DGI og skytteunionens kræver logbog ved våbenudlevering

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Re: DGI og skytteunionens kræver logbog ved våbenudlevering

Indlæg af ReneKJ » 3. apr 2018, 15:39

Fast Fumble skrev:
3. apr 2018, 15:29
Alle disse krav fra GDPR (EU's persondata direktiv) gælder kun for elektronisk opbevarede data. Hvis data opbevares på papirform, som DGI jo lægger op til, så gælder GDPR kravene ikke.
Men opbevaringskravet fremgår ikke af bekendtgørelsen, så det skal dokumenteres gennem en aftale med relevant myndighed.
Er du helt sikker på det?
Records can be stolen and misused whether they are on paper or stored digitally. If the information included in a given record can be used to identify an individual, then it falls under General Data Protection Regulations.
https://www.winterhawkconsulting.com/4946-2/

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 24 times
Been thanked: 100 times

Indlæg af Overtroldmand » 3. apr 2018, 18:11

ReneKJ skrev:
3. apr 2018, 15:39
Fast Fumble skrev:
3. apr 2018, 15:29
Alle disse krav fra GDPR (EU's persondata direktiv) gælder kun for elektronisk opbevarede data. Hvis data opbevares på papirform, som DGI jo lægger op til, så gælder GDPR kravene ikke.
Men opbevaringskravet fremgår ikke af bekendtgørelsen, så det skal dokumenteres gennem en aftale med relevant myndighed.
Er du helt sikker på det?
Records can be stolen and misused whether they are on paper or stored digitally. If the information included in a given record can be used to identify an individual, then it falls under General Data Protection Regulations.
https://www.winterhawkconsulting.com/4946-2/
Det omfatter alt behandling af persondata, dvs personoplysninger der både er elektroniske eller fysiske.

Når I opbevarer personoplysninger elektronisk, er det vigtigt, at I overvejer, hvor åbne de IT-programmer og IT-systemer og computere, I lagrer data på, er. Det er fx ikke forsvarligt at opbevare personoplysninger i online cloud-systemer eller på en computer, som mange personer har adgang til. Husk at oplysninger aldrig må ligge tilgængelige på nettet og fx kunne findes ved hjælp af en google søgning.

Opbevarer I personoplysninger som fysiske dokumenter i et kartotek, mapper eller lignende, anbefaler vi, at de placeres i et aflåst skab eller lignende

KenP
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af KenP » 3. apr 2018, 22:45

Vels skrev:
3. apr 2018, 10:06
Der er kæmpe forskel på våbenbekendtgørelsen, og så de sikkerhedsregler vi er blevet præsenteret for.

I er nødt til i alle DGI foreninger at lægge pres på jeres skytteudvalg i regionerne for at få stoppet denne praksis.

Det blev gjort på skytteudvalgets generalforsamling i DGI Nordsjælland, men kom nu med fra flere regioner.

Det er mit indtryk at det er meget få foreninger der forstår hvad vi er blevet pålagt ud over det juristerne har skrevet i våbenbekendtgørelsen.

Vi havde i fores forening fået en jurakyndig til at lave en liste over de mest graverende selvstramninger og modsigelser, som blev afleveret til fremmødte foreninger, samt til DGI, på generalforsamlingen.

Husk at DGI/unionen er jeres foreninger, og at de tillader disse selvstramninger, uden at høre formændene eller andre længere nede end landsorganisationen.
Kan man få noget af det fra Nordsjælland, da en fra “øverste” skydeledelse komme til vores (altså dgi skydning landsplan)

RevolverFan
Newbie
Newbie
Interesser: Genladning

Indlæg af RevolverFan » 4. apr 2018, 04:30

SBO skrev:
30. mar 2018, 20:12
Vi har tænkt lidt mere og er kommet frem til at for ikke at stå med håret i postkassen når Fætter Guf kommer med kniplen og vil se vores Logbogs dokumentation, så må vi jo hellere lave det lidt mere omstændigt, end kun gemme for en uge. Men i stedet for at bruge DGI's Logbogs opkast, som sorterer efter dato og man skal skrive navn, adresse osv hver gang, så laver vi et stamkort på hver enkelte skytte, og skal så kun udfylde dato og våben data. Samlet i en mappe burde det være til at overskue at finde rundt i og opdatere når skytten er blevet medlem, har fået SKV-6 og stadig låner foreningens våben. Med tyve linier til udlån, burde der være til ca. et halvt år hvis man skyder en gang om ugen, og så kan man bare starte på en ny og makulere den gamle, så har man data for ihvertfald seks måneder tilbage.

Her er et eksempel, lad mig høre forslag til ændringer. Hvis der er andre der kan bruge ideen, så PB mig for et få en kopi der kan redigeres.

REG_FAKE_2.jpg
Der bør nok være både en udleverings- og afleveringstid på skemaet.

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Overtroldmand » 4. apr 2018, 08:30

RevolverFan skrev:
4. apr 2018, 04:30
SBO skrev:
Vi har tænkt lidt mere og er kommet frem til at for ikke at stå med håret i postkassen når Fætter Guf kommer med kniplen og vil se vores Logbogs dokumentation, så må vi jo hellere lave det lidt mere omstændigt, end kun gemme for en uge. Men i stedet for at bruge DGI's Logbogs opkast, som sorterer efter dato og man skal skrive navn, adresse osv hver gang, så laver vi et stamkort på hver enkelte skytte, og skal så kun udfylde dato og våben data. Samlet i en mappe burde det være til at overskue at finde rundt i og opdatere når skytten er blevet medlem, har fået SKV-6 og stadig låner foreningens våben. Med tyve linier til udlån, burde der være til ca. et halvt år hvis man skyder en gang om ugen, og så kan man bare starte på en ny og makulere den gamle, så har man data for ihvertfald seks måneder tilbage.

Her er et eksempel, lad mig høre forslag til ændringer. Hvis der er andre der kan bruge ideen, så PB mig for et få en kopi der kan redigeres.

REG_FAKE_2.jpg
Der bør nok være både en udleverings- og afleveringstid på skemaet.
'når Fætter Guf kommer med kniplen og vil se vores Logbogs dokumentation' yeps, men så skal der netop være et defineret formål med at opsamle data og hvad det skal bruges til (lovgivning etc), (samt at de involverede skal give samtykke?, Samtykke fra den registrerede er et af flere retlige grundlag, som den dataansvarlige kan bruge til at behandle personoplysninger.)

http://www.ft.dk/samling/20171/lovforsl ... remsat.htm

'§ 5. Personoplysninger skal indsamles til udtrykkeligt angivne og legitime formål og må ikke viderebehandles på en måde, der er uforenelig med disse formål.'

Sjovt nok kan myndighederne kun få en bøde på DKK 16 mio.

KenP
Gold Member
Gold Member

Indlæg af KenP » 4. apr 2018, 11:49

En som er lige så sjov er at unge under 15 skal legitmer sig..

hvordan skal de kunne det? PAS er vist ikke lovkrav i danmark, og det er det eneste unge under 15 år kan have.

(de legitimationskort som kan udstedes af det offentlige er først fra 15 år....)

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Overtroldmand » 4. apr 2018, 12:09

KenP skrev:
4. apr 2018, 11:49
En som er lige så sjov er at unge under 15 skal legitmer sig..

hvordan skal de kunne det? PAS er vist ikke lovkrav i danmark, og det er det eneste unge under 15 år kan have.

(de legitimationskort som kan udstedes af det offentlige er først fra 15 år....)
Ja for pokker, der står jo i våbenbekendtgørelsen at :

Stk. 11. Skytteforeningerne skal fastsætte nærmere procedurer for udlevering og tilbagelevering af våben, herunder om fastlæggelse af identiteten på de personer, der overlades våben efter stk. 1 og 2. Foreningerne skal endvidere fastsætte procedurer for forsvarlig afvikling af skydninger.

Der står intet om registrering og logning af persondata, KUN fastlæggelse af identitet, dvs det burde være nok at se kørekort og derved have fastlagt identitet, intet om at opbevare eller på anden måde holde på personlige informationer (feks ligge kørekort eller andet i bytte).

Sekundært så er det jo rigtigt at det bliver jo svært med personer under 15 år :-)

Newhunt
Newbie
Newbie
Interesser: jagt
Geografisk sted: sjælland

Indlæg af Newhunt » 4. apr 2018, 15:17

Underligt nok er der i SIKSKY ikke noget krav om registreringen af tilbageleveret våben. Og det er jo nok derfor at oplysningerne i logbogen skal gemmes således hvis et våben forsvinder og man først opdager det 2 uger senere så har mulighed for at se hvem der senest har brugt våbnet.

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 4. apr 2018, 15:30

Newhunt skrev:
4. apr 2018, 15:17
Underligt nok er der i SIKSKY ikke noget krav om registreringen af tilbageleveret våben. Og det er jo nok derfor at oplysningerne i logbogen skal gemmes således hvis et våben forsvinder og man først opdager det 2 uger senere så har mulighed for at se hvem der senest har brugt våbnet.
Det virker tåbeligt både for klub og for skytte.
Skytten kan ikke bevise at han har afleveret våbnet, og klubben kan ikke bevise at han ikke har afleveret våbnet.

Personligt har jeg det sådan at hvis jeg skal kvittere for modtagelsen af et eller andet, så vil jeg have en tilsvarende kvittering når jeg aflevere det.

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 4. apr 2018, 16:21

ReneKJ skrev:
4. apr 2018, 15:30
Newhunt skrev:
Skytten kan ikke bevise at han har afleveret våbnet, og klubben kan ikke bevise at han ikke har afleveret våbnet.

Personligt har jeg det sådan at hvis jeg skal kvittere for modtagelsen af et eller andet, så vil jeg have en tilsvarende kvittering når jeg aflevere det.
God pointe til jer begge.
Selvfølgelig skal returneringen på en eller anden måde kvitteres for ellers giver det ingen mening.

Igen et punkt hvor idén med en bog med lommer der tilsvarende gælder for et våben hvor Id byttes med våben klarer opgaven bedre.
Når man returnerer våbnet så får man sit id (en kvittering på at det er afleveret)

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Overtroldmand » 4. apr 2018, 16:25

ReneKJ skrev:
Newhunt skrev:

ja det er underligt, og viser jo at man ikke har gennemtænkt formålet, og nærmest siddet med sin egen lille tilgang og 'oversikkerheds fortolket' ting der overhoved ikke stemmer overens med hvad myndighederne kræver, men egentligt bare syntes det er en overgod ide for nu at være het sikker..Selv os her i forum har jo hver især også fortolke og ment forskelligt hvad formålet har været/tænkt uden det egentligt har stået helt klart.

Cirkulæret syntes jeg beskriver kravet fint, og burde DGI ikke bare hjæpe med at få lavet en basic ensartet procedure med det ene afgrænset formål at fastlæggelse af identiteten på de personer samt kontrol af udlevering og tilbagelevering af våben?. Proppet lidt info på med at der skal være noget omkring at Informationer (data) kan overgives til myndighederne i tilfælde af at våbnet ikke er leveret tilbage, informationerne gemmen så længe våbnet er udleveret og når man har tilbageleveret våbnet bliver man slettet.

Helt basic kan det være en bingo plade med våben nummer og et kørekort der forbinder disse personoplysninger indtil våbnet er leveret tilbage, jeg er ikke sikker på at man behøver lave en liste (i så fald formål!), da det er proceduren der er vigtig, altså at man har nedskrevet og overholder det med 'bingo pladen'.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 5. apr 2018, 08:18

Slettet bruger skrev:
4. apr 2018, 16:21
ReneKJ skrev:
Newhunt skrev:

Selvfølgelig skal returneringen på en eller anden måde kvitteres for ellers giver det ingen mening.

Igen et punkt hvor idén med en bog med lommer der tilsvarende gælder for et våben hvor Id byttes med våben klarer opgaven bedre.
Når man returnerer våbnet så får man sit id (en kvittering på at det er afleveret)
Ja, rigtig god pointe!
Jeg foreslår at flere end blot mig (og et par klubber mere) tager en dialog med de ansvarlige i DGI, for den her foreliggende løsning overimplementerer i middelsvær grad, og det tror jeg ikke ret mange kan være tjent med.
(Og så prøver den at løse et problem som slet ikke findes).
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Falco Subniger
Silver Member
Silver Member
Interesser: Harmonisk træfsikkerhed
Geografisk sted: Østdanmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Falco Subniger » 5. apr 2018, 20:17

Overtroldmand skrev:
4. apr 2018, 12:09
Sekundært så er det jo rigtigt at det bliver jo svært med personer under 15 år :-)
Sundhedskortet er også et identifikationskort.

KenP
Gold Member
Gold Member

Indlæg af KenP » 5. apr 2018, 20:23

Falco Subniger skrev:
5. apr 2018, 20:17
Overtroldmand skrev:
4. apr 2018, 12:09
Sundhedskortet er også et identifikationskort.
Ikke jf. Vejledningen fra dgi/dskyu

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Overtroldmand » 8. apr 2018, 15:38

Hmm, måske DGI selv skulle læse det de selv skriver.

At feks CPR nummer kun må registers hvis 'offentlige sikkerhedsbestemmelser pålægger foreningen..'

https://tik.dk/wp-content/uploads/2018/ ... n-GDPR.pdf

Hvilke oplysninger må vi registrere og gemme m.v.?
Som idrætsforening er I naturligvis nødt til at have et register
over jeres medlemmer. De oplysninger en idrætsforening
typisk registrerer om sine medlemmer hører til kategorien af
almindelige personoplysninger, f.eks. navn, adresse, indmeldelsesdato,
telefonnummer, fødselsdato, e-mailadresse,
tillidsposter og andre hverv i relation til foreningen

Medlemmer og frivillige skal informeres om, hvad foreningens
formål er med at behandle personoplysninger, og hvor længe
oplysningerne opbevares. Disse oplysninger skal gives fra det
tidspunkt, hvor oplysningerne behandles.

Hvis foreningen ønsker at videregive oplysninger om medlemmer
til andre uden for organisationerne, vil det normalt kræve
samtykke fra hver enkelt person.

de oplysninger, som foreningen har registreret om medlemmerne,
må kun anvendes i overensstemmelse med det formål,
som de oprindeligt er indsamlet til.
Der vil være en ret vid adgang for foreningen til at udveksle
personoplysninger med f.eks. specialforbund eller landsdelsforening
som led i turneringsafvikling, stævner og anden idrætsaktivitet.
Dette forhold skal omtales i privatlivspolitikken.

CPR-NUMMER
Foreningen må ikke registrere CPR-nummer på sine
medlemmer, men kan sagtens registrere fødselsdato.
På ledere og trænere kan der behandles CPR-nummer,
når det er nødvendigt i forhold til skattelovgivningen
og ved indhentelse af børneattester.

Nogle foreninger er forpligtet til at behandle
CPR-nummer på medlemmer, f.eks. skytteforeninger
i henhold til våbenlovgivningen. I så fald er denne
behandling uden videre lovlig. Det samme vil være
tilfældet, hvis offentlige sikkerhedsbestemmelser
pålægger foreningen at behandle CPR-nummer,
helbredsoplysninger el.lign.

JVO
Newbie
Newbie
Interesser: Riffelskydning

Indlæg af JVO » 8. sep 2018, 16:01

SBO skrev:

REG_FAKE_2.jpg
Hej
Det kunne jeg godt bruge en kopi af der kan redigeres! Det er rigtig smart.

JVO
Newbie
Newbie

Indlæg af JVO » 16. okt 2018, 14:27

Jeg eller vi har fået rigtig mange gode input her i denne tråd, og det med logbog og registrering af nye skytter kører faktisk ganske fint også hos os.
Nu har jeg et dug frisk eksempel som jeg lige vil høre andres mening om eller hvordan i gør!

Jeg har nogle i vores forening som har mulighed for at have skolebørn til eks. Skoleskydning, her i fredags var der ca. 50 elever fra motionsdag på besøg og skyde efter de havde løbet en tur i skoven.

Vores ansvarlige som stod for det, kontakter DGI for at høre om hvad de skal gøre med registrering af de unge skytter fra skolen.

Svar fra DGI var at, når der fra skolen var en klasse liste med deltagere behøvede de ikke gøre noget, så var det godt nok.

Tænker at jeg flere gange om ugen skal notere alt ned og våben nummer de skyder med, men hvis skolen kommer, kan de bare få udleveret et våben uden registrering..

KenP
Gold Member
Gold Member

Indlæg af KenP » 16. okt 2018, 15:23

Få udleveret klasselisten også notere hvilke våben de har brugt.

Hvis det er samme klasse lav nolgle kolonner

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 384 times
Been thanked: 290 times

Indlæg af Slettes3 » 16. okt 2018, 20:19

Caspian1911 skrev:
21. mar 2018, 07:28

De nye regler :wall:
Jo flere regler jo flere skydebane reglesfacister vil der komme. Foreningskommunisterne har kronede dage i disse tider. Alle vil stå i kø for at overvåge hinanden. Alle der bare finder en mikrofejl hos et andet medlem kan nu med hammer & segl slå på sin nytilkommet magt på et andet medlem med regler. Ham(eller hende) som kan finde flest regelbrud hos andre står stærkest i foreningen tyraniske magt hiraki og vil umiddelbart kunne tyranisere alle andre med sin selvstrammende lovfortolkning.
De nye regler giver selv de dummeste i samfundet, som kun kan fungere når rammerne er skabt for dem med skarpe afgrænsede reglement, lidt at skulle sige. Dem er er selvstændige, skabende, kreative og initiativ tagende i deres tankesæt ville aldrig fungere man i et regi hvor man skal finde så mange regler og begrænsninger som overhovedet muligt.

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 176 times

Indlæg af CO » 16. okt 2018, 20:25

Det scenarie kan jeg heldigvis ikke genkende overhovedet.
Ja de flere regler medfører lidt mere bøvl, men så er det også det.
Ud over lidt mere arbejde, synes jeg nu ikke det berører os synderligt i vores forening.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 16. okt 2018, 21:22

Rigbymauser skrev:
16. okt 2018, 20:19
Caspian1911 skrev:

Jo flere regler jo flere skydebane reglesfacister vil der komme. Foreningskommunisterne har kronede dage i disse tider. Alle vil stå i kø for at overvåge hinanden. Alle der bare finder en mikrofejl hos et andet medlem kan nu med hammer & segl slå på sin nytilkommet magt på et andet medlem med regler. Ham(eller hende) som kan finde flest regelbrud hos andre står stærkest i foreningen tyraniske magt hiraki og vil umiddelbart kunne tyranisere alle andre med sin selvstrammende lovfortolkning.
De nye regler giver selv de dummeste i samfundet, som kun kan fungere når rammerne er skabt for dem med skarpe afgrænsede reglement, lidt at skulle sige. Dem er er selvstændige, skabende, kreative og initiativ tagende i deres tankesæt ville aldrig fungere man i et regi hvor man skal finde så mange regler og begrænsninger som overhovedet muligt.
SÅ er der da vist dømt sur gammel mand?!?
Hvilken forening har pisset på dig? Der skal du ikke komme igen, det vil være skidt for dit blodtryk. De foreninger jeg kommer i, er gudskelov helt anderledes. ... Ellers fandt jeg nok også en anden sport.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 16. okt 2018, 21:28

Rigbymauser skrev:
16. okt 2018, 20:19
Caspian1911 skrev:

Jeg tror du skal overveje pension :rolf: :rolf: Det kan da ikke gå at du arbejder sammen med andre i alle tilfælde, for enten bliver du tyrannen eller den underdanige :rolf: :rolf:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

JVO
Newbie
Newbie

Indlæg af JVO » 17. okt 2018, 14:30

KenP skrev:
16. okt 2018, 15:23

Ja det lyder fint nok og en god måde, men vi er enige om at der skal noteres hvilket våben de har skudt med, hvis man skal følge regler.

KenP
Gold Member
Gold Member

Indlæg af KenP » 17. okt 2018, 15:18

JVO skrev:
17. okt 2018, 14:30
KenP skrev:
16. okt 2018, 15:23

Ja det lyder fint nok og en god måde, men vi er enige om at der skal noteres hvilket våben de har skudt med, hvis man skal følge regler.
Ja det skal der, hvis våben i foreningen er nummerer med egne nummer kan de bruges, frem for selve våben nummeret.

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 26. nov 2018, 19:34

Så kan man finde den nyeste udgave af sikkerhedsbestemmelserne.
Det var da dejligt hvad de har lavet synes jeg.

Nu skal der kun føres logbog for våben udleveret til skytter som endnu ikke er vandelsgodkente (SKV 2, 3, 6) skytter der er godkendte kan lægge id som pant istedet.

Forresten er kravet om uddannede skydeledere også udsat til 1. Juli 2019

https://www.dgi.dk/skydning/skydning/om ... stemmelser

Der står dog også nu at våben udlånt til ikke vandel godkendte skytter skal skrives i logbog (det fint) og gemmes mindst 1 år men på eksemplet til logbogen står der Max 1 år??? Mit gæt er at eksempler til logbogen er forkert. Men jeg er stadig ikke sikker på lovgrundlaget i forholdt til gdpr.

Besvar