Fast Fumble skrev:Nu tror jeg vi er ved at bevæge os ud i noget der er direkte forkert, selvom det er sagt i den bedste mening.
Stk. 10 forholder sig til opbevaringsforhold, ikke til overdragelse af våben eller adkomst til våben.
Gunrunner skrev:... Men det gør §20, som der undtages fra.
Fast Fumble skrev:Hvis du læser OP's første indlæg, så handler det om opbevaring af værdigenstande, og det anføres at fruen IKKE har våbentilladelse eller jagttegn, og dermed handler spørgsmålet ikke om fælles opbevaring i en husstand hvor flere har behov for lovlig opbevaring af skydevåben. Det er altså et spørgsmål om adkomst til våbenopbevaring, for et familiemedlem som IKKE har lovlig adkomst til våbnene.
OP har faktisk selv fat i det essentielle i problemstillingen - overlader jeg et våben til hende, hvis hun har adkomst til våbnet? Og DET forholder Stk 10 sig IKKE til.
Jeg tror derfor det rigtige svar er (som flere også har anført allerede): Nej, fruen må ikke bruge våbenskabet til værdiopbevaring, da hun dermed får adkomst til våben hun ikke har tilladelse til at håndtere.
Jeg føler mig 90% sikker, men ikke 100%. Afklaringen kan falde i en retssag, men for de småpenge der er sparet ved at genanvende våbenskabet som værdi-sikring, ville jeg ikke risikere straffen for overtrædelse af våbenloven. Worst case kunne det give en grim straf til både OP og fruen.
Gunrunner skrev:
Jeg er lodret uenig med dig.
Formuleringerne i våbenbekendtgørelsen undtager klart og tydeligt fra reglerne om overdragelse og overladelse, i forbindelse med at medlemmer af samme husstand deler sikringsrum/sikringsboks.
Våbenbekendtgørelsen forbyder at man overlader eller overdrager våben til andre (§20). I forbindelse med at man er en del af samme husstand, kan man benytte samme sikringsskab uden at tage hensyn til §20 som helhed. Der står ikke at det udelukkende er ved opbevaring af våben at denne undtagelse gælder - der står bare at samme husstand kan dele sikringsskabe uden dette hensyn.
Man skal passe meget på med ikke at overfortolke.
Njah... Man skal passe på med at overfortolke i visse situationer, og i andre, skal man passe på med ikke at fortolke til egen fordel, hvis straframmen er høj.
Og det kan da godt være jeg overfortolker, men det tror jeg nu ikke.
Husk at rettelsen til §20 havde baggrund i at man i visse (en enkelt) politikredse, krævede at mand og kone under samme tag, havde hver sit våbenskab, da de ikke måtte have adkomst til hinandens våben. Rettelsen til §20 præciserede, at mand og kone gerne må dele våbenskab, men de øvrige regler for adkomst og overladelse gælder stadig. Og det er her du er uenig med mig, så vidt jeg kan læse, du mener at Stk 10 betyder at konen er undtaget fra ALLE regler om adkomst og implicit også overladelse.
Og det er ganske rigtigt, det er vi ret uenige om.
Gunrunner skrev:Som sidenote - naturligvis ved min kone hvor nøglerne til skabene er, og hun har da også smykker osv liggende i skabene. Alt andet ville være fjollet.
Fjollet? Ja, måske. Men det gør det skam ikke lovligt.
Rigtig mange mennesker der pludselig befinder sig i en retssal, argumenterer for at lovgivningen er tvetydig, og at det da ikke skal komme dem for skade. Rigtig mange må erkende, at det er domstolene temmelig ligeglade med.
Domstole tager stilling til hvad de mener der står i lovgivningen, og er der reel tvivl, kigger de på forarbejder og baggrund for lovgivningen, og bruger det til at komme frem til en dom. "God tro" har ikke den store vægt her. Sådan en sag vil ikke nå frem til højesteret. Sandsynligvis kommer den aldrig længere end til byretten.
Gunrunner skrev:... Og der står i loven at man - uden hensyntagen til overdragelsesbestemmelserne - kan dele boksrum i husstanden.
Det er jo så det vi er uenige om. Det mener jeg IKKE der står.
Jeg læser at såfremt A og B har behov for våbenskab på samme husstand, så må de gerne dele dette våbenskab - ikke at konen uden våbentilladelse kan benytte våbenskabet som klædeskab.
At du vælger at lade fruen få adgang til dit våbenskab, i stedet for at I køber et sikringsskab til hendes smykker, tror jeg er helt uanvendeligt som argument i en retssag.
Men igen, jeg er ikke 100% sikker. Jeg er bare 100% sikker på at jeg ikke ville tage chancen. Straffen er urimeligt hård for sådan en som mig, i forhold til andre forbrydelser. Mulighed for fængselsstraf, måske? Bødestraf helt sikkert, størrelsen bliver dog uvæsentlig i det overordnede billede. Bortfald af alle tilladelser vil give mig et økonomisk tab som ville være en gevaldig lussing! Bortfald af min primære hobby... jah, det er vel næsten det værste.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!