Tak for rettelsen. En anden skytte fortalte mig, som jeg husker det, at der ingen begrænsning var (dog talte vi om pistol på SKV). Men nu du nævner det, sagde han også at der var der noget brandsikkerhed som vil begrænse dig.Raptor357 skrev: ↑3. jun 2020, 22:333 er forkert. Der er en begrænsning. Noget kommer fra lov og noget fra tilladelsen.Razorback skrev: ↑3. jun 2020, 20:353 meget korte svarEdixo skrev: ↑3. jun 2020, 20:26
1. Jeg har ikke kørekort eller bil, men bor ca. 30 minutters gang fra skydebanen. Er det tilladt for mig at transportere våben og ammunition i en dertil indrettet kuffert/taske ned til skydebanen og tilbage igen til fods?
2. Skal ammunition være opbevaret i et separat skab, eller må det godt ligge i samme skab som mit gevær?
3. Er der begrænsninger på hvor meget ammunition man må have liggende?
1. Ja, det må du godt.
2. Du må gerne opbevare ammunition i samme skab som dit våben.
3. Der er ingen begrænsing på hvor meget ammunition du må have.
På riffel tilladelser står det typisk hvor meget ammo til den riffel man må have. For haglpatroner ligger begrænsningen i loven. Jeg mener det er beredskabs loven.
Spørgsmål før jagttegn
- Razorback
- Bronze Member
- Interesser: Håndvåben, Jagt/buejagt
- Geografisk sted: Nordsjælland
Re: Spørgsmål før jagttegn
- FBN
- Platin Member
- Interesser: Alt med/om våben :-)
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 101 times
Det tror jeg ikke er korrekt.
Un nummer på patron er UN 0012
på fyrværkeri er du i un 0333 til un 0337
Og er derfor ikke lige eksplosive, efter hvad jeg
har kunnet læse mig til.
Un nummer på patron er UN 0012
på fyrværkeri er du i un 0333 til un 0337
Og er derfor ikke lige eksplosive, efter hvad jeg
har kunnet læse mig til.
Flugteren skrev: ↑4. jun 2020, 13:35Direkte fra Sikkerhedsstyrelsen. Ganske vist omhandler emnet fyrværkeri, men loven gælder generelt.FBN skrev: ↑4. jun 2020, 13:31Har du link til hvor det stor skrevet, jeg syntesTimber skrev: ↑3. jun 2020, 22:36Beredskabsloven siger 5kg NEM(Netto Eksplosiv Mængde).. Så det er bare at regne derud af..Raptor357 skrev: ↑3. jun 2020, 22:333 er forkert. Der er en begrænsning. Noget kommer fra lov og noget fra tilladelsen.Razorback skrev: ↑3. jun 2020, 20:353 meget korte svarEdixo skrev: ↑3. jun 2020, 20:26
1. Jeg har ikke kørekort eller bil, men bor ca. 30 minutters gang fra skydebanen. Er det tilladt for mig at transportere våben og ammunition i en dertil indrettet kuffert/taske ned til skydebanen og tilbage igen til fods?
2. Skal ammunition være opbevaret i et separat skab, eller må det godt ligge i samme skab som mit gevær?
3. Er der begrænsninger på hvor meget ammunition man må have liggende?
1. Ja, det må du godt.
2. Du må gerne opbevare ammunition i samme skab som dit våben.
3. Der er ingen begrænsing på hvor meget ammunition du må have.
På riffel tilladelser står det typisk hvor meget ammo til den riffel man må have. For haglpatroner ligger begrænsningen i loven. Jeg mener det er beredskabs loven.
ikke jeg lige kan finde det![]()
![]()
https://www.sik.dk/privat/gor-det-sikke ... ri-sikkert
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!
-
- Platin Member
- Interesser: Westernskydning og genladning
- Geografisk sted: hovedstadsområdet
- Has thanked: 272 times
- Been thanked: 162 times
Og din riffel kunne ikke komme ind under en af DSF kombi riffel programmer, surt showWengel skrev: ↑4. jun 2020, 13:15Medlem af alle 3 du nævner.Greyberd63 skrev: ↑4. jun 2020, 12:47Er din klub både medlem af Unionen og DGI og DSF.Wengel skrev: ↑4. jun 2020, 10:41Sjovt, jeg blev rent afvist da jeg ville købe en riffel på SKV med korn og kærv... "det kan du ikke få på SKV". det er lidt over et års tid siden...Timsen skrev: ↑4. jun 2020, 10:15Det er faktuelt forkert - DSF har discipliner som er meget åbne ift. hvilke sigtemidler (eller for den sags skyld andre former for tilbehør og kalibrer) man ønsker at anvende. F.eks.: https://www.dsf.dk/attachments/1936_300 ... 201[2].pdfWengel skrev: ↑4. jun 2020, 10:02Dog er der ret mange begrænsninger på riffel på SKV. F.eks. hvis du vil skyde korn-og-kærv, så kan du glemme SKV. Mange kalibre kan heller ikke fås på SKV osv.
Så det kommer også an på om du har udset dig noget specifikt du vil skyde med - om du kan nøjes med en SKV eller om du lige så godt kan tage jagttegnet i stedet.
Læs evt. også denne: https://www.dsf.dk/nyheder/nyhedsbreve/ ... ufriendfoe
Jeg tog så jagttegnet i stedet, så har jeg også flere muligheder.
Må sige at jeg hver dag bliver mere og mere overrasket over hvor rodet det er med SKV og hvor mange gange man kan få forkert information fra de steder der burde vide det (klubberne, SKV kontoret osv).
At man kan få bedre information på et online forum som dette.
Meget interessant artikel mht Friend or Foe... skræmmende...
Hvis din klub kun er medlem af en af ovenstående, så er de vel begrænset til kun at kunne få våben, til de disipliner der ligger hvor de er medlem.
Mvh
Grey
Mvh
Grey
- Epae
- Platin Member
- Interesser: Flugt- og riffel-skydning
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 114 times
- Been thanked: 129 times
Jeg fik kontant at vide at hvis det var korn-og-kærv så kunne jeg glemme alt om det, så jeg kikkede ikke engang videre. De burde jo vide det.Greyberd63 skrev: ↑4. jun 2020, 15:17Og din riffel kunne ikke komme ind under en af DSF kombi riffel programmer, surt showWengel skrev: ↑4. jun 2020, 13:15Medlem af alle 3 du nævner.Greyberd63 skrev: ↑4. jun 2020, 12:47Er din klub både medlem af Unionen og DGI og DSF.Wengel skrev: ↑4. jun 2020, 10:41Sjovt, jeg blev rent afvist da jeg ville købe en riffel på SKV med korn og kærv... "det kan du ikke få på SKV". det er lidt over et års tid siden...Timsen skrev: ↑4. jun 2020, 10:15Det er faktuelt forkert - DSF har discipliner som er meget åbne ift. hvilke sigtemidler (eller for den sags skyld andre former for tilbehør og kalibrer) man ønsker at anvende. F.eks.: https://www.dsf.dk/attachments/1936_300 ... 201[2].pdfWengel skrev: ↑4. jun 2020, 10:02Dog er der ret mange begrænsninger på riffel på SKV. F.eks. hvis du vil skyde korn-og-kærv, så kan du glemme SKV. Mange kalibre kan heller ikke fås på SKV osv.
Så det kommer også an på om du har udset dig noget specifikt du vil skyde med - om du kan nøjes med en SKV eller om du lige så godt kan tage jagttegnet i stedet.
Må sige at jeg hver dag bliver mere og mere overrasket over hvor rodet det er med SKV og hvor mange gange man kan få forkert information fra de steder der burde vide det (klubberne, SKV kontoret osv).
Hvis din klub kun er medlem af en af ovenstående, så er de vel begrænset til kun at kunne få våben, til de disipliner der ligger hvor de er medlem.
Mvh
Grey
Mvh
Grey
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Ruger SFAR - .308 Win
-
- Platin Member
- Interesser: Westernskydning og genladning
- Geografisk sted: hovedstadsområdet
- Has thanked: 272 times
- Been thanked: 162 times
Kun til Historisk skydning kan kron og kærv benyttesWengel skrev: ↑4. jun 2020, 15:46Jeg fik kontant at vide at hvis det var korn-og-kærv så kunne jeg glemme alt om det, så jeg kikkede ikke engang videre. De burde jo vide det.Greyberd63 skrev: ↑4. jun 2020, 15:17Og din riffel kunne ikke komme ind under en af DSF kombi riffel programmer, surt showWengel skrev: ↑4. jun 2020, 13:15Medlem af alle 3 du nævner.Greyberd63 skrev: ↑4. jun 2020, 12:47Er din klub både medlem af Unionen og DGI og DSF.Wengel skrev: ↑4. jun 2020, 10:41Sjovt, jeg blev rent afvist da jeg ville købe en riffel på SKV med korn og kærv... "det kan du ikke få på SKV". det er lidt over et års tid siden...Timsen skrev: ↑4. jun 2020, 10:15Det er faktuelt forkert - DSF har discipliner som er meget åbne ift. hvilke sigtemidler (eller for den sags skyld andre former for tilbehør og kalibrer) man ønsker at anvende. F.eks.: https://www.dsf.dk/attachments/1936_300 ... 201[2].pdfWengel skrev: ↑4. jun 2020, 10:02Dog er der ret mange begrænsninger på riffel på SKV. F.eks. hvis du vil skyde korn-og-kærv, så kan du glemme SKV. Mange kalibre kan heller ikke fås på SKV osv.
Mvh
Grey
Mvh
Grey
Nedenfor hvilke våben der kan godkendesDa SKV i 1989 blev oprettet var baggrunden at skytteorganisationerne selv skulle kunne administrere og herunder godkende de typer våben, som de fandt egnede til sportsskydning og/eller havde en relation til en specifik interesse i deres virke. Dette gælder fortsat.
Denne unikke ordning vil vi gerne fastholde og derfor godkendes ikke alle våben, der blot opfylder regelsæt i Skyttebogen, ISSF-regler m.fl.
DGI Skydning og Dansk Skytte Union har fulgt denne praksis, desuagtet at ISSF-reglerne kan rumme langt flere våbentyper end vi godkender. Vi tager udgangspunkt i hvad våbnet er produceret til og tager en vurdering af det enkelte våben i forhold til om det er et moderne sportsskydevåben.
Således har vi nogle interne retningslinjer at arbejde efter. Et af dem er sigteindretningen og ”korn & kærv” anses ikke for at være et moderne sportsvåben og kan derfor ikke godkendes i SKV.
Der gælder andre regler for historiske langdistancerifler/gevær.
MvhHvilke våben kan registreres under historisk skydning under DGI Skydning?
Den 01/04 2014 udvidede DGI Skydning mulighederne indenfor historisk skydning med langdistancegevær/rifler.
Foreninger som er medlem af DGI skydning kan få godkendt følgende våben: Sauer 200 str., Riffel model 58/69, Gevær m/63, Gevær m/52, Gevær m/51, Gevær m/53(17), geværer/rifler med modelår til og med 1950 samt sortkrudtsriffel Reminton m/67.
Til intern brug hos SKV er der lavet en positivliste - er foreningen i tvivl om et bestemt våben kan godkendes, er man som altid velkommen til at sende en mail til SKV og oplyse fabrikat, model, kaliber og ladesystem, så tjekkes der i SKV om våbnet kan godkendes.
Grey
- Epae
- Platin Member
- Interesser: Flugt- og riffel-skydning
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 114 times
- Been thanked: 129 times
Så er det vist heller ikke helt ved siden af at SKV ikke vil se korn-og-kærv som sigtemiddel med mindre det er helt specifikke historiske rifler.
At det så ville have været rart at det var blevet nævnt at historisk er undtagelsen da jeg spurgte er noget andet.
Nu tog jeg jagttegnet i stedet da det åbner en hel masse andre muligheder også (f.eks. ja... jagt

Men tilbage til trådstarter, så er det nogen gange bare nemmere at tage jagttegnet, men det er selvfølgelig også en del sværere.
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Ruger SFAR - .308 Win
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Ruger SFAR - .308 Win
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 147 times
- Been thanked: 294 times
Kombi riffel MAS er med korn og kærv
Beredskabsloven ang opbevaring er ikke helt let.
Men 5kg NEM er let at regne med. Og det må man med sikkerhed.
Der er forskel på om krudt er i patroner eller en stor spand. Så jeg MENER det er 50kg NEM når det er pakket i patroner i godkendt emballage.
Der er forskel på om krudt er i patroner eller en stor spand. Så jeg MENER det er 50kg NEM når det er pakket i patroner i godkendt emballage.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt/PCP-skydning
- Geografisk sted: Dejlige Møn
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 178 times
Der kan muligvis være noget der.. Men ja, regn med 5kg NEM, så er man på den sikre side.. (Og burde kunne klare de første par timer af zombieakopalypsenRaptor357 skrev: ↑4. jun 2020, 16:57Kombi riffel MAS er med korn og kærv

M.v.h. Timber
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..

- FBN
- Platin Member
Eksempel på maks antal du må have
1000 lang distance SKV ca 1,6 kg
5000 kort distance SKV ca 3,4 kg
2 kg røgsvag genladning
2 kg sortkrudt genladning
500 riffel jagt 308w
500 riffel jagt 223
Haglgevær gal 16 og 12 eks skov / fjord
Du skyder historisk riffel 6.5.55
Pistol 22lr plus grov 9mm plus grov 45
Cowboy action 2 x revolver + riffel + haglgevær
regulering 22lr + 17 HMR
Så har man godt nok fuldt hus og problemer
Godt jeg ikke gør det men kender da flere skytter
der dyrker aktivt tæt på det.
Og nogen har også en aktiv kæreste eller kone,
så stikker det helt af
Vedr opbevaring af AMU og krudt da jeg ikke kan
finde andet tror jeg faktisk du må opbevare privat
lige det antal du tilladelse til og ikke mere.
Men ikke noget jeg vil pille i, men vare nysgerrig
1000 lang distance SKV ca 1,6 kg
5000 kort distance SKV ca 3,4 kg
2 kg røgsvag genladning
2 kg sortkrudt genladning
500 riffel jagt 308w
500 riffel jagt 223
Haglgevær gal 16 og 12 eks skov / fjord
Du skyder historisk riffel 6.5.55
Pistol 22lr plus grov 9mm plus grov 45
Cowboy action 2 x revolver + riffel + haglgevær
regulering 22lr + 17 HMR
Så har man godt nok fuldt hus og problemer
Godt jeg ikke gør det men kender da flere skytter
der dyrker aktivt tæt på det.
Og nogen har også en aktiv kæreste eller kone,
så stikker det helt af

Vedr opbevaring af AMU og krudt da jeg ikke kan
finde andet tror jeg faktisk du må opbevare privat
lige det antal du tilladelse til og ikke mere.
Men ikke noget jeg vil pille i, men vare nysgerrig

Timber skrev: ↑4. jun 2020, 17:14Der kan muligvis være noget der.. Men ja, regn med 5kg NEM, så er man på den sikre side.. (Og burde kunne klare de første par timer af zombieakopalypsenRaptor357 skrev: ↑4. jun 2020, 16:57Kombi riffel MAS er med korn og kærv
Der er forskel på om krudt er i patroner eller en stor spand. Så jeg MENER det er 50kg NEM når det er pakket i patroner i godkendt emballage.![]()
)
MVH Frank.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt/PCP-skydning
- Geografisk sted: Dejlige Møn
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 178 times
Har lige spurgt en ISL jeg kender.. Så må vi se hvad han svarer tilbage.. 

M.v.h. Timber

- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Regler om ammunition gældende for DGI:
Kilde: https://www.dgi.dk/media/3161/nyplusvaa ... varing.pdf
Man skal generelt ikke gætte eller formode, man skal slå de regler op der gælder på området:Man må kun opbevare ammunition i hjemmet til våben, man har våbenpåtegning til. Har våbenskabet et særskilt aflåst rum, bør ammunitionen anbringes her. En skytte må maksimalt opbevare 1000 langdistance- og 5000 kortdistancepatroner uden særlig tilladelse.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
- FBN
- Platin Member
Ja men det er særlige bestemmelser for
skytteforeninger DGI/dskyu
Der står intet om jægere der, ellers har jeg overset
det.
skytteforeninger DGI/dskyu
Der står intet om jægere der, ellers har jeg overset
det.
Refraktorius skrev: ↑5. jun 2020, 18:22Regler om ammunition gældende for DGI:
Man skal generelt ikke gætte eller formode, man skal slå de regler op der gælder på området:Man må kun opbevare ammunition i hjemmet til våben, man har våbenpåtegning til. Har våbenskabet et særskilt aflåst rum, bør ammunitionen anbringes her. En skytte må maksimalt opbevare 1000 langdistance- og 5000 kortdistancepatroner uden særlig tilladelse.
MVH Frank.
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Der blev også spurgt til skytteforening og jeg skrev det var DGI's regler.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."