Frit Lejde aktion i Juni for indlevering af våben

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 68 times

Re: Frit Lejde aktion i Juni for indlevering af våben

Indlæg af Kruffe » 15. jun 2017, 22:15

JEG ER FORVIRRET :what: :???:

Afleverede i går en gammel rusten salonriffel på vegne af et familiemedlem til politiet. Da jeg afleverer riflen på stationen tager betjenten en blok frem og BEDER OM MIT NAVN??? Jeg svarer høfligt betjenten, at jeg ikke giver mit navn, da der er tale om frit lejde... Betjenten svarer, at det behøver jeg heller ikke, hvis jeg ikke vil... :freak:

Troede netop formålet med frit lejde var at aflevere anonymt? Hvis jeg endelig havde givet mit navn, hvad vil de så bruge det til? Folk der afleverer er uanset straffri - så hvorfor registrere indleverede våben på navn...

Jeg forstår ingenting....
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 15. jun 2017, 22:26

Kruffe skrev:JEG ER FORVIRRET :what: :???:

Afleverede i går en gammel rusten salonriffel på vegne af et familiemedlem til politiet. Da jeg afleverer riflen på stationen tager betjenten en blok frem og BEDER OM MIT NAVN??? Jeg svarer høfligt betjenten, at jeg ikke giver mit navn, da der er tale om frit lejde... Betjenten svarer, at det behøver jeg heller ikke, hvis jeg ikke vil... :freak:

Troede netop formålet med frit lejde var at aflevere anonymt? Hvis jeg endelig havde givet mit navn, hvad vil de så bruge det til? Folk der afleverer er uanset straffri - så hvorfor registrere indleverede våben på navn...

Det er vel sådan, at du under frit lejde kan aflevere anonymt, men betjenten må jo stadig spørge om dit navn. Her er det så i din bedste interesse - som du også selv gjorde - høfligt at afvise anmodningen. :blink:

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 15. jun 2017, 22:39

Kruffe skrev: Troede netop formålet med frit lejde var at aflevere anonymt? Hvis jeg endelig havde givet mit navn, hvad vil de så bruge det til? Folk der afleverer er uanset straffri - så hvorfor registrere indleverede våben på navn...

Det blev vist nævnt tidligere at frit lejde kun gælder for ulovlig våbenbesiddelse, ikke for hvad der ellers måtte være blevet lavet med våbnet.
Så hvis våbenet havde noget på samvittigheden og de havde dit navn kunne der godt komme en sag ud af det.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 16. jun 2017, 11:20

Kruffe skrev:JEG ER FORVIRRET :what: :???:

Du HAR jo afleveret anonymt, så hvad er problemet? :???:

Hvis jeg mødte dig på gaden og vi havde en sludder, så kunne jeg da også finde på at spørge dig om hvad du hedder, men heller ikke her har du pligt til at oplyse det. :giggle:

Men igen, hvis våbnet senere blev knyttet til en ulovlighed, så ville det jo være praktisk for politiet havde navnet på personen der havde indleveret det, så de nemmere kunne spore dets tidligere ejere ...
Som tidligere nævnt, så gælder frit lejde aktionen jo ikke eventuelle ulovligheder våbnet kunne have været brugt til.

Peter

Brugeravatar
Joffes
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, Spejder og Musik
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 1 time

Indlæg af Joffes » 16. jun 2017, 11:39

Er der nogen af jer der kender proceduren, hvis man nu vil ansøge om tilladelse til et haglvåben, der pt. ikke er registreret?
Afleverer man bare geværet på disken, og fortæller dem, at man nu vil gå hjem og søge på nettet?
Eller søger man bare, og så skrive en note om, at ansøgningen er sket i forbindelse med frit lejde?
"Young gunner, with an old gun"
Erbi Lüco 12/76
Mossberg 100ATR .308
BRNO model 2 .22lr
Kender du noget til Erbi Lüco, så har jeg et par spørgsmål

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 16. jun 2017, 13:28

Joffes skrev:Er der nogen af jer der kender proceduren, hvis man nu vil ansøge om tilladelse til et haglvåben, der pt. ikke er registreret?
Afleverer man bare geværet på disken, og fortæller dem, at man nu vil gå hjem og søge på nettet?
Eller søger man bare, og så skrive en note om, at ansøgningen er sket i forbindelse med frit lejde?
Du skal jo netop ikke søge om tilladelse til et haglgevær, du skal registrerer det

Mon ikke du kan gøre som når du køber et haglgevær i en våbenforretning. Du fremviser dit jagttegn som giver dig retten til at eje geværet, og så går du efterfølgende hjem og registrerer det - evt. med politiet som "tidligere ejer"

Peter

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 68 times

Indlæg af Kruffe » 16. jun 2017, 13:43

PSindrup skrev: Men igen, hvis våbnet senere blev knyttet til en ulovlighed, så ville det jo være praktisk for politiet havde navnet på personen der havde indleveret det, så de nemmere kunne spore dets tidligere ejere ...
Som tidligere nævnt, så gælder frit lejde aktionen jo ikke eventuelle ulovligheder våbnet kunne have været brugt til.

Peter
Tror næppe folk afleverer våben, de selv har anvendt til forbrydelser - så strammer studenterhuen i hvert fald ikke.
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Brugeravatar
Lycon
Moderator
Moderator
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 23. jun 2017, 15:16

Er jeg den eneste der syntes det ligner et Denix AK-47 non-firing replica?

Farlig automatriffel afleveret til politiet
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 23. jun 2017, 15:27

Er sådan en Denix lovlig at besidde?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Lycon
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 23. jun 2017, 15:30

C-X skrev:Er sådan en Denix lovlig at besidde?
Ja

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 23. jun 2017, 15:36

Lycon skrev:Er jeg den eneste der syntes det ligner et Denix AK-47 non-firing replica?

Farlig automatriffel afleveret til politiet
Det er svært at se noget med den billedkalitet, for den sags skyld kunne det være et 5cm langt tilbehør til en actionman.

Brugeravatar
Hedegaard
Silver Member
Silver Member
Interesser: Alt mellem himmel og jord...
Geografisk sted: Fyn...
Has thanked: 8 times
Been thanked: 74 times

Indlæg af Hedegaard » 23. jun 2017, 21:21

Lycon skrev:
Det er godt spottet, jeg er ganske tilbøjelig til at give dig ret. Især udformningen af pistolgrebet og den meget lille aftrækkerbøjle/oversize aftrækker samt placeringen af ladegrebet, kunne sagtens smage af en Denix ak-47.

Indleveret "AK-47":
image.jpg
Denix AK-47 fra nettet:
image.jpg
Generisk sovjettisk AK-47 (som produceret i perioden 54-59):
image.jpg
image.jpg (29.65 KiB) Vist 6281 gange

Brugeravatar
Roflz
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Historiske/gamle våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 23 times

Indlæg af Roflz » 23. jun 2017, 21:42

Wow, Danmark må efterhånden være verdens sikreste og mest fredelige land, når det bliver forside stof når nogen indleverer en deco-replika under frit lejde. :smile:

Det utrolige er at politiet kører på historien. Er de simpelthen ikke selv klar over det eller er det bare myndighedernes anti jæger/sportsskytte propogandaen der har nået nye højder?. :???:
"The only thing that saves us from the bureaucracy is inefficiency. An efficient bureaucracy is the greatest threat to liberty." Eugene McCarthy - Time magazine, 12 Februar 1979

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 23. jun 2017, 21:45

Hedegaard skrev:
Lycon skrev:
Det er godt spottet, jeg er ganske tilbøjelig til at give dig ret. Især udformningen af pistolgrebet og den meget lille aftrækkerbøjle/oversize aftrækker samt placeringen af ladegrebet, kunne sagtens smage af en Denix ak-47.

Indleveret "AK-47":
image.jpg

Denix AK-47 fra nettet:
image.jpg

Generisk sovjettisk AK-47 (som produceret i perioden 54-59):
image.jpg
Poltiet har faktisk lagt fangsten ud på twitter, så der var da en mulighed for at spørge dem om de er helt sikre.
https://twitter.com/SjylPoliti/status/8 ... 4857203712

ETA: Efter at have kigget på youtube så lader det til at Denix har et massivt magasin.
Det kan de da næsten ikke have misset?

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 23. jun 2017, 22:07

Denix' AK47 adskiller sig fra Kalashnikovs berømte design på flere områder. Den indleverede riffel er tydeligvis en Denix model.

Denix' modelvåben er støbt i blødt og skrøbeligt støbegods (et lovkrav i Spanien) - derfor er de mere spinkle detaljer, for at undgå at de knækker ved håndtering, på deres modeller altid overdimensionerende i forhold til originalen. Endvidere er pistolgrebet af en udformning som ikke er almindeligt forekommende (om overhovedet?) på AK47.

Denix' AK47 model er desuden en af deres ældre modeller - og som sådan ikke en vanvittigt nøjagtig kopi.

Til politiets forsvar skal det siges at man skal være "kender" for, ved første øjekast, at konstatere at der er tale om et modelvåben. Vægten på en Denix AK47 er identisk med en rigtig AK47. Tager man ladegreb og kigger ind i våbnet er der heller ikke noget som skriger modelvåben. I modsætning til de fleste Denix magasiner er AK47 magasiner udstyret med en falsk follower, så heller ikke der er det tydeligt at der er noget galt. Tager man magasinet ud, bliver det dog tydeligt at det ikke er et rigtigt magasin, "followeren" er fast og magasinet er meget tungt. Med magasinet afmonteret er våbnet pludselig meget let.

Men, hvis man udfører et "safety tjek" på en Denix AK47 bør man, med et modicum af våbenkundskab, fatte mistanke om at det ikke er et rigtigt våben.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 748 times
Been thanked: 92 times

Indlæg af 100Radsbar » 23. jun 2017, 23:00

Elbæk skrev:Denix' AK47 adskiller sig fra Kalashnikovs berømte design på flere områder. Den indleverede riffel er tydeligvis en Denix model.

Denix' modelvåben er støbt i blødt og skrøbeligt støbegods (et lovkrav i Spanien) - derfor er de mere spinkle detaljer, for at undgå at de knækker ved håndtering, på deres modeller altid overdimensionerende i forhold til originalen. Endvidere er pistolgrebet af en udformning som ikke er almindeligt forekommende (om overhovedet?) på AK47.

Denix' AK47 model er desuden en af deres ældre modeller - og som sådan ikke en vanvittigt nøjagtig kopi.

Til politiets forsvar skal det siges at man skal være "kender" for, ved første øjekast, at konstatere at der er tale om et modelvåben. Vægten på en Denix AK47 er identisk med en rigtig AK47. Tager man ladegreb og kigger ind i våbnet er der heller ikke noget som skriger modelvåben. I modsætning til de fleste Denix magasiner er AK47 magasiner udstyret med en falsk follower, så heller ikke der er det tydeligt at der er noget galt. Tager man magasinet ud, bliver det dog tydeligt at det ikke er et rigtigt magasin, "followeren" er fast og magasinet er meget tungt. Med magasinet afmonteret er våbnet pludselig meget let.

Men, hvis man udfører et "safety tjek" på en Denix AK47 bør man, med et modicum af våbenkundskab, fatte mistanke om at det ikke er et rigtigt våben.
Det forudsætter jo at politiet har våbenkundskab, hvilket jeg vil tillade mig at betvivle. Tror de fleste betjente har deres våbenviden fra film.
Der er få der har nogen reel viden om våben, ud over deres tjenestevåben, og med dem går det ofte heller ikke alt for godt med :biggrin: :hunter: :twoguns:
7,62x54R Glory to the Mosin.

Brugeravatar
Lycon
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 24. jun 2017, 00:03

100Radsbar skrev: Det forudsætter jo at politiet har våbenkundskab, hvilket jeg vil tillade mig at betvivle. Tror de fleste betjente har deres våbenviden fra film.
Der er få der har nogen reel viden om våben, ud over deres tjenestevåben, og med dem går det ofte heller ikke alt for godt med :biggrin: :hunter: :twoguns:
Men men.... de må jo gå bevæbnet fordi de er uddannet til det, hvilket mange synes er fint, vi andre der er bedre uddannet må ikke, og det uagtet at vi kan skelne et replicavåben fra et ægte ud fra et dårligt fotografi, og de "våbenkyndige" kan ikke skelne mellem et replika og skarpt våben, uagtet at de står med det i hænderne!

Og det her er ikke en enlig svale, jeg har set det flere gange før.

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 24. jun 2017, 07:18

Roflz skrev: Det utrolige er at politiet kører på historien. Er de simpelthen ikke selv klar over det eller er det bare myndighedernes anti jæger/sportsskytte propogandaen der har nået nye højder?. :???:
Oplever du at myndighederne (læs:politiet) er anti-jæger/sportsskytte?

Peter

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 24. jun 2017, 08:51

Lycon skrev: Men men.... de må jo gå bevæbnet fordi de er uddannet til det, hvilket mange synes er fint, vi andre der er bedre uddannet må ikke, og det uagtet at vi kan skelne et replicavåben fra et ægte ud fra et dårligt fotografi, og de "våbenkyndige" kan ikke skelne mellem et replika og skarpt våben, uagtet at de står med det i hænderne!

Og det her er ikke en enlig svale, jeg har set det flere gange før.
At være uddannet til at bære og benytte våben er ikke bare at kunne betjene det forsvarligt rent teknisk.

Men jeg syntes fokus er på det forkerte her. Problemet er ikke at en betjent måske har ladet sig snyde af en replika.
Det der kan være et problem for os er at der nu har været en forsidehistorie der efterlader det indtryk at der ligger automatvåben og flyder rundt omkring.
Den historie bliver garanteret aldrig dementeret, men vil blive husket næste gang våbenloven skal strammes.

Lige som de taler om flere tusinde ulovlige våben der er afleveret, men når man ser tv-indslag er er en meget stor del jagtrifler, luftgeværer og andet der måske nok er ulovligt men ikke har udgjort nogen reel trussel da de sjældent anvendes ved forbrydelser.

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 24. jun 2017, 09:32

PSindrup skrev:
Roflz skrev: Det utrolige er at politiet kører på historien. Er de simpelthen ikke selv klar over det eller er det bare myndighedernes anti jæger/sportsskytte propogandaen der har nået nye højder?. :???:

Peter
"Det offentlige" er ikke bare én person med én holdning. Jeg syntes at man kan se to fløje.
På den ene side:
  • Høje minimusstraffe for brud på våbenloven
  • Pludselige stramninger for halvautomat til jagt i udlandet
  • Konstant bagtaling af private våbenejer som kilde til det kriminelle miljø, uden nogen form for dokumentation
  • Idrætsforeninger der stædigt kæmper for at holde "almindelige" rifler ude af deres programmer.
  • Raids på skytteforeninger og våbenbutikker for et par år siden
På den anden side:
  • Indførsel af IPSC pistol
  • Næsten frit valg af våben for pistolskytter
  • Nye grovkalibre på pistolprogrammet
Så jeg syntes ikke man kan sige at Poltiet/det offenlige er 100% anti-våbenejere. Men der er da klart fløje derinde der ikke ønsker våben i civile hænder.

Brugeravatar
Roflz
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Historiske/gamle våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 23 times

Indlæg af Roflz » 24. jun 2017, 10:08

PSindrup skrev:

Peter
Jeg synes ReneKJ meget præcist beskriver hvordan jeg også opfatter det:
"Det offentlige" er ikke bare én person med én holdning. Jeg syntes at man kan se to fløje.
På den ene side:
Høje minimusstraffe for brud på våbenloven
Pludselige stramninger for halvautomat til jagt i udlandet
Konstant bagtaling af private våbenejer som kilde til det kriminelle miljø, uden nogen form for dokumentation
Idrætsforeninger der stædigt kæmper for at holde "almindelige" rifler ude af deres programmer.
Raids på skytteforeninger og våbenbutikker for et par år siden

På den anden side:
Indførsel af IPSC pistol
Næsten frit valg af våben for pistolskytter
Nye grovkalibre på pistolprogrammet

Så jeg syntes ikke man kan sige at Poltiet/det offenlige er 100% anti-våbenejere. Men der er da klart fløje derinde der ikke ønsker våben i civile hænder.

Det er måske ikke decideret alle politifolk og embedsfolk på våbenkontorene, men jeg mener der en klar tendens fra politikernes side om at skydevåben ikke høre til i det danske samfund. Politikernes standpunkter filterere så nedad i hierakiet til alle andre i form af diverse stramninger og lovændringer og meningsdannere.

Det er min personlige opfattelse at anti jæger/sportskytte fløjen dominerer dansk politik. Jægere/sportsskytter får i stigende grad direkte/indirekte skyld for de stigende problemer med bandekonflikter og islamisk terror som vi har i DK.
"The only thing that saves us from the bureaucracy is inefficiency. An efficient bureaucracy is the greatest threat to liberty." Eugene McCarthy - Time magazine, 12 Februar 1979

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 26. jun 2017, 15:15

Nye tal her hen mod slutningen af frit lejde.
Siden 1. juni, hvor der blev givet frit lejde for indlevering af våben, har landets politikredse registreret 4359 skydevåben. Der er tale om alt fra revolvere til automatrifler.
Siden 1. juni er der blevet indleveret 3091 blankvåben. Derudover er der indleveret 848 luft- og fjedervåben samt "store mængder" ammunition, eksplosivstoffer og andre våben som for eksempel tåregas og slagvåben.
http://jyllands-posten.dk/indland/polit ... rit-lejde/

Sixpence
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, skydning og forsvar
Geografisk sted: Vesthimmerland, den nordvestlige del
Has thanked: 2 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af Sixpence » 26. jun 2017, 15:33

Læste lige artiklen fra jp.

Det er da et stort antal våben som er blevet indleveret, men mon ikke hoveddelen af dem stammet fra almindelig privat eje og mest af alt er indleveret fordi der ikke er nogen som ved hvad man ellers gør med dem.

Læste en overskrift fra Viborg Stifts Folkeblad (det var en betalingsartikel) om en som indleverede hans gevær fordi han havde mistet interessen for jagt. Hvad jeg kunne se, så var det en nydelig O/U af nyere dato.

For at vende tilbage til artiklen fra JP så er der en ting der irriterer mig - det er citatet fra betjenten.
Ethvert våben, der fjernes fra gader og private hjem, er med til at øge trygheden for os alle, siger politiinspektør Henrik Sønderby i en pressemeddelelse.
Aghh, det gør godt nok ondt hvis det er holdningen hos en ledende betjent.
Learning by fucking up - Sergent From

I´m just in it for the hat

T. Stensby & Co. 12/70
Tikka T3 Lite 308.
Samt en lille ny CZ

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 26. jun 2017, 15:42

Mon ikke der menes "fra private hjem uden de nødvendige tilladelser"?
Ellers ville det da være helt tosset ...

Peter

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 196 times

Indlæg af Caspian1911 » 26. jun 2017, 15:46

PSindrup skrev: Ellers ville det da være helt tosset ...
Peter
Har du nogensinde set udtalelser fra politiet, der vedrørende våben, ikke har været tossede?
Hvorfor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!

Besvar