hvordan får man tilladelse til rep/ombyg af våben???
- Mindstorm
- Platin Member
- Interesser: IPSC, våbenteknik
- Geografisk sted: Struer
- Been thanked: 9 times
Re: hvordan får man tilladelse til rep/ombyg af våben???
Du må heller ikke skifte en riffelpibe, da en sådan er tilladelses krævende, men aftræk og div ændringer ved piben, kroning, flutning eks, det må du gerne.
Mvh Mindstorm
-
- Gold Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: Nordfyn
- Has thanked: 323 times
- Been thanked: 40 times
lovteksten er ændret, lige netop på det område hvor du fik svar. måske pga dit brev?Mapzter skrev:Tag et kig på denne tråd som er et par år gammel, hvor jeg kontaktede JM for at få opklaret hvad man lovligt som våbenejer selv kunne gøre. Deres svar (incl. en landsretsdom der fastslår at tromler til en revolver er tilladelseskrævende) var ikke specielt oplysende, men hovedbudskabet som jeg husker det var, at våbenloven ikke forhindrede standsættelse eller fornyelse af våben og våbendele.LQS skrev:ville gerne genoplive denne tråd, mange af de fine projekter der omtales under gør det selv, er i MINE øjne ikke lovlige indgreb/ombygninger. det er ofte alene pga det er ejeren eller ejerens venner, der uden tilladelse ændrer div våben, ikke selve ómbygningen. ville gerne høre hvad andre mener om lovligheden af sådanne projekter? gerne med link til afgørelser i lignende sager. gerne noget der ikke er andenhåndsoplysninger eller lign.
MVH søren
MVH søren
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 426 times
- Kontakt:
Så vidt jeg huser den seneste våbenlovsændring (krav om mærkning m.m) et resultat af implementering af EU regler.LQS skrev:lovteksten er ændret, lige netop på det område hvor du fik svar. måske pga dit brev?
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
- Mindstorm
- Platin Member
Beklager jeg havde ikke lige set, at det der var skrevet i den anden tråd var vækLQS skrev:har du prøvet at læse tråden igennem?Mindstorm skrev:Hvis du nu kan henvise til en lovskrift der siger, at det ikke er tilladt og ikke bare et mundtligt udsagt fra en kontornusser, så har vi et udgangspunkt.LQS skrev:ville gerne genoplive denne tråd, mange af de fine projekter der omtales under gør det selv, er i MINE øjne ikke lovlige indgreb/ombygninger. det er ofte alene pga det er ejeren eller ejerens venner, der uden tilladelse ændrer div våben, ikke selve ómbygningen. ville gerne høre hvad andre mener om lovligheden af sådanne projekter? gerne med link til afgørelser i lignende sager. gerne noget der ikke er andenhåndsoplysninger eller lign.
MVH søren
MVH søren

Forvirringen ligger vist i om man skal have en bøssemager tilladelse, men spørgsmålet er vel om du ønsker at foretage ændringer på andres våben eller dine egne, du må gerne lave ændringer/udskifte dele på dine egne, men ikke udskifte eks. en pibe, da dette kræver en bøssemager tilladelse.
Mvh Mindstorm
- Mindstorm
- Platin Member
Var det ikke denne ændring der kom der skabte lidt røre https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=132884 Det er alligevel noget der kræver en bøssemagertilladelse, hvis man ønsker at skifte en pibe.LQS skrev:lovteksten er ændret, lige netop på det område hvor du fik svar. måske pga dit brev?Mapzter skrev:Tag et kig på denne tråd som er et par år gammel, hvor jeg kontaktede JM for at få opklaret hvad man lovligt som våbenejer selv kunne gøre. Deres svar (incl. en landsretsdom der fastslår at tromler til en revolver er tilladelseskrævende) var ikke specielt oplysende, men hovedbudskabet som jeg husker det var, at våbenloven ikke forhindrede standsættelse eller fornyelse af våben og våbendele.
MVH søren
Mvh Mindstorm
- Riddersholm
- Platin Member
- Interesser: Våben, Jagt, Sport
- Geografisk sted: Rogaland, Norge
- Been thanked: 1 time
Jeg har det kun mundligt.
Men
Viborg siger at man må skifte dele, dog ikke ændre dele, fks kroning af riffel pibe.
Alt andet kræver en bøssemager tilladelse, som de nu ikke vil give uden du har et svendebrev som bøssemager.
Men
Viborg siger at man må skifte dele, dog ikke ændre dele, fks kroning af riffel pibe.
Alt andet kræver en bøssemager tilladelse, som de nu ikke vil give uden du har et svendebrev som bøssemager.
"I come in peace, I didn't bring artillery. But I am pleading with you with tears in my eyes: If you fuck with me, I'll kill you all."
-
- Gold Member
de har ikke lov til at kræve svendebrevet. men de er ikke langt fra hvad man hører på andre våbenkontorer.
MVH søren
MVH søren
- HVK
- Platin Member
- Interesser: 2. VK.
- Geografisk sted: Østjylland
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 31 times
Riddersholm skrev:Jeg har det kun mundligt.
Men
De kræver nu svendebrev eller anden dokumentation for at man ved hvad man har med at gøre. Det er for så vidt fair nok at man skal kunne sansynliggøre at man kan bruge en fil eller slå et gevind på en drejebænk når man skal arbejde på andres våben. Men den sansynliggørelse kan jo sagtens være ved at man i årevis har arbejdet på ikke tilladelseskrævende luftvåben og kan fortælle hvad man har gjort ved dem.... så er man maskinarbejder eller lignende eller blot vant til metal så får de svært ved at nægte det...
Og en produktansvarsforsikring er også fair nok - om ikke andet så for ens egen skyld...
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel
Erwin Rommel
- Longrifle
- Platin Member
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: Region Hovedstaden
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 27 times
Det er vist det man kalder at "italesætte" et problem.
Det fremgår ingen steder, at man ikke må modificere sine egne lovlige våben. Loven er ganske klar på det punkt. Så skal man ud i at viderefortolke/ændre et ords betydning, her tilvirke, der betyder fabrikere/fremstille.
Godt nok kan jurister meget med ord, men ligefrem at ændre/udvide betydningen af et udover den af dansk sprognævn vedtagede, holder nok ikke i byretten.
Hvis de lokale våbenkontorerer optræder som selvbestaltede skrankepaver og fortolker ud over lovens bogstav, er der kun én ting at gøre: Tage fat i rekursreglerne og påklage afgørelsen til højere indstans.
Det fremgår ingen steder, at man ikke må modificere sine egne lovlige våben. Loven er ganske klar på det punkt. Så skal man ud i at viderefortolke/ændre et ords betydning, her tilvirke, der betyder fabrikere/fremstille.
Godt nok kan jurister meget med ord, men ligefrem at ændre/udvide betydningen af et udover den af dansk sprognævn vedtagede, holder nok ikke i byretten.
Hvis de lokale våbenkontorerer optræder som selvbestaltede skrankepaver og fortolker ud over lovens bogstav, er der kun én ting at gøre: Tage fat i rekursreglerne og påklage afgørelsen til højere indstans.
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.
-
- Silver Member
- Geografisk sted: jylland
- Has thanked: 1 time
når jeg læser ordet tilvirke så læser jeg det som at jeg ikke må tilpasse feks et bundstykke til en riffel
eller korte en pibe ned eller gevind i piben til en mundings bremse for så tilvirker jeg jo noget...... :shame:
men vi har jo mindst 1 jurist på siden han/hun må da kunne sige hvad ordet i teksten betyder ? eller har af betydning
eller korte en pibe ned eller gevind i piben til en mundings bremse for så tilvirker jeg jo noget...... :shame:
men vi har jo mindst 1 jurist på siden han/hun må da kunne sige hvad ordet i teksten betyder ? eller har af betydning
- Lasse68
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Girls, guns and rock'n roll
- Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 59 times
Ordet "tilvirke" skulle være erstattet af "fremstille, herunder samle"
http://dj-lw.lovportaler.dk/showdoc.asp ... 9460398-p1
Dvs. man må ikke lave nye stumper selv eller samle et komplet våben af reservedele.
http://dj-lw.lovportaler.dk/showdoc.asp ... 9460398-p1
Dvs. man må ikke lave nye stumper selv eller samle et komplet våben af reservedele.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19
- Longrifle
- Platin Member
Har lige vendt problematikken med den lokale våbenmand.
Så længe det er på eget våben kan han ikke se, at det skulle været noget problem overhovedet. Bare det ikke er på andres, men det er der jo heller ingen som helst tvivl om.
At korte et løb ned - indenfor de lovlige længder - er jo ikke at tilvirke eller fremstille. Det er at ændre på noget eksisterende. Igen hvis vi skal holde os til ordets betydning - og det synes jeg vil skal. (Det er så min mening - spurgte ham ikke om det konkrete projekt).
§ 1 i våbenloven siger jo netop, at alt er forbudt uden tilladelse. Men vi har jo tilladelse til vores våben, og det indbefatter altså også retten til at vedligeholde og optimere, hvilket vel er det vi taler om.
Ellers så overtræder stort set alle skytter da loven.
Så længe det er på eget våben kan han ikke se, at det skulle været noget problem overhovedet. Bare det ikke er på andres, men det er der jo heller ingen som helst tvivl om.
At korte et løb ned - indenfor de lovlige længder - er jo ikke at tilvirke eller fremstille. Det er at ændre på noget eksisterende. Igen hvis vi skal holde os til ordets betydning - og det synes jeg vil skal. (Det er så min mening - spurgte ham ikke om det konkrete projekt).
§ 1 i våbenloven siger jo netop, at alt er forbudt uden tilladelse. Men vi har jo tilladelse til vores våben, og det indbefatter altså også retten til at vedligeholde og optimere, hvilket vel er det vi taler om.
Ellers så overtræder stort set alle skytter da loven.
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.
- Mindstorm
- Platin Member
Jeg tror også at dette er et meget svært spørgsmål, for man får jo et forskelligt svar alt efter hvem og hvor i landet man spørger.
Man skulle jo helst have et svar på skrift fra JM som Mapzter fik, men det er jo desværre altid nemmest for lovgiverne at svare nej, så er de jo sikker på at holde sig på den rigtige side af loven, ellers kan de jo hurtigt havne i en eller anden gråzone.
Man skulle jo helst have et svar på skrift fra JM som Mapzter fik, men det er jo desværre altid nemmest for lovgiverne at svare nej, så er de jo sikker på at holde sig på den rigtige side af loven, ellers kan de jo hurtigt havne i en eller anden gråzone.
Mvh Mindstorm
-
- Gold Member
der står ikke længere kun tilvirke, nu står der også samle. det lokale våbenkontor her, fortæller mig at man har brug for JMs tilladelse til at sætte en lås af et mærke, sammen med et løb af et andet mærke!
noget andet er det her med at afkorte eller fræse af et løb, så div mærkninger forsvinder. det er jeg faktisk ret sikker på ikke går.
kigger man på selve tilladelsen til rep af våben (bøssemagertilladelse) så står der faktisk ikke meget om hvad man må. andet end at opbevare andre folks våben for rep.
MVH søren
noget andet er det her med at afkorte eller fræse af et løb, så div mærkninger forsvinder. det er jeg faktisk ret sikker på ikke går.
kigger man på selve tilladelsen til rep af våben (bøssemagertilladelse) så står der faktisk ikke meget om hvad man må. andet end at opbevare andre folks våben for rep.
MVH søren
- Longrifle
- Platin Member
Jagtvåben er registreret med totallængde og pibelængde hos politiet.
Det er ikke tilfældet med skytteforeningsvåben, der er registreret hos SKV. Derfor ville jeg som sagt spørge dem mht. at ændre totallængden, og hvis de siger ok for det, er der intet problem. Jeg har sjældent set våben (revolver) med mærker ude omkring mundingen
Mht. at sætte et løb og lås sammen fra forskellige våben, så er vi jo helt klart ude i at fremstille/samle - det er vist højtlæsning for dværge!
Det er har intet at gøre med optimere sit eget våben mht. sigtemidler, greb, aftræk, magasiner osv.
Hvis nogen insisterer på udelukkende at anvende bøssemager til alt andet end normal rengøring/vedligeholdelse, så fint med mig.
Men vi skal ikke italesætte og puste noget op til et problem, når det ikke er det. Heller ikke selvom de siger noget andet - og ikke lovmæssigt funderet i Viborg (men de lider måske stadig efter at Jens Langkniv huserede
)
Det er ikke tilfældet med skytteforeningsvåben, der er registreret hos SKV. Derfor ville jeg som sagt spørge dem mht. at ændre totallængden, og hvis de siger ok for det, er der intet problem. Jeg har sjældent set våben (revolver) med mærker ude omkring mundingen

Mht. at sætte et løb og lås sammen fra forskellige våben, så er vi jo helt klart ude i at fremstille/samle - det er vist højtlæsning for dværge!
Det er har intet at gøre med optimere sit eget våben mht. sigtemidler, greb, aftræk, magasiner osv.
Hvis nogen insisterer på udelukkende at anvende bøssemager til alt andet end normal rengøring/vedligeholdelse, så fint med mig.
Men vi skal ikke italesætte og puste noget op til et problem, når det ikke er det. Heller ikke selvom de siger noget andet - og ikke lovmæssigt funderet i Viborg (men de lider måske stadig efter at Jens Langkniv huserede

-
- Gold Member
prøv at kig denne tråd http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=49&t=31121
MVH søren
MVH søren