Der arbejdes på en afklaring iht. de i våbenbekendtgørelsen angivne grænseværdier. Spørgsmålet ér, så vidt jeg kan forstå, blevet rejst – og efterfølgende har i hvert fald nogle forhandlere valgt at åbne for salg af peberspray. Jeg ved ikke om (og evt. hvad) rigspolitiet har svaret. Jeg har desværre ikke en førstehåndskilde til info. her.
SHU er ikke en objektiv målestok for en pebersprays styrke. Allerede dér er det en umulig værdi at lave regler ud fra. SHU siger noget om mængden af det aktive stof i den aktive komponent i en peberspray, men tager ikke højde for hvor meget den aktive komponent er blevet fortyndet i det endelige produkt.
Tilføjelsen til våbenbekendtgørelsen er enten skrevet af en person med meget dårligt kendskab til peberspray – eller af en person som aktivt har søgt at sabotere implementeringen af den nye lov. Jeg er mest tilbøjelig til at tro det første.
Hvis de peberspray som sælges pt. ér ulovlige, så er der dog ingen tvivl om at ukendskab til dette ikke fratager en for straf. Der er ikke retspraksis for at begrebnet "god tro" har relevans ifm. brud på våbenloven.
Hvis grænsen på 500.000 SHU fastholdes, så bliver der interessant at se om politiet (og i sidste ende domstolene) forholder sig til producenternes egne angivelser eller underkaster produkterne deres egen analyse. Det første er det nemmeste, men det vil være at gå imod den praksis politiet tidligere er gået i retten med, f.eks. mht. ”enhåndsbetjente” knive og ”halsknive”, hvor politiet har ladet egne vurderinger overtrumfe producenternes egne produktbeskrivelser.
Men, vær gode ikke at begynde at bombardere politiet med spørgsmål i den retning lige nu, giv lige rigspolitiet og branchen en chance for at løse det først.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886