Politiets håndtering af våben på SKV (hvad gør de hvis de stopper en med våben?)

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
B Smith
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Politiets håndtering af våben på SKV (hvad gør de hvis de stopper en med våben?)

Indlæg af B Smith » 30. mar 2018, 14:39

Mapzter skrev:
30. mar 2018, 14:31
Jeg har prøvet at blive stoppet af Politiet med SKV våben i bilen.

En kammerat og jeg blev stoppet kl. 2-3 stykker om natten da vi var på vej hjem fra et stævne i Tyskland. Min kammerat havde kørt lidt frisk til på landevejen, da vi næsten var hjemme, og da vi er tæt på byskiltet trækker en bil ud bag os, og tænder de blå blink. Vi stopper, og betjenten kommer hen og spørger hvor vi er på vej til. Min kammerat forklarer at vi er på vej hjem til ham (højst 500m derfra), og betjenten ber' om hans kørekort, hvorefter han går tilbage til patruljevognen. Kort tid efter kommer han tilbage, og ønsker os god tur. Han spurgte ikke ind til noget, og vi følte ikke noget behov for at fortælle ham noget uopfordret.
NEJ, jeg ville bestemt heller ikke uopfordret sige at jeg havde våben i bilen, det er der da heller intet ulovligt eller umoralsk i. Jeg er også ret sikker på at det er scenariet for lovlige våbenejere der bliver stoppet med våben i 99% af tilfældene, det er bare den sidste 1% jeg er interesseret i at høste erfaring fra.... :biggrin:

B Smith
Bronze Member
Bronze Member

Re: Politiets håndtering af våben på SKV (hvad gør de hvis de stopper en med våben?)

Indlæg af B Smith » 30. mar 2018, 14:42

C-X skrev:
30. mar 2018, 14:39
Det må jeg vel mene, ellers spurgte jeg vel ikke? :???:
Det må du bestemt mene, præcis som jeg må mene at den oplysning kun kan bruges til at moraliserer... :blink:

10-22
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 58 times
Been thanked: 30 times

Indlæg af 10-22 » 30. mar 2018, 14:43

ReneKJ skrev:
30. mar 2018, 10:46
10-22 skrev:
30. mar 2018, 10:37
Og hvis de vil så kan de altid finde noget.
Hvis altså de får lejligheden.
Mig bekendt har de da ikke noget lovgrundlag for at komme forbi og tjekke om man tilfældigvis har våben liggende?

Bilen er måske lidt mere usikker, der er efterhånden så mange smuthuller. Vistationszoner, paragraf-et-eller-andet kontrol osv.
Jo det har de :) Taget dette fra våben loven.. Og da jeg har både har en genladnings tillades. og tillades til div andre ting hvor de kan uanmeldt komme på besøg. .

§ 26. Politiet har, hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse adgang til kontrol af:

1) våbensamlinger,

2) krudtoplaget hos personer, der har tilladelse til genopladning af ammunition eller køb af sortkrudt, fænghætter mv., og

3) lokaler, hvor de i våbenlovens § 9, stk. 2, nævnte skytteforeninger opbevarer våben.

Skal siges at i dag plejer de at være rigtig flinke til at ringe, i forvejen og sige at nu kommer vi altså.
Så sørg nu for at være hjemme, så vi ikke skal køre forgæves :biggrin:
10-22

B Smith
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af B Smith » 30. mar 2018, 14:45

10-22 skrev:
30. mar 2018, 14:43
ReneKJ skrev:
30. mar 2018, 10:46
10-22 skrev:
30. mar 2018, 10:37
Og hvis de vil så kan de altid finde noget.
Hvis altså de får lejligheden.
Mig bekendt har de da ikke noget lovgrundlag for at komme forbi og tjekke om man tilfældigvis har våben liggende?

Bilen er måske lidt mere usikker, der er efterhånden så mange smuthuller. Vistationszoner, paragraf-et-eller-andet kontrol osv.
Jo det har de :) Taget dette fra våben loven.. Og da jeg har både har en genladnings tillades. og tillades til div andre ting hvor de kan uanmeldt komme på besøg. .

§ 26. Politiet har, hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse adgang til kontrol af:

1) våbensamlinger,

2) krudtoplaget hos personer, der har tilladelse til genopladning af ammunition eller køb af sortkrudt, fænghætter mv., og

3) lokaler, hvor de i våbenlovens § 9, stk. 2, nævnte skytteforeninger opbevarer våben.

Skal siges at i dag plejer de at være rigtig flinke til at ringe, i forvejen og sige at nu kommer vi altså.
Så sørg nu for at være hjemme, så vi ikke skal køre forgæves :biggrin:
Interessant...men er vores SKV våben at betegne som en våbensamling? Uden at skulle kloge mig på det, så vil jeg sige nej :smile:

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 30. mar 2018, 14:47

B Smith skrev:
30. mar 2018, 14:42
C-X skrev:
Det må du bestemt mene, præcis som jeg må mene at den oplysning kun kan bruges til at moraliserer... :blink:
Jamen se nu der. Vi fik et uddybende svar og alt er godt. Tak til 10-22 :razz:

Så drop attituden, den skaber ikke venskaber.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

B Smith
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af B Smith » 30. mar 2018, 14:52

C-X skrev:
30. mar 2018, 14:47
B Smith skrev:
30. mar 2018, 14:42
C-X skrev:
Jamen se nu der. Vi fik et uddybende svar og alt er godt. Tak til 10-22 :razz:

Så drop attituden, den skaber ikke venskaber.
Forstår ikke helt hvad du mener, mener du at vi skal vide baggrunden for politiet tilstedeværelse på mandens adresse? Det kunne jo være dybt private forhold, og hvad skulle du og andre bruge de oplysninger til?

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 30. mar 2018, 14:55

Med frygt for at tage fejl, virker det lidt underligt at man som SKV2 godkendt og har eget våben spørger til om SKV våben er på våbensamling??

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

B Smith
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af B Smith » 30. mar 2018, 14:57

LapuaMagnum skrev:
30. mar 2018, 14:55
Med frygt for at tage fejl, virker det lidt underligt at man som SKV2 godkendt og har eget våben spørger til om SKV våben er på våbensamling??

mvh
Vel ikke når man kan få en samlertilladelse til våben :smile:

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 30. mar 2018, 15:00

En halv historie giver sjældent mere end en halv sandhed. Konteksten er væsentlig. Hvis 10-22 fandt den del for privat, så kunne skrive, at han ikke ønskede at kommentere herpå, eller han kunne have undladt at deltage i debatten. Jeg formodede, at han havde glemt det afsnit.

At tildele andre uberettigede motiver, er en meget ringe opførsel.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 30. mar 2018, 15:03

B Smith skrev:
30. mar 2018, 14:57
LapuaMagnum skrev:

mvh
Jo men fordi du har en samlertilladelse kan du jo ikke gå ud og købe eksempelvis en pistol på denne tilladelse.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

10-22
Gold Member
Gold Member

Indlæg af 10-22 » 30. mar 2018, 15:07

LapuaMagnum skrev:

mvh
Det var ikke SKV der var årsagen men der imod opbevaring af alm jagt våben, som politiet gjorde en meget stor sag ud af at nu skulle der kontrolleres opbevaring til den store guld medalje. Særligt i Østjylland var det et par stykke som nærmest var bonus lønnet efter hvad de fandt.
Så de mødte op kl 2230 på en søndag aften og ville gerne se mine våben.

Jeg ved ikke hvordan det er i dag med SKV, men dengang kunne politiet ikke se hvad for nogle våben man havde på SKV.
De kunne kun se om politiet havde givet en en tillades til våben påtegningen.
Og da våbenkontoret i Vingsted jo er lukket kl 2230 ja så måtte de jo tage dem med.
Fordi de papirer jeg havde kunne jo være falske :rolf:
Senest rettet af 10-22 30. mar 2018, 15:10, rettet i alt 1 gang.
10-22

B Smith
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af B Smith » 30. mar 2018, 15:10

Holy moly, den her tråd er godt nok kammet helt over, jeg stillede et ganske simpelt spørgsmål, intet kompliceret, skjult dagsorden eller trolling som mål, og så kommer alt det her pladder og kasten med mudder.

Jeg troede seriøst ud fra alle de andre megakompetente indlæg og svar der er i på dette site, at det måtte da være det rigtige sted at stille mit, men åbenbart ikke...jeg trækker mig stille og roligt tilbage igen, og finder et andet sted med mit spørgsmål. Tak til de få der rent faktisk formåede at svare på det :smile:

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 30. mar 2018, 15:14

10-22
Var det dengang de selvbestaltet også undersøgte, om man havde blyhagl, uden lovhjemmel for ransagelse?

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 272 times
Been thanked: 162 times

Indlæg af Greyberd63 » 30. mar 2018, 15:17

LapuaMagnum skrev:
30. mar 2018, 15:03
B Smith skrev:
30. mar 2018, 14:57
LapuaMagnum skrev:

mvh
Jo men fordi du har en samlertilladelse kan du jo ikke gå ud og købe eksempelvis en pistol på denne tilladelse.

mvh
JO JO det kan du godt, men der er ikke så mange modeller at vælge i mellem, men nedenstående kan du godt købe
P1021.jpg
MVH
Grey

10-22
Gold Member
Gold Member

Indlæg af 10-22 » 30. mar 2018, 15:19

B Smith skrev:
30. mar 2018, 15:10
Holy moly, den her tråd er godt nok kammet helt over, jeg spurgte om et ganske simpelt spørgsmål intet kompliceret, skjult dagsorden eller trolling som mål, og så kommer alt det her pladder og kasten med mudder.

Jeg troede seriøst ud fra alle de andre megakompetente indlæg og svar der er i på den her site, at det måtte da være det rigtige sted at stille mit, men åbenbart ikke...jeg trækker mig stille og roligt tilbage igen, og finder et andet sted med mit spørgsmål. Tak til de få der rent faktisk formåede at svare på det :smile:
Jeg synes nu det var et fint spørgsmål :)
Fakta er nok bare at du skal tage det helt roligt og ikke tænke over at du har et våben i din taske.
Og søger politiet på dit navn i deres register, så vil tvivle meget på at der dukket et stort rød felt op hvor der står at du muligvis har et håndvåben med dig.
Det ville kræve et der er flere data systemer som snakkede sammen, og det er jo ikke lige det som det offentlige er kendt for. :wall:
De to betjente som var hos mig viste det i hvert fald ikke før jeg gjorde dem opmærksom, på at der i en lille boks i klædeskabet var tre håndvåben på SKV. Inc det forbandet magasin og de tre løse patroner.
10-22

10-22
Gold Member
Gold Member

Indlæg af 10-22 » 30. mar 2018, 15:24

C-X skrev:
30. mar 2018, 15:14
10-22
Var det dengang de selvbestaltet også undersøgte, om man havde blyhagl, uden lovhjemmel for ransagelse?
Ja det er korrekt, de gik fuldstændig grassat uden nogle som helst lovhjemmel.
Eller viden om det de fandt, så alt tog de med ind på våbenkonteret til "nærmere undersøgelse" som det så fint hedder.
Det er heldigvis en saga blot.
10-22

B Smith
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af B Smith » 30. mar 2018, 15:30

10-22 skrev:
30. mar 2018, 15:19
B Smith skrev:
30. mar 2018, 15:10
Holy moly, den her tråd er godt nok kammet helt over, jeg spurgte om et ganske simpelt spørgsmål intet kompliceret, skjult dagsorden eller trolling som mål, og så kommer alt det her pladder og kasten med mudder.

Jeg troede seriøst ud fra alle de andre megakompetente indlæg og svar der er i på den her site, at det måtte da være det rigtige sted at stille mit, men åbenbart ikke...jeg trækker mig stille og roligt tilbage igen, og finder et andet sted med mit spørgsmål. Tak til de få der rent faktisk formåede at svare på det :smile:
Jeg synes nu det var et fint spørgsmål :)
Fakta er nok bare at du skal tage det helt roligt og ikke tænke over at du har et våben i din taske.
Og søger politiet på dit navn i deres register, så vil tvivle meget på at der dukket et stort rød felt op hvor der står at du muligvis har et håndvåben med dig.
Det ville kræve et der er flere data systemer som snakkede sammen, og det er jo ikke lige det som det offentlige er kendt for. :wall:
De to betjente som var hos mig viste det i hvert fald ikke før jeg gjorde dem opmærksom, på at der i en lille boks i klædeskabet var tre håndvåben på SKV. Inc det forbandet magasin og de tre løse patroner.
Jeg kender som sagt TEORIEN bag, jeg VED hvordan, og hvad jeg skal medbringe, det kan jeg læse mig frem til, jeg efterlyser folk der rent faktisk har været ude for det i PRAKSIS.....jeg ved at du har prøvet det, og jeg er glad for du deler din erfaring, men damn, det er svært at trænge igennem herinde, alle synes at mene teori er det samme som praksis... :fun:

Som jeg forstår det, så kan politiet direkte se på deres systemer, at der er våben på de pågældende adresser når de søger oplysninger på dem, men om de så samtidig formår at håndterer de respektive tilladelser er jo sagens kerne :smile:

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 546 times
Been thanked: 633 times

Indlæg af Ras.Killing » 30. mar 2018, 15:34

B Smith skrev:
30. mar 2018, 14:25
Refraktorius skrev:
30. mar 2018, 14:16
Der sker ingenting.

(Såfremt du opfører dig høfligt og relativt normalt)

Jeg kører pænt, så jeg bliver ikke stoppet.
Men jeg har præsteret at komme til våbendepotet samtidig med at alarmen er udløst og politiet ankommer umiddelbart efter.
Så de må formodes at være væsentligt mere entusiastiske end hvis de bare stopper dig fordi du kører dårligt.
Ja OK, men der er en væsenlig forskel på at komme ud til en alarm i en skytteforening hvor der er indbrud og man er formand eller anden ansvarlig, og så blive stoppet med en taske med en 9mm og en .357Magnum en sen aften, specielt set i disse bandeskyderi tider.

Det handler ikke om at køre pænt så man IKKE bliver stoppet, jeg er ret sikker på jeg sandsynligvis ALDRIG bliver stoppet, men det er ikke det mit spørgsmål går ud på. Jeg fik et ret godt svar på en der skulle vise dokumentation for hans våben for nogle år tilbage, og fik dem konfiskeret, og senere returneret, det er den slags information jeg er uden efter, intet andet :smile: :smile:
Lad os sige det på en anden måde...

Hvis ellers du har dit på det rene (rette tilladelser, lovligt ærinde, opfører sig ordentligt osv.), så kan du jo ikke rigtig gøre mere?

Medmindre du laver et eller andet tosset, så har politiet ikke ret til at konfiskere våbnene.

...Så hvad de evt. finder på af narrestreger må være på deres kappe - med en efterfølgende klagesag.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 413 times
Been thanked: 971 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 30. mar 2018, 15:40

Jeg har prøvet det, og har praktisk erfaring og den stemmer fuldstændig overens med de svar du allerede har fået. De ser tilladelsen, måske våbnet hvis de har god tid og er meget nysgerrige. And that's it.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 30. mar 2018, 15:51

Bofhenator skrev:
30. mar 2018, 15:40
Jeg har prøvet det, og har praktisk erfaring og den stemmer fuldstændig overens med de svar du allerede har fået. De ser tilladelsen, måske våbnet hvis de har god tid og er meget nysgerrige. And that's it.
Ja, der er egentlig ikke ret meget ved det.. Det havde været lidt mere "festligt" hvis man var revet ud af bilen, lagt i arm og benlås, samt at de havde splittet bilen komplet ad, i håbet om at finde mere. Og naturligvis smidt på forsiden af EB som værende optrapning til næste bandekrig...

Politiet er sgu også så kedelige altså.......

:fun: :fun: :fun:
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 30. mar 2018, 15:53

Timber, du mangler cavity search... :fun:

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 30. mar 2018, 16:02

C-X skrev:
30. mar 2018, 15:53
Timber, du mangler cavity search... :fun:
Ja for pokker da... Fuld undersøgelse, inklusiv meeeget lange dyrlægehandsker...

"Buk dig, sagde jeg!!".... :fun: :fun:
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

B Smith
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af B Smith » 30. mar 2018, 16:38

Bofhenator skrev:
Mange tak..det er information jeg kan bruge :smile: :smile: :smile: :smile: :smile:

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 30. mar 2018, 19:21

LapuaMagnum skrev:
Jeg synes da det er et fair spørgsmål om den bunke våben man har på SKV skal betragtes som en våbensamling i lovens forstand (det skal de ikke). Det har også været oppe på NVF tidligere.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 30. mar 2018, 19:26

B Smith skrev:
30. mar 2018, 16:38
Bofhenator skrev:
Mange tak..det er information jeg kan bruge :smile: :smile: :smile: :smile: :smile:
Fint, så lukker vi her.
:razz:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Låst