Modstand mod EU våbendirektiv, Forslag til forbud mod ½auto.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 427 times
Been thanked: 30 times

Re: At 9:00 they debate about the Firearms Directive; between 12:00 and 14:00 they vote in Strasbourg

Indlæg af RKN » 14. mar 2017, 18:51

Hvad nu med lyddæmper , som man har tilladelse til ?? Skal de så ikke fornyes nu når de ikke længere er en våbendel ??
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2986 times
Been thanked: 377 times

Re: At 9:00 they debate about the Firearms Directive; between 12:00 and 14:00 they vote in Strasbourg

Indlæg af Kalthoff » 14. mar 2017, 18:55

Fra jægerforbundets side:
Det helt store diskussionsemne, de halvautomatiske våben i kombination med magasinstørrelser, giver grundet den danske lovgivning om maksimalt to patroner i riflen ikke anledning til bekymring for de danske jægere.
DJ undlader at forholde sig til u-kastrede ½-auto rifler.

Det er jo meget godt i tråd med at DJ kaldte de fleste af den slags våben for "uønskede våben" i deres "våbenpakke" tilbage i November 2016:

https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic. ... en#p739668
Senest rettet af Kalthoff 14. mar 2017, 18:58, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 14. mar 2017, 18:55

RKN skrev:Hvad nu med lyddæmper , som man har tilladelse til ?? Skal de så ikke fornyes nu når de ikke længere er en våbendel ??
Der er altid åbent for at de enkelte lande kan have en strammere lovgivning end den ramme EU nedsætter, så vi skal ikke pr. automatik forvente lempelser herhjemme.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 14. mar 2017, 18:58

Kalthoff skrev:
Patrold skrev:Danmarks Jægerforbunds udlægning

http://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/nyh ... rlamentet/

Jeg håber at de har ret ....
Det er klart at Jægerforbundet mener at konsekvenserne for ukastrerede ½-auto rifler ikke rammer danske jægere, for de fleste af den type våben kaldte Jægerforbundet jo "uønskede våben" i deres "våbenpakke" tilbage i November 2016:

https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic. ... en#p739668
jvf. ovenstående hukommelsopfrisker burde forrige kommentar fra min side udvides til
"R*V R*V R*V !"
Tak til Kalthoff for reminder :blink:
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Has thanked: 2986 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 14. mar 2017, 19:02

Elbæk skrev:
RKN skrev:Hvad nu med lyddæmper , som man har tilladelse til ?? Skal de så ikke fornyes nu når de ikke længere er en våbendel ??
Der er altid åbent for at de enkelte lande kan have en strammere lovgivning end den ramme EU nedsætter, så vi skal ikke pr. automatik forvente lempelser herhjemme.
Men det er dog et lille lys i mørket.

Måske, måske, måske kan vi håbe på at slippe for at skulle søge tilladelse til lyddæmpere og slippe for at have dem i våbenpasset ved rejser indenfor EU.

Det er da værd at arbejde for.

Så vidt jeg har husker fra debatten da de blev lovliggjort i DK, er lyddæmpere "håndkøbsvarer" uden bureaukrati og besvær i flere af vores nabolande.

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 427 times
Been thanked: 30 times

Indlæg af RKN » 14. mar 2017, 19:02

Elbæk skrev:
Tak :thumbup:
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Badaka
Platin Member
Platin Member
Interesser: Bukkejagt og riflede våben
Geografisk sted: Sjælland....uheldigvis....
Has thanked: 28 times
Been thanked: 15 times

Re: Modstand mod EU våbendirektiv, Forslag til forbud mod ½auto.

Indlæg af Badaka » 14. mar 2017, 19:36

Hvad endte det med?
Blev AR-15'erne kasteret?

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 14. mar 2017, 19:46

Nå, men det gik jo skide godt alt sammen og danske jægere bliver ikke berørt :danishgun:

Nogle gange overvejer jeg, om CLC lever i sin egen lille boble, med selvtilfredshed :crazy:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 14. mar 2017, 19:48

C-X skrev:Nå, men det gik jo skide godt alt sammen og danske jægere bliver ikke berørt :danishgun:

Nogle gange overvejer jeg, om CLC lever i sin egen lille boble, med selvtilfredshed :crazy:
Lad nu være med at kippe flaget for hurtigt.... Det er før set at "nogle" skulle være effektive i en fart, med tumpede resultater til følge... :wall:
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 14. mar 2017, 19:51

Læs artiklen og du bemærker nok et strejf af ironi... :impatient:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Indlæg af Agamemnon » 14. mar 2017, 20:32

At man kan se direktivet, afstemningerne herom, den bagved liggende politiske dagsorden og den åbenlyse modvilje mod våbenejerskab generelt, som noget andet end en total katastrofe, fatter jeg ikke.

Enhver frihed der er ofret i de uvirksomme terrorbekæmpelses-tiltags populistiske navn er en frihed for meget. Jeg er ved at knække mig over den altoverskyggende "det rammer ikke os" holdning. DET ER HELT OG ALDELES LIGEGYLDIGT!!!. Det rammer nemlig heller ikke terroristerne.

Ikke desto mindre er europæiske våbenejere dårligere stillet i dag, end i går. Der er skåret endnu en skive af våben-salamien og vores børn og børnebørn kommer, af selv samme grund, ikke til at opleve de samme glæder, i samme omfang, som vi har kunne nyde dem. Både vi og de bliver begrænset i deres fremtidige udfoldelser, fordi vi tillod en totalitær overstatslig forsamling at manipulere og true sig til et resultat, der er bedre end dét de havde før. De har været bund uærlige og løjet fra start til slut. De har løjet om formålet med direktivændringen og reddet på bølgen af råb på handling, i kølvandet på de senere års terrorangreb, hvilke våben der bliver anvendt af terrorister, våbnenes ophav, tekniske detaljer, hvem der ville blive påvirket og om meget andet.

De har vundet et slag og det er tragisk. Endnu mere tragisk havde resultatet været, hvis ikke så mange havde kæmpet så indædt imod..... Men bottom line er at frontlinjen er forskubbet til deres fordel og til skade for os.... Man tager grueligt fejl, hvis man tror at vi har vundet og at de har givet op og man burde, i dén grad, skamme sig, hvis man kalder det en sejr.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 14. mar 2017, 20:43

Jeg har flettet den seneste tråd fra Small Talk med denne.

Jeg kan ikke, for nuværende, overskue præcis hvad der er blevet stemt igennem - og Nettet bobler lige nu over i modstridende fortolkninger. Hele processen op til afstemningen har været aldeles uoverskuelig - i en grad hvor jeg ikke er det mindste i tvivl om at det har været helt og aldeles bevidst orkestreret. Modstand mod noget som du ikke kan erkende hvad indebærer, er så godt som umuligt.
Endvidere var hele afstemningen sat op med ét tydeligt signal til parlamentsmedlemmerne: Vi kan få det her overstået med én afstemning - eller vi kan, i uendelighed, diskutere et aldeles uoverskueligt antal ændringsforslag, som, alt efter hvilke der vedtages og hvilke der forkastes, kan indebære et nærmest uendeligt antal konflikter og konsekvenser iht. hinanden, som så skal erkendes og diskuteres. At man kan vedtage love på den måde, er hårrejsende.

Personligt er de spørgsmål jeg lige nu, forgæves, søger entydige svar på disse:

1. Gælder maks. 10 reglen, for lange våben, udelukkende for aftagelige magasiner - eller tillige for faste magasiner (som f.eks. rørmagasin)?

2. Gælder maks. 10 reglen, for lange våben, udelukkende for halvautomatiske våben - eller tillige for repetervåben?

2. Er lange våben i randtændte kalibre (i kaliber .22 og derunder) undtaget fra maks. ti reglen?
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 14. mar 2017, 22:13

Har lige signeret denneher: https://www.change.org/p/council-of-the ... ion-no_msg

For concealed carry i hele EU. Ved godt det ikke kommer til at ske, men nogen er jo nødt til at trække i den retning.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 14. mar 2017, 22:35

Robse skrev:
" Med andre ord har den store lobbyindsats fra de europæiske jægere båret frugt."
nå nå nå.... :impatient:
Hvis der ikke var blevet lavet et kæmpe lobbyarbejde fra skytter og jægere, så havde direktivet set værre ud, efter min mening.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 14. mar 2017, 22:40

Elbæk skrev:1. Gælder maks. 10 reglen, for lange våben, udelukkende for aftagelige magasiner - eller tillige for faste magasiner (som f.eks. rørmagasin)?

2. Gælder maks. 10 reglen, for lange våben, udelukkende for halvautomatiske våben - eller tillige for repetervåben?

2. Er lange våben i randtændte kalibre (i kaliber .22 og derunder) undtaget fra maks. ti reglen?
Med forbehold for om de har ændret i kompromisforslaget mellem IMCO og ministerrådet, hvilket jeg ikke tror de har:
Gælder for både faste og aftagelige, dvs. en Winchester 1873 i visse kalibre bliver nu et forbudt kategori A våben
Gælder både halvauto og repeter.
Randtændte er undtaget.
Slava Ukraini!

Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 14. mar 2017, 22:56

Mapzter skrev:
Robse skrev:
" Med andre ord har den store lobbyindsats fra de europæiske jægere båret frugt."
nå nå nå.... :impatient:
Hvis der ikke var blevet lavet et kæmpe lobbyarbejde fra skytter og jægere, så havde direktivet set værre ud, efter min mening.
Det er der ingen tvivl eller uenighed om.
Men det ville være klædeligt om DJ ikke forsøgte at tage æren
for arbejdet som værende alene "de europæske jægeres" fortjeneste.
- eller er det bare dumt formuleret, men godt ment?
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 14. mar 2017, 23:23

Jeg brækker mig. :puke: Hvornår træder det i kraft?
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Herbert
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: film
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 43 times
Been thanked: 73 times

Indlæg af Herbert » 14. mar 2017, 23:45

Det skal en tur omkring ministerrådet først for formelt at blive vedtaget. Tjekkerne var eneste medlemsland der stemte imod sidst, sammen med Luxembourg. Sidstnævnte dog under helt andre forudsætninger end tjekkerne, de mente ikke initiativet var vidtgående nok.
Derefter skal det implementeres i de enkelte medlemsstater.

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Indlæg af NSander » 15. mar 2017, 00:14

Jeg synes også det er værd at huske, at de våben der blev brugt ved terrorangrebet i Paris, allerede var ulovlige. Det var reaktiverede våben fra primært slovakiet. Næsten udelukkende ak-47-kloner der var deaktiveret i Slovakiet, med en stift gennem løbet, som så senere var blevet fjernet. Ikke jagtvåben, ikke skyttevåben. Et sådant tiltag virker helt ude af proportion, og det virker tydeligt, at man bare ønsker at stramme våbenloven, med paris som en tynd begrundelse. Som da man strammede knivloven yderligere her hjemme, da en portugiser blev stukket ned med en springkniv, der allerede havde været ulovlig i 20år...

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 15. mar 2017, 08:06

Senserazer skrev:Jeg brækker mig. :puke: Hvornår træder det i kraft?
Medlemslandene har 15 mdr til at implementere direktivet i deres lokale lovgivninger.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
ACE1
Banned
Banned
Interesser: våben
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 24 times
Been thanked: 37 times

Indlæg af ACE1 » 15. mar 2017, 10:26

Slut med 10 årige tilladelser til jagtvåben, kun 5 år fremover?
3-Gun is the Crossfit of the shooting sports

With guns in the hands of the public, sure there will be tragedies, but without them there will be genocides. Unknown

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 15. mar 2017, 12:05

ACE1 skrev:Slut med 10 årige tilladelser til jagtvåben, kun 5 år fremover?
Det kommer an på hvordan vi implementerer loven. Der ér, så vidt jeg forstår, mulighed for automatisk fornyelse, i fem år, efter de første fem år. Det kan vi, igen; så vidt jeg forstår, takke svenskerne for blev indført som en mulighed.

Vores vigtigste kamp står, lige nu, iht. at sikre at lovgiverne og ordensmagten ikke overimplementerer de nye love - og det frygter jeg personligt bliver en kamp af de større.
Allerede nu tager politiet forskud på en overimplementering og søger at indføre et de-facto forbud mod halvautomatiske rifler.

Brugeravatar
Formandlao
Silver Member
Silver Member
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 4 times
Been thanked: 10 times

Indlæg af Formandlao » 15. mar 2017, 12:31

Elbæk skrev:
ACE1 skrev:Slut med 10 årige tilladelser til jagtvåben, kun 5 år fremover?
Det kommer an på hvordan vi implementerer loven. Der ér, så vidt jeg forstår, mulighed for automatisk fornyelse, i fem år, efter de første fem år. Det kan vi, igen; så vidt jeg forstår, takke svenskerne for blev indført som en mulighed.

Vores vigtigste kamp står, lige nu, iht. at sikre at lovgiverne og ordensmagten ikke overimplementerer de nye love - og det frygter jeg personligt bliver en kamp af de større.
Allerede nu tager politiet forskud på en overimplementering og søger at indføre et de-facto forbud mod halvautomatiske rifler.
Den tråd der kører vedr. fornyelse af tilladelse til US Carbine er i hvert fald meget bekymrende!
Diligentia, Vis, Celeritas

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 15. mar 2017, 12:38

Dette skulle være den vedtagne tekst:
http://www.europarl.europa.eu/sides/get ... anguage=EN
Slava Ukraini!

Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 15. mar 2017, 12:57

Mapzter skrev:Dette skulle være den vedtagne tekst:
http://www.europarl.europa.eu/sides/get ... anguage=EN
Når jeg søger på "capacity" finder jeg kun ting der relaterer sig til semi-auto'er (korte og lange), og ikke noget mht. repeter.

Det er godt nok skræmmende at læse den slags igennem, uvidenheden stråler soleklart ud af hver eneste sætning. Bare det at tale om en "farlig riffel" :rolf: :rolf:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Besvar