Afslag på på fornyelse af tilladelse til Steyr AUG

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 25 times

Re: Modstand mod EU våbendirektiv, Forslag til forbud mod ½auto.

Indlæg af CQB » 21. dec 2016, 18:54

så fik jeg en opringning fra acv, og fik besked på at jeg nok ikke kan få fornyet tilladelsen til min styer aug. fordi de siger den kan laves fuldauto på 30 sekunder, :evil: så kan jeg regne ud, jeg nok skal af med den ene halv auto riffel efter den anden , de næste 10 år :cry:

Knivfyren
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, skydevåben, blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Knivfyren » 21. dec 2016, 19:01

CQB skrev:så fik jeg en opringning fra acv, og fik besked på at jeg nok ikke kan få fornyet tilladelsen til min styer aug. fordi de siger den kan laves fuldauto på 30 sekunder, :evil: så kan jeg regne ud, jeg nok skal af med den ene halv auto riffel efter den anden , de næste 10 år :cry:

Hvad er deres bevis for det? Uden beviser for sådan et statement, ligger det da op til en klagesag.

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member

Indlæg af CQB » 21. dec 2016, 19:04

Knivfyren skrev:
CQB skrev:så fik jeg en opringning fra acv, og fik besked på at jeg nok ikke kan få fornyet tilladelsen til min styer aug. fordi de siger den kan laves fuldauto på 30 sekunder, :evil: så kan jeg regne ud, jeg nok skal af med den ene halv auto riffel efter den anden , de næste 10 år :cry:

Hvad er deres bevis for det? Uden beviser for sådan et statement, ligger det da op til en klagesag.
det siger de at deres våbenafdeling har afprøvet

Knivfyren
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, skydevåben, blankvåben
Has thanked: 9 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Knivfyren » 21. dec 2016, 19:10

CQB skrev:
Knivfyren skrev:

Mener at de civile versioner er lavet specifikt så man ikke kan det. Bed om en præcis beskrivelse af hvad våbenteknisk har prøvet. Det skulle da være satans hvis jens betjent kan konvertere noget på 30 sekunder som steyrs tekniske afdeling specifikt har arbejdet på at forhindre.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2986 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 21. dec 2016, 19:44

CQB skrev:
Knivfyren skrev:

Prøv at kontakte Steyr fabrikken for at få en udtalelse eller noget skriftlig dokumentation fra dem om netop den variant af Steyr Aug du har. de har så vidt jeg har forstået netop lavet en civil udgave der ikke lader sig ombygge til fuld-auto.

Her er fotos af forskellene mellem semi-auto og fuld-auto udgaverne af Steyr AUG: http://www.steyr-aug.com/nfa_weapons.htm

Klag skriftligt, vedlæg skriftlig dokumentation.
Senest rettet af Kalthoff 21. dec 2016, 19:48, rettet i alt 1 gang.

Holten101
Gold Member
Gold Member
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 49 times
Been thanked: 41 times

Afslag på på fornyelse af tilladelse til Steyr AUG

Indlæg af Holten101 » 21. dec 2016, 20:10

Det tog dem alligevel 30 sek. at finde ud af aftrækkeren skal trykkes helt i bund på den select fire version de havde...jeg er imponeret;-)

Sur røv....håber du finder ud af det uden at skulle af med dine våben:-(

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member

Indlæg af CQB » 21. dec 2016, 20:22

Kalthoff skrev:
CQB skrev:
Knivfyren skrev:

Prøv at kontakte Steyr fabrikken for at få en udtalelse eller noget skriftlig dokumentation fra dem om netop den variant af Steyr Aug du har. de har så vidt jeg har forstået netop lavet en civil udgave der ikke lader sig ombygge til fuld-auto.

Her er fotos af forskellene mellem semi-auto og fuld-auto udgaverne af Steyr AUG: http://www.steyr-aug.com/nfa_weapons.htm

Klag skriftligt, vedlæg skriftlig dokumentation.
det har jeg tænkt på, men jeg ved ikke om acv tager en våben producents ord for gode vare , men når jeg ser på det link du sender, ser det "bare" ud til man skal skifte tre dele før den er fuld auto det kunne man godt gøre på 30 sekunder

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Re: Afslag på på fornyelse af tilladelse til Steyr AUG

Indlæg af Elbæk » 21. dec 2016, 20:51

Jeg har delt emnet fra EU tråden, jeg synes at den her sag er så vigtig, at den fortjener sin egen tråd.

For alles skyld synes jeg at du skal følge den her sag helt til døren.

Ud fra den logik som ACV tilsyneladende lægger for dagen, vil enhver AR-15 jo ligeledes kunne konverterer til fuldautomatisk, hvis man "bare" installerer en ny lower, en auto sear og en ny bolt.

Jeg ved at Danmarks Jægerforbund har ført flere lignende principielle sager - og vundet. Måske er det en idé at kontakte dem?
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 21. dec 2016, 21:28

Jeg blev lidt nysgerrig og googlede efter hvordan man konvertere. Denne tråd har interessant info:
http://www.AR15.com/forums/t_6_22/45003 ... o_AUG.html

Som jeg forstår det så konvertere de dem ved at indsætte dedikerede maskingeværsdele.
Der er altså ikke tale om at man filer lidt her og der for at gøre den fuldautomatisk.
Det er selvfølgelig ud fra amerikansk lovgivning hvor man skal basere sig på en registreret maskingeværdel.

Men hvis det er det politiet har gang i, så kan alle AR ejerne også begynde at glæde sig, da det samme kan gøres der: http://www.quarterbore.com/nfa/dias.html

Kalthoff
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kalthoff » 21. dec 2016, 21:39

CQB skrev: det har jeg tænkt på, men jeg ved ikke om acv tager en våben producents ord for gode vare , men når jeg ser på det link du sender, ser det "bare" ud til man skal skifte tre dele før den er fuld auto det kunne man godt gøre på 30 sekunder
De tre dele kan man jo ikke købe/importere som lovlydig civilist, netop fordi de gør våbnet fuldautomatisk.

Så det må være irrelevant hvor hurtigt man kunne skifte til dem.

Hvis "våbenteknisk afdeling" skal argumentere for deres påstand, så vil jeg mene det skal være en ombygning der kan foretages ved at skifte til dele der kan skaffes let eller det skal være håndværksmæssige indgreb der let kan udføres med normalt værktøj.

Altså hvis det der skal til for at konvertere til fuldauto er noget i retning med: "fil et hak der", "sav den dims væk", "udskift den bolt med en fjeder" etc., så giver det mening at sige at det kan gøres let/umiddelbart og så ville ACV have en god sag.

Men hvis det der skal til er: "Som civil privatperson, bestil dele hjem fra producenten som kun sælges til politi/militære kunder", så mener jeg ACV har en tynd sag.

Så skal ACV ud i noget med at argumentere for at "det sorte marked" flyder med netop de komponenter og at de er nemme at bestille hjem fra skumle webshops i udlandet. Hvis ACV går den vej må du kræve at ACV løfter bevisbyrden for at delene rent faktisk er nemme at skaffe illegalt. Det kan ikke være nok at ACV siger "hvis delene er nemme at skaffe, så .....". De m"rent faktisk afkræves bevis på at delene er nemme at skaffe.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kalthoff » 21. dec 2016, 21:43

Danmark (ja hele Nord/Vest-Europa) mangler en organisation der arbejder for de lovlydige våbenejeres rettigheder og interesser.

Det er en ulige kamp, når den enkelte privatperson eller fritidsforening skal køre disse sager mod myndighederne.

De embedsmænd der sidder i ACØ-V, Rigspolitiet, "våbenteknisk afdeling" osv. får jo løn og pension og betalt sygdom, de får betalt deres arbejdsredskaber, deres lokaler, deres tjenesterejser osv.

Våbenejerne derimod må tage fri og punge ud som enkeltindivider. Hvis det blot var sagsbehandlingsfejl og misforståelser man skulle klage over, så gik det nok. Men det virker efterhånden ret tydeligt at der bedrives politik via sagsbehandlingen, og så er det en ulige kamp når det er enkeltindivider der skal tage kampen.

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 116 times

Indlæg af Randy M » 21. dec 2016, 22:15

Det skal du helt sikkert ikke bare uden videre acceptere.

Få afslaget på skrift med begrundelse.

Kontakt jægerforbundet og hør hvad de siger ( lad dog være med at lade dig slå ud hvis de siger "bare ærgerligt, sådan er det". Jeg har før oplevet de har taget fejl i lign vurderinger ).

Find en egnet advokat, hør hvad han/hun siger.

Fortæl ACV du har tænkt dig at få det afprøvet hos en dommer. Det i sig selv kan måske få dem til at undersøge det liiidt grundigere
om deres påstand nu holder. Hvis de ikke ændre mening, så skal du dog være klar til gå i retten og få det afprøvet.

Jeg synes helt sikkert ikke du skal opgive din Steyr uden videre. Jeg tror heller ikke på at acv kan køre den der hjem i retten.

Mvh Nicolai

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 21. dec 2016, 22:37

CQB skrev: det har jeg tænkt på, men jeg ved ikke om acv tager en våben producents ord for gode vare , men når jeg ser på det link du sender, ser det "bare" ud til man skal skifte tre dele før den er fuld auto det kunne man godt gøre på 30 sekunder
Men det kræver jo så at man har delene. En AR-15 bliver også hurtigt full-auto hvis man smider den væk og tager en M4 i stedet jo.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member

Indlæg af CQB » 22. dec 2016, 11:50

Jeg har spurgt om at få lov at snakke med deres våben teknikere , men fik afslag. de vil afvente med den endelige afgørelse, til de har lavet flere undersøgelser på en aug , og spørg man så hvordan de har lavet den fuldautomatiske så det selvfølgelig nok fortroligt

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 15 times
Been thanked: 111 times

Indlæg af Kristian_J » 22. dec 2016, 13:25

Men, Hvorfor? Altså, er der en lov der siger at man ikke må eje en riffel der kan konverteres til full auto på 30 sek. eller under?

Hvis loven ikke eksistere, så skal du da bare have din tilladelse.

Sig at du gerne vil bede om en paragraf der siger dette.
... assistance from a distance!

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 15 times
Been thanked: 111 times

Indlæg af Kristian_J » 22. dec 2016, 13:27

Og de må også argumentere, sagligt hvad et forbud som dette skulle hjælpe.

....og så må vi jo argumentere at Lastvogne, alkohol og religion skal være ulovligt, da det er skyld i flere dødsfald end rifler ejet at jægere.
... assistance from a distance!

Brugeravatar
Lycon
Moderator
Moderator
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 22. dec 2016, 13:32

Det svarer til at forbyde 50cc knallerter med argumentet at de let lader sig tune, der skal bare skiftes et tandhjul, eller der skal bores lidt.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member

Indlæg af CQB » 22. dec 2016, 13:57

Kristian_J skrev:Men, Hvorfor? Altså, er der en lov der siger at man ikke må eje en riffel der kan konverteres til full auto på 30 sek. eller under?

Hvis loven ikke eksistere, så skal du da bare have din tilladelse.

Sig at du gerne vil bede om en paragraf der siger dette.
Det nok lidt op af bakke, når der står i loven at det under særlige omstændigheder man kan få halv auto tilladelse , så kan de vel sige ja eller nej som de ønsker , men jeg vil skrive til styer og jæger forbundet

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 23. dec 2016, 08:50

Den her sag har altså nogle alvorlige Kafkaske kvaliteter. Havde Kafka skrevet det, havde det ca. lydt således:

CQB: "Goddag, jeg vil gerne ansøge om fornyelse af denne tilladelse til en Steyr AUG."

Øvrighedsperson: "Ja, lad os nu se om vi kan tillade det!"

Ventetid...

Øvrighedsperson: "Vi kan ikke forny din tilladelse, fordi våbnet kan ombygges til fuldautomatisk på 30 sekunder."

CQB: "Hvordan er I kommet frem til det?"

Øvrighedsperson: "Det har vores våbentekniske afdeling."

CQB: "Kan jeg tale med den pågældende medarbejder i jeres våbentekniske afdeling..."

Øvrighedsperson (afbryder): "Nej!"

CQB: "Kan jeg så få at vide hvorledes pågældende medarbejder har formået at ombygge en halvautomatisk Steyer AUG til fuldautomatisk på 30 sekunder?"

Øvrighedsperson: "DET ER FORTROLIGT!!!"

:wall:

Nu mangler det bare at CQB modtager en skrivelse med ordlyden; "Da vores medarbejder kan bevidne at du har søgt oplysninger om hvorledes du kan konvertere din halvautomatiske Steyr AUG til fuldautomatisk, inddrages våben og tilladelse øjeblikkeligt. Dette er en administrativ beslutning, uden klagemuligheder."
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."

A284win
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning med 284win
Geografisk sted: Smidt på Falster
Has thanked: 14 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af A284win » 23. dec 2016, 08:52

Åhh du er god elbæk
:NVFguys:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 23. dec 2016, 09:11

Hvad gør man, helt konkret, med sådant et våben man ikke længere kan få tilladelse til? Sender det til destruktion? Og i givet fald. Hvorhen?

Peter

Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 96 times
Been thanked: 137 times

Indlæg af Krung » 23. dec 2016, 09:14

PSindrup skrev:Hvad gør man, helt konkret, med sådant et våben man ikke længere kan få tilladelse til?
Provision, kan man håbe på.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 23. dec 2016, 09:37

Krung skrev:
PSindrup skrev:Hvad gør man, helt konkret, med sådant et våben man ikke længere kan få tilladelse til?
Ikke forstået? :???:

Peter

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 23. dec 2016, 09:47

PSindrup skrev:
Krung skrev:
Ikke forstået? :???:

Peter
Der menes, går jeg ud fra, at våbnet stilles i provision hos en våbenhandler.

Gunrunner
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning. ;)
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 43 times
Been thanked: 87 times

Indlæg af Gunrunner » 23. dec 2016, 10:55

Jeg har et par AUG Z3 stående i skabet.

Prøver lige at søge en tilladelse på en af dem, så ser vi hvad der sker. Sidst tog det ikke andet end et par dage for dem at få papirerne igennem.
... så kan vi se om den går igennem herovre.

Besvar