Genladningstilladelsen har altid været opfattet som en tilladelse til hjemmefremstilling af ammunition på både nye og brugte hylstre. Og sådan har politiet også opfattet det, det er der over 30 års praksis for. Når politiet nu ændrer praksis er der tale om en uhjemlet og dermed forvaltningsmæssigt ulovlig stramning af reglerne. Det har vi ofte set politiet gøre, og nogle gange lykkes det for dem, andre gange gør det ikke.Ras.Killing skrev: ↑13. mar 2019, 07:01§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:
3) ammunition til skydevåben, derunder også patronhylstre, tændskruer, fænghætter, brandrør og projektiler.
Ingen “genladning” på nye hylstre...
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Re: Ingen “genladning” på nye hylstre...
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
-
- Bronze Member
- Interesser: pistolskydning, jagt
- Geografisk sted: Silkeborg
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 29 times
Jeg synes faktisk det vil klæde dig, at omtale andre mennesker med respekt. De passer blot deres arbejde.
At kalde andre idioter udstiller dette forum i et meget dårligt lys for omverdenen!
Hilsen Siggy
Hoplofobi er den frygtligste angst af alle!!
-
- This member is
- Interesser: Pistolskydning
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 71 times
Hej,
Først vil jeg gerne tilslutte mig ønsket om en ordentlig tone her på forum, folk der mener noget andet en en selv er ikke nødvendigvis idioter, men derimod folk som man er uenig med. Selv har jeg det sådan, at hvis folk starter en diskussion med at sige at jeg er en idiot, ja, så er min rygmarvsreaktion nok at stå fast på det synspunkt, som de er uenige med mig i. Andre er måske mere tilgivende, men det er jeg ikke
I forhold til hjemmelspørgsmålet er lovens tekst jo egentlig ret klar, dermed ikke sagt at den er hensigtsmæssig, men klar, det er den. Blot ordet "genladning" kræver jo umiddelbart at et eller andet er genbrug og eneste mulighed er jo nok i praksis hylstrene. I virkeligheden kunne man lige så godt argumentere for at den hidtidige praksis har manglet hjemmel.
Når det er sagt, hvorfor så ikke følge A.H. Larsens opfordring til at søge en generel tilladelse til fremstilling af ammunition? Snakken om at politiet ændrer praksis uden hjemmel eller er idioter fører i alt fald ikke nogen steder hen.
Hilsen
High Standard
Først vil jeg gerne tilslutte mig ønsket om en ordentlig tone her på forum, folk der mener noget andet en en selv er ikke nødvendigvis idioter, men derimod folk som man er uenig med. Selv har jeg det sådan, at hvis folk starter en diskussion med at sige at jeg er en idiot, ja, så er min rygmarvsreaktion nok at stå fast på det synspunkt, som de er uenige med mig i. Andre er måske mere tilgivende, men det er jeg ikke

I forhold til hjemmelspørgsmålet er lovens tekst jo egentlig ret klar, dermed ikke sagt at den er hensigtsmæssig, men klar, det er den. Blot ordet "genladning" kræver jo umiddelbart at et eller andet er genbrug og eneste mulighed er jo nok i praksis hylstrene. I virkeligheden kunne man lige så godt argumentere for at den hidtidige praksis har manglet hjemmel.
Når det er sagt, hvorfor så ikke følge A.H. Larsens opfordring til at søge en generel tilladelse til fremstilling af ammunition? Snakken om at politiet ændrer praksis uden hjemmel eller er idioter fører i alt fald ikke nogen steder hen.
Hilsen
High Standard
- Kleth
- Platin Member
- Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 160 times
- Been thanked: 94 times
Jeg har indsendt en ansøgning på indførselstilladelse som så mange gange før
og jeg vil så se hvad der sker med den.
Så må jeg tage den med DJ og evt. ansøge om fremstillingstilladelse så fremt jeg får afslag på indførselstilladelse til hylstrene. Jeg ved ikke nok om den foregående sag til at agere på den.
Jeg har svært ved at se formålet med en evt. ændret praksis og hvis jeg kan købe hylstrene i Danmark, må jeg også kunne købe dem i EU med den rigtige indførselstilladelse. Om politiets våbensagkyndige/PAC er enige må tiden vise

Så må jeg tage den med DJ og evt. ansøge om fremstillingstilladelse så fremt jeg får afslag på indførselstilladelse til hylstrene. Jeg ved ikke nok om den foregående sag til at agere på den.
Jeg har svært ved at se formålet med en evt. ændret praksis og hvis jeg kan købe hylstrene i Danmark, må jeg også kunne købe dem i EU med den rigtige indførselstilladelse. Om politiets våbensagkyndige/PAC er enige må tiden vise

Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”
- Krung
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
- Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 137 times
Hvis de insisterer på lovens ord og ikke mening, så vil jeg igen skrive at jeg genbruger projektilerne (hjemmestøbte). Hvis det eneste problem er at alt er nyt og dermed produktion, så er det vel genbrug, hvis bare en af komponenterne er genbrug.High Standard skrev: ↑13. mar 2019, 13:30Blot ordet "genladning" kræver jo umiddelbart at et eller andet er genbrug og eneste mulighed er jo nok i praksis hylstrene.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.
- LundJensen
- Silver Member
- Interesser: WWII - skydning - jagt
- Geografisk sted: Vendsyssel
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 12 times
Fremstilling af projektiler er jo også tilladelseskrævende så drop du hellere det støberi 

-
- Bronze Member
- Interesser: pistolskydning, jagt
- Geografisk sted: Silkeborg
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 29 times
Igen, læs nu reglerne og ikke mindst din genopladningstilladelse. Våbenbekendtgørelsens § 5 stk. 1 nr. 3 giver jo mulighed for at politiet kan give tilladelse til fremstilling af projektiler og det gør de også i forbindelse med en tilladelse til genopladning.LundJensen skrev: ↑13. mar 2019, 14:04Fremstilling af projektiler er jo også tilladelseskrævende så drop du hellere det støberi![]()
Hilsen Siggy
- LundJensen
- Silver Member
Der er bare noget i hele sagen som er lidt underligtSiggy skrev: ↑13. mar 2019, 14:09Igen, læs nu reglerne og ikke mindst din genopladningstilladelse. Våbenbekendtgørelsens § 5 stk. 1 nr. 3 giver jo mulighed for at politiet kan give tilladelse til fremstilling af projektiler og det gør de også i forbindelse med en tilladelse til genopladning.LundJensen skrev: ↑13. mar 2019, 14:04Fremstilling af projektiler er jo også tilladelseskrævende så drop du hellere det støberi![]()
Hvorfor er det kun hylstre som er et problem nu ?
Vi er enige om at et allerede afskudt projektil er lidt ubrugeligt til genladning uden en eller anden "omforandring" typisk støbning af nyt (måske ved genbrug af det gamle bly) - MEN hvor adskiller det sig fra en komponent som en fænghætte der jo også af gode grunde bør være NY for at levere den ønskede effekt ?
Undtagelsen i genladningstilladelsen nævner specifikt fremstilling af projektil så hvis alt skal læses helt bogstaveligt bør hverken hylstre, krudt eller fænghætte være nyt da du jo kun har tilladelse til at fremstille projektilet.
Så at man tolker genopladning på nye hylstre som produktion af ammunition er jo helt skudt ved siden af i min optik ! - Medmindre PAC tolker bekendtgørelsen som at mindst 1 af komponenterne skal være genbrug ??
Jeg ved ikke hvad de lægger til grund for deres fortolkning men den er satme tynd og giver et lidt uheldigt indtryk af en skjult dagsorden..
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 428 times
Ja, både min tilladelse til røgsvagt og min sorte giver tilladelse til støbning af kugler.Siggy skrev: ↑13. mar 2019, 14:09Igen, læs nu reglerne og ikke mindst din genopladningstilladelse. Våbenbekendtgørelsens § 5 stk. 1 nr. 3 giver jo mulighed for at politiet kan give tilladelse til fremstilling af projektiler og det gør de også i forbindelse med en tilladelse til genopladning.LundJensen skrev: ↑13. mar 2019, 14:04Fremstilling af projektiler er jo også tilladelseskrævende så drop du hellere det støberi![]()
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
- Langenge
- This member is
Naaarj nu overdriver du lidt.LundJensen skrev: ↑13. mar 2019, 14:54Der er bare noget i hele sagen som er lidt underligtSiggy skrev: ↑13. mar 2019, 14:09Igen, læs nu reglerne og ikke mindst din genopladningstilladelse. Våbenbekendtgørelsens § 5 stk. 1 nr. 3 giver jo mulighed for at politiet kan give tilladelse til fremstilling af projektiler og det gør de også i forbindelse med en tilladelse til genopladning.LundJensen skrev: ↑13. mar 2019, 14:04Fremstilling af projektiler er jo også tilladelseskrævende så drop du hellere det støberi![]()
Vi er enige om at et allerede afskudt projektil er lidt ubrugeligt til genladning uden en eller anden "omforandring" typisk støbning af nyt (måske ved genbrug af det gamle bly) - MEN hvor adskiller det sig fra en komponent som en fænghætte der jo også af gode grunde bør være NY for at levere den ønskede effekt ?
Undtagelsen i genladningstilladelsen nævner specifikt fremstilling af projektil så hvis alt skal læses helt bogstaveligt bør hverken hylstre, krudt eller fænghætte være nyt da du jo kun har tilladelse til at fremstille projektilet.
Så at man tolker genopladning på nye hylstre som produktion af ammunition er jo helt skudt ved siden af i min optik ! - Medmindre PAC tolker bekendtgørelsen som at mindst 1 af komponenterne skal være genbrug ??
Jeg ved ikke hvad de lægger til grund for deres fortolkning men den er satme tynd og giver et lidt uheldigt indtryk af en skjult dagsorden..
På mine tilladelser har jeg lov til at erhverve, og besidde henholdsvis krudt, fænghætter og kugler ( på den til røgsvagt) og på den til det sorte er der også nævnt fremstilling af kugler.
Men der står intet om hylstre. Hylstre bør vel være lovlige at erhverve og besidde, blot man har våbentilladelse til kaliberen.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
- Langenge
- This member is
For lige at summe det jeg skrev lidt sammen:
Mine genladningstilladelser giver mig lov til at købe: Nye fænghætter, nyt krudt, nye kugler, at støbe kugler selv.
Det var tilladelse til genopladning,.
Man må FORMODE at den tilladelse jeg har til f.eks. en riffel i 8x57IS, som giver mig tilladelse til at erhverve, eje, og anvende denne skyder og også giver mig ret til at erhverve, eje og anvende patroner i kaliber 8x57IS, også giver mig ret til at købe patronhylstre til denne kaliber. Nye eller brugte.
Problemet opstår vel der, hvor man vil erhverve nye hylstre til en kaliber/skyder, som man ikke har tilladelse til.
DER vil jeg gerne se dem brokke sig......
Mine genladningstilladelser giver mig lov til at købe: Nye fænghætter, nyt krudt, nye kugler, at støbe kugler selv.
Det var tilladelse til genopladning,.
Man må FORMODE at den tilladelse jeg har til f.eks. en riffel i 8x57IS, som giver mig tilladelse til at erhverve, eje, og anvende denne skyder og også giver mig ret til at erhverve, eje og anvende patroner i kaliber 8x57IS, også giver mig ret til at købe patronhylstre til denne kaliber. Nye eller brugte.
Problemet opstår vel der, hvor man vil erhverve nye hylstre til en kaliber/skyder, som man ikke har tilladelse til.
DER vil jeg gerne se dem brokke sig......
- LundJensen
- Silver Member
Så giver du jo også selv svaret mht ladning på nye eller brugte hylstre ....Langenge skrev: ↑13. mar 2019, 15:03Naaarj nu overdriver du lidt.LundJensen skrev: ↑13. mar 2019, 14:54Der er bare noget i hele sagen som er lidt underligtSiggy skrev: ↑13. mar 2019, 14:09Igen, læs nu reglerne og ikke mindst din genopladningstilladelse. Våbenbekendtgørelsens § 5 stk. 1 nr. 3 giver jo mulighed for at politiet kan give tilladelse til fremstilling af projektiler og det gør de også i forbindelse med en tilladelse til genopladning.LundJensen skrev: ↑13. mar 2019, 14:04Fremstilling af projektiler er jo også tilladelseskrævende så drop du hellere det støberi![]()
På mine tilladelser har jeg lov til at erhverve, og besidde henholdsvis krudt, fænghætter og kugler ( på den til røgsvagt) og på den til det sorte er der også nævnt fremstilling af kugler.
Men der står intet om hylstre. Hylstre bør vel være lovlige at erhverve og besidde, blot man har våbentilladelse til kaliberen.
Jeg forstår slet ikke hvorfor PAC vælger at tolke således medmindre det kun rammer de momsregistrerede for så giver det pludselig lidt mere mening mht genladning/produktionsdiskussionen
-
- Platin Member
- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 233 times
- Been thanked: 216 times
Jeg undskylder hermed mange gange. Dem der bare sidder og udfører nøjagtigt hvad de får besked på, og ingen mulighed har for at påvirke processen er naturligvis ikke en flok idioter. Det er jo også derfor ingen af dem er straffet for at bryde grundloven i Tibet-sagen.
EDIT: Gider ikke balladen, så fjernede mine fornærmelser mod ledende politifolk
Hilsen Kenneth
- Roflz
- Bronze Member
- Interesser: Historiske/gamle våben
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 23 times
århhhh, jeg må indrømme jeg er en af dem der bliver så....TRÆT! af de her episoder.
Jeg føler altså sølvpapirshatten trykke når jeg læser det her for det virker som om at det "Task Force" der fik "omfortolket" loven vedr. halvautomater nu har kastet sig over det næste bytte i det vedvarende hoblofobiske kortstog der føres af bureaukraturet.
Jeg kan ikke se hvad formålet er med dette. Som andre nævner virker det altså som en stramning med den intention at bare gøre det hele mere besværligt så flere hopper af karusellen.
"Jamen der står jo GEN-ladning på din tilladelse, så må du ikke bruge noget nyt"
Ja, det står der, men det har jo ikke været et problem før?, hvorfor så lige pludselig denne omfortolkning.
Hvis det absolut er nået dertil hvor våbenloven skal fluekneppes i smadder, så er jeg sikker på man sagtens kan finde mange mange andre ting man kan "omfortolke", så der bliver strammet mere op
. Det er jo Våbenloven vi snakker om, den er jo lige så grå som den er hvid og sort.
Der skal jo ikke laves stramninger bare fordi man kan. Der skal altså være en mening med det, og når man ikke ser den mening må man godt brokke sig. PAC selv melder jo ikke ud hvad det her skyldes(en skrivelse på deres hjememside ville være fint, bare et eller andet).
Istedet skal jeg høre om det på et internetforum pga. af en der skulle have en import tilladelse. Altså helt ærligt, man kan jo ikke andet en at drage sine egne konklusioner under sådanne omstændigheder. Med den erfaring/oplevelser jeg har set tideligere så er det altså markant skepsis og mistro der dominerer min syn på det her.
Det var det samme med .44-40 SKVer dengang. jeg var en af dem der nåede at vente LÆNGE pga en spontan "omfortolkning" uden faglig baggrund....
En af de største fordele ved at genlade er jo NETOP at jeg ikke er afhængig af fabriksammunition. Der er jo et kosmisk lille udvalg i forehold til hvad man selv kan lave. Flere af mine skydere ville jo slet ikke komme ud og skyde hvis jeg skulle bruge fabriks ammo.
"Jamen du kan jo bare søge en tilladelse om ammunitions fremstilling"
Ja, ihhh det kan jeg da. Nu har jeg kigget på det og jeg kan se der for det første slet ikke er en blanket til det. Man skal simplethen skrive en ansøgning "manuelt" som jo skal indeholde xxx antal punkter. Allerede der ryger de fleste jo af.
Dem der så rent faktisk får lavet en ansøgning kan jo afvises i det uendelige med begrundelsen "ansøgningen ikke udfyldt korrekt" Det er jo slet ikke klart defineret hvad der skal stå og hvad ordlyd der er den rigtige(Jeg bruger en del tid ifbm. mit arbejde med at få ting godkendt. Skriver man ikke på den "rigtige" måde så er det en ommer).
Derefter kommer der som jeg kan se det en kamp med en beredskabsstyrelse hvor behandlingstiden måles i år(de sager jeg har hørt om).
Oven i det fremgår det(for mig) som en ansøgning der er rettet mod erhverv:
Jeg er PRIVAT person der lader ammo til PRIVAT brug på min PRIVAT adresse.
Det er jo fuldstændig ude af proportioner at jeg skal søge tilladelser beregnet til erhverv, fordi jeg vil fortsætte med at bruge fabriks hylstre.
Jeg ser frem til den kommende tråd på NVF: "Behandlingstid/Erfaringer på tiladelser til ammunitions fremstilling fra PAC". Det bliver interessant at se.
I en lille mørk kold afsides krog af mit sind, residerer håbet om at den her hjerneblødning af en tolkning ændres tilbage, da man godt kan se det er uhensigtsmæssigt(ligesom da vi lige pludselig skulle låse hylstre inde i våbenskabet
). Jeg tvivler dog...
Jeg føler altså sølvpapirshatten trykke når jeg læser det her for det virker som om at det "Task Force" der fik "omfortolket" loven vedr. halvautomater nu har kastet sig over det næste bytte i det vedvarende hoblofobiske kortstog der føres af bureaukraturet.
Jeg kan ikke se hvad formålet er med dette. Som andre nævner virker det altså som en stramning med den intention at bare gøre det hele mere besværligt så flere hopper af karusellen.
"Jamen der står jo GEN-ladning på din tilladelse, så må du ikke bruge noget nyt"
Ja, det står der, men det har jo ikke været et problem før?, hvorfor så lige pludselig denne omfortolkning.
Hvis det absolut er nået dertil hvor våbenloven skal fluekneppes i smadder, så er jeg sikker på man sagtens kan finde mange mange andre ting man kan "omfortolke", så der bliver strammet mere op

Der skal jo ikke laves stramninger bare fordi man kan. Der skal altså være en mening med det, og når man ikke ser den mening må man godt brokke sig. PAC selv melder jo ikke ud hvad det her skyldes(en skrivelse på deres hjememside ville være fint, bare et eller andet).
Istedet skal jeg høre om det på et internetforum pga. af en der skulle have en import tilladelse. Altså helt ærligt, man kan jo ikke andet en at drage sine egne konklusioner under sådanne omstændigheder. Med den erfaring/oplevelser jeg har set tideligere så er det altså markant skepsis og mistro der dominerer min syn på det her.
Det var det samme med .44-40 SKVer dengang. jeg var en af dem der nåede at vente LÆNGE pga en spontan "omfortolkning" uden faglig baggrund....
En af de største fordele ved at genlade er jo NETOP at jeg ikke er afhængig af fabriksammunition. Der er jo et kosmisk lille udvalg i forehold til hvad man selv kan lave. Flere af mine skydere ville jo slet ikke komme ud og skyde hvis jeg skulle bruge fabriks ammo.
"Jamen du kan jo bare søge en tilladelse om ammunitions fremstilling"
Ja, ihhh det kan jeg da. Nu har jeg kigget på det og jeg kan se der for det første slet ikke er en blanket til det. Man skal simplethen skrive en ansøgning "manuelt" som jo skal indeholde xxx antal punkter. Allerede der ryger de fleste jo af.
Dem der så rent faktisk får lavet en ansøgning kan jo afvises i det uendelige med begrundelsen "ansøgningen ikke udfyldt korrekt" Det er jo slet ikke klart defineret hvad der skal stå og hvad ordlyd der er den rigtige(Jeg bruger en del tid ifbm. mit arbejde med at få ting godkendt. Skriver man ikke på den "rigtige" måde så er det en ommer).
Derefter kommer der som jeg kan se det en kamp med en beredskabsstyrelse hvor behandlingstiden måles i år(de sager jeg har hørt om).
Oven i det fremgår det(for mig) som en ansøgning der er rettet mod erhverv:
Jeg er PRIVAT person der lader ammo til PRIVAT brug på min PRIVAT adresse.
Det er jo fuldstændig ude af proportioner at jeg skal søge tilladelser beregnet til erhverv, fordi jeg vil fortsætte med at bruge fabriks hylstre.
Jeg ser frem til den kommende tråd på NVF: "Behandlingstid/Erfaringer på tiladelser til ammunitions fremstilling fra PAC". Det bliver interessant at se.
I en lille mørk kold afsides krog af mit sind, residerer håbet om at den her hjerneblødning af en tolkning ændres tilbage, da man godt kan se det er uhensigtsmæssigt(ligesom da vi lige pludselig skulle låse hylstre inde i våbenskabet

"The only thing that saves us from the bureaucracy is inefficiency. An efficient bureaucracy is the greatest threat to liberty." Eugene McCarthy - Time magazine, 12 Februar 1979
- Langenge
- This member is
Gaaab, jeg har har skrevet det før, men skriver det gerne igen:
Hvorfor indser I ikke bare, at skydevåben og tilhørende ammunition, er og bliver et no-go hos den brede befolkning, og dermed hos politikerne og hos embedsmændene (M/K det har jo lige været 8. marts)
GLEM det. Ja der skæres flere og flere skiver af salamien, og sådan er det.
Sno jer så længe I kan, men JEG har opgivet kampen.
Når jeg snart får børnebørn, så vil de da ikke længere opleve skydevåben som en del af noget naturligt. Det naturlige bortfaldt da vi urbaniserede og ingen længere havde tilknytning til bonde-danmark, og det med at forbinde en skyder med jagt og mad på bordet bortfaldt, sammen med bortfaldet af skytteforeningernes tilknytning til forsvaret.
GLEM det.... hold fast i den smule I har, og opgiv resten. det smuldrer bare væk mellem jeres fingrer: DET løb ER kørt

Hvorfor indser I ikke bare, at skydevåben og tilhørende ammunition, er og bliver et no-go hos den brede befolkning, og dermed hos politikerne og hos embedsmændene (M/K det har jo lige været 8. marts)
Når jeg snart får børnebørn, så vil de da ikke længere opleve skydevåben som en del af noget naturligt. Det naturlige bortfaldt da vi urbaniserede og ingen længere havde tilknytning til bonde-danmark, og det med at forbinde en skyder med jagt og mad på bordet bortfaldt, sammen med bortfaldet af skytteforeningernes tilknytning til forsvaret.
GLEM det.... hold fast i den smule I har, og opgiv resten. det smuldrer bare væk mellem jeres fingrer: DET løb ER kørt

-
- Platin Member
- Interesser: Westernskydning og genladning
- Geografisk sted: hovedstadsområdet
- Has thanked: 272 times
- Been thanked: 162 times
Ro på noget ændres ind i mellem, tænk bare på dengang vi pludselig skulle låse vores afskudte hylstre ind i vores våbenskabe, det blev dog lavet om.Langenge skrev: ↑13. mar 2019, 18:41Gaaab, jeg har har skrevet det før, men skriver det gerne igen:![]()
GLEM det.... hold fast i den smule I har, og opgiv resten. det smuldrer bare væk mellem jeres fingrer: DET løb ER kørt![]()
Denne nye tolkning omkring nye versus brugte hylstre, er i samme klasse, men ikke der er nogen der vågner op, og laver det om igen
Mvh
Grey
Skal jeg lave en standard skrivelse til jer.Ansøgninger, der behandles af Justitsministeriet
Ved ansøgning om fremstillingstilladelse anvendes der ikke ansøgningsblanket, men en ansøgning skal indeholde tekniske oplysninger om, hvad man ønsker at fremstille, samt om hvordan og hvor fremstillingen skal foregå. Derudover skal det oplyses, hvad våbnet skal bruges til efter endt fremstilling. Samtlige personer, som skal deltage i produktionen, eller som i øvrigt får adgang til de pågældende våben give skriftligt samtykke til, at Justitsministeriet indhenter oplysninger fra politiet om deres personlige forhold og hidtidige vandel, jf. våbenbekendtgørelsens § 48.
Ansøgningen skal sendes til jm@jm.dk eller pr. post til Justitsministeriet, Forebyggelseskontoret, Slotsholmsgade 10, 1216 København K.
Samtykket kan søges via denne blanket, som udfyldes og underskrives.
Jeg tror også jeg vil søge.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Jeg er nu ikke helt enig.Langenge skrev: ↑13. mar 2019, 18:41Gaaab, jeg har har skrevet det før, men skriver det gerne igen:![]()
GLEM det.... hold fast i den smule I har, og opgiv resten. det smuldrer bare væk mellem jeres fingrer: DET løb ER kørt![]()
Det kan godt være, at årgang 1985-1991 stort set allesammen er nogle våbenforskrækkede mellemledere og politisk korrekte, men erfaringen blandt mine medstuderende/jævnaldrende (1995-1999) på/i universitetet/hverdagen er, at de er langt mere imødekommende overfor "kontroversielle" hobbyer, såsom skydning.
Jeg oplever ofte, at de spørger ind til jægerfaget, skydning og div. med interesse. Jeg har faktisk aldrig oplevet noget være modstander af det, eller omtalt jagt som noget barbarisk, hvilket man ofte hører fra den ældre generation.
Tværtimod tror jeg såmænd ikke, at man skal frygte så meget. Lige nu sidder Generation Y på forvaltningskontorerne og generation "Jensen" samt "X" på folketingstaburetterne. Ligheden mellem dem er, at ting ikke må være for kontroversielle (generelt set).
Generation Z er markant mere bramfri, men også mere polariseret. Jeg foretrækker langt mere en sort/hvid verden, end en gråzone, hvor alt og alle er i tvivl om alt, og ingen rigtig tør tage ansvar.
-
- Platin Member
Ja for fanden, lav en standardansøgning til fremstilling af ammunition ud fra nye hylstre til eget brug. Hvis JM får en 400-500 af dem, så kan det da være de spørger politiet hvad det er der skerSkal jeg lave en standard skrivelse til jer.

Skulle meget gerne have samme effekt som dengang vi fik lov til at købe lyddæmpere. En århusiansk politimand fik helt selv og uden at bruge hænder den ide at hver tilladelse til lyddæmper skulle kobles sammen med en specifik riffel. Ville man bruge en lyddæmper på to rifler, skulle man have to tilladelser. Han havde glemt at tilladelse til lyddæmper er gratis, det havde en af mine venner ikke. Han har 11 rifler og ville købe 8 lyddæmpere, så han lavede på ingen tid 104 ansøgninger om tilladelse til lyddæmper. Så kom den århusianske politimand i tanker om, at sagen nok kunne klares ved at udstede 8 tilladelser til lyddæmper. Det var meget morsomt.
Hilsen Lasse.
-
- Platin Member
- Interesser: WW2 våben long range shooting
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 73 times
- Been thanked: 52 times
Det er åbenbart kun virksomheder med cvr nummer der bliver ramt
Denne gang så støt op om salami planen
Denne gang så støt op om salami planen
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!
The rest i just wasted!
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 630 times
Hvor ser du det?
For ham jeg har lagt ind i første indlæg er privat, og lader til eget brug.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Faxe
- Has thanked: 20 times
- Been thanked: 8 times
Jeg har et seriøst problem. Jeg er kommet til at blande nogle helt nye og nogle engangsafskudte hylstre sammen. De afskudte er blevet sizet og wet tumbled. Men nu er jeg kommet til at blande dem sammen med de nye :/
Jeg kan simpelthen ikke se forskel, Tror i det er muligt at få hjælp hos politiet? jeg vil så nødig komme til at udføre genladning på nogle af de nye ubrugte hylstre
Jeg kan simpelthen ikke se forskel, Tror i det er muligt at få hjælp hos politiet? jeg vil så nødig komme til at udføre genladning på nogle af de nye ubrugte hylstre

-
- Platin Member
- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 233 times
- Been thanked: 216 times
Ligegyldigt om de vil hjælpe eller ej, så er problemet at man må udlede at man skal have erhvervsmæssig tilladelse til fremstilling af ammunition bare for at måtte håndtere tomme, ubrugte hylstre, så de må de nok ikkeDoole skrev: ↑14. mar 2019, 00:09Jeg har et seriøst problem. Jeg er kommet til at blande nogle helt nye og nogle engangsafskudte hylstre sammen. De afskudte er blevet sizet og wet tumbled. Men nu er jeg kommet til at blande dem sammen med de nye :/
Jeg kan simpelthen ikke se forskel, Tror i det er muligt at få hjælp hos politiet? jeg vil så nødig komme til at udføre genladning på nogle af de nye ubrugte hylstre![]()

Hilsen Kenneth
-
- Platin Member
Nu kastede jeg lige et blik på bogryggene i min reol.
Der er en del Reloading manuals og Reloading handbooks. De indeholder alle sammen anvisninger på, dels hvordan man inspicerer brugte hylstre og dels hvordan man ibrugtager nye hylstre. Jeg mener godt man kan argumentere for, at det danske begreb genladning præcist dækker det engelsk/amerikanske begreb reloading. Der er intet ved det ord der automatisk medfører at det kun handler om ladning på brugte hylstre. I Danmark har haglgeværjægere genladt haglpatroner på både nye og brugte hylstre lige så længe man har brugt enhedspatroner. Moderne genladning af riffelpatroner i Danmark har nok kun ca. 40 år på bagen, mens den i USA går meget længere tilbage.
Politiets nye forståelse af ordet genladning er helt uden historisk indsigt, og jeg mener stadig deres ubegrundede og uhjemlede stramning er ulovlig.
Der er en del Reloading manuals og Reloading handbooks. De indeholder alle sammen anvisninger på, dels hvordan man inspicerer brugte hylstre og dels hvordan man ibrugtager nye hylstre. Jeg mener godt man kan argumentere for, at det danske begreb genladning præcist dækker det engelsk/amerikanske begreb reloading. Der er intet ved det ord der automatisk medfører at det kun handler om ladning på brugte hylstre. I Danmark har haglgeværjægere genladt haglpatroner på både nye og brugte hylstre lige så længe man har brugt enhedspatroner. Moderne genladning af riffelpatroner i Danmark har nok kun ca. 40 år på bagen, mens den i USA går meget længere tilbage.
Politiets nye forståelse af ordet genladning er helt uden historisk indsigt, og jeg mener stadig deres ubegrundede og uhjemlede stramning er ulovlig.
Hilsen Lasse.
-
- Gold Member
- Interesser: Våben
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 30 times
Lassescout skrev: ↑13. mar 2019, 20:16En århusiansk politimand fik helt selv og uden at bruge hænder den ide at hver tilladelse til lyddæmper skulle kobles sammen med en specifik riffel. Ville man bruge en lyddæmper på to rifler, skulle man have to tilladelser. Han havde glemt at tilladelse til lyddæmper er gratis, det havde en af mine venner ikke. Han har 11 rifler og ville købe 8 lyddæmpere, så han lavede på ingen tid 104 ansøgninger om tilladelse til lyddæmper. Så kom den århusianske politimand i tanker om, at sagen nok kunne klares ved at udstede 8 tilladelser til lyddæmper. Det var meget morsomt.
Den politi mand kender jeg godt, han er jo nærmest en legende.
Han kælenavn var Jxx lang næse, i det dagligt blev han bare kaldet JL.
Ved ikke hvor mange næser, han havde fået af JM men det var mange.
Men ligegyldig hvad der skete så blev han bare ved, og han blev aldrig piger sur.
10-22