Under alle omstændigheder så er det en ubehagelig situation for både kunder og personale.
Som kunde skal man pludselig forholde sig til om man vil skabe en scene eller lade en fremmede rode igennem ens ejendele midt i kassekøen. Samtidigt med at alle står og kigger på en og tænker at man nok er butikstyv.
Og personalet er frontfigur for en politik der kan opfattes som provokerende og flere gange er erklæret ulovlig, i hvertfald hvis de insistere. Hvad gør kassedamen når den tatoverede rocker på 200kg går igennem kassen med en bodybag over skulderen?
Kan de egentligt bruge gennemsøgningen til noget?
Selv om de finder en Jamie Oliver pande i tasken, så er det vel stadigt dem der skal bevise at den ikke er købt andet sted? Man er ikke forpligtet til at rende rundt med kvitteringer.
Det er klart mistænkeligt, men er det nok?
Jeg ved ikke om jeg ville have taget konflikten, men jeg er glad for at nogen har overskuddet til at markere grænserne en gang imellem. Ellers så bliver de ved med at skride.
Dog vil jeg også lige tage den anden sige af sagen: Hvis man har noget bagage som man ikke kan lade ude af øje, så skulle man måske handle på et andet tidspunkt?
Eller finde en butik der ikke har taske-fobi
Dybest set er det ikke kravet om at man ikke medbringer tasker der er urimeligt, det er gennemsøgningen ved udgangen der er problemet.