"udvendig" choke og løbslængde: Ville det være lovligt hvis den blev skruet i inden levering?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
CheesusCrust
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Hulmaskiner
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 14 times

"udvendig" choke og løbslængde: Ville det være lovligt hvis den blev skruet i inden levering?

Indlæg af CheesusCrust » 9. sep 2017, 20:03

Hej
Jeg går og er lidt træt af at jeg ikke kan finde nogle løb til min pump på 22", men der er så rigeligt med 21". Så jeg kom til at tænke på om det er lovligt at købe et 21" løb, og sætte en choke i som forlænger løbet en tomme. ( Den første jeg fandt er den her: http://www.brownells.com/shotgun-parts/ ... =155000225 )

Ville det være lovligt hvis den blev skruet i inden levering?
Hvis den blev fæstnet "permanent"?

På forhånd tak

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Re: "udvendig" choke og løbslængde: Ville det være lovligt hvis den blev skruet i inden levering?

Indlæg af Refraktorius » 9. sep 2017, 21:32

Hvis den er fæstnet permanent (svejsning/lodning/krympning) fra leverandøren, så burde der ikke være nogen is på den ko.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 349 times
Been thanked: 160 times

Re: "udvendig" choke og løbslængde: Ville det være lovligt hvis den blev skruet i inden levering?

Indlæg af 458hunter » 9. sep 2017, 22:59

En våbensmed bør vel også kunne købe en hjem og lodde en forlænget choke i?

Brugeravatar
Wetke
Gold Member
Gold Member
Interesser: Pistolskydning, 22er plinking
Geografisk sted: Trekantsområdet
Has thanked: 21 times
Been thanked: 15 times

Indlæg af Wetke » 10. sep 2017, 11:09

Våbenhandlere/smede må ikke importere haglere under 55cm løb

W
Rigeligt med smør

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 10. sep 2017, 17:27

Wetke skrev:Våbenhandlere/smede må ikke importere haglere under 55cm løb

W
Er du sikker på det? Det forekommer mig nemlig ikke at være tilfældet. Kan du evt. henvise til en lov eller vedtægt omhandlende dette?
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
CheesusCrust
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Hulmaskiner
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af CheesusCrust » 10. sep 2017, 19:06

Og nu vi er ved emnet...

Ville et 21.5" løb kunne gøre det. Det er jo 54,61cm, hvilket afrundet til nærmeste hele cm er 55cm.

Det er vel ikke anderledes end fadæsen med co2 niveau ( https://ing.dk/artikel/minister-lukker- ... ler-196959 )

EDIT: Jeg synes ikke jeg kunne finde andet end 21.5" tidligere, men nu kan jeg selvfølgelig ikke... :wall:

Brugeravatar
Wetke
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Wetke » 10. sep 2017, 22:15

Elbæk skrev:
Wetke skrev:Våbenhandlere/smede må ikke importere haglere under 55cm løb

W
Er du sikker på det? Det forekommer mig nemlig ikke at være tilfældet. Kan du evt. henvise til en lov eller vedtægt omhandlende dette?
IMG_1276.PNG
IMG_1277.PNG
Hvis jeg tolker det rigtigt, så står det her i våbenbekendtgørelsen. Desværre

W
Rigeligt med smør

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 10. sep 2017, 22:26

Ovenstående omhandler, som jeg læser det, våbenhandleres (og ansatte hos samme) muligheder for, efter vandelsgodkendelse, at besidde og opbevare forretningens våben ifm. transport. Det er korrekt at glatløbede haglgeværer med en pibelængde under 55 cm og fuldautomatiske våben ikke er dækket af denne bestemmelse.

Men, ovenstående siger, igen; som jeg læser det, intet om våbenhandleres muligheder for at importere glatløbede haglvåben med pibelængde under 55 cm med henblik på permanent at forlænge piben til de lovpligtige 55 cm el. derover. Om der, i den forbindelse, kræves en særlig importtilladelse, når piben er under 55 cm, skal jeg ikke kloge mig på.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."

Brugeravatar
Wetke
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Wetke » 10. sep 2017, 22:34

Glad for jeg tog fejl. :razz:

W
Rigeligt med smør

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 68 times

Indlæg af Kruffe » 10. sep 2017, 23:02

En forhandler kan ikke besidde eller importere en haglbøsse med en pibelængde under 55 cm på baggrund af en forhandlertilladelse og/eller tilladelse ifb. bøssemagervirksomhed fra politiet. Kortere løb, full auto mv kræver tilladelse fra JM.
Screenshot_20170910-225822.png
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 10. sep 2017, 23:18

Jeg tænkte nok at man skulle ud i noget med særlige tilladelser fra JM. Men, der findes våbenhandlere som importerer haglvåben med pibe under 55 cm med henblik på permanent at forlænge piben til min. 55 cm og der findes (fandtes?) tillige våbenhandlere som har (havde?) fuldautomatiske våben på lager med eksport for øje. Så en sådan særlig tilladelse fra JM må altså være opnåelig(?)

Edit: Jeg kommer oprigtigt i tvivl om hvorvidt modificeringen af omtalte haglvåben blev foretaget før import og ikke efter. Måske tager jeg grueligt fejl her.

Besvar