genladetilladelse.

Jeg synes også at det er en fin ordning at politiet kan komme og kontrollere mine skydevåben hvis de kan få en dommer til at skrive under på en retskendelse. Og jeg synes helt principielt at det samme burde være tilfældet for våbensamlere og genladere. Men jeg er ikke sikker på at katten springer den vej.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Indlæg af NSander » 11. feb 2021, 15:52

100Radsbar skrev:
11. feb 2021, 15:39

Det var måske en ide, ligesom jagttegn er det, forudsat det ikke allerede er et krav. :smile:
Det gør det skam, og derefter kan du søge om tilladelse til at købe krudt ved politiet. Jeg mener de har sat det ned til højst 2kg krudt nu ?

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 11. feb 2021, 16:11

100Radsbar skrev:
11. feb 2021, 15:39
Det kræves allerede for at kunne få en genladningstilladelse som giver mulighed for at købe krudt, fænghætter osv.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

10-22
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 58 times
Been thanked: 30 times

Indlæg af 10-22 » 11. feb 2021, 19:58

Hemmeligheden er at røgsvagt krudt høre under eksplosiver.
For det meste ender det i kategori "drivmidler som 1.3C"
Screenshot_2021-02-11 Explosives shipping classification system - Wikipedia.png
Og i næsten hele verden er man stort set enig i at eksplosiver er meget farlige, og derfor er der andre regler.
Ikke at det altid giver meget mening, men vi kan være glade for at det ikke er flere regler end der er.
For det kan meget hurtig bliver meget værre, se nu sortkrudt det er helt til hest.
10-22

Besvar