Modstand mod EU våbendirektiv, Forslag til forbud mod ½auto.
-
- Silver Member
- Interesser: motocross jagt
- Geografisk sted: Mariager Fjord
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 31 times
Re: Modstand mod EU våbendirektiv, Forslag til forbud mod ½auto.
Her er en opfordring til alle, der er medlem af DJ. Udover at sende kommentarer til Nicholai Vigger Knudsen, så skal I også sende til Jeres hovedbestyrelsesmedlem. Jeg ved at f.eks hb medlem i kreds 1 (nordjylland) Leif Bach ofte taget henvendelser med til møder i hovedbestyrelsen.
Så hvis der kommer mange henvendelser, bliver de nødt til at gøre noget eller i det mindste at komme med en forklaring, hvorfor de ikke gør noget. Så kan man jo træffet sig valg på oplyst grundlag.
Styer ssg
Så hvis der kommer mange henvendelser, bliver de nødt til at gøre noget eller i det mindste at komme med en forklaring, hvorfor de ikke gør noget. Så kan man jo træffet sig valg på oplyst grundlag.
Styer ssg
"Er de fleste de klogeste eller bare de fleste?" Niels Hausgaard
"Der er noget ved alting, det er bare ikke alting, der er noget ved" Poul Krebs
"Der er noget ved alting, det er bare ikke alting, der er noget ved" Poul Krebs
-
- Bronze Member
- Interesser: IPSC, Jagt, Taktisk skydning
- Geografisk sted: Fionia
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 14 times
DJ - jantelov og smagsdommeri - der røg kontingentet! Slut
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Forkert fremgangsmåde; brug dit kontingent til, at banke dem oven i hovedet og forlang at de tjener deres medlemmer bedre!
Vi har brug for et stærkere DJ, ikke et svagere. Hver for sig får vi intet gennemført.
Vi har brug for et stærkere DJ, ikke et svagere. Hver for sig får vi intet gennemført.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Oscar123
- This member is
- Interesser: Ildvåben og ildvand
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 342 times
- Been thanked: 400 times
Jeg har dd. skrevet til NVK og udtryk min store skuffelse over at Danmarks Jægerforbund ikke tager denne kamp op og går imod overformynderiet og smagsdommeriet - og i stedet blot lægger sig fladt ned og accepterer endnu en indskrænkning af vilkårene for jægere og skytter.
Med den nye procedure, som Danmarks Jægerforbund synes at have sanktioneret, forudser jeg problemer når tilladelsen til min egen halvautomatiske riffel skal fornys. Jeg vil ikke være i stand til at retfærdiggøre, hvorfor det lige netop skal være en halvautomatisk riffel for at klare opgaven, idet en passende repeterriffel formentlig ville være ligeså god. Jeg kunne naturligvis godt drømme et eller andet behov op om ”mulighed for hurtige opfølgende skud” men det ville ikke være i overensstemmelse med sandheden…
Mit principielle ”issue” er hvorfor jeg i det hele taget skal retfærdiggøre noget som helst - og hvorfor jeg skal acceptere, at ”nogen” skal være smagsdommer og vurdere om jeg har behov for en halvautomatisk riffel...? Jeg er naturligvis klar over at våbentilladelser til enhver tid kan trækkes tilbage; men mine vilkår og de omstændigheder, hvorunder jeg anvender riflen har ikke ændret sig siden jeg købte den - så såfremt min tilladelse ikke kan fornys vil det de-facto svare til en ekspropriering af riflen.
Oscar123
Med den nye procedure, som Danmarks Jægerforbund synes at have sanktioneret, forudser jeg problemer når tilladelsen til min egen halvautomatiske riffel skal fornys. Jeg vil ikke være i stand til at retfærdiggøre, hvorfor det lige netop skal være en halvautomatisk riffel for at klare opgaven, idet en passende repeterriffel formentlig ville være ligeså god. Jeg kunne naturligvis godt drømme et eller andet behov op om ”mulighed for hurtige opfølgende skud” men det ville ikke være i overensstemmelse med sandheden…
Mit principielle ”issue” er hvorfor jeg i det hele taget skal retfærdiggøre noget som helst - og hvorfor jeg skal acceptere, at ”nogen” skal være smagsdommer og vurdere om jeg har behov for en halvautomatisk riffel...? Jeg er naturligvis klar over at våbentilladelser til enhver tid kan trækkes tilbage; men mine vilkår og de omstændigheder, hvorunder jeg anvender riflen har ikke ændret sig siden jeg købte den - så såfremt min tilladelse ikke kan fornys vil det de-facto svare til en ekspropriering af riflen.

Oscar123
On scene - but unseen
-
- Platin Member
Præcis, Oscar, og tak!
Du er en af dem der kommer i klemme og derfor virker det stærkere, når du gør en partsmæssig indsigelse.

Du er en af dem der kommer i klemme og derfor virker det stærkere, når du gør en partsmæssig indsigelse.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- 100Radsbar
- Gold Member
- Interesser: Jagt & Historiske Våben
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Has thanked: 748 times
- Been thanked: 92 times
Jeg kan forstå begge synspunkter, men jeg må nok sige at hvis DJ ikke kan/vil tage kampen op for deres medlemmer, hvorfor skal jeg så smide penge i hovedet på dem hvert år?C-X skrev:Forkert fremgangsmåde; brug dit kontingent til, at banke dem oven i hovedet og forlang at de tjener deres medlemmer bedre!
Det er som at betale til et fitnesscenter, og tage på Burger King 3 gange om ugen i stedet for.
Jeg mener at DJ, og skytteforeningerne m.m. burde gå sammen.
Hvis de ikke vil give AR-15, AK'er, M1 Carbine, Steyr AUG, osv. osv på jagttegn, så burde de arbejde for at den slags rifler kunne komme på en SKV, og IPSC-riffel blev en tilladt sportsdisciplin. Problem solved.
Det er da altid noget at jeg ikke skal have tilladelse fra Vejdirektoratet hvis jeg skal købe en bil der har 4 hjulstræk, fordi jeg bor i byen (jeg har jo ikke noget behov for 4-hjulstræk når jeg bor i byen

Jeg har især ikke behov for 2 , eller 3, biler med 4-hjulstræk.

7,62x54R Glory to the Mosin.
-
- Platin Member
Fordi...
Truslerne imod jagt ikke begrænser sig til dine og mine våben. Det er jagttider, arealer, kontroller, fanden og hans pumpestok (som ikke må indeholde mere end to skud) osv.
Ryger hele grundlaget for vores jagtvåben, nemlig jagten, så er det hele ikke ret meget værd længere.
Så uanset hvor skuffet du er over DJ, i denne sag også, så har du stadig brug for DJ.
DJ kan ændres, indefra. Har du samme indflydelse på jagtens og våbenes modstandere?
Bil-analogier bider ikke på mig, ud over jeg nogle gange fniser ved ordet "anal-ogi"...
Truslerne imod jagt ikke begrænser sig til dine og mine våben. Det er jagttider, arealer, kontroller, fanden og hans pumpestok (som ikke må indeholde mere end to skud) osv.
Ryger hele grundlaget for vores jagtvåben, nemlig jagten, så er det hele ikke ret meget værd længere.
Så uanset hvor skuffet du er over DJ, i denne sag også, så har du stadig brug for DJ.
DJ kan ændres, indefra. Har du samme indflydelse på jagtens og våbenes modstandere?
Bil-analogier bider ikke på mig, ud over jeg nogle gange fniser ved ordet "anal-ogi"...
-
- Platin Member
- Interesser: WW2 våben long range shooting
- Has thanked: 73 times
- Been thanked: 52 times

I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!
The rest i just wasted!
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Jeg er bange for at DJ og skytteforeningernes riffelafdelinger er nogenlunde lige store fan af halvautomatiske våben.100Radsbar skrev: Jeg mener at DJ, og skytteforeningerne m.m. burde gå sammen.
Hvis de ikke vil give AR-15, AK'er, M1 Carbine, Steyr AUG, osv. osv på jagttegn, så burde de arbejde for at den slags rifler kunne komme på en SKV, og IPSC-riffel blev en tilladt sportsdisciplin. Problem solved.
Hvordan var det nu med IPSC riffel:
Man kan ikke få en halv-auto-riffel på SKV da der ikke findes discipliner til den
Og man kan ikke oprette disciplinerne da man ikke kan få tilladelse til halvautomatiske rifler.
Jeg har muligvis forsimplet det lidt, men de syntes ikke at det var værd at kæmpe for halv-auto rifler på SKV.
Og de var forøvrigt for nyligt fremme med nogle vedtægtsændringer der var slet skjulte benspænd for at "sorte rifler" kunne indføres i fremtiden.
- Agamemnon
- Moderator
- Interesser: Skydning genladning Etymologi
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 472 times
- Been thanked: 1072 times
Der er skam forbunds-godkendte discipliner. Kombiriffel SAO & SAS, under DSF. Det ville dog kræve en ændring af våbencirkulærets §19 samt en holdningsændring hos SKV, såfremt halvautomatiske rifler skulle kunne erhverves som sportsvåben.ReneKJ skrev:Jeg er bange for at DJ og skytteforeningernes riffelafdelinger er nogenlunde lige store fan af halvautomatiske våben.100Radsbar skrev: Jeg mener at DJ, og skytteforeningerne m.m. burde gå sammen.
Hvordan var det nu med IPSC riffel:
Man kan ikke få en halv-auto-riffel på SKV da der ikke findes discipliner til den
Og man kan ikke oprette disciplinerne da man ikke kan få tilladelse til halvautomatiske rifler.
Jeg har muligvis forsimplet det lidt, men de syntes ikke at det var værd at kæmpe for halv-auto rifler på SKV.
Og de var forøvrigt for nyligt fremme med nogle vedtægtsændringer der var slet skjulte benspænd for at "sorte rifler" kunne indføres i fremtiden.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
-
- Silver Member
- Interesser: jagt/ våben
- Geografisk sted: jylland
- Geografisk sted: Harlev j
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 81 times
- Kontakt:
når jeg læser § 19 stk 4 læser jeg det som at man godt kan få tilladelse til en halvauto til SKV
3)halvautomatiske riflerog
4)andre lignende særligt farlige skydevåben
Citat justitmimisteriet:
Kapitel 2
Bestemmelser om særligt farlige skydevåben, herunder pistoler
§ 19. Våbentilladelse kan kun under ganske særlige omstændigheder gives til:
1) glatløbede haglgeværer med en pibelængde på under 55 cm,
2) pistoler, herunder enkeltskudspistoler, selvladepistoler og revolvere,
3) halvautomatiske rifler og
4) andre lignende særligt farlige skydevåben.
Stk. 2. Tilladelse efter stk. 1 kan kun gives, hvis ansøgeren er fyldt 20 år og er kendt som en absolut pålidelig person.
Stk. 3. Tilladelse efter stk. 1, nr. 3, kan kun gives til jagt. Det skal fremgå af en tilladelse til halvautomatisk riffel, der er konstrueret til at indeholde mere end to patroner, at riflen kun må anvendes til jagt i Danmark, hvis den er forsynet med en permanent anordning, der sikrer, at den højst kan indeholde to patroner.
Stk. 4. Det skal fremgå af en tilladelse efter stk. 1, nr. 1, 2 og 4, at våbnet alene må anvendes til de aktiviteter, som DGI, Dansk Skytte Union eller Dansk Firmaidrætsforbund har godkendt for det pågældende våben.
Stk. 5. § 20, stk. 3, nr. 2 og 3, finder tilsvarende anvendelse på våben, der er omfattet af stk. 1, nr. 2.
Stk. 6. Tilladelse til pistoler med større kaliber end 9 mm (. 38/. 357) kan kun gives efter forudgående forelæggelse for Justitsministeriet. Dette gælder dog ikke forladepistoler som nævnt i § 20, stk. 8.
Citat justitmimisteriet:
Kapitel 2
Stk. 2. Tilladelse efter stk. 1 kan kun gives, hvis ansøgeren er fyldt 20 år og er kendt som en absolut pålidelig person.
Stk. 3. Tilladelse efter stk. 1, nr. 3, kan kun gives til jagt. Det skal fremgå af en tilladelse til halvautomatisk riffel, der er konstrueret til at indeholde mere end to patroner, at riflen kun må anvendes til jagt i Danmark, hvis den er forsynet med en permanent anordning, der sikrer, at den højst kan indeholde to patroner.
Stk. 4. Det skal fremgå af en tilladelse efter stk. 1, nr. 1, 2 og 4, at våbnet alene må anvendes til de aktiviteter, som DGI, Dansk Skytte Union eller Dansk Firmaidrætsforbund har godkendt for det pågældende våben.
Stk. 5. § 20, stk. 3, nr. 2 og 3, finder tilsvarende anvendelse på våben, der er omfattet af stk. 1, nr. 2.
Stk. 6. Tilladelse til pistoler med større kaliber end 9 mm (. 38/. 357) kan kun gives efter forudgående forelæggelse for Justitsministeriet. Dette gælder dog ikke forladepistoler som nævnt i § 20, stk. 8.
Mvh
AHL
AHL
- Agamemnon
- Moderator
- Interesser: Skydning genladning Etymologi
- Has thanked: 472 times
- Been thanked: 1072 times
Jeg tror desværre ikke at den går.A H Larsen skrev:når jeg læser § 19 stk 4 læser jeg det som at man godt kan få tilladelse til en halvauto til SKV
Citat justitmimisteriet:
Kapitel 2
Efter stk.3 kan tilladelse til halvautomatiske rifler kun gives til jagt.
I stk. 4 er netop halvautomatiske rifler udeladt.
Dér hvor jeg mener at kæden er sprunget af, rent forvaltningsmæssigt, er dén praksis at halvautomatiske våben der er erhvervet til jagt efter stk. 3 ikke også må anvendes til konkurrenceskydning, så længe ansøgningsgrundlaget og grundlaget for udstedelse af tilladelsen, har været et jagttegn.... Som paragrafen er formuleret, burde dét nemlig ikke være forbudt, da kun betingelsen for erhvervelse er nævnt.
Til støtte for denne påstand, kan det fremhæves, at det, for SKV våbens vedkommende, er præciseret at de alene må anvendes til dicipliner under ét af hovedforbundene. Her er altså også betingelserne for anvendelse nævnt.
Jeg mener faktisk at dette er en afgørende sondring.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
- Senserazer
- Platin Member
- Interesser: Knive, skydevåben,
- Geografisk sted: Vejle
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 171 times
"Hvilke vildtarter skal der jages, og hvorfor kan det ikke gøres med en riffel, der ikke er halvautomatisk?"
Hvor kører ministrene Lexus, Mercedes and what not? Kunne det ikke gøres i en Golf II?
Hvor kører ministrene Lexus, Mercedes and what not? Kunne det ikke gøres i en Golf II?

Sendt fra min bjergtinde via signalbål.
-
- Platin Member
Eller en Toyota Aygo - den må vel nærmest køre på cykelstierne
:gay:
Så er de også lettere mål for vrede islamister med stort kørekort
.... vi må jo stå sammen... 

Så er de også lettere mål for vrede islamister med stort kørekort

- 100Radsbar
- Gold Member
Ja vi kan jo se med de seneste 4 terror angreb hvor der er blevet brugt køretøjer.Senserazer skrev:"Hvilke vildtarter skal der jages, og hvorfor kan det ikke gøres med en riffel, der ikke er halvautomatisk?"
Og som jeg har nævnt før, i en anden tråd herinde, at selv om der blev indført totalforbud mod at borgere måtte besidde, skydevåben, og blankvåben her i landet. Så ville de kriminelle alligevel have adgang til våben.
Jeg ville da gerne se den politiker der turde foreslå stramninger til bilejere, så deres biler/lastbiler ikke kan bruges til terrorangreb.
-
- Platin Member
- Interesser: jagt
- Has thanked: 2986 times
- Been thanked: 377 times
Det sker ikke så længe politikerne kan opkræve store fede afgifter + moms på store fede biler.100Radsbar skrev: Jeg ville da gerne se den politiker der turde foreslå stramninger til bilejere, så deres biler/lastbiler ikke kan bruges til terrorangreb.
Hvis politikerne fik mulighed for at lægge en registreringsafgift på ½-automatiske rifler på f.eks. 180%+moms som med personbiler, så tror jeg AV-ØV fik ordre til at acceptere våbentilladelsesansøgninger fra stort set fanden selv, for at få nemme penge i statskassen.

- 100Radsbar
- Gold Member
Det er sgu lige før jeg gerne ville betale det, hvis det så var nemmere at få tilladelse til ½-auto rifler. Hellere grave dybere ned i foret, end at skulle igennem formynderiet fra myndighederneKalthoff skrev:Det sker ikke så længe politikerne kan opkræve store fede afgifter + moms på store fede biler.100Radsbar skrev: Jeg ville da gerne se den politiker der turde foreslå stramninger til bilejere, så deres biler/lastbiler ikke kan bruges til terrorangreb.
Hvis politikerne fik mulighed for at lægge en registreringsafgift på ½-automatiske rifler på f.eks. 180%+moms som med personbiler, så tror jeg AV-ØV fik ordre til at acceptere våbentilladelsesansøgninger fra stort set fanden selv, for at få nemme penge i statskassen.

- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 332 times
- Been thanked: 951 times
- Kontakt:
Rygters bureau bringer en historie om at der bliver strammet voldsomt op på semi-auto rifler lige om lidt.
Der skulle blive tale om noget i retning af: Kun en semi-auto pr jæger. Og kun ved dokumenteret behov i forb. med jagt i udlandet.
Jeg har ikke fået bekræftet rygtet, så det er kun det det er: Et rygte.
Der skulle blive tale om noget i retning af: Kun en semi-auto pr jæger. Og kun ved dokumenteret behov i forb. med jagt i udlandet.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- Formandlao
- Silver Member
- Interesser: IPSC
- Geografisk sted: Vendsyssel
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 10 times
Gad vide hvordan man dokumenterer bemeldte behov!?Fast Fumble skrev:Rygters bureau bringer en historie om at der bliver strammet voldsomt op på semi-auto rifler lige om lidt.
Skal man eje jagt i udlandet, eller er det nok at man påtænker en rejse til Tyskland næste år ..... uha jeg kan ikke lide den her udvikling.
Diligentia, Vis, Celeritas
- 100Radsbar
- Gold Member
Ja vi skal nok ikke regne med at DJ gider gøre noget ved det, hvis det bliver aktuelt.....Fast Fumble skrev:Rygters bureau bringer en historie om at der bliver strammet voldsomt op på semi-auto rifler lige om lidt.
Hvis det var muligt at kunne ramme DJ på pengepungen ved en masse udmelding, så kunne det da være at de vågnede op.....tvivler dog.
- Herluf
- Gold Member
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 84 times
- Been thanked: 29 times
- Kontakt:
Tilbage i 2008, da Topcat og jeg importerede er par AR kloner, skulle vi sende en liste over de lande hvor vil kunne bruge sådan et våben til jagt og dokumentation for at vise rent faktisk tog på jag i ry at de lande.Formandlao skrev:
Gad vide hvordan man dokumenterer bemeldte behov!?
Skal man eje jagt i udlandet, eller er det nok at man påtænker en rejse til Tyskland næste år ..... uha jeg kan ikke lide den her udvikling.
Det endte med at den pågældende medarbejder ved Nordjyllands politi blev fyret mens sagen kørte, og efterfølgeren ville slet ikke have noget at gøre med sagen. Der gik 4 år før jeg fik min tilladelse.
- Formandlao
- Silver Member
- Interesser: IPSC
- Geografisk sted: Vendsyssel
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 10 times
Kedeligt hvis det bliver vores hverdag fremadrettet. Jeg er virkelig spændt på hvilke kriterier der bliver opsat..... "ja Hr. Olesen, vi kan se du ikke har været i Tyskland i år - din tilladelse er inddraget ...."Herluf skrev:Tilbage i 2008, da Topcat og jeg importerede er par AR kloner, skulle vi sende en liste over de lande hvor vil kunne bruge sådan et våben til jagt og dokumentation for at vise rent faktisk tog på jag i ry at de lande.Formandlao skrev:
Gad vide hvordan man dokumenterer bemeldte behov!?
Det endte med at den pågældende medarbejder ved Nordjyllands politi blev fyret mens sagen kørte, og efterfølgeren ville slet ikke have noget at gøre med sagen. Der gik 4 år før jeg fik min tilladelse.
Diligentia, Vis, Celeritas
-
- Platin Member
Det du beskriver er formentligt et af de næste skridt i politiets forvaltning af gældende regler på området.Formandlao skrev:Kedeligt hvis det bliver vores hverdag fremadrettet. Jeg er virkelig spændt på hvilke kriterier der bliver opsat..... "ja Hr. Olesen, vi kan se du ikke har været i Tyskland i år - din tilladelse er inddraget ...."
Spørgsmålet er hvad vi gør ved det.
DJ har jo meldt ud at de støtter ministerens opfattelse af at jægerne har "uønskede våben" via jagttegn og DJ har nu forleden gentaget at ikke ser praksisændringen overfor halvautomatiske rifler som et problem for jægerne.
Så vi er vel henvist til hver især at skrive til politikere, bearbejde journalister osv. Men ukoordineret og ad-hoc og efter bedste evne. det er næppe særligt effektivt og et par enkelte skæverter kan gøre mere skade end de øvrige gavner.
Jeg betaler gerne til en evt. dansk våbenejerrettighedsorganisation der har viljen og evnerne til at kæmpe denne kamp på en professionel og effektiv måde. Det kræver folk med lang erfaring med hhv. lobbyisme overfor det offentlige og pressehåndtering.
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Det jeg frygter er at den gode ide breder sig til andre dele af skydesporten.Kalthoff skrev:Det du beskriver er formentligt et af de næste skridt i politiets forvaltning af gældende regler på området.Formandlao skrev:Kedeligt hvis det bliver vores hverdag fremadrettet. Jeg er virkelig spændt på hvilke kriterier der bliver opsat..... "ja Hr. Olesen, vi kan se du ikke har været i Tyskland i år - din tilladelse er inddraget ...."
- Hvilke stævner planlægger du at anvende våbnet til?
- Hvor mange stævner deltog du i sidste år?
- Kan det samme ikke opnås med en luftpistol?
- Vedlæg kopi af alle dine skydeskiver for de sidste fem år
-
- Platin Member
ReneKJ skrev:Det jeg frygter er at den gode ide breder sig til andre dele af skydesporten.
- Hvilke stævner planlægger du at anvende våbnet til?
- Hvor mange stævner deltog du i sidste år?
- Kan det samme ikke opnås med en luftpistol?
- Vedlæg kopi af alle dine skydeskiver for de sidste fem år
Det er ganske sandsynligt at det vil gå den vej i løbet af de kommende år.
For det virker jo som om der sidder nogle anonyme embedsmænd et sted i politiet eller Justitsministeriet og arbejder målrettet på at reducere privat lovlig våbenbesiddelse. De har så valgt salamimetoden og irritationsmetoden som virkemidler.
Desto før alle lovlige private våbenejere står sammen og får det uvæsen stoppet, desto mindre skade når der at ske.
Hvis det skal stoppes effektivt for en længere årrække, skal de pågældende embedsmænd identificeres og fjernes igennem en kombination af målrettede klagesager og politisk pres ovenfra.
Politisk pres kommer først hvis man dyrker lobbyisme effektivt og målrettet. Det kræver professionelle folk med tiden til at gøre det nødvendige diskrete arbejde.