Nu bliver pepper spray lovligt.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Re: Nu bliver pepper spray lovligt.

Indlæg af Agamemnon » 11. jan 2019, 10:06

PSindrup skrev:
11. jan 2019, 09:56
CO skrev:
11. jan 2019, 05:45
Våbenbekendtgørelsens § 18a stk. 1
Hmm, gad vide hvor mange der, lige som jeg, er uvidende om den regel?
Det er vel heller ikke så vigtigt at DU kender den regel, så længe at våbenhandleren, som er de eneste pebersprayen lovligt kan købes hos, ved det. De vil jo ikke sælge et produkt der ikke er lovligt i DK.

Peter
Pebersprays er ikke registreringspligtige og kan derfor være svære at spore tilbage til forhandler ledet. Hertil kommer at manglende kendskab til loven (ignorantia juris) ikke fritager besidderen fra ansvar, efter denne lov (uvidenhed disculperer ikke).

Så du kan være sikkert forvisset om at DU hæfter for lovligheden af den peberspray som DU vælger at anskaffe og opbevare på DIN adresse.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 176 times

Indlæg af CO » 11. jan 2019, 10:24

Det er vel heller ikke så vigtigt at DU kender den regel, så længe at våbenhandleren, som er de eneste pebersprayen lovligt kan købes hos, ved det. De vil jo ikke sælge et produkt der ikke er lovligt i DK.
Det gør vel ikke mig straffri, at forhandleren ikke kender loven.

Vi har tidligere set eksempler på danske forhandlere som splgte ulovlige foldeknive, men det har ikke holdt køber straffri.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 412 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 11. jan 2019, 10:25

PSindrup skrev:
11. jan 2019, 10:05
Bofhenator skrev:
11. jan 2019, 09:58
PSindrup skrev:
CO skrev:

Peter
Naturligvis skal man som bruger også selv kende loven! Hvad i alverden havde du ellers forestillet dig?
Ro på nu! :Hug:

Man behøver da ikke i detaljer at kende loven om styrke for at købe og eje en peberspray.

Peter
Øh jo!

For hvis du køber en der er for kraftig er det DIT problem.

Hvis du ikke mener du kan overkomme det vil min anbefaling være du enten lader være eller får en voksen til at hjælpe dig med at læse indenad ;-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 233 times
Been thanked: 216 times

Indlæg af Kenned » 11. jan 2019, 10:38

Agamemnon skrev:
11. jan 2019, 10:06
PSindrup skrev:
CO skrev:

Peter
Pebersprays er ikke registreringspligtige og kan derfor være svære at spore tilbage til forhandler ledet. Hertil kommer at manglende kendskab til loven (ignorantia juris) ikke fritager besidderen fra ansvar, efter denne lov (uvidenhed disculperer ikke).

Så du kan være sikkert forvisset om at DU hæfter for lovligheden af den peberspray som DU vælger at anskaffe og opbevare på DIN adresse.
Helt enig. De eneste eksempler jeg kender på at ukendskab til loven medførte frikendelse, var da nogle politifolk havde brudt loven. Jeg tror dog sagtens man kunne slippe uden straf, hvis man havde købt den ved en forhandler som har solgt den som værende lovlig. Lidt på samme måde som hvis fyrværkeri du har købt lovligt indeholder for meget krudt i forhold til grænserne.

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
Starling
Silver Member
Silver Member
Interesser: Knive, pistol, luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Starling » 11. jan 2019, 11:10

Det er noget af en moppedreng som www.huntershouse.dk sælger. Hvad skal man dog med en så stor peberspray ?
Vedhæftede filer
peperspray-tw1000-gel400ml-thb.jpg
peperspray-tw1000-gel400ml-thb.jpg (2.93 KiB) Vist 11530 gange
En god kop kaffe om dagen forlænger livet :)

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 11. jan 2019, 11:22

Starling skrev:
11. jan 2019, 11:10
Det er noget af en moppedreng som www.huntershouse.dk sælger. Hvad skal man dog med en så stor peberspray ?
Hvis man er bange for, at der kommer en STOR busserøvermand :???:
Og da man alligevel ikke må have dem med ud af huset, så kan det vel også være praktisk med en stor, der kan bruges MANGE gange, hvis man tit har besøg af busserøvermænd :???:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Indlæg af Agamemnon » 11. jan 2019, 11:23

Starling skrev:
Hvad skal man dog med en så stor peberspray ?
1) Man skal afgive 10 gange så meget spray, som med én med 40ml.

2) Den virker sandsynligvis mere afskrækkende på den tiltænkte modtager, end én der er mindre.

3) Og så er den det indlysende valg, udfra en "better to have and not need, than to need and not have" betragtning. Skal man først bruge den, så er det IMO en klar fordel at have en god sjat tilbage, når der kommer ro på gemytterne, end at "skyde tør" halvvejs.

4) Den har også en betragtelig NIF-værdi*.... og dét er jo altid et vigtigt parameter, hvis man er aktivt engageret i konkurrencen om at have mest grej, når man dør.

*Nørd Imponering Faktor
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

PBP
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning med pistol
Has thanked: 4 times
Been thanked: 12 times

Indlæg af PBP » 11. jan 2019, 11:24

Starling skrev:
Det er vel billigere pr. ml. at købe en står dåse? Det er jo en fordel hvis det er en større gruppe man skal forsvare sig imod, men også fordi at hele familien kan træne med den i haven en gang i mellem uden at den løber tør.
Hvis man har noget udstyr man forventer at skulle bruge i en nødsituation, så er man nødt til at øve sig så man kan reagere hensigtsmæssigt i en stresset situation.

Personligt vil jeg hellere selv købe flere små dåser og placere rundt omkring i huset, men hvis nogen har lyst til at købe en tønde, så skal de da have lov til det :-)

Brugeravatar
Starling
Silver Member
Silver Member
Interesser: Knive, pistol, luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Starling » 11. jan 2019, 11:31

Tænk hvis en sindsyg person eller ballademager tager en magnum-peberspray med på bodega - sikke en panik det vil give. Jeg synes at det er lidt ansvarsløst at sælge pebersprays i den størrelse.
Vedhæftede filer
peperspray-tw1000-gel400ml-thb.jpg
peperspray-tw1000-gel400ml-thb.jpg (2.93 KiB) Vist 11512 gange
En god kop kaffe om dagen forlænger livet :)

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 11. jan 2019, 11:31

Der arbejdes på en afklaring iht. de i våbenbekendtgørelsen angivne grænseværdier. Spørgsmålet ér, så vidt jeg kan forstå, blevet rejst – og efterfølgende har i hvert fald nogle forhandlere valgt at åbne for salg af peberspray. Jeg ved ikke om (og evt. hvad) rigspolitiet har svaret. Jeg har desværre ikke en førstehåndskilde til info. her.

SHU er ikke en objektiv målestok for en pebersprays styrke. Allerede dér er det en umulig værdi at lave regler ud fra. SHU siger noget om mængden af det aktive stof i den aktive komponent i en peberspray, men tager ikke højde for hvor meget den aktive komponent er blevet fortyndet i det endelige produkt.

Tilføjelsen til våbenbekendtgørelsen er enten skrevet af en person med meget dårligt kendskab til peberspray – eller af en person som aktivt har søgt at sabotere implementeringen af den nye lov. Jeg er mest tilbøjelig til at tro det første.

Hvis de peberspray som sælges pt. ér ulovlige, så er der dog ingen tvivl om at ukendskab til dette ikke fratager en for straf. Der er ikke retspraksis for at begrebnet "god tro" har relevans ifm. brud på våbenloven.

Hvis grænsen på 500.000 SHU fastholdes, så bliver der interessant at se om politiet (og i sidste ende domstolene) forholder sig til producenternes egne angivelser eller underkaster produkterne deres egen analyse. Det første er det nemmeste, men det vil være at gå imod den praksis politiet tidligere er gået i retten med, f.eks. mht. ”enhåndsbetjente” knive og ”halsknive”, hvor politiet har ladet egne vurderinger overtrumfe producenternes egne produktbeskrivelser.

Men, vær gode ikke at begynde at bombardere politiet med spørgsmål i den retning lige nu, giv lige rigspolitiet og branchen en chance for at løse det først.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

PBP
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning med pistol
Has thanked: 4 times
Been thanked: 12 times

Indlæg af PBP » 11. jan 2019, 12:11

@Starling
Hvis man skal gardere sig mod "sindsyge personer" så skal vi jo til at have årlige lægeerklæringer på alle former for våbentilladelser. Jeg var i byen i Silkeborg den aften (lidt længere nede ad gaden) hvor en person kom med et jagtgevær og myrdede to personer.
https://www.bt.dk/krimi/to-skuddraebt-p ... -silkeborg

@Elbæk
Jeg synes i det hele taget de skrevne regler virker lidt hurtigt lavet. Lovforslaget har været undervejs længe og skal jo behandles 3 gange i folketinget før det bliver vedtaget. Der har længe været et flertal klar til at godkende en lovliggørelse. Jeg synes det er lidt ringe hvis der ikke er nogle embedsfolk der har forberedt et regelsæt så det lå klar da lovforslaget blev vedtaget, og ikke skulle hastes igennem henover juleferien fordi loven jo allerede trådte i kraft 1. januar.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 11. jan 2019, 19:26

Hvor køber I jeres peberspray?

Jeg vil have en Sabre Red Crossfire, men jeg kan ikke finde den nogen steder i Danmark?

Peter

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 11. jan 2019, 19:44

PSindrup skrev:
11. jan 2019, 19:26

Jeg vil have en Sabre Red Crossfire, men jeg kan ikke finde den nogen steder i Danmark?

Peter
Hvis den ikke fås i Danmark, så bestiller du bare en importtilladelse og får den leveret hjem til dig med posten.

Det er - såvidt jeg ved - fuldt lovligt.

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 11. jan 2019, 20:01

Flugteren skrev:
11. jan 2019, 19:44
PSindrup skrev:

Peter
Hvis den ikke fås i Danmark, så bestiller du bare en importtilladelse og får den leveret hjem til dig med posten.

Ebay.de vil ikke umiddelbart sende den til Danmark.

Peter

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 11. jan 2019, 20:41

PSindrup skrev:
11. jan 2019, 20:01
Flugteren skrev:
11. jan 2019, 19:44
PSindrup skrev:

Peter

Ebay.de vil ikke umiddelbart sende den til Danmark.

Peter
Man behøver jo heller ikke at bestille fra Ebay.de. Schneider Sportwaffen vil f.eks. gerne sende pebersprays. https://www.versandhaus-schneider.de/in ... 6_396_2221

Under "versandkosten" skriver de, at varen sendes over hele verden. Så få indhentet den importtilladelse og hiv nogle stykker hjem fra tyskerne, så slipper du også for eventuelle våbenhandlere med "holdninger" til den slags (ingen nævnt, ingen glemt).

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 59 times

Indlæg af Tonnytot » 12. jan 2019, 03:29

Man behøver da ikke i detaljer at kende loven om styrke for at købe og eje en peberspray.
Ha! Knivloven har lige fået sig en fætter. Hvor meget skal vi vædde?

Jeg tror det værste om Politiet mht dette, og jeg får sikkert ret.
Det er bare et spørgsmål om tid.
Frihed frem for alt

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 12. jan 2019, 10:35

Bofhenator skrev:
11. jan 2019, 10:25
PSindrup skrev:
Bofhenator skrev:
PSindrup skrev:
CO skrev:

Peter
Naturligvis skal man som bruger også selv kende loven! Hvad i alverden havde du ellers forestillet dig?

Peter
Øh jo!

Hvis du ikke mener du kan overkomme det vil min anbefaling være du enten lader være eller får en voksen til at hjælpe dig med at læse indenad ;-)
Jeg kendte godt til begrænsningen i styrken på pebersprays, så jeg forstår ikke helt hvor du vil hen med den bemærkning. :???:

Peter

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Has thanked: 30 times
Been thanked: 176 times

Indlæg af CO » 12. jan 2019, 11:28

Jeg skulle måske have en voksen til at hjælpe, for jeg har ikke tænkt tanken, at de sprays som sælges i danske butikker kunne være ulovlige, især da jeg ikke har hørt det nævnt i medierne.
Jeg husker ikke at have hørt om det før, og jeg har da fulgt debatten og er ikke nævneværdig dumme end gennemsnittet.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & fiskeri
Has thanked: 36 times
Been thanked: 31 times

Indlæg af Centurion » 12. jan 2019, 12:17

PSindrup skrev:
12. jan 2019, 10:35
Bofhenator skrev:
11. jan 2019, 10:25
PSindrup skrev:
Bofhenator skrev:
PSindrup skrev:
CO skrev:

Peter

Peter
Øh jo!

Jeg kendte godt til begrænsningen i styrken på pebersprays, så jeg forstår ikke helt hvor du vil hen med den bemærkning. :???:

Peter
Af en eller anden grund får denne diskussion mig til at tænke på de to ældre herrer på balkonen i The Muppet Show :biggrin:
"In case of panic: don't panic"

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 12. jan 2019, 12:21

Centurion skrev:
12. jan 2019, 12:17

Af en eller anden grund får denne diskussion mig til at tænke på de to ældre herrer på balkonen i The Muppet Show :biggrin:
Mhuhaha, det er næsten et kompliment :-D
/bofh
Hanlons razor

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 12. jan 2019, 12:23

CO skrev:
12. jan 2019, 11:28
Jeg skulle måske have en voksen til at hjælpe, for jeg har ikke tænkt tanken, at de sprays som sælges i danske butikker kunne være ulovlige, især da jeg ikke har hørt det nævnt i medierne.
Jeg husker ikke at have hørt om det før, og jeg har da fulgt debatten og er ikke nævneværdig dumme end gennemsnittet.
Jeg syntes også vi er lidt ude i selvstramning nu.
Selv om loven bogstav måske nok kan tolkes sådan at man selv er ansvarlig, så taler vi altså om en ikke tilladelseskrævende genstand der kan købes frit af alle(voksne), og kun sælges af folk der har en eksplicit tilladelse til det.
Jeg syntes ikke man kan beskyldes for at være naiv eller bare burde have vist bedre hvis man køber en pebberspray og det så senere viser sig at forhandleren ikke havde styr på sagerne.

Det kan ikke sammenlignes med den måde hvorpå vi normalt køber våben, hvor man formodes at være fortrolig med betjening og våbenlov, og derudover får en tilladelse på det specifikke våben.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 12. jan 2019, 12:36

PSindrup skrev:
12. jan 2019, 10:35

Peter
Hvis du ikke er med på hvorfor det er en god idé at kende lovgivningen, både generelt, men endnu mere, helt specifikt, våbenlovgivningen, når man er ude og købe ting der er reguleret i netop den, så er der vist ikke mere at sige.
/bofh
Hanlons razor

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 12. jan 2019, 12:39

ReneKJ skrev:
12. jan 2019, 12:23
CO skrev:
12. jan 2019, 11:28
Jeg syntes også vi er lidt ude i selvstramning nu.
Selv om loven bogstav måske nok kan tolkes sådan at man selv er ansvarlig, så taler vi altså om en ikke tilladelseskrævende genstand der kan købes frit af alle(voksne), og kun sælges af folk der har en eksplicit tilladelse til det.
Jeg syntes ikke man kan beskyldes for at være naiv eller bare burde have vist bedre hvis man køber en pebberspray og det så senere viser sig at forhandleren ikke havde styr på sagerne.

Det kan ikke sammenlignes med den måde hvorpå vi normalt køber våben, hvor man formodes at være fortrolig med betjening og våbenlov, og derudover får en tilladelse på det specifikke våben.
Med den modstand politiet har på det her, så ville jeg netop være 110% sikker på jeg havde styr på alle paragraffer inden jeg satte min mås I klaskehøjde. De kommer til at bruge enhver undskyldning for at vise hvor slemt det er peberspray er blevet tilladt.
/bofh
Hanlons razor

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 12. jan 2019, 12:54

Det er absurd at lovliggøre peberspray på denne måde, og forvente at den almene dansker sætter sig grundigt ind i bestemte paragraffer, frem for blot at stole på våbenhandleren. Selvfølgelig sætter Hr. og Fru Danmark sig ikke ind i at der er grænser for styrken på en peberspray, og det bør de heller ikke være nødt til, det skal forhandlerne have styr på. Nøjagtig ligesom man skal kunne antage en kniv er lovligt at eje, hvis den forhandles i Danmark, og er den ikke det, må Politiet tage den sag med forhandleren.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 12. jan 2019, 13:08

Der kommer helt sikkert til at være prøvesager, hvor Politiet enten gennemgår en våbenhandlers inventar af peberspray, og finder dem for kraftige i forhold til loven, eller også under et almindeligt hjemmebesøg finder Fru Hansens peberspray med styrke over 500.000 (kan ikke lige huske enheden).

Får man så medierne på sagen, så kan Politiet hurtigt få sat en skræmmer i livet på folk, der så hellere vil undvære en peberspray end at risikere at købe en, der er ulovlig. Det er nemlig ikke nok, at våbenhandleren må sælge den, for han kan jo ligge inde med ting, vi dødelige danskere ikke må købe.

En gang imellem finder jeg prioritetsvalget mærkværdigt fra etatens side af. De kan godt finde ud af at gå efter almindelige, lovlydige borgere, der vil have lidt ekstra at kunne forsvare hjemmet med, men de virker helt fraværende med patruljering af tvivlsomme miljøer, forhindring af optøjer og alskens utøj i samfundet.

Jeg forstår ikke, hvorfor man oppe i toppen af Rigspolitiet er bekymrede for pebersprays. Folk, der vil gøre andre ondt/ligeglade med omkostningerne render da rundt med knive, pistoler m.m. En peberspray er et afskrækningsmiddel, der ikke forårsager varige mén. Det er ret ubehageligt i ca. 20 minutter, og så forsvinder virkningen langsomt.

Besvar