Jæger foreslår skydepræmie for regulering af mårhund
- LapuaMagnum
- Platin Member
- Interesser: Jagt, IPSC langspyt
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 395 times
- Been thanked: 105 times
Re: Jæger foreslår skydepræmie for regulering af mårhund
Jeg tager gerne 4 uger i felten i jagten på mårhunden eller andre invasive arter, hvis det blev døgnet rundt. Man kunne jo også sætte kravet ned til .22 LR. En .22 LR er så langsom og tung at den også går igennem et stykke råvildt. Et hovedskud med salon og mårhunden lægger sig for evigt.
mvh
mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Ingen tvivl om et hovedskuds effektivt, men ikke alle jægere kender deres begrænsninger og selv en mårhund er en levende skabning, der ikke skal lide unødvendigt. Småkalibre over .17 HMR og .22 WMR, samt div. centraltænte er glimrende til smådyr, også når skuddet sidder knap så perfekt.
Skal vi endelig udvide mulighederne, så:
- Lad buejægerne tage del i regulering også, samt jægere under 18 år, evt. i følge med en voksen.
- Regulering på statslige og andre offentlige arealer gennem de lokale jagtforeninger, som vi bl.a. kender det fra råge reguleringen.
- Reguleringsjagt med lys og lysforstærkning for særlige korps, så der kan redegøres for foretagenet og der ikke fældes andet vildt - hævet over enhver mistanke!
Jeg bryder mig generelt ikke meget om de mere kreative forslag der fremkommer. Nogle er sikkert fremkommet i spøg, men det fremgår ikke lige tydeligt. Dem der vil misforstå det, får ikke svært ved det.
Vi er jægere, så lad os holde fast i et ordentligt håndværk, med en høj etik og moral.
- Lad buejægerne tage del i regulering også, samt jægere under 18 år, evt. i følge med en voksen.
- Regulering på statslige og andre offentlige arealer gennem de lokale jagtforeninger, som vi bl.a. kender det fra råge reguleringen.
- Reguleringsjagt med lys og lysforstærkning for særlige korps, så der kan redegøres for foretagenet og der ikke fældes andet vildt - hævet over enhver mistanke!
Jeg bryder mig generelt ikke meget om de mere kreative forslag der fremkommer. Nogle er sikkert fremkommet i spøg, men det fremgår ikke lige tydeligt. Dem der vil misforstå det, får ikke svært ved det.
Vi er jægere, så lad os holde fast i et ordentligt håndværk, med en høj etik og moral.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- LapuaMagnum
- Platin Member
Det med hovedskud var en subjektiv ting og ikke noget jeg råder andre til, og dem som laver det kender forhåbentlig også sine begrænsninger.C-X skrev:Ingen tvivl om et hovedskuds effektivt, men ikke alle jægere kender deres begrænsninger og selv en mårhund er en levende skabning, der ikke skal lide unødvendigt. Småkalibre over .17 HMR og .22 WMR, samt div. centraltænte er glimrende til smådyr, også når skuddet sidder knap så perfekt.
Ang. kaliberkravet ser jeg det ikke som et problem at måtte bruge .22 LR. Man kan sige at det måske er lidt overkill at slæbe sin .338 med på regulering medmindre man overvejer at skyde den på meget lang afstand, hvilket jeg egentlig ikke tror man kan i Danmark når der også skal være kuglefang og lign. Du behøver ikke at være utryg om jeg har en høj moral og etik underordnet hvilket stykke vildt det drejer sig om. Det er jo ikke en krigszone hvor vi bare skal ødelægge target men derimod slå vildtet ihjel uden unødig lidelse og så effektivt som muligt.
Jeg tror det kræver at alle jægere gør en indsats, da mårhunden vokser med lynets hast og det samme gør muntjakken. Jeg er heller ikke tilhænger af at blive betalt for det da alt for mange ville lave omgås reglerne, men hvis man gav folk med jagttegn og som er vandelsgodkendte lov til at købe natkikkerter og lign. uden at skulle indhente tilladelse til det ville flere nok bruge lidt penge på at få sådan noget udstyr, og det ville være win win for os alle.
mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
LM - Det er ikke din skydning jeg er bekymret for, men vi er desværre nødt til at have en lov der også dækker laveste fællesnævner.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- LapuaMagnum
- Platin Member
Det kan der være noget omC-X skrev:LM - Det er ikke din skydning jeg er bekymret for, men vi er desværre nødt til at have en lov der også dækker laveste fællesnævner.

mvh
-
- Platin Member
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Stor kbh
- Been thanked: 82 times
Ulempen ved at indføre en årlig prøve (eller efter ^n antal år) Både ifht til jagttegn, riffeltegn, hagltegn, B-kørekort, A-kørekort osv...LapuaMagnum skrev:Det kan der være noget omC-X skrev:LM - Det er ikke din skydning jeg er bekymret for, men vi er desværre nødt til at have en lov der også dækker laveste fællesnævner.Det burde være et krav at folk skulle tage riffelprøven hvert andet eller tredje år for at kunne beholde sit riffeltegn. I min optik burde man også gøre træfområde meget mindre. Men det er alt sammen bare min subjektive mening, og en helt anden historie som bør tages i anden tråd
mvh
Et er listen bliver lang,
To er det bliver en ressource bekostelig affære,
Tre forestil dig nogle ventetider der kunne blive
Intentionen er rigtig god. Men hold da op hvor bøvlet og bekostelig, både for ens eget vedkommende, men så sandelig også hvis staten skulle til at afholde så mange f.eks. riffelprøver. Medmindre de udliciterer det til private
Ifht til loven skal medregne laveste fællesnævner, er vel også derfor vi har nogle relativt obskure kaliber krav herhjemme? hvis man sammenligner med det store udland
- LapuaMagnum
- Platin Member
Ja, det kunne der være noget om. Jeg ser bare desværre for mange der ikke kommer på skydebanen og når de så endelig kommer der, er resultatet også derefter. Man skal måske begynde at forklare når folk rammer ved siden og de mener det er godt nok til deres vildt af at de burde træne som ville de aflive deres egen hund eller kat, så kan det være at de blev lidt mere fokuseretMorten273 skrev:Ulempen ved at indføre en årlig prøve (eller efter ^n antal år) Både ifht til jagttegn, riffeltegn, hagltegn, B-kørekort, A-kørekort osv...LapuaMagnum skrev:Det kan der være noget omC-X skrev:LM - Det er ikke din skydning jeg er bekymret for, men vi er desværre nødt til at have en lov der også dækker laveste fællesnævner.Det burde være et krav at folk skulle tage riffelprøven hvert andet eller tredje år for at kunne beholde sit riffeltegn. I min optik burde man også gøre træfområde meget mindre. Men det er alt sammen bare min subjektive mening, og en helt anden historie som bør tages i anden tråd
mvh
Et er listen bliver lang,
To er det bliver en ressource bekostelig affære,
Tre forestil dig nogle ventetider der kunne blive
Intentionen er rigtig god. Men hold da op hvor bøvlet og bekostelig, både for ens eget vedkommende, men så sandelig også hvis staten skulle til at afholde så mange f.eks. riffelprøver. Medmindre de udliciterer det til private
Ifht til loven skal medregne laveste fællesnævner, er vel også derfor vi har nogle relativt obskure kaliber krav herhjemme? hvis man sammenligner med det store udland

Det samme med folk når de skal røre ved deres kikkerter, nogle mennesker er jo mere bange for at tage låget af deres kikkert end de er for at ditche med en flyver.
mvh
-
- Silver Member
- Interesser: Harmonisk træfsikkerhed
- Geografisk sted: Østdanmark
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 14 times
Det træner de vel også minimum én gang om året.LapuaMagnum skrev:end de er for at ditche med en flyver.

- LapuaMagnum
- Platin Member
Ja netop, der er forskellige scenarier alt afhængig af type man flyver på. Heldigvis det sker i simulatorFalco Subniger skrev:Det træner de vel også minimum én gang om året.LapuaMagnum skrev:end de er for at ditche med en flyver.

mvh
-
- Platin Member
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Stor kbh
- Been thanked: 82 times
Bestemt enig LM.
Jeg må indrømme at de senere år, har jeg "slacket" lidt på træningen, grundet tidsmangel (jaja ved godt at så må man finde tid. Men det er ik altid nemt)
Men det har så tilgengæld også ændret lidt på de skud jeg vælger at tage.
Men IMO er der også forskel på folk der er habilt skydende og så neddrosler. Og så folk der aldrig helt har lært det.
Jeg kan godt mærke at 12-13 års sammenhængende skydning (med skydninger ugentligt) bestemt har sat sit præg i en positiv retning, og er bestemt ikke i tvivl om jeg sagtens kunne komme i topform, på relativt kort tid såfremt det var det jeg valgte at ville.
Årrh dengang man kunne sine tabeller og klik i hovedet, og fri for at kigge på sit sheet når man skiftede ammu, fordi man var så gennem terpet. Det var gode tider!
Jeg må indrømme at de senere år, har jeg "slacket" lidt på træningen, grundet tidsmangel (jaja ved godt at så må man finde tid. Men det er ik altid nemt)
Men IMO er der også forskel på folk der er habilt skydende og så neddrosler. Og så folk der aldrig helt har lært det.
Jeg kan godt mærke at 12-13 års sammenhængende skydning (med skydninger ugentligt) bestemt har sat sit præg i en positiv retning, og er bestemt ikke i tvivl om jeg sagtens kunne komme i topform, på relativt kort tid såfremt det var det jeg valgte at ville.
Årrh dengang man kunne sine tabeller og klik i hovedet, og fri for at kigge på sit sheet når man skiftede ammu, fordi man var så gennem terpet. Det var gode tider!
- LapuaMagnum
- Platin Member
Der er stor forskel på at kende sig selv i den givne situation og være bevidst om det, men at lukke øjnene for at man skyder elendigt giver ikke point i bogen. Mange som skyder rigtig godt har mindre brug for at træne, end folk der aldrig har skudt godt og stadig ikke træner. De fleste rifler hvis ellers de er skruet nogenlunde fornuftigt sammen rammer rimelig godt. Det skulle være muligt at ramme en 5 krone på 100 meter. med den rigtige ammo hvis man ellers tør klikke på kikkertenMorten273 skrev:Bestemt enig LM.

Jeg kan kun huske mine klik udtil 300 meter da jeg ikke vil skyde vildt i Danmark over den afstand. Kom jeg til udlandet hvor de tager det mere roligt med at skyde på længere hold ville jeg have min tabel med udtil 1000 meter.
Ups, det kan være at vi skal på sporet igen af den mårhunde ting.
mvh