Give nabo nøglen til sin lejlighed

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Re: Give nabo nøglen til sin lejlighed

Indlæg af Timber » 25. okt 2016, 15:32

Ruger 77 skrev:Hej.Hvad nu hvis de bryder hoveddøren op og låser bagdøren op og smutter ud den vej.Når så polisen kommer er der en ulåst bagdør.Hvad med at bevise at døren virkelig var låst,for det var dog muligt at der blev problemer med forsikringen.Det er bare en tanke men når man nu ved de prøver på at slippe så billigt som muligt.
Det har du jo selv svaret på.. Der er jo tegn på indbrud, hvis de er gået gennem hoveddøren.. :blink:
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Ruger 77
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og Skydning.
Geografisk sted: Østjylland

Indlæg af Ruger 77 » 26. okt 2016, 09:15

Det kan være at jeg har misforstået noget men her ser det ud som om at hvis der ikke er låst overalt kan det blive et problem.

Dette er sakset fra Kenneth i det sidste oplæg

Jeg er lige nødt til at korrigere mig selv!

Jeg har læst op på det, og som jeg ser det er der lavet en afgørende ændring i kriterierne som forsikringsselskaberne benytter til at definere et indbrud.

Jeg har nu flere steder på nettet set at hele boligen skal have været aflåst for at der er tale om indbrud - også selvom de fx bryder ind gennem hoveddøren mens havedøren var ulåst. Dette er efter min mening ny tolkning, da kriterierne altid blot har været at der skulle være tegn på indbrud, og selv det at en lås have været dirket kunne være nok til at få anerkendt et indbrud(kunne ses i mikroskop).

Jeg må indrømme at jeg synes at forsikringsselskabernes tolkning er helt ude i hampen. Hvis de har brudt ind, så er det da fuldstændig ligegyldigt OM de kunne være kommet nemmer ind på anden vis, men hvad skal de stakkels forsikringsselskaber ellers gøre for at sikre indtjeningen :evil:

Men under alle omstændigheder, så skal I i hvert fald ikke bruge mit tidligere indlæg til at definere jeres sikringsniveau :wall:

Hilsen Kenneth

Der mener jeg at hele boligen ikke er aflåst og det kan måske blive et problem.
Hej. Det er jo menneskeligt alt fejle,ellers var der jo ingen grund til at lave en blyant med et viskelæder i den anden ende.

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 26. okt 2016, 09:22

Ruger 77 skrev:
Der mener jeg at hele boligen ikke er aflåst og det kan måske blive et problem.
Det er vel langt fra uhørt at indbrudstyve kommer ind ved at smadre et vindue, men derefter låser en dør op så de ubesværet kan slæbe rovet ud.
Hvis der er tegn på indbrud så må det være svært for forsikringsselskabet at sandsynliggøre at det ikke er tyven der derefter har låst op indefra.

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 189 times
Been thanked: 163 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 26. okt 2016, 09:53

Ruger 77 skrev:Hej.Det gør det selvfølgelig ikke Wildlife.Det er jo heller ikke sådan det virker i virkeligheden.Der bliver jo normalt givet et varsel om at på den dato skal der være adgang til din bopæl og det er jo som regel til hele ejendommen på en gang.De folk der kommer får heller ikke lov til at gå ind alene men i følge med Vicevært/Formand.Det er jo ikke sådan at hvis der en der ringer at man gerne vil ind får man nøglen.Desuden skal du jo selv aflevere din nøgle til Vicevært,da der ikke er andre der har nøgler til din bolig.
Så giver det mening - Jeg har bare tidligere boet til leje hvor viceværten til tider kunne finde på at lukke håndværkere ind med sin hovednøgle (som jeg er stod modstander af at en vicevært i det hele taget har!) når det lige passede dem at de skulle ind og tjekke et eller andet med noget rørføring.

Det holdt op da de låste sig ind og vækkede mig en morgen, de røg ud igen på røv og albuer!
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 233 times
Been thanked: 216 times

Indlæg af Kenned » 26. okt 2016, 10:03

Ruger 77 skrev:Hej.Hvad nu hvis de bryder hoveddøren op og låser bagdøren op og smutter ud den vej.Når så polisen kommer er der en ulåst bagdør.Hvad med at bevise at døren virkelig var låst,for det var dog muligt at der blev problemer med forsikringen.Det er bare en tanke men når man nu ved de prøver på at slippe så billigt som muligt.
Ingen anelse. Generelt er det bedst at opfatte forsikringsselskaber ligesom banker = nogle svin. Så ved man hvad man kan forvente.

/Kenneth

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 29. apr 2017, 11:59

Fandt lige denne lidt ældre tråd, idet vi i vores ejendom (ejerlejligheder) er i en tilsvarende situation, hvor vi skal have håndværkere til et lidt større projekt – og hvor det ikke er muligt selv at være fysisk til stede hele tiden.

Indlæggene i tråden drejer sig primært om det forsikringsmæssige (som vel altid vil være en udfordring) – men hvorledes er det med det lovmæssige..?

Våbenlovens § 22 anfører vedr. opbevaring af våben, at disse (citat) ”skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.” Dertil kommer de konkrete krav til sikringsskabe m.v…

Med en ”løsgående” håndværker i lejligheden er kriteriet om opbevaring utilgængeligt for uvedkommende vel ikke længere opfyldt selvom våbnene (naturligvis) er i godkendt sikringsskab. Eller hur..? :???:

Alternativet som jeg ser det er måske at få våbnene opbevaret midlertidigt ved en våbenhandler. Er der nogen der har prøvet det..? :???:

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Kjelgaard
Newbie
Newbie
Interesser: IPSC, Riffel Distance skydning
Geografisk sted: københavn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 21 times

Indlæg af Kjelgaard » 29. apr 2017, 12:30

er der ikke mulighed for at låse det rum som skabet står i ? jeg mener så har man da gjort sit til at der ikke er folk der finder ud af at man har guns and ammo stående, og der man kan en håndværker jo så ikke snakke over sig en dag hvor de sidder i festligt lag, hvor der måske er nogen med en tvivlsom moral.

DB89
Gold Member
Gold Member
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 35 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af DB89 » 29. apr 2017, 12:36

Bare husk at indboforsikringen vist normalt generelt ikke dækker, hvis man udlever en nøgle til håndværkere osv..

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is

Indlæg af Oscar123 » 29. apr 2017, 12:59

DB89 skrev:Bare husk at indboforsikringen vist normalt generelt ikke dækker, hvis man udlever en nøgle til håndværkere osv..
Jeg er helt med på det med forsikringen. Mit spørgsmål går på det lovmedholdelige.

Oscar123
On scene - but unseen

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 29. apr 2017, 17:06

Jeg kan ikke se det stor problem i det, hvis våbnene er låst korrekt inde...

Da jeg kørte rundt som tømrer, var vi da tit inde hos folk der havde både det ene og andet fremme.. Selvom de ikke var hjemme.. Der vil jeg mene et våbenskab er det mindste problem..

Og så kan man velsagtens heller ikke invitere gæster hjem så...
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is

Indlæg af Oscar123 » 29. apr 2017, 17:54

Timber skrev:Jeg kan ikke se det stor problem i det, hvis våbnene er låst korrekt inde...

Da jeg kørte rundt som tømrer, var vi da tit inde hos folk der havde både det ene og andet fremme.. Selvom de ikke var hjemme.. Der vil jeg mene et våbenskab er det mindste problem..

Og så kan man velsagtens heller ikke invitere gæster hjem så...
Well, jeg spørger fordi jeg selv er i tvivl. Jeg er bestemt ikke ude på at mistænkeliggøre håndværkere - men alene i lejligheden ville en uærlig en af slagsen have god mulighed for at orientere sig og nærstudere våbenskabet. Det er vel bl.a. det, der er hensigten med Våbenlovens §22 stk. 1. om at opbevaringsstedet skal være utilgængeligt for uvedkommende...?

Sammenligningen med at man så heller ikke ville kunne invitere gæster holder naturligvis ikke, idet man jo selv er til stede og har mulighed for at styre hvilke områder i lejligheden de kommer i.

Oscar123
On scene - but unseen

Falco Subniger
Silver Member
Silver Member
Interesser: Harmonisk træfsikkerhed
Geografisk sted: Østdanmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Falco Subniger » 29. apr 2017, 18:48

Oscar123 skrev:Det er vel bl.a. det, der er hensigten med Våbenlovens §22 stk. 1. om at opbevaringsstedet skal være utilgængeligt for uvedkommende...?
Hvis vi skal kakerlakpule, så er opbevaring beskrevet i Bekendtgørelse om våben og ammunition m.v. (Våbenbekendtgørelsen) §24 og ikke i Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer (Våbenloven).

Jeg har en kollega, som har samlertilladelse. Han har inden etableringen af de to centre haft besøg af to venlige betjente, for besigtigelse af samlingen. De tillagde dobbeltlås en betydning i forhold til om samlingen "skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende."

Når du under renovering i ejendommen må antage, at din hoveddør (samt opgangsdør) står på vid gab store dele af tiden, vil jeg (uden at være jurist) vurdere, at dit skab ikke længere er utilgængelig for uvedkommende. Hvis håndværkerne af arbejdsmæssige årsager ikke skal have adgang til lokalet, hvor skabet står, ville det mest oplagte være at få installeret en lås på døren til rummet.

Hvis vi bevæger os lidt længere væk fra den sikre løsning, så ville en, til formålet konstrueret kasse fastgjort til væggen, omkring våbenskabet, gøre skabet utilgængelig.

En anden efter loven farbar løsning (min vurdering) ville være at tage en tur på KSC sammen med Agamemnon (eller en anden med plads), aftale at I skyder hver dag og lade ham opbevare dine våben. Så ville jeg benytte denne:
§ 25. Bestemmelserne i § 24, stk. 2, 4 og 5, finder ikke anvendelse på midlertidig opbevaring af skydevåben i forbindelse med jagt, skydekonkurrence eller andet anerkendelsesværdigt formål. Midlertidig opbevaring af skydevåben må kun finde sted fra dagen før til dagen efter formålet er opfyldt. Skydevåben skal være under konstant tilsyn eller skal opbevares forsvarligt i et sikkert, aflåst gemme eller fastlåst til mur eller lignende og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende. Ammunition til skydevåben skal opbevares for sig i et aflåst gemme.
Min understregning.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 413 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 29. apr 2017, 18:54

Oscar123 skrev:Fandt lige denne lidt ældre tråd, idet vi i vores ejendom (ejerlejligheder) er i en tilsvarende situation, hvor vi skal have håndværkere til et lidt større projekt – og hvor det ikke er muligt selv at være fysisk til stede hele tiden.

Indlæggene i tråden drejer sig primært om det forsikringsmæssige (som vel altid vil være en udfordring) – men hvorledes er det med det lovmæssige..?

Våbenlovens § 22 anfører vedr. opbevaring af våben, at disse (citat) ”skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.” Dertil kommer de konkrete krav til sikringsskabe m.v…

Med en ”løsgående” håndværker i lejligheden er kriteriet om opbevaring utilgængeligt for uvedkommende vel ikke længere opfyldt selvom våbnene (naturligvis) er i godkendt sikringsskab. Eller hur..? :???:

Alternativet som jeg ser det er måske at få våbnene opbevaret midlertidigt ved en våbenhandler. Er der nogen der har prøvet det..? :???:

Oscar123
SKV-våbnene behøver du ikke bekymre dig om, de kan opbevares i klubben.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 29. apr 2017, 20:22

Det var præcist den tanke jeg fik.
Hvis de først er brudt ind er det de fleste steder trivielt at åbne dør og vinduer indefra.
Og det kan sikkert også være logisk nok at de gør det for at have en nemmere flugtvej.

Jeg tror forsikringen vil få svært ved at forsvare sådan en holdning over for klagenævnet.

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 30. apr 2017, 09:18

ReneKJ skrev:
Det var præcist den tanke jeg fik.
Hvis de først er brudt ind er det de fleste steder trivielt at åbne dør og vinduer indefra.
Og det kan sikkert også være logisk nok at de gør det for at have en nemmere flugtvej.

Jeg tror forsikringen vil få svært ved at forsvare sådan en holdning over for klagenævnet.
Start med at lave jeres låse om så ingen dør kan låses op uden nøgle både indvendigt og udvendigt dvs ingen vridere. og så sæt en lås på de store vinduer. Man kan få håndtag med kode lås idag som fungerer fortrindeligt.

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 30. apr 2017, 10:40

Slettet bruger skrev:
Start med at lave jeres låse om så ingen dør kan låses op uden nøgle både indvendigt og udvendigt dvs ingen vridere. og så sæt en lås på de store vinduer. Man kan få håndtag med kode lås idag som fungerer fortrindeligt.
Det lyder som en brandfælde.
Jeg har ikke lyst til at gøre mit hjem til et fængsel.

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 30. apr 2017, 16:20

ReneKJ skrev:
Slettet bruger skrev:
Det lyder som en brandfælde.
Vi ved hvor vores nøgler er når vi er hjemme så det er ikke et problem her på matriklen

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 30. apr 2017, 16:49

Slettet bruger skrev:
ReneKJ skrev: Det lyder som en brandfælde.
Vi ved hvor vores nøgler er når vi er hjemme så det er ikke et problem her på matriklen
Det forudsætter tid og overblik som du ikke nødvendigvis har i en nødssituation. Bare det at stå og fumle med en nøgle eller en kodelås kan være et problem.
Det er selvfølgeligt op til en selv hvordan man prioritere, men det er ikke en risiko jeg har tænkt mig at løbe.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 111 times
Been thanked: 128 times

Indlæg af FrederikF » 1. maj 2017, 11:54

Enig - opstår der brand om natten og man skal ud i en fart i mørke, evt med besvimede familiemedlemmer på slæb, så skal man kunne komme ud i en fart . Ikke fedt at skulle hente nøgler - man kan naturligvis benytte vinduer, men igen, hvis man skal ind og hente flere sovende/bevidstløse så er vinduer altså en unødvendig hindring (særligt hvis det er de store i familien, der ligger og er bevidstløse.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 2. maj 2017, 12:37

Jeg har "nøgle på begge sider" låse på alle yderdøre i huset.

Det er ikke et sikkerhedsmæssigt problem.
Det kræver bare, at man lader sine nøgler sidde i låsen når man går i seng.
Så ved man også hvor nøglerne er, når man skal afsted om morgenen.

Og når man tager hjemmefra, så har familiemedlemmerne hvert deres nøglebundt, og de overskydende er i stålskabet.

Det er enkelt og funktionelt.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 2. maj 2017, 12:50

Refraktorius skrev:Jeg har "nøgle på begge sider" låse på alle yderdøre i huset.

Og når man tager hjemmefra, så har familiemedlemmerne hvert deres nøglebundt, og de overskydende er i stålskabet.

"Enkelt", det kommer vist lidt an på hvor struktureret man er af natur. :fun:
Det ville i hvert fald aldrig fungere hjemme hos os, dertil er vi alt for distræte.
En udmærket metode hvis man kan administrere det, men det ville være et helt urimeligt krav fra forsikringen.

Og så har vi stadigt problemet med vinduerne. Alle beboelsesrum i mit hjem har mindst eet vindue stort nok til at blive brugt som flugtvej, og det er jeg egenligt glad for. Nøgler eller kodelåse der ville ødelægge ideen med en flugtvej.

Falco Subniger
Silver Member
Silver Member
Interesser: Harmonisk træfsikkerhed
Geografisk sted: Østdanmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Falco Subniger » 2. maj 2017, 18:12

Refraktorius skrev:Jeg har "nøgle på begge sider" låse på alle yderdøre i huset.

Vi har indrettet os på samme måde.

Hvis man er bange for at ens hjem er en brændfælde, så er det nok andre ting man skal overveje end flugtveje.
Senest rettet af Falco Subniger 2. maj 2017, 21:05, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 111 times
Been thanked: 128 times

Indlæg af FrederikF » 2. maj 2017, 19:41

Med de mængder af billig kina elektronik de fleste hjem bugner med, så er det reel risiko for at det opstår brand om natten. Det kan gå ganske hurtigt og der skal ikke meget røgudvikling til for at blive farligt.
Men hatten af for de der også er strukturerede under ekstreme situationer (har mødt enkelte af den type på min første udstationering - gammel spetznaz/afghanistan veteran - wow, der ville jeg ikke være bekymret for at nøglerne blev glemt)

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 2. maj 2017, 19:46

Falco Subniger skrev:
Vi har indrettet os på samme måde.

Hvis man er bange for at ens hjem er en brændfælde, så er det nok ting man skal overveje end flugtveje.
Indtil videre har mine oplevelser været 1 husbrand og 0 indbrud.
Plus konsekvenserne ved brand kan være anderledes alvorlige end ved et indbrud.

Man kan nok hævde at sandsynligheden for et indbrud er større end for brand, men hvis de først er brudt ind så gør det næppe den store forskel for mig om de kan komme ud af hoveddøren eller må bruge et smadret vindue.
Den største skade er alligevel følelsen af at have fået krænket hjemmet, jeg tror ikke jeg har nogen ejendele som er uerstattelige,

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 4. maj 2017, 14:12

En tyv sonderer også terrænet inden de går i gang. Kan de se at der er låst overalt så vælger de måske naboens. Mit hus er blevet brudt ind i 3 gange siden 1986 hvor det er bygget. Jeg har boet der 6 år hvor jeg satte alarm op og låse på alt stort nok til at kravle igennem. Og fjernede vridere og erstattede med nøgler. Jeg har også en brandalarm som er sat op med alarmen så røgudvikling sætter alarmen igang og det er alle husets brandalarmer. Der har aldrig været brand i huset.

Besvar