Princippet om modstand er en helt anden diskussion, som er meget mere op til ens personlige værdisæt.CQB skrev:det kommer an på træning, jeg ville mene jeg har god odds med en pistol mod 5 uden våben , og lige i mit tilfælde vil jeg hellere gøre modstand og tage eventuelle konsekvenser, end være hjælpeløs offerlam, men det kan være det bare er migElbæk skrev:Lige i situationen hvor overmagten er så stor, er chancen nok snarere at resten bliver olme og hævngerrige - for slet ikke at tale om dem som fik peber, hvis de når at komme til sig selv, mens resten hygger sig med dig.CQB skrev:det kan du ikke sige, et velrettet spray i øjnene på nogen af dem vil muligvis skræmme resten væk , og være forsvarsløs er det samme som at nedlægge forsvaret fordi vores naboer alligevel er meget større end osLangenge skrev:Unge piger der bliver voldtaget af 5 mænd, har ikke en kæft gavn af en peberspray.CQB skrev:jeg hørte lige formanden for politiforbundet udtale sin modvilge mod peberspray, da det kunne eskalerer overfaldet. ofret skulle istedet observer og melde til politiet, hvad mon den unge piger der bliver voldtaget af 5 fyre mener om det, mon ikke hellere hun vil ha en peberspray
Enten er pigen for dum, eller hun er for fuld, til at bruge den, eller de fem mænd er for stor en overmagt til, at lade sig bekymre om en peberspray.
Man skal ikke introducere et våben i en kamp man ikke er rimelig sikker på at vinde - for ellers ender våbnet ofte med at blive vendt mod en. Eskalering er altid et tveægget sværd.
Selv med en pistol er 5:1 ikke gode odds, selv ikke hvis de fem udelukkende er bevæbnede med lige dele dumhed og overmod.
Det jeg problematiserer er din chance for at overleve det. 5:1, hvor de fem er ubevæbnede og du har en pistol, inden for relativ nærkampsafstand (inden for 20 m) er én af de tests/øjenåbnere som forsvaret og politiets nærkampsinstruktører ofte udsætter deres elever for. Selv erfarne betjente fejler oftest den test - ca. to sekunder efter at have proklameret at den klarer de snildt. Jeg kender folk på begge sider af træningen af de nye Romeo patrulje folk i politiet - og der var nogle, ellers dygtige, betjente som fik sat nogle ting grundigt på plads.
Den tid du vil bruge på at forsøge at koncentrere dig om fem modstandere på en gang er altid bedre brugt på at søge en udvej og komme væk fra situationen. Ér flugt ikke en mulighed; jamen, så må man gøre hvad man kan med det man har. Men, tænkt altid flugt som det første, i de fleste tilfælde vil der være en vej ud, navnlig i starten af konfrontationen.