Statistik over våbenkriminalitet
- NSander
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, ww2
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 342 times
Re: Statistik over våbenkriminalitet
Lige en opdatering. Jeg har nu endelig fået svar på min aktindsigtsbegæring. Det jeg i bundt og grund efterspurgte var.
Antallet af våben anvendt til kriminalitet, og hvor de stammer fra. Altså ikke deres produktionsmæssige oprindelsesland, men hvordan de har fundet vej til det kriminelle miljø.
Om det.
A: Er lovligt anskaffede våben, der senere er brugt til kriminalitet af den lovlige ejer.
B: er lovligt anskaffede våben, der er stjålet eller ulovligt overdraget, og så anvendt til kriminalitet.
Hvis B. Så har jeg udbedt en fordeling af våbnene på Jægere/skytter/samlere, Forhandlere, eller Politi/forsvar.
C: Ulovligt anskaffede våben, f.eks indsmuglet.
Det tog MEGET lang tid at få svar på. Og i det svar jeg har fået er det umuligt at udlede nogle af de oplysninger jeg har efterspurgt. Jeg har modtaget en opgørelse på antal af registrerede sager. F.eks hvor mange anmeldelser om tyveri fra kasserne, hvor mange anmeldelser om tyveri fra private, etc. Og så har jeg særskilt modtaget en opgørelse over konfiskerede våben i 2015, fordelt på vilkårlige hjemmelavede kategorier. Flere af kategorierne er overlappende f.eks "pistol, selvlade pistol,pistoler & revolvere" og nogle af kategorierne er "utydelige". f.eks "(TOM), andre våben" etc.
De beskriver yderligere at de tal jeg efterspørger ikke findes, men afslutter med at konkludere, at den seneste analyse de har foretaget, viser at våbnene dog alligevel primært stammer fra tyveri fra private/ulovlige overdragelser.
Det synes jeg jo er lidt underligt, at de ikke kan producere de tal, som ellers burde ligge til grund for den analyse de selv har foretaget. Så nu har jeg efterspurgt indsigt i omtalte analyse, samt de data der ligger til grund her for.
Til de nysgerrige har jeg vedhæftet de to bilag.
Antallet af våben anvendt til kriminalitet, og hvor de stammer fra. Altså ikke deres produktionsmæssige oprindelsesland, men hvordan de har fundet vej til det kriminelle miljø.
Om det.
A: Er lovligt anskaffede våben, der senere er brugt til kriminalitet af den lovlige ejer.
B: er lovligt anskaffede våben, der er stjålet eller ulovligt overdraget, og så anvendt til kriminalitet.
Hvis B. Så har jeg udbedt en fordeling af våbnene på Jægere/skytter/samlere, Forhandlere, eller Politi/forsvar.
C: Ulovligt anskaffede våben, f.eks indsmuglet.
Det tog MEGET lang tid at få svar på. Og i det svar jeg har fået er det umuligt at udlede nogle af de oplysninger jeg har efterspurgt. Jeg har modtaget en opgørelse på antal af registrerede sager. F.eks hvor mange anmeldelser om tyveri fra kasserne, hvor mange anmeldelser om tyveri fra private, etc. Og så har jeg særskilt modtaget en opgørelse over konfiskerede våben i 2015, fordelt på vilkårlige hjemmelavede kategorier. Flere af kategorierne er overlappende f.eks "pistol, selvlade pistol,pistoler & revolvere" og nogle af kategorierne er "utydelige". f.eks "(TOM), andre våben" etc.
De beskriver yderligere at de tal jeg efterspørger ikke findes, men afslutter med at konkludere, at den seneste analyse de har foretaget, viser at våbnene dog alligevel primært stammer fra tyveri fra private/ulovlige overdragelser.
Det synes jeg jo er lidt underligt, at de ikke kan producere de tal, som ellers burde ligge til grund for den analyse de selv har foretaget. Så nu har jeg efterspurgt indsigt i omtalte analyse, samt de data der ligger til grund her for.
Til de nysgerrige har jeg vedhæftet de to bilag.
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Hvordan skal det forstås?NSander skrev: De beskriver yderligere at de tal jeg efterspørger ikke findes, men afslutter med at konkludere, at den seneste analyse de har foretaget, viser at våbnene dog alligevel primært stammer fra tyveri fra private/ulovlige overdragelser.
De har ca 10 anmeldelser om våbentyveri fra private om året, modtager flere hundrede ulovlige våben og konkludere at hovedparten af dem stammer fra tyveri fra private?
Bilag 1 ser nu også mærkeligt ud, kan det virkeligt passe at tallet er så lavt? Så er problemet jo nærmest ikke-eksisterende.
- NSander
- Platin Member
Helt enig, også derfor jeg har efterspurgt en uddybende forklaring af det her.ReneKJ skrev: Hvordan skal det forstås?
De har ca 10 anmeldelser om våbentyveri fra private om året, modtager flere hundrede ulovlige våben og konkludere at hovedparten af dem stammer fra tyveri fra private?
Bilag 1 ser nu også mærkeligt ud, kan det virkeligt passe at tallet er så lavt? Så er problemet jo nærmest ikke-eksisterende.
Her er teksten, og jeg kan ikke læse det anderledes end min tidligere udlægning.
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Been thanked: 431 times
Hvis man kigger lidt på tallene, så godt man nu kan:
De har i 2015 konfiskeret 762 våben.
Der har været 10 indbrud hos private i første halvår af 2015 og hvis vi regner med, at der ligeledes har været 10 i andet halvår, så når vi et snit på 13,75 indbrud hos private våbenejere, set gennem de 4 år, der er oplyst.
Hvor mange våben bliver der stjålet, hver gang der er indbrud hos en privat våbenejer? Skal vi være voldsomme og sige 5? Jeg tror det er mindre end 5, men lad os sige 5.
Det giver 68,75 lovlige, private skydere, der er kommet i omløb blandt de kriminelle, i løbet af et år (Jeg tror det er langt mindre, men her regner jeg altså lidt "worst case scenario")
Der er konfiskeret 762 våben og man må så formode, at 68,75 af dem oprindeligt har været lovlige skydere i privat eje.
Det giver 9%.
Jeg kan ikke få 9% til at blive hovedparten
Der har været 10 indbrud hos private i første halvår af 2015 og hvis vi regner med, at der ligeledes har været 10 i andet halvår, så når vi et snit på 13,75 indbrud hos private våbenejere, set gennem de 4 år, der er oplyst.
Hvor mange våben bliver der stjålet, hver gang der er indbrud hos en privat våbenejer? Skal vi være voldsomme og sige 5? Jeg tror det er mindre end 5, men lad os sige 5.
Det giver 68,75 lovlige, private skydere, der er kommet i omløb blandt de kriminelle, i løbet af et år (Jeg tror det er langt mindre, men her regner jeg altså lidt "worst case scenario")
Der er konfiskeret 762 våben og man må så formode, at 68,75 af dem oprindeligt har været lovlige skydere i privat eje.
Det giver 9%.

Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
- NSander
- Platin Member
Langenge skrev:Hvis man kigger lidt på tallene, så godt man nu kan:
Det giver 9%.
Ja og det er hvis vi antager at "Tyveri af våben" automatisk betyder fra private, men eftersom de andre hedder "kaserne", eller "våbenlager, fabrik", kan vi så mon ikke antage, at f.eks tyveri af våben fra politistation også bare går under "tyveri af våben". og de står da ihvertfald for en 2-3 af dem, og måske flere som vi måske ikke kender til.
-
- This member is
Og mon ikke hovedparten af dem er "almindelige" rifler og haglgeværer, som må formodes ikke at bliver berørt af diverse lovstramninger?Langenge skrev: Det giver 68,75 lovlige, private skydere, der er kommet i omløb blandt de kriminelle, i løbet af et år (Jeg tror det er langt mindre, men her regner jeg altså lidt "worst case scenario")
-
- Gold Member
- Interesser: Buejagt, buebyg og knive
- Geografisk sted: Midtvestsjælland
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 41 times
Det bliver vel lidt mere kompliceret af at politiet har slået tallene for "ulovlig overdragelse" OG indbrud hos både private og våbenhandlere sammen? Eller har jeg misforstået teksten?Langenge skrev:Hvis man kigger lidt på tallene, så godt man nu kan:
Det giver 9%.
Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre
― Ben Goldacre
- NSander
- Platin Member
Jeg læser det ligedan. Man kunne næsten fristes til at tro det er et bevidst røgslør. Men nu må vi se hvad de siger. Jeg er spændt på hvilke tal de selv har brugt til at konkludere ovenstående. Men hvis jeg skal forvente at svartiden fortsat er ~3mdr og ikke de 3 uger som det burde, så kan det godt blive et sejtrækkeri det her.Holten101 skrev: Det bliver vel lidt mere kompliceret af at politiet har slået tallene for "ulovlig overdragelse" OG indbrud hos både private og våbenhandlere sammen? Eller har jeg misforstået teksten?
Cheers
-
- This member is
Ja nu kritiser vi selvfølgeligt politiet igen her på NVF
Men jeg syntes at disse data viser at de overhoved ikke er i stand til at håndtere våbenregistreringen professionelt.
Ud over alt det de ikke registrer på trods af at der har været efterspurgt i en årerække, så er rigtigt mange af kategorierne overlappende.
Det virker som om feltet bare er fritekst, og de så gruppere de data ud fra det.
"riffel/rifler"
"Pistoler / Pistoler & Revolver / Selvladepistol"
"Automatvåben /maskinpistol / Maskingevær /Miltærgevær"
"Signalpistol / Gas- og signalpistol"
Det er da det værste IT-klamphuggeri.

Men jeg syntes at disse data viser at de overhoved ikke er i stand til at håndtere våbenregistreringen professionelt.
Ud over alt det de ikke registrer på trods af at der har været efterspurgt i en årerække, så er rigtigt mange af kategorierne overlappende.
Det virker som om feltet bare er fritekst, og de så gruppere de data ud fra det.
"riffel/rifler"
"Pistoler / Pistoler & Revolver / Selvladepistol"
"Automatvåben /maskinpistol / Maskingevær /Miltærgevær"
"Signalpistol / Gas- og signalpistol"
Det er da det værste IT-klamphuggeri.
-
- Silver Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: udkantsdanmark
- Has thanked: 4 times
Spændende at få overdraget 9 maskingeværer.
Hvordan overdrager man sådan et? Ringer til en hotline? Ligger det på trappen og stikker af?
Jeg syntes du skal have et journalist badge af LYC for din kulegravende journalistik du udfører. Det er meget prisværdigt.

Jeg syntes du skal have et journalist badge af LYC for din kulegravende journalistik du udfører. Det er meget prisværdigt.
-
- This member is
Ja, det glemte jeg helt: Skidegodt arbejde NSander!
Er der forresten nogen der har lagt mærke til hvor mange halv-automatiske rifler de har registreret?
0,00
Er der forresten nogen der har lagt mærke til hvor mange halv-automatiske rifler de har registreret?
0,00
- Kask79
- Bronze Member
- Interesser: Luftvåben og Knive
- Geografisk sted: Odense V
De 10 luftpistoler og 18 Luftgeværer behøves jo hellerikke komme fra indbrud ved private. Da det kan være købt lovligt (4,5) men brugt uansvarligt eller til røveri.(bare eks.) Stod der ikke også hardball/paintball.. Mindes nu også der smuttede lidt af hvert i tiden ved det danske forsvar. Gad godt at vide hvor stort et tab de havde.
Interessant indlæg og godt arbejde.
Interessant indlæg og godt arbejde.
_
HW97kt.synthetic Hakko Superb 2,5x-10x42
HW95 Nikko Stirling Gold Crown Air King 4-12x42AO.
Diana 34 Tasco 4x32
HW97kt.synthetic Hakko Superb 2,5x-10x42
HW95 Nikko Stirling Gold Crown Air King 4-12x42AO.
Diana 34 Tasco 4x32
- NSander
- Platin Member
Det er en smuk tanke, men det vil jeg meget gerne være fri for :D Jeg bryder mig ikke om journalister, og har kun valgt den retning ud fra devisen "Hvis noget er for dårligt, så må man forsøge at forbedre det selv"Unknown skrev:Spændende at få overdraget 9 maskingeværer.Hvordan overdrager man sådan et? Ringer til en hotline? Ligger det på trappen og stikker af?
Edit:
Men jeg går lidt og leger med tanken om at gøre det her til mit bachelor projekt, for så vidt jeg kan se indtil videre, så er der ingen dokumentation for de udtalelser flere ledende politifolk, ganske skråsikkert har meldt ud, og så har de jo talt imod bedre vidende. Man kunne foranlediges til at tro, det var en bevidst handling, for at påvirke lovgivningen ? Ja, nu må vi se hvad det bliver til. Men jeg har ihvertfald tænkt mig at forfølge det her til ende. Og måske udvide med EU, da de jo kører samme, udokumenterede agenda, bare på EU plan.
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 332 times
- Been thanked: 953 times
- Kontakt:
Lige her sidder jeg og tænker "Antvorskov"...Holten101 skrev:Det bliver vel lidt mere kompliceret af at politiet har slået tallene for "ulovlig overdragelse" OG indbrud hos både private og våbenhandlere sammen? Eller har jeg misforstået teksten?Langenge skrev:Hvis man kigger lidt på tallene, så godt man nu kan:
Det giver 9%.
Jeg har også RIIIGTIG svært ved at få de tal til at hænge sammen med konklusionen, men ...
Hvis man alene ser på 2015:
- Pistoler & Revolver (68)
- Pistol (133)
- Selvladepistol (37)
= 238
Sammenholder man det med de i alt 32 "tilvejebringelsesmetoder" (tyveri, indbrud, hæleri osv.) så skal der i gennemsnit stjæles 7,5 pistoler/revolvere ved hver episode.
Det kan umuligt passe! Det stemmer i hvert fald ikke med den øvrige information jeg kender til.
Lige her finder jeg EU's tiltag om mærkning af væsentlige våbendele for sporings-mulighed særdeles tiltalende! Så kan vi vel få noget konkret viden om hvor de våben egentlig kommer fra ... om en generation eller to, når alle de illegale våben der allerede er i omløb, efterhånden er erstattet af nye illegale våben.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Når de trevler sagen op, så er der måske 3 eller flere mellemmænd og måske 5 yderligere har haft adgang til våbnet, dvs at hvert våben har været ulovligt i de 3 mellemmænds hænder, samt de øvrige 5.Langenge skrev: Jeg kan ikke få 9% til at blive hovedparten
Dvs dén der har våbnet til sidst bliver bon'et for ulovlig våbenbesiddelse, plus de 3 plus de 6 plus et par stykker fordi vi så godt kan lide dem... så det forklarer måske hvorfor at "hovedparten" ikke bare er 9%, men nærmer sig de 100%

Statistisk set.
Desværre kan man vende og dreje statistikker som man har lyst til, og ingen kan se om flere personer i forbindelse med optrevlingen af sagen er bon'et for samme våben på én eller anden måde - og hvordan det tæller med i statistikkerne.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
-
- This member is
Det kunne vi sikkert allerede, hvis bare politiet tog opgaven med registrering seriøst.Fast Fumble skrev: Lige her finder jeg EU's tiltag om mærkning af væsentlige våbendele for sporings-mulighed særdeles tiltalende! Så kan vi vel få noget konkret viden om hvor de våben egentlig kommer fra ... om en generation eller to, når alle de illegale våben der allerede er i omløb, efterhånden er erstattet af nye illegale våben.
De må have registreringsnummer, fabrikant og model på alle stjålne danske våben.
Selv om de indleverede våben skulle mangle registreringsnummer så kan man se hvor mange af den type der er meldt stjålet i Danmark, og se om tallene matcher.
Overskuddet må være fra udlandet.
Men det forudsætter selvfølgeligt at man er interesseret i at kende fakta, i stedet for bare at gætte.
- NSander
- Platin Member
Det jeg finder særligt underligt, er at politiet i 2004 fik udtrykkeligt besked på at føre register over netop, hvor konfiskerede våben stammer fra, og altså ikke at de er produceret i jugoslavien, men HVORDAN de er endt i Danmark. Dvs. de sidste 12år har de skulle føre sådan en registrering. Så er det vel heller ikke for meget at forvente, at disse registreringer også kan hentes frem til brugbar data. Jeg var egentligt også mere interesseret i rå-data og ikke en eller andens fortolkede udgave af dataene.
-
- Bronze Member
- Interesser: film
- Geografisk sted: jylland
- Has thanked: 43 times
- Been thanked: 73 times
Enten er et skydevåben illegalt indført/tilvirket, eller også er det ikke (bortset fra eventuelle få med ukendt oprindelse). Det gør i denne sammenhæng ingen forskel hvor mange hænder det har været igennem før beslaglæggelsen. Registrering med henblik på klarlæggelse af dette er såre simpel.HappyNanoq skrev:Når de trevler sagen op, så er der måske 3 eller flere mellemmænd og måske 5 yderligere har haft adgang til våbnet, dvs at hvert våben har været ulovligt i de 3 mellemmænds hænder, samt de øvrige 5.Langenge skrev: Jeg kan ikke få 9% til at blive hovedparten
Dvs dén der har våbnet til sidst bliver bon'et for ulovlig våbenbesiddelse, plus de 3 plus de 6 plus et par stykker fordi vi så godt kan lide dem... så det forklarer måske hvorfor at "hovedparten" ikke bare er 9%, men nærmer sig de 100%![]()
Statistisk set.
Desværre kan man vende og dreje statistikker som man har lyst til, og ingen kan se om flere personer i forbindelse med optrevlingen af sagen er bon'et for samme våben på én eller anden måde - og hvordan det tæller med i statistikkerne.
Problemet er at datagrundlaget politiet udtaler sig på baggrund af, og Nsander efterspørger ikke lægges frem (eller forefindes). Nsander er den anden bruger her på forummet der inden for kort tid ikke har kunnet få forelagt dokumentation der understøtter postulaterne. Senest oven i købet frækt genfremsat i svarskrivelsen, med henvisning til at seneste analyse ”peger på” at den største kilde til illegale våben er lovligt importerede våben der efterfølgende kommer i illegal omløb, uden dog at ville dele analysen eller dataene den bygger på. Det var ellers præcis disse der konkret efterspurgtes i begæringen.
-
- Platin Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 2995 times
- Been thanked: 377 times
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Been thanked: 431 times
Har du et link til et officielt dokument om dette?NSander skrev:Det jeg finder særligt underligt, er at politiet i 2004 fik udtrykkeligt besked på at føre register over netop, hvor konfiskerede våben stammer fra, og altså ikke at de er produceret i jugoslavien, men HVORDAN de er endt i Danmark. Dvs. de sidste 12år har de skulle føre sådan en registrering. .
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
- NSander
- Platin Member
Langenge skrev:Har du et link til et officielt dokument om dette?NSander skrev:Det jeg finder særligt underligt, er at politiet i 2004 fik udtrykkeligt besked på at føre register over netop, hvor konfiskerede våben stammer fra, og altså ikke at de er produceret i jugoslavien, men HVORDAN de er endt i Danmark. Dvs. de sidste 12år har de skulle føre sådan en registrering. .
Jeg kan selvfølgelig ikke finde det lige nu, men jeg smider det lige op når jeg finder det. Jeg har ikke et officielt dokument, men Kim Kliver er citeret i artiklen for at sige, at de siden 2004 får tilsendt alle beslaglagte våben til tekniske undersøgelser, bla. fordi de skal fastslå hvor våbnene stammer fra. Men jeg mener det er en artikel fra politiken, og jeg har ikke adgang til politiken resten af måneden.
Men her står lidt af det samme.
http://www.dr.dk/nyheder/indland/vaaben ... -i-danmark
-
- Gold Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 100 times
Man skal vel tænke på at 'våben' er knive, luftgevær etc, der står jo ikke 'skydevåben'NSander skrev:Helt enig, også derfor jeg har efterspurgt en uddybende forklaring af det her.ReneKJ skrev: Hvordan skal det forstås?
Her er teksten, og jeg kan ikke læse det anderledes end min tidligere udlægning.
3.jpg
derfor kan det jo så godt være rigtigt at lovligt importeret våben ender i kriminalitet, dvs en kniv eller luftgevær etc.
-
- This member is
Æh, nu står sagen ikke voldsomt skarpt i min hukommelse da du har valgt at genoplive et indlæg fra JanuarOvertroldmand skrev:Man skal vel tænke på at 'våben' er knive, luftgevær etc, der står jo ikke 'skydevåben'NSander skrev:Helt enig, også derfor jeg har efterspurgt en uddybende forklaring af det her.ReneKJ skrev: Hvordan skal det forstås?
3.jpg
derfor kan det jo så godt være rigtigt at lovligt importeret våben ender i kriminalitet, dvs en kniv eller luftgevær etc.

Men Bilag2 opdeler stadigt våbnene på typer så vi kan få tallene derfra.
Og i det andet bilag står der at der i gennemsnit sker 10 tyverier af våben om året. De tal hænger slet ikke sammen hvis tyveri hos private skal være hovedkilden til ulovlige våben.
Jeg må dog indrømme at jeg syntes at 10 våbentyverier om året lyder som et mistænkeligt lavt tal.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt/PCP-skydning
- Geografisk sted: Dejlige Møn
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 178 times
Det er en gammel artikel, men relevant i forhold til indlægget...
http://www.mx.dk/nyheder/danmark/story/16575181
http://www.mx.dk/nyheder/danmark/story/16575181
M.v.h. Timber
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..