Må jeg Rense gevær på terrassen?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Corruto
Newbie
Newbie
Interesser: Flugt og pistolskydning
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 3 times

Må jeg Rense gevær på terrassen?

Indlæg af Corruto » 10. maj 2019, 21:29

Hey

Jeg har søgt forummet, men kan ikke finde svar på det, som jeg søger.

Sagen er den, at jeg bor i en stuelejlighed med tilhørende terrasse. Jeg kan ikke helt regne ud, om jeg må sidde på terrassen og rense mit gevær?
Jeg ved sgu ikke hvor emsige mine naboer er og jeg kan kunne forestille mig et helvedes til renden og løben af politi, hvis de ser sig sure. Men har jeg loven på min siden, hvis jeg sidder med et adskilt gevær og passer mig selv?
Senest rettet af Refraktorius 14. maj 2019, 09:44, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: intetsigende overskrift præciseret. Læs opslaget i small talk

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 112 times
Been thanked: 91 times

Re: Rense gevær på terrassen

Indlæg af BentxBetjent » 10. maj 2019, 21:30

Jeg ville ikke gøre det.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)

Det tager kun 2 minutter ..........

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 101 times
Been thanked: 104 times

Indlæg af Luluselsker » 10. maj 2019, 21:35

Jeg ville nok ikke gøre det med mindre du kan stille noget afskærmning op for at sfhjælpe nysgerrige paniske borgere
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 10. maj 2019, 22:04

Du må godt men det nemmere at lade vær med at skilte med våben i det offentlige rum.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 10. maj 2019, 22:50

Du må gerne, men det er - som andre allerede har været inde på - en dårlig idé.

Et foto af dig med riflen og et opkald til politiet om at du har opført dig truende/utryghedsskabende - og så har du et problem. Du kan muligvis forklare dig ud af situationen - men det er der ingen garanti for, det afhænger meget af anmeldelsens karakter og (ikke mindst) af de betjente som aflægger dig et besøg. I allerværste fald får du hamret din dør ind af kampklædte betjente - og er du først dér skal du ikke regne med umiddelbart at kunne forklare dig ud af situationen, politiet er ikke tilbøjelige til at bruge den slags ressourcer for herefter blot at lade en slippe med en advarsel/formaning. Situationen er ikke teoretisk; softguns i haven, Instagram posts/YouTube videoer med lovlige registrerede våben, etc. har tidl. udløst sådanne reaktioner.

Jeg har selv oplevet hvor voldsomt folk kan reagerer på at man, fuldt lovligt og forsvarligt, skyder med luftpistol i en baghave inde midt i byen eller langbue i vores (nu solgte) kolonihave - heldigvis uden at politiet blev indblandet. Ligeledes var det en lidt akavet måde at møde en ny nabo i opgangen på, at stå (ikke synelig udefra) og boresighte en nymonteret riffel ud gennem kælderdøren ud i haven, hun blev hammer forskrækket - og det blev jeg faktisk også over hendes reaktion. Det endte med en fornuftig snak - det var heldigt for mig.

Efter at være flyttet udenfor byen, er det lidt noget andet. Flere af mine naboer er selv jægere eller skytter - og vi ved allesammen hvem hinanden er her i landsbyen. Her har jeg ingen skrupler ved at rense, montere eller boresigte våben udenfor hvis det giver mening at gøre det (men det gør det egentlig kun yderst sjældent for mig) - ligesom jeg heller ikke undlader at skyde med luftvåben eller bue hvis jeg har lyst. De naboer som rent faktisk kan se ind i dele af vores have er for halvdelens vedkommende selv jægere - og de fleste af resten kender mig fra butikken af, så de ved at jeg bevæger mig inden for de interesser. Det hjælper nok også på det at vi (navnlig sømanden) er relativt involverede i landsbyens fælles aktiviteter og initiativer. Risikoen for at nogen bestemmer sig for at jeg er farlig er relativt lille herude.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Corruto
Newbie
Newbie

Indlæg af Corruto » 10. maj 2019, 23:03

Tak for et skide godt svar. Jeg tager en klemmen på næsen, når Ballistolen kommer frem og lufter ud efterfølgende :fun:

Har i eventuelt et forslag til en renseolie, der ikke har så kraftig en lugt?

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 413 times
Been thanked: 972 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 10. maj 2019, 23:05

Corruto skrev:
10. maj 2019, 23:03
Tak for et skide godt svar. Jeg tager en klemmen på næsen, når Ballistolen kommer frem og lufter ud efterfølgende :fun:

MPro-7
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 10. maj 2019, 23:10

Hoppe's Elite Gun Cleaner er heller ikke slem - sømanden er duftallergiker (den rigtige slags, ikke "jeg vil gerne være unik, interessant og lave regler for andre" typen) på den hårde klinge og der har ingen klager eller allergianfald været fra den kant.

Generelt vil jeg sige at de fleste olier - selv Gunol - lugter mindre end Ballistol. Jeg bruger kun selv Ballistol i form af engangs olieklude - og kun i felten. Jeg bryder mig ikke ret meget af lugten af Ballistol - der er lidt for meget "døde rotter delvist opløst i hydraulikolie" over den (ja, jeg ved tilfældigvis præcis hvordan dét lugter).
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 86 times

Indlæg af ESAF » 10. maj 2019, 23:40

Bofhenator skrev:
10. maj 2019, 23:05
Corruto skrev:
10. maj 2019, 23:03

MPro-7
Enig
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Re: Må jeg Rense gevær på terrassen?

Indlæg af Lassescout » 17. maj 2019, 14:55

Ballistol er aromaterapi !

Jeg bruger det ikke fordi mine våben trænger til pleje. Jeg plejer min våben når jeg trænger til duften af Ballistol :smile: .

Hvad dit spørgsmål angår, så ville det ikke undre mig om du kan beskyldes for at overtræde ordensbekendtgørelsen hvis du renser skydevåben på en måde så forbipasserende kan se det. De kan vel godt påstå at de udsættes for ulempe derved, hvis de er bange for skydevåben ?? Det er langt ude, jeg ved det, men man undres snart ikke over noget i den boldgade mere.
§ 12. Det er forbudt at benytte skydevåben, buer, slangebøsser eller lignende, at tænde bål, eller at kaste sten, snebolde, vand eller andet, hvis dette kan medføre fare eller ulempe for forbipasserende.
Senest rettet af Lassescout 17. maj 2019, 15:07, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 81 times
Been thanked: 758 times

Indlæg af Flugteren » 17. maj 2019, 15:03

Lassescout skrev:
17. maj 2019, 14:55
Ballistol er aromaterapi !

Jeg bruger det ikke fordi mine våben trænger til pleje. Jeg plejer min våben når jeg trænger til duften af Ballistol igen :smile: .

Hvad dit spørgsmål angår, så ville det ikke undre mig om du kan beskyldes for at overtræde ordensbekendtgørelsen hvis du renser skydevåben på en måde så forbipasserende kan se det. De kan vel godt påstå at de udsættes for ulempe derved, hvis de er bange for skydevåben ??
§ 12. Det er forbudt at benytte skydevåben, buer, slangebøsser eller lignende, at tænde bål, eller at kaste sten, snebolde, vand eller andet, hvis dette kan medføre fare eller ulempe for forbipasserende.
Nja, ulempe er vist mere, hvis du skyder et sted, hvor der muligvis ikke er fare for at udsætte andre for skade, men mere at folk kan føle sig bekymrede for at være i nærheden, og dermed ikke vil gå/bevæge sig i en rute, de normalt anvender.

Det kan aldrig være en ulempe for andre, at du renser dit lovlige våben på egen grund. Så må folk enten lade være med at være nysgerrige eller blive voksne mennesker.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 17. maj 2019, 15:09

Jeg håber du har ret.

Men i en verden hvor man kan føle sig forulempet fordi nogen synger "Den danske sang er en ung blond pige" kan jeg godt blive i tvivl :oops: .
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 36 times
Been thanked: 31 times

Indlæg af Centurion » 17. maj 2019, 16:26

Lidt OT, men alligevel noget med en terrasse: Et ægtepar skød begge pistol. Det skal siges fra starten, at de var lidt særprægede.
Mest konen.
En dag, hvor manden var på arbejde, ringede konen ophidset hjemmefra, og fortalte, at der løb en/flere rotter rundt på terrassen.
Manden ville se på det, når han kom hjem.
Alligevel ringede hun flere gange, og informerede om, at rotterne stadig var der.
Tilsidst blev manden godt irriteret, og sagde " Så skyd dem da for pokker, hvis de generer dig så meget. Men hold op med at ringe"
Da han kom hjem til fyraften, stod naboen ude i carporten og ville gerne snakke med ham.
Det viste sig, at konen havde taget sin .32'er og jagtet rotterne.
Rotterne var nu væk, men naboen var altså en sart sjæl, som ifølge manden absolut skulle brokke sig.
Ægteparret er siden døde en naturlig død, så de kan næppe føle sig krænkede over at historien fortælles nu.
"In case of panic: don't panic"

Corruto
Newbie
Newbie

Indlæg af Corruto » 18. maj 2019, 21:28

Hahahaha. Sindssyg historie.

Tænker at hvis jeg skiller geværet ad, så er det nok ikke så faretruende. Kan godt forstå, hvis jeg lige tørtræner efter overboens børn bagefter, at der så kommer problemer :rolf:

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 20. maj 2019, 16:31

Flugteren skrev:
17. maj 2019, 15:03
Nja, ulempe er vist mere, hvis du skyder et sted, hvor der muligvis ikke er fare for at udsætte andre for skade, men mere at folk kan føle sig bekymrede for at være i nærheden, og dermed ikke vil gå/bevæge sig i en rute, de normalt anvender.

Det kan aldrig være en ulempe for andre, at du renser dit lovlige våben på egen grund. Så må folk enten lade være med at være nysgerrige eller blive voksne mennesker.
Politiets udlægning af "til fare og ulempe" er for tiden, at man er til ulempe hvis man forårsager at andre medborgere tvinges til eller på anden måde ændrer adfærd som følge af ens aktiviteter.
Dvs at jeg har ikke vist nok hensyn og været til ulempe for andre bilister, hvis jeg er faret ud fra en sidevej til hovedvejen, og lige ment jeg kunne klemme mig ind imellem to biler som jeg syntes der var lang nok afstand imellem, men hvor føreren af næste bil så har måttet bremse lidt ned.

Så jo man kan godt rense geværet på terassen, eller ved et havebord på egen grund.
Man skal bare være MEGET varsom med at udvise en adfærd der kan anses som truende/aggresiv, eller som kan misforstås på én eller anden sindsyg måde.
For SÅ falder hammeren, alt efter hvem der er bedst til at fortælle sin historie.

Så tag endelig samtlige adskilte dele med ud og rens dem, nyd vejret - men saml det først når du er indenfor i tryghed bag egne vægge igen, for dermed ikke at pege rundt i kvarteret og blive misforstået.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 25. maj 2019, 19:28

Jeg kan forestille mig en tænkt situation i to versioner:

Jeg har et fint forhold til min nabo, og har snakket med ham om jagt og naturoplevelser.
Jeg hiver geværet ud og renser det, naboen kommer forbi, og vi snakker grej. Der er ikke noget problem.

Naboen til den anden side har jeg længe haft et anspændt forhold til. Senest en konflikt over, at deres kat skider i mit bed.
Jeg sætter mig et sted hvor de tydeligt kan se hvad jeg laver, og renser mit våben.
Hvis jeg var naboen, ville jeg faktisk have svært ved ikke at opfatte det som en regulært truende adfærd, rettet enten mod dem eller mod deres kat.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
NBHE
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: buschraft
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 1 time

Indlæg af NBHE » 27. maj 2019, 13:00

En anden vinkel er den, at renser man våben fuldt synligt, så er der ogle som kan få gode ideer til hvor de kan hente et våben en dag man ikke er hjemme. Så uanset det måtte være fuldt lovligt og naboerne ikke vil brokke sig, så ville jeg ikke gøre det et sted hvor 3. part også kan se det.
For at undgå uhensigtsmæssig opmærksomhed.

vh
niels
Venlig hilsen

Niels

Besvar