Lyddæmper på SKV?
-
- Bronze Member
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: kbh vestegn
- Geografisk sted: kbh vestegn
- Has thanked: 1 time
Lyddæmper på SKV?
Hej jeg skriver lige for at spørge om er det muligt at få tilladelse til lyddæmper til en cal. .22 Otterup baneriffel på SKV.
Jeg kan ikke se det nogle steder, hvorfor jeg spørger er fordi jeg er ved at ombygger en sådanne.
Med Højagtelse
Coco
Jeg kan ikke se det nogle steder, hvorfor jeg spørger er fordi jeg er ved at ombygger en sådanne.
Med Højagtelse
Coco
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 413 times
- Been thanked: 969 times
- Kontakt:
Re: Lyddæmper på SKV
Det er det.Coco skrev:Hej jeg skriver lige for at spørge om er det muligt at få tilladelse til lyddæmper til en cal 22 otterup baneriffel på SKV
kan ikke se det nogle steder, hvorfor jeg spørger er fordi jeg err ved at ombygger en sådanne.
Med Højagtelse
Coco
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
Hanlons razor
- Robse
- Platin Member
- Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 168 times
- Been thanked: 126 times
Re: Lyddæmper på SKV
Det er frit for enhver i dette land at ansøge politet om erhvervelse af en lyddæmper.Coco skrev:Hej jeg skriver lige for at spørge om er det muligt at få tilladelse til lyddæmper til en cal 22 otterup baneriffel på SKV
kan ikke se det nogle steder, hvorfor jeg spørger er fordi jeg err ved at ombygger en sådanne.
Med Højagtelse
Coco
Du behøver ikke engang at have et våben. SKV har intet med lyddæmpere at gøre.
Til gengæld kan du sikkert få masser af problemer med at måtte skyde med en
SKV registreret riffel med påmonteret lyddæmper på en officiel skydebane.
Ifølge unionen skal der jo ikke mere end gevind i snuden til for at sende negative signaler.
Læs i øvrigt denne tråd: http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=65071
God fornøjelse.
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984
― George Orwell, 1984
- Bofhenator
- Moderator
- Kontakt:
Re: Lyddæmper på SKV?
Som det står i bekendtgørelsen skal man have en lovlig riffel eller haglbøsse at spænde dæmperen på. Gider ikke at finde den nøjagtige ordlyd nu.
Der står ikke noget om hvordan den skal være registreret (SKV eller jagt) eller om den for den sags skyld ikke er registreret (en 4,5mm luftriffel feks).
Jeg fremviste min SKV2 tilladelse med en otterup på da jeg skulle søge om den ene af mine dæmpere, netop for at teste den del.
Der står ikke noget om hvordan den skal være registreret (SKV eller jagt) eller om den for den sags skyld ikke er registreret (en 4,5mm luftriffel feks).
Jeg fremviste min SKV2 tilladelse med en otterup på da jeg skulle søge om den ene af mine dæmpere, netop for at teste den del.
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: ....
- Geografisk sted: ....
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 16 times
Vedkommende der købte min T3 i .300WM, fik den registreret på SKV. Og havde ingen problem med at registrere MAE dæmperen der fulgte med i sættet.
- Agamemnon
- Moderator
- Interesser: Skydning genladning Etymologi
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 472 times
- Been thanked: 1072 times
Det står i våbencirkulæret, din dovne usling.Bofhenator skrev:Som det står i bekendtgørelsen skal man have en lovlig riffel eller haglbøsse at spænde dæmperen på. Gider ikke at finde den nøjagtige ordlyd nu.
Våbencirkulærets §7 skrev: Personer, der lovligt besidder rifler, glatløbede haglgeværer eller luftgeværer, kan meddeles tilladelse til lyddæmpere, der er konstrueret til montering på de pågældende skydevåben. Herudover kan tilladelse til lyddæmpere til skydevåben kun gives i særlige tilfælde.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
- Bofhenator
- Moderator
- Kontakt:
Jeg vidste jo du kom og gjorde det for mig om lidt... Jeg havde virkelig ikke tid, jeg stod nede i kælderen og skar t-stål over med min vinkelsliber (uden at snitte ret meget i mit ansigt). Jeg tænkte du havde god tid fra dit sygeleje til at slå slige ting op...Agamemnon skrev:Det står i våbencirkulæret, din dovne usling.Bofhenator skrev:Som det står i bekendtgørelsen skal man have en lovlig riffel eller haglbøsse at spænde dæmperen på. Gider ikke at finde den nøjagtige ordlyd nu.
Jeg fremviste min SKV2 tilladelse med en otterup på da jeg skulle søge om den ene af mine dæmpere, netop for at teste den del.Våben cirkulæret §7 skrev: Personer, der lovligt besidder rifler, glatløbede haglgeværer eller luftgeværer, kan meddeles tilladelse til lyddæmpere, der er konstrueret til montering på de pågældende skydevåben. Herudover kan tilladelse til lyddæmpere til skydevåben kun gives i særlige tilfælde.
(det gjorde jeg faktisk, nu er der halvanden havelåge der er færdig... i t-stål og armeringsjern...)
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
- Agamemnon
- Moderator
Uf dén sadBofhenator skrev:Jeg vidste jo du kom og gjorde det for mig om lidt... Jeg havde virkelig ikke tid, jeg stod nede i kælderen og skar t-stål over med min vinkelsliber (uden at snitte ret meget i mit ansigt). Jeg tænkte du havde god tid fra dit sygeleje til at slå slige ting op...Agamemnon skrev:Det står i våbencirkulæret, din dovne usling.Bofhenator skrev:Som det står i bekendtgørelsen skal man have en lovlig riffel eller haglbøsse at spænde dæmperen på. Gider ikke at finde den nøjagtige ordlyd nu.
Jeg fremviste min SKV2 tilladelse med en otterup på da jeg skulle søge om den ene af mine dæmpere, netop for at teste den del.Våben cirkulæret §7 skrev: Personer, der lovligt besidder rifler, glatløbede haglgeværer eller luftgeværer, kan meddeles tilladelse til lyddæmpere, der er konstrueret til montering på de pågældende skydevåben. Herudover kan tilladelse til lyddæmpere til skydevåben kun gives i særlige tilfælde.
(det gjorde jeg faktisk, nu er der halvanden havelåge der er færdig... i t-stål og armeringsjern...)

Lort med lort på

Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
-
- Silver Member
- Interesser: Pistol skydning
- Geografisk sted: Himmerland (Aalborg)
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 3 times
Egentlig lidt sjovt at man ikke tillader brug af lyddæmper på SKV våben når nu noget af det allervigtigste ved banegodkendelser efterhånden er støj og miljøhensyn fremfor sikkerhed [emoji848]
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 426 times
- Kontakt:
Jeg er blevet belært om, at overlydsknaldet er det som generer de omkringboede mest, og det gør lyddæmpere ikke noget ved:Scooter skrev:Egentlig lidt sjovt at man ikke tillader brug af lyddæmper på SKV våben når nu noget af det allervigtigste ved banegodkendelser efterhånden er støj og miljøhensyn fremfor sikkerhed [emoji848]
https://vimeo.com/135653771
Deres konklusion er lyddæmpere virker godt for skytten, men ikke så godt for andre.
Det undrer mig dog, at støjsluser bliver brugt i så høj grad, da jeg ville tro de havde samme problem.
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
-
- Silver Member
- Interesser: Pistol skydning
- Geografisk sted: Himmerland (Aalborg)
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 3 times
Det meste skydning med 22 cal banerifler foregår jo på indendørsbaner på 15 meter så der må den største gene mht støj jo være for skytten og dennes medskytter ( altså rundt regner inden 5-10 meter)Mapzter skrev:Jeg er blevet belært om, at overlydsknaldet er det som generer de omkringboede mest, og det gør lyddæmpere ikke noget ved:Scooter skrev:Egentlig lidt sjovt at man ikke tillader brug af lyddæmper på SKV våben når nu noget af det allervigtigste ved banegodkendelser efterhånden er støj og miljøhensyn fremfor sikkerhed [emoji848]
https://vimeo.com/135653771
Deres konklusion er lyddæmpere virker godt for skytten, men ikke så godt for andre.
Det undrer mig dog, at støjsluser bliver brugt i så høj grad, da jeg ville tro de havde samme problem.
- Mapzter
- This member is
- Kontakt:
Jeg tror ikke mange regner .22 banerifler for nogen stor støjgene.Scooter skrev:Det meste skydning med 22 cal banerifler foregår jo på indendørsbaner på 15 meter så der må den største gene mht støj jo være for skytten og dennes medskytter ( altså rundt regner inden 5-10 meter)
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- Agamemnon
- Moderator
I den gennemførte test måles alene lydniveauer hhv. ved skytten og i skudretningen/fareområdet.
Spørgsmålet er om en sådan måling afspejler andet end hvad vildtet (under jagt), eller personer der opholder sig foran skytten, oplever. Hovedparten af de skydebaner, som jeg frekventerer har skudretning imod ubeboede områder, hvor få eller ingen må forventes at høre overlydsknaldet.
Min egen erfaring er, at hvis man står bag skytten (hvor langt de fleste fornuftige mennesker må forventes at befinde sig) reduceres støjgenerne, fra skuddene, markant meter for meter, man fjerner sig fra skytten. Overlydsknaldet fortager sig også, når projektilet bevæger sig længere væk.
Skyder skytten derimod med en udæmpet riffel, skal man ret langt bagved skytten, for lydniveauet er tåleligt.
Det kunne være interessant at lave den samme test, bagudrettet. Mit gæt ville være at støjgenerne fra dæmpet skydning vil være markant lavere i "baglandet", i forhold til u-dæmpet skydning.
Spørgsmålet er om en sådan måling afspejler andet end hvad vildtet (under jagt), eller personer der opholder sig foran skytten, oplever. Hovedparten af de skydebaner, som jeg frekventerer har skudretning imod ubeboede områder, hvor få eller ingen må forventes at høre overlydsknaldet.
Min egen erfaring er, at hvis man står bag skytten (hvor langt de fleste fornuftige mennesker må forventes at befinde sig) reduceres støjgenerne, fra skuddene, markant meter for meter, man fjerner sig fra skytten. Overlydsknaldet fortager sig også, når projektilet bevæger sig længere væk.
Skyder skytten derimod med en udæmpet riffel, skal man ret langt bagved skytten, for lydniveauet er tåleligt.
Det kunne være interessant at lave den samme test, bagudrettet. Mit gæt ville være at støjgenerne fra dæmpet skydning vil være markant lavere i "baglandet", i forhold til u-dæmpet skydning.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
-
- Platin Member
- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 233 times
- Been thanked: 216 times
Det er i hvert fald nok til at give høreskader (uden dæmper).Mapzter skrev:Jeg tror ikke mange regner .22 banerifler for nogen stor støjgene.Scooter skrev:Det meste skydning med 22 cal banerifler foregår jo på indendørsbaner på 15 meter så der må den største gene mht støj jo være for skytten og dennes medskytter ( altså rundt regner inden 5-10 meter)
Hilsen Kenneth
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Hvis skytteforeningen skulle acceptere at en lyddæmper er et stykke udmærket og anvendeligt sikkerhedsudstyr, skulle de samtidig til at overveje nutidige sigtemidler, i stedet for dem man brugte for 100 år siden. Og det vil de ikke, så i stedet vil de ikke engang se gevind på riflerne, for det sender "forkerte signaler" 

Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Nej, det er da meget bedre at invitere folk ind i en sport, præget af høreskader og tinnitus, hvor man samtidig ringestiller dem med mindre godt syn.
Stress og larm ved skudafgivelse er super fedt! Det giver også nogle dejlige samtaler omkring skydebanen, imens skydningen pågår, som bl.a. forældre og pårørende til skytterne kan nyde godt af.
Jeg har overvejet om jeg ikke snart skulle få meldt mig ind i noget sportsskydning igen. Med den vej skydeunionen går, så kan jeg godt undvære.

Stress og larm ved skudafgivelse er super fedt! Det giver også nogle dejlige samtaler omkring skydebanen, imens skydningen pågår, som bl.a. forældre og pårørende til skytterne kan nyde godt af.
Jeg har overvejet om jeg ikke snart skulle få meldt mig ind i noget sportsskydning igen. Med den vej skydeunionen går, så kan jeg godt undvære.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Mapzter
- This member is
- Kontakt:
En del af det har naturligvis at gøre med hvordan udstyrsreglerne er internationalt. Så længe der bruges diopter til ISSF World Cup, Europamesterskaber og OL, så vil der også blive skudt med diopter herhjemme. Men det burde selvfølgelig ikke forhindre andre muligheder. Og selv DGI Skydning rykker sig over tiden. Jeg ville f.eks. ikke ha' troet for 10 år siden at DGI ville få en klasse hvor man kunne bruge rødpunkt på pistol.Lassescout skrev:Hvis skytteforeningen skulle acceptere at en lyddæmper er et stykke udmærket og anvendeligt sikkerhedsudstyr, skulle de samtidig til at overveje nutidige sigtemidler, i stedet for dem man brugte for 100 år siden.
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory