Medføre våbenpas i stedet for tilladelse

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Skaði
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Medføre våbenpas i stedet for tilladelse

Indlæg af Skaði » 30. maj 2017, 12:01

Sad og diskuterede her den anden dag, hvor en kammerat argumenterede for at våbenpasset kan fungere som ene dokumentation for ens våben.

Jeg har imidlertid altid opfattet passet som en erstatning for ind-/udførselstilladelser, og stadig medbragt våbentilladelse.

Hvad er rigtigt? Kan man under rejse og på indenrigs jagt nøjes med våbenpasset?

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Re: Medføre våbenpas i stedet for tilladelse

Indlæg af Agamemnon » 30. maj 2017, 12:16

Ved rejse, imellem medlemslande, stilles der ikke andet krav, end at betingelserne i "Bekendtgørelse om erhvervelse, besiddelse og transport af skydevåben for personer bosiddende i et EF-land" er overholdt og at våben, våbenpas og legitimation, i form af pas, kørekort eller lign. kan forevises politiet, på forlangende.

Bekendtgørelse om erhvervelse, besiddelse og transport af skydevåben for personer bosiddende i et EF-land. (* 1) skrev:
Europæisk våbenpas m.v.

§ 7. Personer, der er i besiddelse af europæisk våbenpas, kan uden særskilt tilladelse transportere og besidde skydevåben under rejse i to eller flere medlemsstater med henblik på deltagelse i jagt eller konkurrenceskydning.

Stk. 2. Ret til at transportere og besidde skydevåben i henhold til stk. 1 er betinget af, at

1. den pågældende person kan dokumentere baggrunden for rejsen, f.eks. ved forevisning af en invitation.

2. det europæiske våbenpas er gyldigt og omfatter det eller de skydevåben, som den pågældende person transporterer, og

3. indrejse ikke sker til et medlemsland, der har forbudt indførsel af det pågældende våben.

§ 8. Indehavere af europæiske våbenpas kan transportere og besidde ammunition i rimeligt omfang, såfremt betingelserne i § 7, stk. 2, er opfyldt.

§ 9. Politimesteren (politidirektøren) kan udstede europæisk våbenpas til personer, der er bosiddende her i landet, og som lovligt er i besiddelse af jagt- eller konkurrenceskydevåben.

Stk. 2. Europæiske våbenpas udstedes vederlagsfrit.

§ 10. For indehavere af en våbentilladelse udstedes våbenpasset med en gyldighedstid på 5 år.

Stk. 2. For indehavere af jagttegn udstedes våbenpasset med en gyldighedstid på 5 år.

Stk. 3. For indehavere af en våbenpåtegning fra en skytteforening udstedes våbenpasset med en gyldighedstid på 5 år.

Stk. 4. For medlemmer af en skytteforening kan der endvidere udstedes våbenpas med en gyldighedstid på 5 år til skytteforeningsvåben, som den pågældende lovligt kan benytte.

§ 11. Et europæisk våbenpas, hvis gyldighedsperiode ikke er udløbet, bliver dog ugyldigt, såfremt

1. den pågældendes våbentilladelse tilbagekaldes,

2. den pågældende ikke har gyldigt jagttegn,

3. den pågældendes våbenpåtegning bortfalder, tilbagekaldes, eller

4. den pågældende ophører med at være medlem af skytteforeningen.

§ 12. Såfremt et våbenpas er udløbet efter § 10, eller våbenpasset bliver ugyldigt efter § 11, skal våbenpasset straks afleveres til den stedlige politimester (politidirektøren).

§ 13. Personer, der besidder skydevåben, som er omfattet af et europæisk våbenpas, skal på forlangende forevise våben og våbenpas for politiet. Indehaveren af våbenpasset skal endvidere medbringe yderligere legitimation, f.eks. pas, kørekort eller andet identitetskort, og på forlangende forevise den for politiet.
Bekendtgørelsens fulde tekst kan læses hér.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Skaði
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Skaði » 30. maj 2017, 12:31

Ok, så blev man klogere... men indenrigs skal man stadig håndtere med hele regnskoven? Ville ellers være dejlig nemt kun at have jagttegn og våbenpas med ved alle lejligheder, specielt for os tæt ved æ grænz.

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 127 times
Been thanked: 260 times

Indlæg af T-REX » 30. maj 2017, 12:39

Skaði skrev:Sad og diskuterede her den anden dag, hvor en kammerat argumenterede for at våbenpasset kan fungere som ene dokumentation for ens våben.

Jeg har imidlertid altid opfattet passet som en erstatning for ind-/udførselstilladelser, og stadig medbragt våbentilladelse.

Hvad er rigtigt? Kan man under rejse og på indenrigs jagt nøjes med våbenpasset?
Som jeg læser det, så gælder våbenpasset, ved rejser, hvor du har en dokumenterbar(skriftlig) invitation, til at deltage på jagt, skydninger og lignende.
At køre rundt i det danske landskab er IKKE at rejse, i et medlemsland, det er dit hjemland.

Hvis du ikke har tilladelsen med, så kan du, efter min mening, ikke lovligt være i besiddelse af våbnet, i den del af rejsen, der foregår i Danmark.

Det andet er, Våbenpasset er betinget af, at din våbentilladelse er gyldig. Hvordan kan dette dokumenteres, hvis man ikke har våbentilladelsen med?

Forestil dig Politiet i Kastrup:
(Toldfunktionen) Våbenpas, ja tak. Nu kan du rejse ind. :blink:
(Politimand nr. 2, lige efter toldfunktionen) Våbentilladelse: Nå, den har du ikke, kl. er, ulovlig våbenbesiddelse. :puke:
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Skaði
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Skaði » 30. maj 2017, 12:54

Det er selvfølgelig et argument... jeg holder mig til regnskoven, så er der ingen tvivl...

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Indlæg af Agamemnon » 30. maj 2017, 13:03

Den anvendte formulering er:
"Personer, der er i besiddelse af europæisk våbenpas, kan uden særskilt tilladelse transportere og besidde skydevåben "under rejse i to eller flere medlemsstater"
Hvoraf Danmark udmærket kan være den ene.

Lad os ikke gøre det mere indviklet, end det behøver at være. Herhjemme skal du medbringe dine tilladelser. Og vil du ikke stå og diskutere §§ med en emsig, uvidende tolder-Keld, ville jeg også medbringe tilladelserne, ved rejser.... Så meget vejer de heller ikke. :blink:

Personligt ville jeg ikke gide tage et principiel slagsmål*, på et tidspunkt, hvor jeg egentlig hellere ville være på jagt.

*Hvilket jeg ellers utroligt gerne gør.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 31. maj 2017, 01:20

Det lader til, at EU-lovgivningen ikke hjemler mulighed for, at f.eks. svenskerne kan kræve særlig registrering hos Tullverket først, hvis man skal på jagt i Sverige med et våben, der er indskrevet i EU-våbenpasset.
Godt at slippe for det ekstra bureaukrati, når man skal på jagt der...:o)

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 31. maj 2017, 01:36

FriLuft skrev:Det lader til, at EU-lovgivningen ikke hjemler mulighed for, at f.eks. svenskerne kan kræve særlig registrering hos Tullverket først, hvis man skal på jagt i Sverige med et våben, der er indskrevet i EU-våbenpasset.
Godt at slippe for det ekstra bureaukrati, når man skal på jagt der...:o)
Det er ikke et krav, at du har våbenpas med til Sverige, det er nok at registrere hos Tullverket (og meddele det til de danske toldmynigheder.....)

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 31. maj 2017, 08:41

Ja, eller omvendt.
Hvis man har våbnet i EU våbenpas, så kan svenskerne tilsyneladende ikke kræve registrering hos Tullverket !

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 349 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 31. maj 2017, 08:52

FriLuft skrev:Ja, eller omvendt.
Hvis man har våbnet i EU våbenpas, så kan svenskerne tilsyneladende ikke kræve registrering hos Tullverket !
Det slagsmål gad jeg ikke at tage - det er så let at registrere på Tullverket, så hvorfor potentielt skabe et problem for sig selv?

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 31. maj 2017, 09:15

Chrstn_Olsen skrev:
FriLuft skrev:Ja, eller omvendt.
Det slagsmål gad jeg ikke at tage - det er så let at registrere på Tullverket, så hvorfor potentielt skabe et problem for sig selv?
Enig, det tager nok ca. 3 minutter at få det ordnet, og det mest tidskrævende er at skrive sine våbennumre ind. Hvis man gider tage diskussionen med en tolder/betjent i Sverige, be my guest, men det gider jeg ikke :blink:

Besvar