Er en flipper lommekniv ulovlig???

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Rahan
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 37 times
Been thanked: 16 times

Er en flipper lommekniv ulovlig???

Indlæg af Rahan » 19. jan 2020, 20:48

I et indslag som tvmidtvest har lavet om at der bliver importeret ulovlige våben som aldrig før, bliver der vist en kniv, som jeg synes der ligner en kniv af flipper typen.
Peder Christensen fra Midt- og Vestjyllands Politi Udtaler at kniven, der bliver vist i den lille video på 1.10 min, er ulovlig !?
Det kan selvfølgelig være at det er en springkniv, men det ligner nu en flipper !
Er der nogen der kan se hvad det er for en type kniv ??
Og en flipper er da vel ikke blevet ulovlig !?

https://www.tvmidtvest.dk/viborg/koebte ... 000-kroner

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 127 times
Been thanked: 262 times

Re: Er en flipper lommekniv ulovlig???

Indlæg af T-REX » 19. jan 2020, 20:57

Mange "Assisted Opening" ligner til forveksling, en Flipper, og "Assisted Opening", er ulovlige.

Et eksempel, på ulovlige "Assisted Opening" er Kershaws serie, med SpeedSafe
Her en Chive.
1600_back_closed_1020x400.png
Jeg har flere af Kershaws Ken Onion designede knive, alle med SpeedSafe, og er super glad for dem.
p.s.: Grønland har INGEN knivlov
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Re: Er en flipper lommekniv ulovlig???

Indlæg af Elbæk » 20. jan 2020, 13:34

Det er en flipper med "assisted opening" - det faktum at klingen delvist åbnes via. en indbygget fjeder gør at rigspolitiet anser den for at være en springkniv.

En kniv med flipper åbning, uden "assisted opening" regnes ikke af rigspolitiet for at være en springkniv. Loven forholder sig, iht. foldeknive, udelukkende til hvorvidt der er tale om en fjederpåvirket klinge (springkniv) eller om der er tale om en kniv med todelt skæfte (butterfly/balisong).

Problemstillingen opstår, iht. den viste knivtype, to steder:

1. På Wish.com og lign. sider forekommer det relativt ofte at det ikke fremgår af varetekst og billeder at der er tale om en "assisted opening", alene fordi den type er lovlig i langt de fleste lande. Man kan således, i god tro, ende med at bestille en ulovlig kniv. Det lader til at politiet godt er klar over den problemstilling - den ligger i hvert fald til grund for en god portion af de tiltalefrafald som har forekommet på området de sidste år. Alene dét er en god grund til at man ikke bare skal betale bøden (og derved tilstå forholdet) hvis man sigtes i en sådan sag.

2. Betjente er også mennesker - og kan som sådan misforstå ting. Ift. knive med flipper mekanisme, er der desværre en del betjente som ikke skelner mellem flipper med og uden "assisted opening". Dette skyldes ikke ond vilje - snarere det faktum at man i etaten kun har brugt meget begrænsede ressourcer på at sætte de enkelte betjente ordentligt ind i den gældende inkarnation af knivloven, så begrænsede ressourcer at man til stadighed kan støde på betjente som søger at håndhæve loven som den så ud før 27.04.2016.

Personligt kan jeg ikke se behovet for at fastholde et forbud mod springknive og butterflyknive - navnlig ikke når vi med loven har fået trukket begrebet "anerkendelsesværdigt formål" trukket ned over hovedet ifm. al besiddelse og anvendelse af knive. Ligesom jeg synes at det er en smule søgt at rigspolitiet insisterer på at knive med "assisted opening" er springknive - da dens "taktiske" fordel ift. en konventionel enhåndbetjent kniv er aldeles negligibel. Vi er ude i den samme varme luft som den "taktiske" forskel på en låsbar og ikke låsbar foldekniv; man kan få det til at lyde som en væsentlig forskel hvis man vil, men reelt er det en temmelig ligegyldig faktor når man ser på hvordan knivstikkerier foregår i praksis.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Besvar