Må jeg Rense gevær på terrassen?
-
- Newbie
- Interesser: Flugt og pistolskydning
- Geografisk sted: Hovedstaden
- Has thanked: 3 times
Må jeg Rense gevær på terrassen?
Hey
Jeg har søgt forummet, men kan ikke finde svar på det, som jeg søger.
Sagen er den, at jeg bor i en stuelejlighed med tilhørende terrasse. Jeg kan ikke helt regne ud, om jeg må sidde på terrassen og rense mit gevær?
Jeg ved sgu ikke hvor emsige mine naboer er og jeg kan kunne forestille mig et helvedes til renden og løben af politi, hvis de ser sig sure. Men har jeg loven på min siden, hvis jeg sidder med et adskilt gevær og passer mig selv?
Jeg har søgt forummet, men kan ikke finde svar på det, som jeg søger.
Sagen er den, at jeg bor i en stuelejlighed med tilhørende terrasse. Jeg kan ikke helt regne ud, om jeg må sidde på terrassen og rense mit gevær?
Jeg ved sgu ikke hvor emsige mine naboer er og jeg kan kunne forestille mig et helvedes til renden og løben af politi, hvis de ser sig sure. Men har jeg loven på min siden, hvis jeg sidder med et adskilt gevær og passer mig selv?
Senest rettet af Refraktorius 14. maj 2019, 09:44, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: intetsigende overskrift præciseret. Læs opslaget i small talk
Begrundelse: intetsigende overskrift præciseret. Læs opslaget i small talk
- BentxBetjent
- Platin Member
- Interesser: Rifler, airguns
- Geografisk sted: Udenfor Horsens
- Has thanked: 112 times
- Been thanked: 91 times
Re: Rense gevær på terrassen
Jeg ville ikke gøre det.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)
Det tager kun 2 minutter ..........
( ͡° ͜ʖ ͡°)
Det tager kun 2 minutter ..........
-
- Platin Member
- Interesser: jagt/luftvåben og bue
- Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
- Has thanked: 101 times
- Been thanked: 104 times
Jeg ville nok ikke gøre det med mindre du kan stille noget afskærmning op for at sfhjælpe nysgerrige paniske borgere
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne
Du må godt men det nemmere at lade vær med at skilte med våben i det offentlige rum.
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Du må gerne, men det er - som andre allerede har været inde på - en dårlig idé.
Et foto af dig med riflen og et opkald til politiet om at du har opført dig truende/utryghedsskabende - og så har du et problem. Du kan muligvis forklare dig ud af situationen - men det er der ingen garanti for, det afhænger meget af anmeldelsens karakter og (ikke mindst) af de betjente som aflægger dig et besøg. I allerværste fald får du hamret din dør ind af kampklædte betjente - og er du først dér skal du ikke regne med umiddelbart at kunne forklare dig ud af situationen, politiet er ikke tilbøjelige til at bruge den slags ressourcer for herefter blot at lade en slippe med en advarsel/formaning. Situationen er ikke teoretisk; softguns i haven, Instagram posts/YouTube videoer med lovlige registrerede våben, etc. har tidl. udløst sådanne reaktioner.
Jeg har selv oplevet hvor voldsomt folk kan reagerer på at man, fuldt lovligt og forsvarligt, skyder med luftpistol i en baghave inde midt i byen eller langbue i vores (nu solgte) kolonihave - heldigvis uden at politiet blev indblandet. Ligeledes var det en lidt akavet måde at møde en ny nabo i opgangen på, at stå (ikke synelig udefra) og boresighte en nymonteret riffel ud gennem kælderdøren ud i haven, hun blev hammer forskrækket - og det blev jeg faktisk også over hendes reaktion. Det endte med en fornuftig snak - det var heldigt for mig.
Efter at være flyttet udenfor byen, er det lidt noget andet. Flere af mine naboer er selv jægere eller skytter - og vi ved allesammen hvem hinanden er her i landsbyen. Her har jeg ingen skrupler ved at rense, montere eller boresigte våben udenfor hvis det giver mening at gøre det (men det gør det egentlig kun yderst sjældent for mig) - ligesom jeg heller ikke undlader at skyde med luftvåben eller bue hvis jeg har lyst. De naboer som rent faktisk kan se ind i dele af vores have er for halvdelens vedkommende selv jægere - og de fleste af resten kender mig fra butikken af, så de ved at jeg bevæger mig inden for de interesser. Det hjælper nok også på det at vi (navnlig sømanden) er relativt involverede i landsbyens fælles aktiviteter og initiativer. Risikoen for at nogen bestemmer sig for at jeg er farlig er relativt lille herude.
Et foto af dig med riflen og et opkald til politiet om at du har opført dig truende/utryghedsskabende - og så har du et problem. Du kan muligvis forklare dig ud af situationen - men det er der ingen garanti for, det afhænger meget af anmeldelsens karakter og (ikke mindst) af de betjente som aflægger dig et besøg. I allerværste fald får du hamret din dør ind af kampklædte betjente - og er du først dér skal du ikke regne med umiddelbart at kunne forklare dig ud af situationen, politiet er ikke tilbøjelige til at bruge den slags ressourcer for herefter blot at lade en slippe med en advarsel/formaning. Situationen er ikke teoretisk; softguns i haven, Instagram posts/YouTube videoer med lovlige registrerede våben, etc. har tidl. udløst sådanne reaktioner.
Jeg har selv oplevet hvor voldsomt folk kan reagerer på at man, fuldt lovligt og forsvarligt, skyder med luftpistol i en baghave inde midt i byen eller langbue i vores (nu solgte) kolonihave - heldigvis uden at politiet blev indblandet. Ligeledes var det en lidt akavet måde at møde en ny nabo i opgangen på, at stå (ikke synelig udefra) og boresighte en nymonteret riffel ud gennem kælderdøren ud i haven, hun blev hammer forskrækket - og det blev jeg faktisk også over hendes reaktion. Det endte med en fornuftig snak - det var heldigt for mig.
Efter at være flyttet udenfor byen, er det lidt noget andet. Flere af mine naboer er selv jægere eller skytter - og vi ved allesammen hvem hinanden er her i landsbyen. Her har jeg ingen skrupler ved at rense, montere eller boresigte våben udenfor hvis det giver mening at gøre det (men det gør det egentlig kun yderst sjældent for mig) - ligesom jeg heller ikke undlader at skyde med luftvåben eller bue hvis jeg har lyst. De naboer som rent faktisk kan se ind i dele af vores have er for halvdelens vedkommende selv jægere - og de fleste af resten kender mig fra butikken af, så de ved at jeg bevæger mig inden for de interesser. Det hjælper nok også på det at vi (navnlig sømanden) er relativt involverede i landsbyens fælles aktiviteter og initiativer. Risikoen for at nogen bestemmer sig for at jeg er farlig er relativt lille herude.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
-
- Newbie
Tak for et skide godt svar. Jeg tager en klemmen på næsen, når Ballistolen kommer frem og lufter ud efterfølgende
Har i eventuelt et forslag til en renseolie, der ikke har så kraftig en lugt?

Har i eventuelt et forslag til en renseolie, der ikke har så kraftig en lugt?
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 413 times
- Been thanked: 972 times
- Kontakt:
MPro-7
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Hoppe's Elite Gun Cleaner er heller ikke slem - sømanden er duftallergiker (den rigtige slags, ikke "jeg vil gerne være unik, interessant og lave regler for andre" typen) på den hårde klinge og der har ingen klager eller allergianfald været fra den kant.
Generelt vil jeg sige at de fleste olier - selv Gunol - lugter mindre end Ballistol. Jeg bruger kun selv Ballistol i form af engangs olieklude - og kun i felten. Jeg bryder mig ikke ret meget af lugten af Ballistol - der er lidt for meget "døde rotter delvist opløst i hydraulikolie" over den (ja, jeg ved tilfældigvis præcis hvordan dét lugter).
Generelt vil jeg sige at de fleste olier - selv Gunol - lugter mindre end Ballistol. Jeg bruger kun selv Ballistol i form af engangs olieklude - og kun i felten. Jeg bryder mig ikke ret meget af lugten af Ballistol - der er lidt for meget "døde rotter delvist opløst i hydraulikolie" over den (ja, jeg ved tilfældigvis præcis hvordan dét lugter).
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
- ESAF
- Gold Member
- Interesser: Gamle våben
- Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
- Has thanked: 51 times
- Been thanked: 86 times
Enig
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Re: Må jeg Rense gevær på terrassen?
Ballistol er aromaterapi !
Jeg bruger det ikke fordi mine våben trænger til pleje. Jeg plejer min våben når jeg trænger til duften af Ballistol
.
Hvad dit spørgsmål angår, så ville det ikke undre mig om du kan beskyldes for at overtræde ordensbekendtgørelsen hvis du renser skydevåben på en måde så forbipasserende kan se det. De kan vel godt påstå at de udsættes for ulempe derved, hvis de er bange for skydevåben ?? Det er langt ude, jeg ved det, men man undres snart ikke over noget i den boldgade mere.
Jeg bruger det ikke fordi mine våben trænger til pleje. Jeg plejer min våben når jeg trænger til duften af Ballistol

Hvad dit spørgsmål angår, så ville det ikke undre mig om du kan beskyldes for at overtræde ordensbekendtgørelsen hvis du renser skydevåben på en måde så forbipasserende kan se det. De kan vel godt påstå at de udsættes for ulempe derved, hvis de er bange for skydevåben ?? Det er langt ude, jeg ved det, men man undres snart ikke over noget i den boldgade mere.
§ 12. Det er forbudt at benytte skydevåben, buer, slangebøsser eller lignende, at tænde bål, eller at kaste sten, snebolde, vand eller andet, hvis dette kan medføre fare eller ulempe for forbipasserende.
Senest rettet af Lassescout 17. maj 2019, 15:07, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 81 times
- Been thanked: 758 times
Nja, ulempe er vist mere, hvis du skyder et sted, hvor der muligvis ikke er fare for at udsætte andre for skade, men mere at folk kan føle sig bekymrede for at være i nærheden, og dermed ikke vil gå/bevæge sig i en rute, de normalt anvender.Lassescout skrev: ↑17. maj 2019, 14:55Ballistol er aromaterapi !
Jeg bruger det ikke fordi mine våben trænger til pleje. Jeg plejer min våben når jeg trænger til duften af Ballistol igen.
Hvad dit spørgsmål angår, så ville det ikke undre mig om du kan beskyldes for at overtræde ordensbekendtgørelsen hvis du renser skydevåben på en måde så forbipasserende kan se det. De kan vel godt påstå at de udsættes for ulempe derved, hvis de er bange for skydevåben ??§ 12. Det er forbudt at benytte skydevåben, buer, slangebøsser eller lignende, at tænde bål, eller at kaste sten, snebolde, vand eller andet, hvis dette kan medføre fare eller ulempe for forbipasserende.
Det kan aldrig være en ulempe for andre, at du renser dit lovlige våben på egen grund. Så må folk enten lade være med at være nysgerrige eller blive voksne mennesker.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Jeg håber du har ret.
Men i en verden hvor man kan føle sig forulempet fordi nogen synger "Den danske sang er en ung blond pige" kan jeg godt blive i tvivl
.
Men i en verden hvor man kan føle sig forulempet fordi nogen synger "Den danske sang er en ung blond pige" kan jeg godt blive i tvivl

Hilsen Lasse.
- Centurion
- Gold Member
- Interesser: Jagt & fiskeri
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 31 times
Lidt OT, men alligevel noget med en terrasse: Et ægtepar skød begge pistol. Det skal siges fra starten, at de var lidt særprægede.
Mest konen.
En dag, hvor manden var på arbejde, ringede konen ophidset hjemmefra, og fortalte, at der løb en/flere rotter rundt på terrassen.
Manden ville se på det, når han kom hjem.
Alligevel ringede hun flere gange, og informerede om, at rotterne stadig var der.
Tilsidst blev manden godt irriteret, og sagde " Så skyd dem da for pokker, hvis de generer dig så meget. Men hold op med at ringe"
Da han kom hjem til fyraften, stod naboen ude i carporten og ville gerne snakke med ham.
Det viste sig, at konen havde taget sin .32'er og jagtet rotterne.
Rotterne var nu væk, men naboen var altså en sart sjæl, som ifølge manden absolut skulle brokke sig.
Ægteparret er siden døde en naturlig død, så de kan næppe føle sig krænkede over at historien fortælles nu.
Mest konen.
En dag, hvor manden var på arbejde, ringede konen ophidset hjemmefra, og fortalte, at der løb en/flere rotter rundt på terrassen.
Manden ville se på det, når han kom hjem.
Alligevel ringede hun flere gange, og informerede om, at rotterne stadig var der.
Tilsidst blev manden godt irriteret, og sagde " Så skyd dem da for pokker, hvis de generer dig så meget. Men hold op med at ringe"
Da han kom hjem til fyraften, stod naboen ude i carporten og ville gerne snakke med ham.
Det viste sig, at konen havde taget sin .32'er og jagtet rotterne.
Rotterne var nu væk, men naboen var altså en sart sjæl, som ifølge manden absolut skulle brokke sig.
Ægteparret er siden døde en naturlig død, så de kan næppe føle sig krænkede over at historien fortælles nu.
"In case of panic: don't panic"
-
- Newbie
Hahahaha. Sindssyg historie.
Tænker at hvis jeg skiller geværet ad, så er det nok ikke så faretruende. Kan godt forstå, hvis jeg lige tørtræner efter overboens børn bagefter, at der så kommer problemer
Tænker at hvis jeg skiller geværet ad, så er det nok ikke så faretruende. Kan godt forstå, hvis jeg lige tørtræner efter overboens børn bagefter, at der så kommer problemer

- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Politiets udlægning af "til fare og ulempe" er for tiden, at man er til ulempe hvis man forårsager at andre medborgere tvinges til eller på anden måde ændrer adfærd som følge af ens aktiviteter.Flugteren skrev: ↑17. maj 2019, 15:03Nja, ulempe er vist mere, hvis du skyder et sted, hvor der muligvis ikke er fare for at udsætte andre for skade, men mere at folk kan føle sig bekymrede for at være i nærheden, og dermed ikke vil gå/bevæge sig i en rute, de normalt anvender.
Det kan aldrig være en ulempe for andre, at du renser dit lovlige våben på egen grund. Så må folk enten lade være med at være nysgerrige eller blive voksne mennesker.
Dvs at jeg har ikke vist nok hensyn og været til ulempe for andre bilister, hvis jeg er faret ud fra en sidevej til hovedvejen, og lige ment jeg kunne klemme mig ind imellem to biler som jeg syntes der var lang nok afstand imellem, men hvor føreren af næste bil så har måttet bremse lidt ned.
Så jo man kan godt rense geværet på terassen, eller ved et havebord på egen grund.
Man skal bare være MEGET varsom med at udvise en adfærd der kan anses som truende/aggresiv, eller som kan misforstås på én eller anden sindsyg måde.
For SÅ falder hammeren, alt efter hvem der er bedst til at fortælle sin historie.
Så tag endelig samtlige adskilte dele med ud og rens dem, nyd vejret - men saml det først når du er indenfor i tryghed bag egne vægge igen, for dermed ikke at pege rundt i kvarteret og blive misforstået.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Jeg kan forestille mig en tænkt situation i to versioner:
Jeg har et fint forhold til min nabo, og har snakket med ham om jagt og naturoplevelser.
Jeg hiver geværet ud og renser det, naboen kommer forbi, og vi snakker grej. Der er ikke noget problem.
Naboen til den anden side har jeg længe haft et anspændt forhold til. Senest en konflikt over, at deres kat skider i mit bed.
Jeg sætter mig et sted hvor de tydeligt kan se hvad jeg laver, og renser mit våben.
Hvis jeg var naboen, ville jeg faktisk have svært ved ikke at opfatte det som en regulært truende adfærd, rettet enten mod dem eller mod deres kat.
Jeg har et fint forhold til min nabo, og har snakket med ham om jagt og naturoplevelser.
Jeg hiver geværet ud og renser det, naboen kommer forbi, og vi snakker grej. Der er ikke noget problem.
Naboen til den anden side har jeg længe haft et anspændt forhold til. Senest en konflikt over, at deres kat skider i mit bed.
Jeg sætter mig et sted hvor de tydeligt kan se hvad jeg laver, og renser mit våben.
Hvis jeg var naboen, ville jeg faktisk have svært ved ikke at opfatte det som en regulært truende adfærd, rettet enten mod dem eller mod deres kat.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
- NBHE
- Bronze Member
- Interesser: buschraft
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 1 time
En anden vinkel er den, at renser man våben fuldt synligt, så er der ogle som kan få gode ideer til hvor de kan hente et våben en dag man ikke er hjemme. Så uanset det måtte være fuldt lovligt og naboerne ikke vil brokke sig, så ville jeg ikke gøre det et sted hvor 3. part også kan se det.
For at undgå uhensigtsmæssig opmærksomhed.
vh
niels
For at undgå uhensigtsmæssig opmærksomhed.
vh
niels
Venlig hilsen
Niels
Niels