Bøder kommer kun på straffeattesten, hvis de er for overtrædelse af Straffeloven. Men en bøde / bødedom for våbenlovsovertrædelse kan forfølge dig på flere andre måder. Umiddelbart ved sikkerhedsgodkendelse og vandelsgodkendelse, og derudover er det i de næste 10 år ikke helt afviseligt, at den - ligesom straffelovsovertrædelser - har "gentagelsesvirkning" hvilket giver mulighed for skærpet strafudmåling, hvis du igen står i en retsal, og dømmes for et eller andet.Wolfram skrev: ↑8. nov 2018, 12:11Jeg har fået svar fra studenterrådets retshjælp.
Det skal lige siges at i min mail til dem, indeholder mailen jeg i første omgang sendte til politiet og hvor jeg netop argumenterer for hvorfor jeg ikke burde få en bøde, samt ønsker en godt dialog.Hej xxxx
Tak for din henvendelse.
Vores umiddelbare bud er, at du skal besvare brevet og komme med de bemærkninger, du har sendt til os, om hvorfor du ikke mener, du skal betale bøden. Her vil vi foreslå, at du går ind til problematikken med et åbent sind og et ønske om en god dialog. Vi ved ikke, hvordan din sag vil falde ud, men der vil ihvertfald ikke ske nogen skade ved, at du besvarer brevet og kommer med dine argumenter.
Derudover er vores umiddelbare vurdering ud fra det de skriver i brevet, at du får en bøde og ikke en plet på straffeattesten.
Med venlig hilsen
xxxx og xxxx
Jeg er godt klar over at de er frivillige, men jeg havde håbet at de f.eks. kunne have fortalt mig om muligheden for at prøve retssagen gratis uden advokathjælp. Jeg håbede også at de kunne afklare om det "bare" er en bøde eller om det giver en plet på straffeattesten.
Halskniv - Nu er den gal igen
-
- Gold Member
- Interesser: Våben
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 59 times
Re: Halskniv - Nu er den gal igen
Frihed frem for alt
Der er ikke meget viden i såden et retshjælp ting. Ligesom FDMs hjælp kun ved overfladisk om jura mht biler. Og bil handel.
Det ofte jura studerende der ikke aner hvad de egentligt snakker om men ved lidt mere end den største skare af mennesker som ved intet.
Det ofte jura studerende der ikke aner hvad de egentligt snakker om men ved lidt mere end den største skare af mennesker som ved intet.
-
- Bronze Member
- Interesser: PCA pistol
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 4 times
I mit tilfælde var det en ca. 55 årig advokat, der kun sad i retshjælpen for at få folk til at komme i sin privatpraksis, hvor han opkrævede 1200 kr + moms pr. time blot for at fortælle at han intet vidste om emnet.
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times
Jeg har lige fået juridisk hjælp hos Den Mobile Retshjælp, og både viden og serviceniveau var fremragende
https://mobilretshjaelp.dk/
Peter

https://mobilretshjaelp.dk/
Peter
-
- Bronze Member
- Interesser: IPSC
- Geografisk sted: Engesvang
- Been thanked: 31 times
Da jeg ikke havde hørt noget fra politiet omkring min mail, hverken den jeg sendte i fredags eller de to mails med samme ordlyd jeg sendte i september eller oktober, ringede jeg til mit lokale politi, hvor jeg senere blev ringet op af min sagsbehandler.
Han var en meget sympatisk politibetjent, der efter at have set kniven og læst min mail godt kunne se at der ikke var tale om en halskniv.
Han sagde at jeg ikke ville tro på hvor mange af disse lortesager, der var havnet på hans bord på det sidste.Han spurgte om jeg ville være okay med at kniven blev destrueret, hvor jeg svarede at jeg var ligeglad og bare ville have den her sag ud af verdenen. Han mente dog at at jeg selvfølgelig skulle have kniven, nu hvor det var blevet fastlagt at det ikke var en halskniv. Kniven er nu afhentet og ligger trygt hjemme hos mig, langt væk fra alt snor
Han sagde at han godt kunne se at kniven ved hjælp af en snor kunne hænges om halsen, men det kunne alle knive principielt.
Jeg er selvfølgelig glad for at sagen er blevet droppet, men sidder stadig tilbage med en lidt flad fornemmelse.
Kniven blev bestilt for over et halvt år siden, hvor den først er blevet behandlet af told og skat, rigspolitiet og til sidst min lokale politikreds. Ingen af disse instanser har kunne se at dette var en uretfærdig anklage, før den landene på bordet hos en politibetjent, der godt kunne se at anklagen ikke havde noget på sig.
Jeg tror også at jeg skal betegne mig selv som værende heldig over at betjenten, der i sidste ende fik min sag, var fornuftigt og ikke overfortolkede loven. Jeg kommer ihvertfald ikke til at bestille flere knive over nettet, da denne sag har taget alt for meget af min tid og jeg ikke er sikker på hvorvidt jeg er så "heldig" at få en fornuftig betjent en anden gang.
Jeg vil gerne takke alle på dette forum for at komme med gode råd og i nogle tilfælde hensigt om økonomisk støtte. Hvis det ikke havde været for jer var der en reel mulighed for at jeg bare havde betalt bøden, da jeg for eksempel ikke vidste at man kunne få sagen prøvet gratis for retten.

Han var en meget sympatisk politibetjent, der efter at have set kniven og læst min mail godt kunne se at der ikke var tale om en halskniv.
Han sagde at jeg ikke ville tro på hvor mange af disse lortesager, der var havnet på hans bord på det sidste.Han spurgte om jeg ville være okay med at kniven blev destrueret, hvor jeg svarede at jeg var ligeglad og bare ville have den her sag ud af verdenen. Han mente dog at at jeg selvfølgelig skulle have kniven, nu hvor det var blevet fastlagt at det ikke var en halskniv. Kniven er nu afhentet og ligger trygt hjemme hos mig, langt væk fra alt snor

Han sagde at han godt kunne se at kniven ved hjælp af en snor kunne hænges om halsen, men det kunne alle knive principielt.
Jeg er selvfølgelig glad for at sagen er blevet droppet, men sidder stadig tilbage med en lidt flad fornemmelse.
Kniven blev bestilt for over et halvt år siden, hvor den først er blevet behandlet af told og skat, rigspolitiet og til sidst min lokale politikreds. Ingen af disse instanser har kunne se at dette var en uretfærdig anklage, før den landene på bordet hos en politibetjent, der godt kunne se at anklagen ikke havde noget på sig.
Jeg tror også at jeg skal betegne mig selv som værende heldig over at betjenten, der i sidste ende fik min sag, var fornuftigt og ikke overfortolkede loven. Jeg kommer ihvertfald ikke til at bestille flere knive over nettet, da denne sag har taget alt for meget af min tid og jeg ikke er sikker på hvorvidt jeg er så "heldig" at få en fornuftig betjent en anden gang.
Jeg vil gerne takke alle på dette forum for at komme med gode råd og i nogle tilfælde hensigt om økonomisk støtte. Hvis det ikke havde været for jer var der en reel mulighed for at jeg bare havde betalt bøden, da jeg for eksempel ikke vidste at man kunne få sagen prøvet gratis for retten.

- Kleth
- Platin Member
- Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 160 times
- Been thanked: 94 times
Tak for tilbagemeldingen! Det glæder mig at det ser ud til at det hele flasker sig
Det beviser også at gensidig dialog lønner sig, hvor alt for mange har udført en ren ikke-differentieret administrativ handling indtil sagen og du heldigvis er landet hos en fornuftig og kompetent sagsbehandler
Jeg har så også læst at der har været et ekstremt stort antal sager i forhold til at utroligt mange børn & unge har bestilt knive de har set i spillet CS:GO, så der er nok en del bevågenhed og et ønske om at handling og der er det utroligt surt for dem der uberettiget kommer i klemme
Tillykke
godt at fornuften har rådet 

Det beviser også at gensidig dialog lønner sig, hvor alt for mange har udført en ren ikke-differentieret administrativ handling indtil sagen og du heldigvis er landet hos en fornuftig og kompetent sagsbehandler

Jeg har så også læst at der har været et ekstremt stort antal sager i forhold til at utroligt mange børn & unge har bestilt knive de har set i spillet CS:GO, så der er nok en del bevågenhed og et ønske om at handling og der er det utroligt surt for dem der uberettiget kommer i klemme

Tillykke

Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”
- Oscar123
- This member is
- Interesser: Ildvåben og ildvand
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 342 times
- Been thanked: 400 times

Sagen her viser ligesom de andre nylige sager dog samtidig de beskæmmende tilstande, der pt. er i forvaltningen af loven. Der har i forløbet været flere instanser inde over sagen med hvad der synes at være rene ”automatreaktioner” men ingen egentlig behandling. Først da der kom en regulær og seriøs sagsbehandler af kød og blod ind over sagen blev der foretaget en saglig og fornuftig vurdering.
Det blev så ikke denne gang, at vi får en domstolsafgørelse vedr. disse tåbelige forvaltningsafgørelser med bødeforlæg uden egentlig hjemmel - men der kommer nok snart en ny tilsvarende sag.

Oscar123
On scene - but unseen
- Great Dane
- Platin Member
- Interesser: Skydejern generelt
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 35 times
Wolfram, det er naturligvis godt du slap med skrækken, jeg er ret sikker på at sagen har tæret på dig og sat en masse grimme tanker i gang. Men jeg savner stadig en domstolskendelse der en gang for alle, gør op med det her idioti 

Mvh Great Dane
-
- Bronze Member
- Interesser: IPSC
- Geografisk sted: Engesvang
- Been thanked: 31 times
Jeg har fuldt forståelse for at der er mange, mig selv inklusive, som ønsker positiv præcedens i sådan en sag her. Jeg er bare lettet over at det ikke er mig, der bliver "prøveklud".
Hvis man ser tilbage på hvordan lovteksten om enhåndsbetjente foldeknive blev behandlet, også i retsalen, så skulle det desværre gå ud over mange retskafne borgere, før loven blev ændret. Jeg håber ikke at det er samme situation vi er ude i igen.
Hvis man ser tilbage på hvordan lovteksten om enhåndsbetjente foldeknive blev behandlet, også i retsalen, så skulle det desværre gå ud over mange retskafne borgere, før loven blev ændret. Jeg håber ikke at det er samme situation vi er ude i igen.

-
- Gold Member
- Interesser: Våben
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 59 times
Det er en mærkelig, syg holdning at have til tingene. Som om, der ikke var rigeligt andet at gå op i, end sådan noget endeløst og ligegyldigt fis. Det er naturligvis Politiet, jeg her tænker på.
I går var det "Enhåndsbetjente" knive, i dag er det "Halsknive", i morgen er det... Knive, der kan åbnes for hurtigt, og dermed er "eksplosive"..?
I går var det "Enhåndsbetjente" knive, i dag er det "Halsknive", i morgen er det... Knive, der kan åbnes for hurtigt, og dermed er "eksplosive"..?
Frihed frem for alt