Ærinder efter lerdueskydning med våben i bilen?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Re: Ærinder efter lerdueskydning med våben i bilen?

Indlæg af ReneKJ » 4. aug 2020, 07:12

Ingsorsi skrev:
3. aug 2020, 22:17
ReneKJ skrev:
3. aug 2020, 22:07
Jo, men står der netop ikke også at selve transporten kun er lovlig mellem opbevaring og anvendelsessted?

Altså det gør der jo faktisk ikke. Der står, at det er lovligt "i forbindelse med". Og det er netop en løsere definition end "mellem". Fordi "mellem" er jo klart til og fra og ikke andet. Forbindelse opfatter jeg noget bredere.
Der står da "mellem" i stk2 ?

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 4. aug 2020, 07:49

Desuden er der et catch 22 i formuleringen om at opbevaringen skal være sikker: Hvis våbnet mistes, så vil politiet 100% sige at “når det kunne stjæles, så var opbevaringen beviseligt ikke sikker”.
Derfor er det så rart at bekendtgørelsen helt specifikt nævner " tildækket i aflåst transportmiddel" som en betryggende måde. Hvis dit våben transporteres på den måde, og stjæles, kan du efter min mening ikke dømmes for at have transporteret dit våben på en uforsvarlig måde.

Derimod er det stadig lidt uklart hvilket formål med transporten der er anerkendelsesværdigt, og ekstremt uklart hvad man ellers kan tillade sig af svinkeærinder undervejs. Jeg har set mange forsøge sig med afgrænsning, men ikke rigtig nogen der støtter ret på reglerne. Så jeg er enig i, at man gør klogt i at tolke dem restriktivt for sig selv, så man ikke pludselig står til straf, men præcist hvor grænserne går generelt, er stadig meget uklart.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 195 times
Been thanked: 27 times

Indlæg af Ingsorsi » 4. aug 2020, 08:04

ReneKJ skrev:
4. aug 2020, 07:12
Ingsorsi skrev:
ReneKJ skrev:
Jo, men står der netop ikke også at selve transporten kun er lovlig mellem opbevaring og anvendelsessted?

Altså det gør der jo faktisk ikke. Der står, at det er lovligt "i forbindelse med". Og det er netop en løsere definition end "mellem". Fordi "mellem" er jo klart til og fra og ikke andet. Forbindelse opfatter jeg noget bredere.
Jamen der står jo netop også i forbindelse med. Ikke bare mellem.

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 4. aug 2020, 08:17

Ingsorsi skrev:
4. aug 2020, 08:04
ReneKJ skrev:
4. aug 2020, 07:12
Ingsorsi skrev:
ReneKJ skrev:

Jamen der står jo netop også i forbindelse med. Ikke bare mellem.
Som jeg læser det er det to forskellige situationer.
Du har lov at transportere våbnet mellem opbevaring og anvendelse.
Og du har lov at transportere våbnet i forbindelse med salg, reperation og andet der vedrører våbnet og nødvendiggør transport.

Så den normale skydning er klart mellem. Andre formål er lidt mindre skarpt defineret, men anvendelse er vel 99% af tilfældene?

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 114 times
Been thanked: 129 times

Indlæg af Epae » 4. aug 2020, 08:20

Altså hvis det ikke er et anerkendt formål at skulle på skydebanen til træning, så ville alle jo have problemer...
Våbenet kan lovligt anvendes på skydebanen.

Men som altid, uden at ville selvstramme for meget så gør alle klogt i lige at overveje "hvis jeg bliver stoppet af en betjent nu, har jeg så en god forklaring".
Hvis man selv synes at den er på grænsen, så er den det nok....
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Ingsorsi » 4. aug 2020, 09:42

ReneKJ skrev:
4. aug 2020, 08:17
Og du har lov at transportere våbnet i forbindelse med salg, reperation og andet der vedrører våbnet og nødvendiggør transport.
Hvordan kan det være du ikke mener træning på lerduebane falder ind under dette hvor der bruges ordet forbindelse?

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 101 times

Indlæg af FBN » 4. aug 2020, 10:26

Der står citat :

Skydevåben må kun i tilfælde af transport mellem opbevarings- og anvendelsessted.

anvendelsessted vil jeg betragte som værende,
der hvor du skal skyde med våbnet, dvs jagt eller træning.

så derfor mellem og ikke i forbindelse med.
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Ingsorsi » 4. aug 2020, 11:11

FBN skrev:
4. aug 2020, 10:26
Der står citat :

Skydevåben må kun i tilfælde af transport mellem opbevarings- og anvendelsessted.

Jeg er helt med på, at der først står, at transport mellem opbevaring og anvendelse er lovlig. Der er ikke så meget at være i tvivl om, men så står der jo netop yderligere følgende:
Skydevåben må kun i tilfælde af transport mellem opbevarings- og anvendelsessted og transport i forbindelse med køb, salg, reparation og andre lignende anerkendelsesværdige formål medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes.
Altså er "transport i forbindelse med køb, salg, reparation og andre lignende anerkendelsesværdige formål" også lovligt.

Og træning på lerduebane går vel ind under andre lignende anerkendelsesværdige formål.

Hvis vi er enige så langt, så er vi vel også fremme ved at usikkerheden ligger i hvorvidt "forbindelse med" dækker bredere end "mellem" samt hvor bredt "forbindelse med" så dækker. Om det f.eks. dækker øvrige ærinder i forbindelse med turen til skydebanen.

Hvis det her ikke var noget der gjaldt noget jeg kunne blive straffet for. F.eks. hvis jeg var taget ud og spille en fodboldkamp og vi så havde kørt ud og drukket en øl bagefter, så ville jeg da helt klart sige, at vi var ude at drikke en øl sammen i forbindelse med fodboldkampen.

DB89
Gold Member
Gold Member
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 37 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af DB89 » 4. aug 2020, 11:35

Ingsorsi skrev:
4. aug 2020, 11:11
FBN skrev:
Der står citat :

Jeg er helt med på, at der først står, at transport mellem opbevaring og anvendelse er lovlig. Der er ikke så meget at være i tvivl om, men så står der jo netop yderligere følgende:
Skydevåben må kun i tilfælde af transport mellem opbevarings- og anvendelsessted og transport i forbindelse med køb, salg, reparation og andre lignende anerkendelsesværdige formål medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes.
Altså er "transport i forbindelse med køb, salg, reparation og andre lignende anerkendelsesværdige formål" også lovligt.

Og træning på lerduebane går vel ind under andre lignende anerkendelsesværdige formål.

Hvis vi er enige så langt, så er vi vel også fremme ved at usikkerheden ligger i hvorvidt "forbindelse med" dækker bredere end "mellem" samt hvor bredt "forbindelse med" så dækker. Om det f.eks. dækker øvrige ærinder i forbindelse med turen til skydebanen.

Hvis det her ikke var noget der gjaldt noget jeg kunne blive straffet for. F.eks. hvis jeg var taget ud og spille en fodboldkamp og vi så havde kørt ud og drukket en øl bagefter, så ville jeg da helt klart sige, at vi var ude at drikke en øl sammen i forbindelse med fodboldkampen.
Træning/lerdue skydning på en skydebane må da gå under kategorien anvendelsessted? Men nu er jeg hverken jurist eller advokat, så jeg er ikke ekspert...

Aratan
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 15 times
Been thanked: 81 times

Indlæg af Aratan » 4. aug 2020, 11:37

Ingsorsi skrev:
4. aug 2020, 11:11
FBN skrev:
Der står citat :

Ordet "lignende" kan vist godt spænde ben her...

Det der adskiller "træning" fra "køb, salg, reparation" er at man ikke skyder i forbindelse med hverken køb, salg eller reparation... Dvs en mulig fortolkning er:

Hvis du tager dit gevær med for at skyde med det, så skal du køre direkte, både ud og hjem.
Hvis du tager dit gevære med for at foretage dig andet end at skyde med det, så er svinkeærinder tilladt.

Jeg ved ikke om det er gangbart, men det understøttes af hvorvidt man har ammunition med eller ej. Jeg er klar over at der i særlige tilfælde kan være nødvendigt at tage ammunitionen med til forhandleren for at fejlsøge, men ellers vil man typisk kun have ammunition med hvis man agter at skyde. Agter man at skyde så skal man køre direkte.
12/76
.308
6,55x55
.22lr

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 4. aug 2020, 17:53

Ingsorsi skrev:
4. aug 2020, 09:42
ReneKJ skrev:
4. aug 2020, 08:17
Hvordan kan det være du ikke mener træning på lerduebane falder ind under dette hvor der bruges ordet forbindelse?
Fordi det er dækket af den foregående sætning der beskriver transport til anvendelsesstedet.

Min uadvokatslige tolkning er at den anden sætning er der for at dække de tilfælde hvor våbnet medbringes i forbindelse med andet end skydning på banen/jagt, og som det vil være upraktisk at nævne specifikt.

Med andre ord de situationer hvor våbnet ikke skal anvendes.

Og man kan måske også stille spørgsmål ved om det stadigt er "transport" hvis man efterlader våbene i bilen for at lave ærinder der ikke er relaterede til turen til/fra anvendelsesområdet.
Hvis de står i bilen en hel arbejsdag er det så ikke "opbevaring"?

Besvar