Modstand mod EU våbendirektiv, Forslag til forbud mod ½auto.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Re: Modstand mod EU våbendirektiv, Forslag til forbud mod ½auto.

Indlæg af ReneKJ » 17. jul 2016, 10:27

Knivfyren skrev:Det kan godt være vi ikke har alle detaljer endnu, men det tyder ikke godt når selv Vicky Ford ikke indser hvad hun har stemt for...

https://ukshootingnews.wordpress.com/20 ... -outlawed/
De vælger den tolkning der siger at alle halvautomatiske våben bliver forbudt fordi de kan tage store magasiner.
Men alle andre steder jeg har set lægger op til at de kun er ulovlige når de har indsat magasinerne.
Sådan tolker jeg i hvert fald den svenske parlamentariker og DSFs nyhedsbrev.

Det er rigtigt nok at vi ikke ved noget konkret endnu, men det site vælger den mest negative tolkning og ser ikke ud til at skænke det en tanke at det kunne betyde noget andet.

Knivfyren
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, skydevåben, blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Knivfyren » 17. jul 2016, 12:36

ReneKJ skrev:
Knivfyren skrev:Det kan godt være vi ikke har alle detaljer endnu, men det tyder ikke godt når selv Vicky Ford ikke indser hvad hun har stemt for...

https://ukshootingnews.wordpress.com/20 ... -outlawed/
De vælger den tolkning der siger at alle halvautomatiske våben bliver forbudt fordi de kan tage store magasiner.
Men alle andre steder jeg har set lægger op til at de kun er ulovlige når de har indsat magasinerne.
Sådan tolker jeg i hvert fald den svenske parlamentariker og DSFs nyhedsbrev.

Det er rigtigt nok at vi ikke ved noget konkret endnu, men det site vælger den mest negative tolkning og ser ikke ud til at skænke det en tanke at det kunne betyde noget andet.

Glem ikke at det er vores elskede justitsministerium der skal stå for implementeringen her i landet, selvom dette måske ikke direkte betyder et forbud mod halvauto våben med aftageligt magasin på EU-plan, så vil de læse dette direktiv som fanden læser bibelen. Desuden, så skal IMCO nu i forhandling med de endnu mere rabiate folk fra kommissionen for at fastslå den endelige ordlyd... Gummiparagraffer har aldrig været til våbenejeres fordel.

Brugeravatar
ACE1
Banned
Banned
Interesser: våben
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 24 times
Been thanked: 37 times

Indlæg af ACE1 » 18. jul 2016, 20:44

Firearms United's bud på afstemningen:

http://firearms-united.com/2016/07/18/r ... imco-vote/
3-Gun is the Crossfit of the shooting sports

With guns in the hands of the public, sure there will be tragedies, but without them there will be genocides. Unknown

Tak-Tik-Tak
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: IPSC, Jagt, Taktisk skydning
Geografisk sted: Fionia
Has thanked: 30 times

Indlæg af Tak-Tik-Tak » 21. jul 2016, 21:54

Det hele lugter af at drømmen om ak og ar rifler, må lade livet.

Halvautomatiske våben, med Centraltændt ammunition , med mulighed for >20 skudskapacitet bliver vel en umulighed.

Hvad med randtændt ammunition og Halvautomatiske våben? - her tænker jeg dragunov kopier samt luxdeftec kopi af G3 i 307win, de må vel gå fri?

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 21. jul 2016, 22:08

tak-tik-tak skrev:Hvad med randtændt ammunition og Halvautomatiske våben? - her tænker jeg dragunov kopier samt luxdeftec kopi af G3 i 307win, de må vel gå fri?
Hva' ba'? 7.62×54R er ikke randtændt.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Tak-Tik-Tak
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: IPSC, Jagt, Taktisk skydning
Geografisk sted: Fionia
Has thanked: 30 times

Indlæg af Tak-Tik-Tak » 22. jul 2016, 19:31

Argh der ploppede jeg i - beklager.

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 748 times
Been thanked: 92 times

Indlæg af 100Radsbar » 22. jul 2016, 19:45

Går nu stadig og er nervøs for at den M1 Carbine jeg har i kikkerten kommer til at "dø" i det forslag der bliver vedtaget, bare fordi der blev lavet 30 skuds magasiner til M2 modellen.

Det er nu sørgeligt at politikerne, og politiet, vælger at have så stor en mistro til borgerne, at de ikke mener at vi kan håndtere våben med magasiner på 20+ kapacitet. Og at vi derfor skal kriminaliseres på forhånd.
7,62x54R Glory to the Mosin.

Brugeravatar
Allan3
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 115 times

Indlæg af Allan3 » 22. jul 2016, 19:59

Har lige læst det Link som er beskrevet lidt længere oppe, og som jeg har fåetstået det så bliver B7 våben kun til A7 hvis man sætter et magasin som kan indeholde mere end 20+1 skud.

Brugeravatar
Formandlao
Silver Member
Silver Member
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 4 times
Been thanked: 10 times

Indlæg af Formandlao » 22. jul 2016, 20:22

Allan3 skrev:Har lige læst det Link som er beskrevet lidt længere oppe, og som jeg har fåetstået det så bliver B7 våben kun til A7 hvis man sætter et magasin som kan indeholde mere end 20+1 skud.
Det er også sådan flere tolker det - jeg tror det er magasinerne der bliver forbudte og ikke selve våbnene.

Jeg er fortrøstningsfuld :smile:
Diligentia, Vis, Celeritas

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 748 times
Been thanked: 92 times

Indlæg af 100Radsbar » 3. aug 2016, 14:44

Noget nyt i sagen? Eller er det først efter sommerferien at der kommer mere skred i sagen?
7,62x54R Glory to the Mosin.

Knivfyren
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Knivfyren » 15. aug 2016, 16:43

De der er bedre til tysk end jeg, må gerne tolke : https://legalwaffenbesitzer.wordpress.c ... -bei-imco/

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 15. aug 2016, 16:49

Knivfyren skrev:De der er bedre til tysk end jeg, må gerne tolke : https://legalwaffenbesitzer.wordpress.c ... -bei-imco/
De brokker sig vist over at EUs interne afstemningsregler ikke er overholdt, her er det efter en tur gennem google translate

https://translate.google.dk/translate?h ... rev=search

Knivfyren
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Knivfyren » 5. sep 2016, 21:11

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 6. sep 2016, 07:22

...og sådan løber det hele ud i sandet i en endeløs diskussion om ord. Der har på intet tidspunkt været det mindste tegn på, at al den parlamenteren ville kunne løse problemet med terroristers adgang til skydevåben, men en stadig stigende flok af parlamentarikere og demagoger har deres fede udkomme af at indgå i heftige diskussioner om absolut intet. Hvorfor skal vi vedblive med at betale til det cirkus?
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Formandlao
Silver Member
Silver Member
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 4 times
Been thanked: 10 times

Indlæg af Formandlao » 6. sep 2016, 12:01

Lassescout skrev:...og sådan løber det hele ud i sandet i en endeløs diskussion om ord. Der har på intet tidspunkt været det mindste tegn på, at al den parlamenteren ville kunne løse problemet med terroristers adgang til skydevåben, men en stadig stigende flok af parlamentarikere og demagoger har deres fede udkomme af at indgå i heftige diskussioner om absolut intet. Hvorfor skal vi vedblive med at betale til det cirkus?
Imponerende at sådan en flok politikere er ude af stand til at blive enige om noget som helst, og heller ikke evner at afholde en afstemning, hvor man bagefter kan gennemskue hvad der blev stemt om og hvad resultatet blev ..... :rolf:

Jeg kan dog stadig ikke rigtig gennemskue, hvad det kommer til at betyde for os jægere og sportsskytter!? :wall:
Diligentia, Vis, Celeritas

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 6. sep 2016, 12:36

Formandlao skrev: Jeg kan dog stadig ikke rigtig gennemskue, hvad det kommer til at betyde for os jægere og sportsskytter!? :wall:
Er det ikke hovedsagligt 20-skudsgrænsen der er relevant for danske skytter i alt det her?
Det lyder som om våben kun er ulovlige når de har et plus-20 magasin indsat, så der er vel ikke nogen våben anvendt herhjemme der bliver ulovlige af den grund.

Men der skal nok skrottes AR magasiner for en del penge, og jeg kan forstå at der også er nogle pistolskytter der bliver ramt der.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 6. sep 2016, 12:40

Som jeg læser det, bliver våbnene ikke ulovlige af at få et +20 magasin monteret, men de skifter kategori, og der skal en særskilt tilladelse til at besidde +20 magasiner.

...og så er det bare jeg ligeså stille tænker: hurrahhhhhh, nu kan ingen terrorister true mig. Eller .....noget....
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 6. sep 2016, 13:01

EU kan intet fornuftigt foretage sig.

Mig: Må jeg gerne købe denne AR-15 til jagtbrug i udlandet?

EU: "Ja, du må gerne eje, besidde, bære og anvende denne AR-15 halvauto. Keine problem. SÅLÆNGE du kun isætter i et 10-skuds magasin."

Mig: Javel, men hvorfor ikke et standard 30 skudsmagasin?

EU: "Så bliver våbnet jo fuldautomatisk, når du indsætter et sådant magasinclip. Derudover bliver kaliberen en helt anden MAGNUM-kaliber og kuglerne flyver hurtigere".

Mig: Vi taler stadig om et almindeligt magasin, der blot kan indeholde 30 skud? Hvad er rationalet bag, at man skal have tilladelse til højkapacitetsmagasiner?

EU: "Hvis du er en terrorist, så kan du skyde flere uden at genlade!"

Mig: Så du siger, at terrorister får sværere ved at skyde mennesker med ULOVLIGE våben, når jægere og sportskytter får begrænset deres valgmuligheder?

EU: "Ja".

Mig: Så en terrorist kan altså ikke anvende tre 10-skudsmagasiner og øve sig i lidt taktisk skift af magasinet?

EU: "Nej - forresten var det en god ide. Hvis vi nu indfører, at skift af magasin på under 10 sekunder og øvelse i samme kræver tilladelse, så bliver der ingen skydninger." :Agents:

Mig: :wall:

Mig: Må jeg så godt gå ud og drikke mig i hegnet for at drukne sorgerne? :alcohol:

EU: "Ja, har du en tilladelse?"

:prisoner:

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 6. sep 2016, 13:25

Flugteren skrev: EU: "Ja, du må gerne eje, besidde, bære og anvende denne AR-15 halvauto. Keine problem. SÅLÆNGE du kun isætter i et 10-skuds magasin."
I må ikke hænge mig op på det, men jeg tror grænsen endte på 20 for både rifler og pistoler.

Hvad formålet så lige er med at kræve tilladelse for at købe lovlige magasiner kan jeg ikke gennemskue.
De er totalt ufarlige uden de tilladelses-krævende våben. :???:

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Indlæg af Agamemnon » 6. sep 2016, 13:56

ReneKJ skrev:
Formandlao skrev: Jeg kan dog stadig ikke rigtig gennemskue, hvad det kommer til at betyde for os jægere og sportsskytter!? :wall:
Er det ikke hovedsagligt 20-skudsgrænsen der er relevant for danske skytter i alt det her?
Det lyder som om våben kun er ulovlige når de har et plus-20 magasin indsat, så der er vel ikke nogen våben anvendt herhjemme der bliver ulovlige af den grund.

Men der skal nok skrottes AR magasiner for en del penge, og jeg kan forstå at der også er nogle pistolskytter der bliver ramt der.
Hvis ikke magasinerne skal være permanent plomberede (hvilket ikke fremgår nogen steder i direktivforslaget) så må sådan én her være rigeligt.

Så kan alle med 30 skuds magpul magasiner beholde dem og anvende dem lovligt (med plombe i)

Og verden vil igen være et sikrere sted.... Helt uden terror :puke:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Knivfyren
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Knivfyren » 6. sep 2016, 18:35

http://www.europarl.europa.eu/news/en/n ... overnments

Nu begynder forhandlingerne mellem IMCO, kommissionen og gud ved hvem ellers; det kan sagtens blive værre end de stramninger vi diskutere nu, hvis kommissionen sætter hælene i....

At man klapper sig selv på skuldrene over en mulig undtagelse for sportsskytter hjælper ikke os herhjemme, som har vores halvautoer på jagttegn :evil:

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 6. sep 2016, 20:26

Knivfyren skrev:At man klapper sig selv på skuldrene over en mulig undtagelse for sportsskytter hjælper ikke os herhjemme, som har vores halvautoer på jagttegn :evil:
Egentligt så regner jeg med at antallet af undtagelser fra 20-reglen herhjemme bliver mellem nul og ingen, uanset om man er jæger eller sportsskytte.
Politiet bliver ikke nem at overbevise om nødvendigheden, og diverse skytte og jæger-organisationer skal man tydeligvis heller ikke regne med.

For at være ærlig, hvis jeg sad og administrerede tilladelserne så skulle der også rigtigt gode argumenter til for at overbevise mig om at man ikke kan nøjes med 20 skud, hvis det nu engang er der grænsen er.

Dermed ikke sagt at selve forbuddet er rimeligt. Forskellen på 20 og 30 er ikke stor nok til at berettige alt bøvlet, og en grænse på 10 er for lav i forhold til standardvåben.

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 6. sep 2016, 21:18

ReneKJ skrev:
Knivfyren skrev:At man klapper sig selv på skuldrene over en mulig undtagelse for sportsskytter hjælper ikke os herhjemme, som har vores halvautoer på jagttegn :evil:
Egentligt så regner jeg med at antallet af undtagelser fra 20-reglen herhjemme bliver mellem nul og ingen, uanset om man er jæger eller sportsskytte.
Politiet bliver ikke nem at overbevise om nødvendigheden, og diverse skytte og jæger-organisationer skal man tydeligvis heller ikke regne med.

For at være ærlig, hvis jeg sad og administrerede tilladelserne så skulle der også rigtigt gode argumenter til for at overbevise mig om at man ikke kan nøjes med 20 skud, hvis det nu engang er der grænsen er.

Dermed ikke sagt at selve forbuddet er rimeligt. Forskellen på 20 og 30 er ikke stor nok til at berettige alt bøvlet, og en grænse på 10 er for lav i forhold til standardvåben.
Tja, med samme "logik" kan man vel også argumentere hvorfor vi skal have biler herhjemme der kan køre over 130km/t, når nu man ikke må køre hurtigere... Så nej, det giver ingen mening, men kun en hulens masse bøvl..... :wall: Ak ja...
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 6. sep 2016, 21:44

Udelukkende for at bidrage til at bringe alles p*s i kog
selvom det intet ændrer, hverken at skumme eller at skrive her,
så er det sådan set hamrende ligemeget for våbenejere i DK om der
er 10 eller 20 eller 30 skuds magasiner til køb eller i omløb eller
i det hele taget. Læs teksten fra Vicky igen, og så een gang til og forstå:
Der bliver ikke nogen form for tilladelse til halvauto jagt. Glem det!
God aften :wall:
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 6. sep 2016, 22:12

Timber skrev:
ReneKJ skrev:

Tja, med samme "logik" kan man vel også argumentere hvorfor vi skal have biler herhjemme der kan køre over 130km/t, når nu man ikke må køre hurtigere... Så nej, det giver ingen mening, men kun en hulens masse bøvl..... :wall: Ak ja...
Hvis du hentyder til det med rødt, så syntes jeg ikke analogien holder.
Hensigten med loven er helt klart at begrænse adgangen til 20+ magasiner, så en administrator der rundhåndet uddeler dispensationer gør ikke sit job.
Tilsvarende hvis færdselspolitiet gav 130+ dispensation til alle der ønskede det, det ville heller ikke være i lovens ånd.

Hvis man f.eks. har en AR på jagttegn, så har jeg svært ved at se et argument for at man er nødt til at have 30 skud.

Det er vigtigt at skelne mellem de to ting her. Hvis du er imod loven, så er det nok f.eks. at mene at den er unødvendig. Det hælder jeg selv til.
Men hvis du skal have dispensation for loven så skal du have et helt konkret behov.

Måske er der nogle IPSC skytter der kan klemme sig igennem fordi det er en konkurenceparameter. Men for de fleste andre tror jeg det bliver meget svært.

Besvar