Jeg har fundet en riffel jeg gerne vil købe på gul og gratis. Riflen ligger i en skytteforening, men er ejet af en privatperson.
Jeg har selv våbenpåtegning med en tilsvarende riffel.
Umiddelbart har jeg set forskellige bud her på NVF på hvordan det håndteres, men ikke rigtig nogen links til officielle sider.
Er der nogen der kan hjælpe?
Jeg vil rigtig gerne gøre det rigtigt, men synes bare ikke jeg kan finde ud af hvordan.
Den med at riflen bliver lånt ud til sælgers forening, der så låner den ud til min forening ser ikke ud til helt at holde vand hvis man kigger på DGI's hjemmeside: https://www.dgi.dk/SKV/faq
Må jeg låne et våben af en anden skytte fra en anden forening?
Hvis de to foreninger er medlemmer af samme hovedorganisation, må de gerne låne våben ud til hinanden, hvis den ene forening mangler ekstra våben fx til en pr-skydning - ordningen er kun midlertidig og kan ikke anvendes ved køb/salg.
Foreningen låner våbnet af skytten, og derefter låner foreningen våbnet ud til en anden forening, og denne forening kan låne våbnet ud til et medlem.
SKV anbefaler, at der laves et stykke papir på udlånet, og at begge foreningsformænd underskriver papiret og lægger et eksemplar af skrivelsen sammen med våbenlisten, så man til enhver tid kan dokumentere, hvorfor der mangler et våben, eller hvorfor der er et våben i overskud.
Der gælder i øvrigt samme regler for transport som i ovenstående spørgsmål.