Afslag(?) på ansøgning om ekstra ammunition på våbentilladelse

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 111 times
Been thanked: 128 times

Re: Våbentilladelse med ekstra ammunition?

Indlæg af FrederikF » 17. feb 2017, 22:44

Man skal bare have salonrifler nok :oops:

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 17. feb 2017, 23:20

Så hvis man har 20 rifler i forskellige kalibre og må have 500 patroner til hver kaliber må man teoretisk ligge inde med 20x500=10000 patroner, men man må kun have 500 til at ligge hvis du har en riffel. Det er jo hen i vejret og giver ingen mening, og så er det bare bereaukrati uden tanke på sikkerhed.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 17. feb 2017, 23:38

LapuaMagnum skrev:Så hvis man har 20 rifler i forskellige kalibre og må have 500 patroner til hver kaliber må man teoretisk ligge inde med 20x500=10000 patroner, men man må kun have 500 til at ligge hvis du har en riffel. Det er jo hen i vejret og giver ingen mening, og så er det bare bereaukrati uden tanke på sikkerhed.

mvh
Jeg troede da du var klar over at logik/fornuft og lovgivning ikke er kompatibelt... :blink: :giggle:
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 128 times
Been thanked: 264 times

Indlæg af T-REX » 18. feb 2017, 00:02

Timber skrev:
LapuaMagnum skrev:Så hvis man har 20 rifler i forskellige kalibre og må have 500 patroner til hver kaliber må man teoretisk ligge inde med 20x500=10000 patroner, men man må kun have 500 til at ligge hvis du har en riffel. Det er jo hen i vejret og giver ingen mening, og så er det bare bereaukrati uden tanke på sikkerhed.

mvh
Jeg troede da du var klar over at logik/fornuft og lovgivning ikke er kompatibelt... :blink: :giggle:
Hvis det er SKV tilladelser, så er tallet desværre ikke akkumulerende...... :wall: :wall: :wall: Det er i alt.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member

Indlæg af LapuaMagnum » 18. feb 2017, 08:28

JRexA skrev:
Timber skrev:

mvh
Hvis det er SKV tilladelser, så er tallet desværre ikke akkumulerende...... :wall: :wall: :wall: Det er i alt.
Hvad så hvis det er jagt? Det er måske forkert at sige herinde men jeg har da hvis jeg skulle lade alligevel ladet en hel del op for at få plads til en anden type krudt fordi jeg var overbevist om at jeg gerne måtte have færdig ammunition til at ligge men kun 2 kg. krudt.

Er der forresten nogen der ved hvordan det går med forslaget omkring at private må opbevare 5 kg. krudt ved genladning?

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2997 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 27. feb 2017, 10:51

Kalthoff skrev:Jeg søgte og fik en jagt-tilladelse til en .22LR salonriffel i foråret 2016. Der står 500 stk på tilladelsen.

Jeg overvejer at ringe til ACØ og høre om jeg kan få skrevet det antal op.
Så fik jeg ringet til ACØ

Der var kun et par minutters telefonkø - :impatient:

ACØ manden var venlig og ivrig efter at finde ud af om det kunne lade sig gøre :clap:

ACØ manden ringede tilbage lidt senere med besked om at ACØ ikke administrativt kan lave en afgiftsfri forøgelse af patronantallet :wall:

Han fortalte at jeg enten skulle indsende en ny ansøgning om tilladelse til salonriflen, og i ansøgningen begrunde hvorfor jeg ønskede et forøget patronantal og betale 840 kr for den fornøjelse

Alternativt kunne jeg vente til tilladelsen udløb (i 2026) og så søge om forøget patronantal når jeg søgte om at forlænge tilladelsen. Det ville være afgiftsfrit. :freak:

Er det lykkes for andre hos ACØ eller ACV for nyligt?
Senest rettet af Kalthoff 27. feb 2017, 10:56, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 27. feb 2017, 10:54

Send dem en skriftlig ansøgning. Forlang et skriftligt svar. Klag, hvis svaret er et afslag (de er forpligtet til at sende en klagevejledning med).
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member

Indlæg af LapuaMagnum » 27. feb 2017, 10:57

Kalthoff skrev:
Kalthoff skrev:Jeg søgte og fik en jagt-tilladelse til en .22LR salonriffel i foråret 2016. Der står 500 stk på tilladelsen.

Jeg overvejer at ringe til ACØ og høre om jeg kan få skrevet det antal op.
Så fik jeg ringet til ACØ

Der var kun et par minutters telefonkø - :impatient:

ACØ manden var venlig og ivrig efter at finde ud af om det kunne lade sig gøre :smile:

ACØ manden ringede tilbage lidt senere med besked om at ACØ ikke administrativt kan lave en afgiftsfri forøgelse af patronantallet :wall:

Han fortalte at jeg enten skulle indsende en ny ansøgning om tilladelse til salonriflen, og i ansøgningen begrunde hvorfor jeg ønskede et forøget patronantal og betale 840 kr for den fornøjelse

Alternativt kunne jeg vente til tilladelsen udløb (i 2026) og så afgiftsfrit søge om forøget patronantal når jeg søgte om at forlænge tilladelsen :mad:

Er det lykkes for andre hos ACØ eller ACV for nyligt?
Jeg skrev til ACV at jeg gerne ville have anført maks. antal patroner jeg kunne købe så jeg kun skulle handle 20-30 gange om året, og fik beskeden at der som standard er sat 500 på tilladelsen. Jeg har ikke skrevet tilbage da det ikke betyder så meget igen, det var bare rart at kunne have mange til at ligge da man aldrig ved om man skal ud og skyde når alting er lukket..

mvh

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 195 times
Been thanked: 27 times

Indlæg af Ingsorsi » 27. feb 2017, 12:12

Kalthoff skrev: Er det lykkes for andre hos ACØ eller ACV for nyligt?
Jeg sendte ansøgning om våbentilladelse til en salonriffel for et par uger siden til ACØ. Efter at have sendt den via nettet, ringede jeg ind og sagde, at jeg gerne ville forøge antallet af patroner fra 500 standard til 5000.

Jeg fik at vide, at 5000 patroner var et ekstremt højt antal og det lød som om jeg skulle bruge våbnet til noget andet end jagt. Det lød som havende karakter af konkurrenceskudning.

Jeg forklarede, at jeg træner ca. 2 dage om ugen, og skyder ca. 100 skud hver gang. Og at jeg træner for at blive mere sikker skytte til jagt. Jeg forklarede, at jeg ikke går til nogen konkurrencer, men at jeg naturligvis har tænkt mig at træne i en skytteforening, da det er der jeg har adgang til en skydebane.

Vedkommende hos ACØ meddelte, at ønsket om det forøgede antal blev noteret i sagen, men at det ikke var sikkert at det ville blive tilladt. Det var min opfattelse på tonen, at det skulle jeg nok ikke regne med.
Det var mildest talt en skuffelse. Og en overraskelse efter at have læst om andres erfaringer herinde.

Jeg har ikke modtaget hverken våbentilladelse eller afslag endnu, så jeg går stadig og håber på det bedste.

Hvad er mine muligheder, hvis jeg får et afslag?

Og hvad risikerer jeg? Risikerer jeg blot at få afslag på de 5000 patroner, eller risikerer jeg at få afslag på hele ansøgningen om våbentilladelse? Og hvordan står jeg i så fald?

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Ingsorsi » 27. feb 2017, 12:17

Mapzter skrev:Send dem en skriftlig ansøgning. Forlang et skriftligt svar. Klag, hvis svaret er et afslag (de er forpligtet til at sende en klagevejledning med).
Hvad mener du med skriftlig ansøgning? Mig bekendt kan man kun ansøge om våbentilladelse skriftligt.

Mener du ansøgning om ændring af ammunitionsmængden på en eksisterende våbentilladelse?

I så fald, vil det så kunne gøres ved at sende en e-mail til ACV/ACØ?

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2997 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 27. feb 2017, 12:43

Jeg overvejer om jeg bare skal vente 1-3 måneder og så prøve igen pr. telefon.

Der er tilsyneladende stor udskiftning i ACØ personalet. Hver gang jeg har talt med dem i telefonen har de undskyldt sig med at være ny-på-job og sagt at de var ved at lære procedurerne og de har behøvet at spørge kolleger til råds.

Det tjener ACØ personalet til ære at de er ærlige omkring det, men den manglende erfaring er nok en del af forklaringen på de lidt pudsige svar mange får.

Så måske der er et nyt hold om et par måneder eller de nuværende er kommet bedre ind i stoffet og sædvanerne.

I øvrigt fik jeg også den der med "åhh det er på bane du bruger patronerne ......... "

Er det nu blevet kritisabelt at jægere går meget på skydebanen for at blive bedre riffelskytter? Det er godt nok den omvendte verden.

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Has thanked: 128 times
Been thanked: 264 times

Indlæg af T-REX » 27. feb 2017, 12:44

En anden mulighed: Søg om separat tilladelse, til at købe f.eks. 5000 patroner, i den ønskede kaliber.
Begrundelse: Jeg har fået et godt tilbud.

Når du så er nede på 1000, søg igen.

Jeg mener ikke at tilladelse til køb af ammunition koster.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 27. feb 2017, 12:49

Ingsorsi skrev:Hvad mener du med skriftlig ansøgning? Mig bekendt kan man kun ansøge om våbentilladelse skriftligt.
Det var i stedet for at ringe til ACØ. Mit indtryk er, at nogen sagsbehandlere siger at "det ikke kan lade sig gøre", når man henvender sig telefonisk omkring noget de ikke lige kender til. Jeg vil undlade at gætte på, hvad årsagen til det kunne være.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Ingsorsi » 27. feb 2017, 12:56

JRexA skrev:En anden mulighed: Søg om separat tilladelse, til at købe f.eks. 5000 patroner, i den ønskede kaliber.
Begrundelse: Jeg har fået et godt tilbud.

Når du så er nede på 1000, søg igen.

Jeg mener ikke at tilladelse til køb af ammunition koster.
Jeg var egentlig ikke klar over, at man kunne købe en separat tilladelse til køb af ammunition...

Det kunne være en mulighed, omend det er lidt besværligt og koster mere administration/arbejde hos politiet.
Dog kan jeg ikke rigtigt finde noget sted, hvor man kan ansøge om tilladelse til køb af ammunition. Jeg kan finde blanketten P704-01 til "ansøgning om tilladelse til køb af våben/ammunition/mm". Men Når jeg læser den, så er den tydeligvis lavet til ansøgning om tilladelse til våben. Ikke til ammunition.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1127 times

Indlæg af Lassescout » 28. feb 2017, 15:17

JRexA har ret. Søg bare om tilladelse til ammunition, det er gratis. Brug samme blanket som til ansøgning om våbentilladelse, men overstreg eller skriv "n a" i de felter der ikke giver mening, som f.eks. pibelængde og totallængde.

Her fra Våbenloven.
§ 6 b. For indgivelse af ansøgning om tilladelse efter denne lov betales 840 kr., jf. dog stk. 7. For følgende tilladelser betales dog ikke:

1) Tilladelser til ammunition,

2) tilladelser til piber, låsestole, aftagelige magasiner og baskyler,
.
.
.
Forresten tager ACØ-medarbejderen fejl, når han siger du ikke må konkurrere med en jagtriffel. Masser af feltskydningskonkurrencer modbeviser det. Du må træne alt det du vil med din jagtriffel, og når en konkurrenceskytte må have 5.000 salonpatroner liggende kan en jæger selvfølgelig også få lov til det. De 500 patroner der skrives ind som standard har ikke rod i nogen lovbestemmelser. De kommer af, at tilladelsen til jagtriffel samtidig er tilladelse til køb af ammunition, så noget skal der stå. de 500 er tilstrækkeligt for de fleste, men skal der mere til, har det aldrig været et problem at få tilladelse til det.

Hvis du er medlem af Jægerforbundet så giv dem besked om problemet, så kan de ruske op i sagerne på rette sted. Er du ikke medlem så meld dig ind :smile:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member

Afslag(?) på ansøgning om ekstra ammunition på våbentilladelse

Indlæg af Ingsorsi » 1. mar 2017, 21:53

Opfølgning på denne tråd:
https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=67791

Baggrund:
Jeg sendte ansøgning om våbentilladelse til en salonriffel for et par uger siden til ACØ. Efter at have sendt den via nettet, ringede jeg ind og sagde, at jeg gerne ville forøge antallet af patroner fra 500 standard til 5000.

Jeg fik at vide, at 5000 patroner var et ekstremt højt antal og det lød som om jeg skulle bruge våbnet til noget andet end jagt. Det lød som havende karakter af konkurrenceskudning.

Jeg forklarede, at jeg træner ca. 2 dage om ugen, og skyder ca. 100 skud hver gang. Og at jeg træner for at blive mere sikker skytte til jagt. Jeg forklarede, at jeg ikke går til nogen konkurrencer, men at jeg naturligvis har tænkt mig at træne i en skytteforening, da det er der jeg har adgang til en skydebane.

Vedkommende hos ACØ meddelte, at ønsket om det forøgede antal blev noteret i sagen, men at det ikke var sikkert at det ville blive tilladt. Det var min opfattelse på tonen, at det skulle jeg nok ikke regne med.
Det var mildest talt en skuffelse. Og en overraskelse efter at have læst om andres erfaringer herinde.

Jeg har nu i dag modtaget våbentilladelsen til salonriflen og på den står der tilladelse til at købe 500 patroner. Ikke 5000. Der var ikke noget følgebrev med som forklarede, at jeg havde fået afslag på de 5.000 stk. eller lign.

Hvilke muligheder har jeg nu?

Hvordan griber jeg det bedst an?

Skal jeg skrive dem en mail og bede om at få oplyst hvor de finder hjemmel til at nægte mig tilladelse til 5000 stk, osv. Eller skal jeg hellere ringe og snakke med dem?

Risikerer jeg, at jeg nu skal lave endnu en ansøgning til 420 kr for ændring af ammunitionsmængde og så evt. få afslag på denne?

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Stor kbh
Been thanked: 83 times

Re: Afslag(?) på ansøgning om ekstra ammunition på våbentilladelse

Indlæg af Sierra13 » 1. mar 2017, 23:04

Få det på skrift, det er det eneste rigtige, også ifht til senere hvis det skal bruges som bevis

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 151 times
Been thanked: 297 times

Indlæg af Raptor357 » 1. mar 2017, 23:47

Ring og spørg, det gjorde jeg og de havde misset hvad jeg havde skrevet.
Hurra for "individuel" sagsbehandling.
De gør som de plejer i 99% af tilfældene.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 2. mar 2017, 08:10

jeg ville gribe det stille og roligt an.

Køb patroner til du rammer de 500 skrevet på tilladelsen.
Så scanner du tilladelsen, sender scannet til ACØ og beder om lov til at købe flere, for nu har du brugt dem til træning.
Hvis de ikke vil give dig det, så sørger du for at have afslaget på skrift og klager.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin

Indlæg af Refraktorius » 2. mar 2017, 08:15

Ingsorsi skrev:Opfølgning på denne tråd:
https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=67791
...

Jeg har lagt de to tråde sammen, så vi ikke skal have to om det samme emne fra den samme bruger.
:razz:

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Ingsorsi » 2. mar 2017, 08:21

Refraktorius skrev:jeg ville gribe det stille og roligt an.

Så scanner du tilladelsen, sender scannet til ACØ og beder om lov til at købe flere, for nu har du brugt dem til træning.
Hvis de ikke vil give dig det, så sørger du for at have afslaget på skrift og klager.
Jeg har måske misforstået betydningen af ammunitionsmængden på tilladelsen. Det var min opfattelse, at hvis der står 500 stk, så må jeg købe 500 stk. Når jeg har brugt dem, må jeg købe 500 stk mere. Altså må jeg på ethvert tidspunkt have op til 500 stk. Er det forkert? Skal det forstås sådan at i hele tilladelsens levetid (10 år) må jeg højst forbruge 500 skud? Det er jo latterligt lidt.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 236 times
Been thanked: 223 times

Indlæg af Kenned » 2. mar 2017, 08:35

Man må jo altid gerne købe flere hvis man har brugt dem man har købt. Det er hvor mange man må opbevare på et givent tidspunkt antallet angiver.

Politiet vil derfor i denne sag blot sige at man bare kan købe 500 mere.

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin

Indlæg af Refraktorius » 2. mar 2017, 08:40

Ingsorsi skrev:

Jeg har måske misforstået betydningen af ammunitionsmængden på tilladelsen. Det var min opfattelse, at hvis der står 500 stk, så må jeg købe 500 stk. Når jeg har brugt dem, må jeg købe 500 stk mere. Altså må jeg på ethvert tidspunkt have op til 500 stk. Er det forkert? Skal det forstås sådan at i hele tilladelsens levetid (10 år) må jeg højst forbruge 500 skud? Det er jo latterligt lidt.
Det er faktisk et meget godt spørgsmål.

Det er ikke rigtigt klart defineret om det betyder:

"500 ad gangen"
"må højst ligge inde med 500"
"500 om året"
"500 i tilladelsens levetid"

(Hvad står der på tilladelsen nu om dage? Det er længe siden jeg har kigget på den del af den)

Jeg har aldrig haft et problem, og har altid bare shoppet det jeg skulle bruge uden friktioner.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 2. mar 2017, 08:47

I 2009 var Rigspolitiet i hvert fald af den opfattelse at det var 500 patroner i hele tilladelsens løbetid; https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=2&t=19269

Noget siger mig dog at den udtalelse blev berigtiget på et senere tidspunkt, men jeg kan ikke finde noget som understøtter den fornemmelse.

Jeg kan se, at en tråd på et andet forum, at DJ gik ind i sagen i 2009/10 - men jeg kan ikke se hvad der evt. kom ud af det. Jeg skriver lige til dem og hører ad.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 212 times
Been thanked: 196 times

Indlæg af Caspian1911 » 2. mar 2017, 08:58

Det nemmeste er at melde sig ind i den lokale skytteforening.

Min forening ligger inde med 100.000+ cal .22, og man kan hente 3 dage om ugen. Jeg vil aldrig overveje at ligge inde med større mængder cal .22 ammunition. Hvis man ønsker at købe større mængder fra samme LOT, finder man da også ud af det. Så står der bare navn på et karton.

I øvrigt er alle regler for ammunitionsbegrænsninger tåbelige.
Hvorfor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!

Besvar