Oscar123 skrev:Det er vel bl.a. det, der er hensigten med Våbenlovens §22 stk. 1. om at opbevaringsstedet skal være utilgængeligt for uvedkommende...?
Hvis vi skal kakerlakpule, så er opbevaring beskrevet i
Bekendtgørelse om våben og ammunition m.v. (Våbenbekendtgørelsen) §24 og ikke i
Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer (Våbenloven).
Jeg har en kollega, som har samlertilladelse. Han har inden etableringen af de to centre haft besøg af to venlige betjente, for besigtigelse af samlingen. De tillagde dobbeltlås en betydning i forhold til om samlingen
"skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende."
Når du under renovering i ejendommen må antage, at din hoveddør (samt opgangsdør) står på vid gab store dele af tiden, vil jeg (uden at være jurist) vurdere, at dit skab ikke længere er utilgængelig for uvedkommende. Hvis håndværkerne af arbejdsmæssige årsager ikke skal have adgang til lokalet, hvor skabet står, ville det mest oplagte være at få installeret en lås på døren til rummet.
Hvis vi bevæger os lidt længere væk fra den sikre løsning, så ville en, til formålet konstrueret kasse fastgjort til væggen, omkring våbenskabet, gøre skabet utilgængelig.
En anden efter loven farbar løsning (min vurdering) ville være at tage en tur på KSC sammen med Agamemnon (eller en anden med plads), aftale at I skyder hver dag og lade ham opbevare dine våben. Så ville jeg benytte denne:
§ 25. Bestemmelserne i § 24, stk. 2, 4 og 5, finder ikke anvendelse på midlertidig opbevaring af skydevåben i forbindelse med jagt, skydekonkurrence eller andet anerkendelsesværdigt formål. Midlertidig opbevaring af skydevåben må kun finde sted fra dagen før til dagen efter formålet er opfyldt. Skydevåben skal være under konstant tilsyn eller skal opbevares forsvarligt i et sikkert, aflåst gemme eller fastlåst til mur eller lignende og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende. Ammunition til skydevåben skal opbevares for sig i et aflåst gemme.
Min understregning.