Våbenloven i Danmark i ældre tider ?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
JensJacob
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: mekanik, sigtemidler
Geografisk sted: Vestfyn

Våbenloven i Danmark i ældre tider ?

Indlæg af JensJacob » 30. aug 2018, 21:24

Som overskriften antyder er jeg nysgerrig efter våbenloven - eller blot dele af den - som den var i Danmark for mange år siden. Her tænker jeg specifikt 1960 (andre perioder har også interesse).

Jeg spørger fordi det var dengang min far var dreng.

Han boede på landet og havde (adgang til) en salonriffel i en ung alder. Jeg bilder mig ind at være blevet fortalt at dengang gik man bare ind til købmanden og købte salonammunition på sit glatte ansigt. Jeg tænker jeg nok har misforstået noget eller hørt forkert men det er også mange år siden jeg fik historien.

Hvis nogen kan huske noget eller kan henvise til nedskrevet fakta så vil jeg være taknemmelig.

Mvh. Jacob

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Been thanked: 13 times

Re: Våbenloven i Danmark i ældre tider ?

Indlæg af Hønsetyv » 30. aug 2018, 21:33

Da jeg gik i gymnasiet var det fuldt ud muligt at købe patroner på sit glatte ansigt, også selvom jeg var 15 i 1980.
Jeg har mange gange købt både til salon og 12 haglspreder og ingen spurgte til noget, men det var jo også ude på landet.
Den lokale brugs (Grevinge på lammefjorden) havde bl.a. hegnspæle, haglpatroner, såsæd, selvbinder garn og grisefoder.

Inden stramningen af våbenloven i 1985 var det muligt at købe haglspredere og patroner uden jagttegn eller anden tilladelse.
Efter måtte sprederen stadig opbevares men ikke sammen med ammo. Så vidt jeg husker!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 147 times
Been thanked: 294 times

Indlæg af Raptor357 » 30. aug 2018, 22:00

Den er god nok, i 1960 kunne du købe en salonriffel i brugsen, ingen tilladelse nødvendig. Jeg er dog ret sikker på at man skulle være 18.
Første stramning var at halvautomatiske salonrifler skulle på tilladelse. Det skete der omkring. måske 1958 med tanke på artiklen.

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... TlLIittzi4
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 127 times
Been thanked: 260 times

Indlæg af T-REX » 30. aug 2018, 23:37

Salonrifler blev tilladelseskrævende, i 1963.

Denne paragraf står fortsat, i den aktuelle våbenlov.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=142859 skrev: Lov nr. 217 af 31. maj 1963 om ændring i lov om handel med samt tilvirkning og besiddelse af våben m.v.4) indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelser:

§ 2

Stk. 1. Personer, der ved lovens ikrafttræden er i besiddelse af ikke-automatiske salongeværer af kaliber ikke over . 22 eller ammunition hertil, kan fortsat besidde de nævnte våben m.v., men må ikke bære eller anvende dem uden tilladelse.

Stk. 2. (Udelades).

§ 3

Loven træder i kraft den 1. juli 1963.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 31. aug 2018, 11:53

Hønsetyv skrev:
30. aug 2018, 21:33
Da jeg gik i gymnasiet var det fuldt ud muligt at købe patroner på sit glatte ansigt, også selvom jeg var 15 i 1980.
Jeg har mange gange købt både til salon og 12 haglspreder og ingen spurgte til noget, men det var jo også ude på landet.
Den lokale brugs (Grevinge på lammefjorden) havde bl.a. hegnspæle, haglpatroner, såsæd, selvbinder garn og grisefoder.

Inden stramningen af våbenloven i 1985 var det muligt at købe haglspredere og patroner uden jagttegn eller anden tilladelse.
Efter måtte sprederen stadig opbevares men ikke sammen med ammo. Så vidt jeg husker!
Jeg ved så positivt at det ikke foregik på denne måde over hele landet. Jeg forsøgte i 1980 at købe salonriffelpatroner hos Korsholm i Skjern, men måtte gå igen uden patroner. Jeg havde fået tilladelsen til riflen i kaliber 222 Rem med, istedet for tilladelsen til salonriflen. Jeg var 16 år på det tidspunkt.

Jeg husker også, at en kammarat i København havde to hanehaglgeværer hængende på væggen i midtfirserne. Det havde været hans fars, så han ville gerne beholde dem. Han gik til politiet for at få tilladelse til det, men fik besked på, at han kunne aflevere dem til destruktion. Det ville han ikke, så derfor tog han jagttegn, så han kunne beholde geværerne.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 755 times

Indlæg af Flugteren » 31. aug 2018, 12:11

Hvad med mere "interessante" våben, såsom fuldautomatiske våben? Har de nogensinde været i "fri" handel, eller har det bare været verboten?

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 115 times
Been thanked: 98 times

Indlæg af NWF » 31. aug 2018, 13:57

Lassescout skrev:
31. aug 2018, 11:53
Jeg husker også, at en kammarat i København havde to hanehaglgeværer hængende på væggen i midtfirserne. Det havde været hans fars, så han ville gerne beholde dem. Han gik til politiet for at få tilladelse til det, men fik besked på, at han kunne aflevere dem til destruktion. Det ville han ikke, så derfor tog han jagttegn, så han kunne beholde geværerne.
Husker at vores nabo havde sin fars gl. hanegevær, jagthat og jagttaske hængende på væggen i startfirserne, og der var et problem med geværet ift politiet da han ikke havde jagttegn. Mener dog at han fik den deaktiveret på en måde så den var ubrugbar og så forsat kunne have den hængende. Synes at huske det stadigvæk var der da jeg besøgte ham i 1999 :)
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Been thanked: 13 times

Indlæg af Hønsetyv » 31. aug 2018, 16:35

Som med så meget andet er "betydningen" af en lov jo omvendt proportional med afstanden til Christiansborg ;-)
Så mon ikke man har set lidt mere pragmatisk på tingene ude i landdistrikterne!

T-REX
This member is
This member is

Indlæg af T-REX » 31. aug 2018, 19:45

Flugteren skrev:
31. aug 2018, 12:11
Hvad med mere "interessante" våben, såsom fuldautomatiske våben? Har de nogensinde været i "fri" handel, eller har det bare været verboten?
Indtil slutningen af 1920'erne var der, så vidt jeg husker at have læst, ingen lovgivning, om skydevåben.
Min farfar fik en Revolver som Svendegave, omkring 1920, og ifølge min Far, så havde han våbentilladelse, til denne.
Hvornår våbentilladelsen er udstødt, ved jeg ikke.
Våbentilladelsen ligger muligvis, hos min Faster, men revolveren er nok afleveret.
T-Rex

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 12. sep 2018, 11:31

Jeg indsætter lige et link til JRexAs udmærkede tråd om næsten samme emne: https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=74618
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

T-REX
This member is
This member is

Indlæg af T-REX » 12. sep 2018, 13:11

Lassescout skrev:
12. sep 2018, 11:31
Jeg indsætter lige et link til JRexAs udmærkede tråd om næsten samme emne: https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=74618
Takker

Havde lige glemt :oops: , at denne tråd, var en del af årsagen til, at jeg ledte, efter den lovgivning.
T-Rex

Besvar