Må jeg skyde med min SKV2 pistol i min kælder?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Re: Må jeg skyde med min SKV2 pistol i min kælder?

Indlæg af Lassescout » 4. maj 2016, 07:31

Fine svar, nu har vi noget konkret. I hvert fald hvis jeg opsætter noget permanent med skydestandplads og skiveopstilling. Så skal jeg have det godkendt af politiet inkl. forsikring, og så er der go på alle systemer. Så kom vi så langt.

Hvad så hvis jeg bare midlertidigt hænger en skive op på væggen nede i kælderen, og ellers til dagligt bruger kælderen til alt muligt andet. Så er det ikke omfattet af kravet om godkendelse. Men jeg kan stadig vælge at hænge en standardpistolskive op på 15 m afstand og skyde en disciplin der er godkendt af DGI-Skydning. Hvor finder I oplysningen om, at skydeaktiviteten skal foregå på en godkendt skydebane?
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

TGA
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 1 time

Indlæg af TGA » 4. maj 2016, 08:05

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 4. maj 2016, 08:47

Lassescout skrev: Hvad så hvis jeg bare midlertidigt hænger en skive op på væggen nede i kælderen, og ellers til dagligt bruger kælderen til alt muligt andet. Så er det ikke omfattet af kravet om godkendelse. Men jeg kan stadig vælge at hænge en standardpistolskive op på 15 m afstand og skyde en disciplin der er godkendt af DGI-Skydning. Hvor finder I oplysningen om, at skydeaktiviteten skal foregå på en godkendt skydebane?
Nu er jeg måske paranoid, men jeg ville godt nok vende den om.
Med mindre jeg kan få noget på skrift der eksplicit giver mig lov, så er jeg sikker på at jeg ville få store problemer hvis det blev opdaget at jeg skød med pistol i min kælder. Jeg kan ikke forestille mig at hverken politiet eller skytte-foreningen ville mene at jeg skulle have våbentilladelse efter sådan en episode.

Det er fint nok at diskutere om det er defineret præcist nok i lovgivningen, men vi skulle nødigt efterlade en tilfældig læser med det indtryk at det er en gråzone hvor man godt kan risikere sig ud.
Er der virkeligt nogen der er i tvivl om at hammeren vil falde hvis man bruger et SKV2 våben til hyggeskydning nede i sin kælder?
Jeg kan ikke citere retssager eller lovparagraffer, men jeg syntes at det er almindelig sund fornuft.

Brugeravatar
ACE1
Banned
Banned
Interesser: våben
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 24 times
Been thanked: 37 times

Indlæg af ACE1 » 4. maj 2016, 09:21

Benyttede disse for mange år siden, da jeg havde revolver.

https://www.youtube.com/watch?v=0xz_I-_bj6Q

Meen de er vist heller ikke lovlige i 'kælderen'.
3-Gun is the Crossfit of the shooting sports

With guns in the hands of the public, sure there will be tragedies, but without them there will be genocides. Unknown

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 4. maj 2016, 09:46

ReneKJ skrev:Nu er jeg måske paranoid, men jeg ville godt nok vende den om.
Med mindre jeg kan få noget på skrift der eksplicit giver mig lov, så er jeg sikker på at jeg ville få store problemer hvis det blev opdaget at jeg skød med pistol i min kælder. Jeg kan ikke forestille mig at hverken politiet eller skytte-foreningen ville mene at jeg skulle have våbentilladelse efter sådan en episode.

Det er fint nok at diskutere om det er defineret præcist nok i lovgivningen, men vi skulle nødigt efterlade en tilfældig læser med det indtryk at det er en gråzone hvor man godt kan risikere sig ud.
Er der virkeligt nogen der er i tvivl om at hammeren vil falde hvis man bruger et SKV2 våben til hyggeskydning nede i sin kælder?
Jeg kan ikke citere retssager eller lovparagraffer, men jeg syntes at det er almindelig sund fornuft.
Jeg har kendskab til en dom, hvor en skytte skød med sin pistol på en "midlertidig skydebane" (ligesom man kan med jagtvåben). Der var sikkert bagstop. Det blev en træls dom, og tilladelser blev inddraget.
Jeg ville også være varsom med at antyde at dette kun er en grå-zone. Jeg tror nemlig ikke dommen bliver meget anderledes af at den "midlertidige skydebane" er i nogens kælder.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 4. maj 2016, 11:17

Altså for at få det på det rene, så har jeg ikke engang en kælder. Jeg er derimod medlem af en velfungerende skytteforening hvor al aktivitet med mine skytteforeningsvåben forgår, så jeg skal ikke ud i nogen gråzoner.

Og det nytter ikke at blive ved med at linke til bekendtgørelsen om skydebaner, den omhandler kun permanente anlæg, så den kan ikke bruges til at afklare hvad man må eller ikke må på midlertidige skydebaner. Det nytter heller ikke at sige " fordi sådan er det" eller " lad være med at tale om det af hensyn til sarte sjæle" lad os da få reglerne på bordet så vi kan forholde os til dem.

Den dom du omtaler Fast Fumble kunne være rigtig interessant at se, for man bliver kun dømt hvis man har overtrådt en konkret regel. Det lyder virkelig som om en sådan regel eksisterer, jeg har bare ikke set den endnu. Jeg giver en fadøl til den der dokumenterer at SKV våben kun må bruges på godkendte skydebaner, det må da kunne lade sig gøre, nu der nærmest er konsensus om, at det forholder sig sådan :razz: .
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 4. maj 2016, 12:21

Lassescout skrev:Den dom du omtaler Fast Fumble kunne være rigtig interessant at se, for man bliver kun dømt hvis man har overtrådt en konkret regel. Det lyder virkelig som om en sådan regel eksisterer, jeg har bare ikke set den endnu. Jeg giver en fadøl til den der dokumenterer at SKV våben kun må bruges på godkendte skydebaner, det må da kunne lade sig gøre, nu der nærmest er konsensus om, at det forholder sig sådan :razz: .
Jeg ville ønske jeg kunne være mere konkret, men jeg kender ikke engang et journalnummer på dommen. Jeg kender skytten, men han er ikke interesseret i eksponering.
Jeg kan derfor heller ikke bidrage med meget mere end: Jeg ville ikke vove forsøget. Omkostningerne kan blive for store.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 4. maj 2016, 12:34

Det lyder til at LasseScout selv må til at grave efter regler for skytteforeningsvåben og "midlertidig skydebane" eller "max 5 gange om året" som ved jagttegn, i stedet for at fluekneppe sig ud i spidsfindige fortolkninger og sidestillinger.

Glæder mig da til at se resultatet - og mht
Lassescout skrev:snak snak snak. Det er altid forsikringen der nævnes når det bliver diffust.
Tja, så påpegede jeg bare endnu en ting der kunne ligge til hinder for en skydebane, og brugen heraf.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Formandlao
Silver Member
Silver Member
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 4 times
Been thanked: 10 times

Indlæg af Formandlao » 4. maj 2016, 12:48

Lassescout skrev:Fine svar, nu har vi noget konkret. I hvert fald hvis jeg opsætter noget permanent med skydestandplads og skiveopstilling. Så skal jeg have det godkendt af politiet inkl. forsikring, og så er der go på alle systemer. Så kom vi så langt.

Hvad så hvis jeg bare midlertidigt hænger en skive op på væggen nede i kælderen, og ellers til dagligt bruger kælderen til alt muligt andet. Så er det ikke omfattet af kravet om godkendelse. Men jeg kan stadig vælge at hænge en standardpistolskive op på 15 m afstand og skyde en disciplin der er godkendt af DGI-Skydning. Hvor finder I oplysningen om, at skydeaktiviteten skal foregå på en godkendt skydebane?
Jeg mener jo at det ligger i formuleringen. DGI godkender vel ikke skydediscipliner, der IKKE foregår på godkendte skydebaner :smile:
Diligentia, Vis, Celeritas

Dragen
Banned
Banned
Interesser: Jagt, 3D print og Vandring
Geografisk sted: MIdten af DjævleØen

Indlæg af Dragen » 4. maj 2016, 14:45

Nu er det måske bare mig. Men står der nogen steder at man skal eje en forsikring der dækker brugen af ens skydevåben ??

For ellers er det eneste der står i vejen for at Lasse kan skyde med sin pistol i kælderen, er at få godkendelse fra foreningen.
Stk. 3. Våbenpåtegningen giver alene adgang til at anvende våbnet til de aktiviteter, som DGI, Dansk Skytte Union eller Dansk Firmaidrætsforbund har godkendt for det pågældende våben. Dette skal fremgå af våbenpåtegningen.
Derudover er alt vel egentlig spekulation. Afhængigt af hvad foreningen giver af svar. Eller står der nogen bestemmelser for hvad en forening kan give lov til ??

Dette er et område af loven hvor man skal huske at retspraksis er, at med mindre der igennem lovhjemmel gives tilladelse for en aktivitet med et skydevåben, så skal den anses for at være ulovlig. Derved skal man altid se gråzon-områder som ulovlige områder. Lidt modsat af al anden lovgivning.

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 4. maj 2016, 14:50

Tja, så påpegede jeg bare endnu en ting der kunne ligge til hinder for en skydebane, og brugen heraf.
Ja, undskyld Happy, det var ikke særlig høfligt skrevet af mig.

Jeg bliver bar træt af at få forsikringsspøgelset hevet op af hatten hver gang der ikke kan henvises til konkrete regler. I dette tilfælde er der ikke tale om et spøgelse, men om en meget konkret regel for godkendte skydebaner, så min reaktion var ikke rimelig.

Til gengæld er der ikke noget forsikringsspørgsmål for midlertidige skydebaner, der må man selv sørge for at være passende forsikret, f.eks. vi an familieforsikring.
Senest rettet af Lassescout 4. maj 2016, 14:52, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.

Dragen
Banned
Banned

Indlæg af Dragen » 4. maj 2016, 14:51

Lassescout skrev: Den dom du omtaler Fast Fumble kunne være rigtig interessant at se, for man bliver kun dømt hvis man har overtrådt en konkret regel. Det lyder virkelig som om en sådan regel eksisterer, jeg har bare ikke set den endnu. Jeg giver en fadøl til den der dokumenterer at SKV våben kun må bruges på godkendte skydebaner, det må da kunne lade sig gøre, nu der nærmest er konsensus om, at det forholder sig sådan :razz: .
Det er her du misforstår noget. ved at bruge skydevåben er ved generel retspraksis ulovligt i hendhold til våbenloven:
Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:
1) Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil,
Og brugen:
Det er forbudt uden tilladelse fra justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, ved overdragelse at erhverve genstande eller stoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1, eller at besidde, bære eller anvende sådanne genstande eller stoffer. Det samme gælder for personer under 18 år med hensyn til de genstande, der er omfattet af § 1, stk. 2, litra
Altså er det ikke længere politiets ansvar for at bevise at du har brudt en regel. Det har du pr def. så snart du har brugt et skydevåben. Du kan dog frembringe en tilladelse der siger du har lov til at bruge våbenet til den aktivitet du har udført. Men det er dit anvar !

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 4. maj 2016, 14:55

Våbenpåtegningen er en sådan tilladelse. Når jeg træner i 15 m pistol på en standardskive så er det en skydeaktivitet DGI-Skydning har godkendt. Der står ikke i Våbenloven, våbenbekendtgørelsen eller skyttebogen at det skal foregå på en godkendt bane, så jeg overtræder ikke vilkårene i min våbenpåtegning når jeg gør det på en midlertidig skydebane nede i min egen kælder.
Senest rettet af Lassescout 4. maj 2016, 14:59, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.

Dragen
Banned
Banned

Indlæg af Dragen » 4. maj 2016, 14:59

Lassescout skrev:Når jeg træner i 15 m pistol på en standardskive så er det en skydeaktivitet DGI-Skydning har godkendt. Der står ikke i Våbenloven, våbenbekendtgørelsen eller skyttebogen at det skal foregå på en godkendt bane, så jeg overtræder ikke vilkårene i min våbenpåtegning når jeg gør det nede i min egen kælder.
Nu lyder det til at det er tolkningen af Aktivitet. En aktivitet kan både indeholder handling, tid, Sted og deltagere. Derved kan denne omtalte aktivitet, sagtens indeholde et krav om at foregå på en godkendt skydebane. Men hvis dette ikke er en del af beskrivelse af denne aktivitet, ville jeg være enig, så kan det tolkes som at stedet hvor aktiviteten foregår er underordnet.

Dragen
Banned
Banned

Indlæg af Dragen » 4. maj 2016, 15:18

Lassescout skrev:Våbenpåtegningen er en sådan tilladelse. Når jeg træner i 15 m pistol på en standardskive så er det en skydeaktivitet DGI-Skydning har godkendt. Der står ikke i Våbenloven, våbenbekendtgørelsen eller skyttebogen at det skal foregå på en godkendt bane, så jeg overtræder ikke vilkårene i min våbenpåtegning når jeg gør det på en midlertidig skydebane nede i min egen kælder.
Efter en kort søgning, tror jeg du misforstår ordet aktivitet.

Fra Vejledning i registrering af våben i SKV:
SKV2 sendes til SKV, der kontrollerer oplysningerne og bekræfter over for
politiet, at våbnet er godkendt til brug i skytteorganisationerne (VC § 2).
VC er Cirkulære om våben og ammunition mv.

§ 2 i VC:
2. Tilladelser efter våbenbekendtgørelsens § 2 og § 3, stk. 1, nr. 1-2, bortset fra de våben mv., der er
nævnt i dette cirkulæres §§ 19-20, kan gives til:
1) Medlemmer af skytte- og jagtforeninger, som har adgang til at anvende våbnet på foreningens
skydebane.
2) Skytte- og jagtforeninger til brug for foreningens medlemmer. Tilladelse må kun gives til foreninger, der
disponerer over en skydebane, hvor våbnet kan anvendes, og over sådanne lokaler, at våben og
ammunition kan opbevares forsvarligt.
3) Foreninger, der arrangerer fugle- og skiveskydning. Tilladelse må kun gives til foreninger, der
disponerer over en skydebane, hvor våbnet kan anvendes, og over sådanne lokaler, at våben og
ammunition kan opbevares forsvarligt. Medlemmer af sådanne foreninger kan gives tilladelse til dansk
militærgevær, mrk. Remington 1867/96 og 1867/97, jf. Justitsministeriets cirkulæreskrivelse af 5. maj
1989.
4) Personer, der har jagttegn.
5) Personer, der har brug for våbnet til erhvervsmæssige formål.
6) Museer, offentlige samlinger og lignende
7) Personer, der har en ganske særlig interesse i at besidde jagtvåben, f.eks. med henblik på senere
overdragelse til livsarvinger, der endnu er mindreårige.
Stk. 2. Til konkurrenceskydningsformål kan der kun gives tilladelse til skydevåben, der er omfattet af
skydeprogrammerne for DGI, Dansk Skytte Union og Dansk Firmaidrætsforbund, og som overholder de af
organisationerne fastsatte tekniske specifikationer for det pågældende våben. Det skal fremgå af
våbentilladelsen, at tilladelsen alene giver adgang til at anvende våbnet til de aktiviteter, som DGI, Dansk
Skytte Union og Dansk Firmaidrætsforbund har godkendt for det pågældende våben.
Stk. 3. Til skytteforeninger under Forbundet af Danske Sortkrudtsskytteforeninger og til medlemmer af
en sådan skytteforening kan der gives våbentilladelse til forladevåben efter reglerne i stk. 1, nr. 1 og 2.
Tilladelse til replikaer af forladevåben kan dog kun gives, hvis våbnet er godkendt af Rigspolitiet efter
forhandling med det ovenfor nævnte forbund.
Stk. 4. Tilladelse til paintballvåben og hardballvåben gives i henhold til bestemmelserne i kapitel 3.
Stk. 5. Herudover kan tilladelse kun gives i særlige tilfælde, hvor ansøgeren har en rimelig interesse
heri.

Og til sidst fra Bekendtgørelse om våben og ammunition mv.
§ 19. Skytte- og jagtforeninger kan overlade foreningens og dens medlemmers våben til brug på en skydebane eller skydeplads, der må anvendes til skydning med det pågældende våben.
Stk. 2. Politidirektøren godkender efter indstilling fra foreningen, hvilke af foreningens medlemmer der kan have adgang til våbnenes opbevaringssteder.
Fra Vejledning i registrering af våben i SKV:
https://www.dgi.dk/media/7352/vejlednin ... dkendt.pdf
Cirkulære om våben og ammunition mv:
http://www.bejagt.dk/filer/2013/id=158802.pdf
Bekendtgørelse om våben og ammunition mv:
https://www.retsinformation.dk/forms/R0 ... ?id=127786

Så for at give et svar. Du har fået tillladelse af foreningen til at skyde med dit våben. Og foreningen har kun ret til at give tilladelser til at skyde på skydebane eller skydeplads der er godkendt.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 4. maj 2016, 16:01

Dragen skrev:Og til sidst fra Bekendtgørelse om våben og ammunition mv.
§ 19. Skytte- og jagtforeninger kan overlade foreningens og dens medlemmers våben til brug på en skydebane eller skydeplads, der må anvendes til skydning med det pågældende våben.
Stk. 2. Politidirektøren godkender efter indstilling fra foreningen, hvilke af foreningens medlemmer der kan have adgang til våbnenes opbevaringssteder.
Når du skyder med et våben som du selv har våbenpåtegning til, så er der ikke tale om en overladelse fra foreningen. Overladelse foretages, når foreningens eller andre skytters våben lånes ud til en skytte som ikke har våbenpåtegning til våbnet.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Dragen
Banned
Banned

Indlæg af Dragen » 4. maj 2016, 16:03

Mapzter skrev:
Dragen skrev:Og til sidst fra Bekendtgørelse om våben og ammunition mv.
Når du skyder med et våben som du selv har våbenpåtegning til, så er der ikke tale om en overladelse fra foreningen. Overladelse foretages, når foreningens eller andre skytters våben lånes ud til en skytte som ikke har våbenpåtegning til våbnet.
SKV 2 – Ansøgning om våbenpåtegning – medlemsvåben
Ønsker en skytte at anskaffe et våben, skal der først søges tilladelse til dette på en SKV 2 blanket. Formanden for foreningen skal ligeledes underskrive ansøgningen. Ansøgningen sendes herefter til hovedorganisationen
https://www.politi.dk/da/borgerservice/ ... ninger.htm

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 4. maj 2016, 16:27

Når det lovmæssige eventuelt er på plads, skal man også se på det praktiske i det.

Jeg skød frygteligt mange skud i min ungdom på en meget lille (men godkendt) skydebane med kun to standpladser.
Hvis ikke man har noget plads omkring sig, ingen støjdæmpende materialer på væggene og ingen fungerende udsugning, så bliver det meget hurtigt overraskende ubehageligt at skyde.
Rent sundhedsmæssigt kommer man også hurtigt op på koncentrationer af nitrøse gasser og blyforbindelser som ikke er værd at samle på.

Det er lidt kedeligt, men til hjemmetræning er luftpistol eller laserpatroner et betydeligt bedre alternativ.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 4. maj 2016, 17:00

Jeg beklager skam også, Lasse :razz: Det var heller ikke en HELT pæn tilbagemelding fra mig af, det indrømmer jeg gerne.
Ønsker da også gerne at se en løsning på at det måske er muligt at benytte SKV-våben andre steder - hvis det overhovedet er muligt.
Er også bare selv træt af "selvstramninger" og faldgruber i gråzoner - så kiggede bare skeptisk på hvad der potentielt kunne ligge til hinder for det. :smile:

Lassescout skrev: Til gengæld er der ikke noget forsikringsspørgsmål for midlertidige skydebaner, der må man selv sørge for at være passende forsikret, f.eks. vi an familieforsikring.
Det er måske rigtigt nok at der ikke er et forsikringsspørgsmål - altså for jagtvåben i hvert fald.!

Men findes der et begreb for skytteforeninger, eller hvor skytteforeningsvåben kan benyttes, som dækker "midlertidig skydebane" eller "op til 5 gange årligt" som ved jagt.? Det lader der vist ikke til at være. Netop her kan jagtvåben og skytteforeningsvåben nok ikke sidestilles.

Man må bare huske at jagtvåben igen er omfattet af forsikring igennem jagttegnet og er påtegnet jagttegnsindehaveren, og derfor er den dækkende overalt hvor man kan drive jagt og træning med sine våben - og man har lov at lave 5 årlige træningsskydninger med sine jagtvåben før det skal godkendes som en egentlig skydebane.

Eller man skal måske sige... til og med 5 gange årligt, FØR det defineres som en egentlig skydebane og så er underlagt regler for skydebaner!.

Hvis man benytter skytteforeningsvåben på en "midlertidig bane" (noget der ikke formelt er godkendt som en egentlig skydebane), så står man stadig uden forsikring.?
Medlemskabet og SKV2-tilladelsen er vel ikke en forsikring i sig selv som jagttegnet er, men brugen af SKV-våben er vel dækket ind af den fysiske skydebanes forsikring.

Så jeg mener stadig der er et forsikringsspørgsmål.

Enten at man så skal have en familieforsikring, eller være opmærksom på at man selv 100% personligt hæfter for skader og dét ville jeg være en smule bange for, når man kigger på forsikringsbeløbene der sættes til skydebaner.
Man må jo være forpligtet til som minimum dække det samme som forsikringen skal dække, altså personskade eller tab af forsørger på indtil 10.000.000 kr. og tingsskade på indtil 2.000.000 kr. pr. skade, der er forårsaget ved en enkelt begivenhed.
Det er en hård tørn, hvis man hæfter personligt for det.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Scooter
Silver Member
Silver Member
Interesser: Pistol skydning
Geografisk sted: Himmerland (Aalborg)
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Indlæg af Scooter » 4. maj 2016, 20:36

Hvis det er et spørgsmål om sikkerhed så giver det ikke mening at man godt må skyde på en midlertidig bane max 5 gange om året hvem siger at det kan gøres uden risiko selvom man laver et bagstop ved skydning? Forleden var jeg i Dall til terræn der er flere af bagstoppene mange meter høje og trods det er kappeklædt ammo ikke tilladt for det er jo år så farlig her i landet hvis jeg derimod tager min riffel med ud på min mark så er det helt ok.
Hvis det hele drejer dig om forsikring når det gælder SKV så er det vel bare at tegne en forsikring der gælder skader forvoldt ved skydesktivitet??

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 4. maj 2016, 22:07

HappyNanoq skrev:Men findes der et begreb for skytteforeninger, eller hvor skytteforeningsvåben kan benyttes, som dækker "midlertidig skydebane" eller "op til 5 gange årligt" som ved jagt.? Det lader der vist ikke til at være. Netop her kan jagtvåben og skytteforeningsvåben nok ikke sidestilles.
Det findes skam! Det kræver at en specialuddannet skytte (en terrænskydeleder) sætter banerne op, og så skal politiet ud for for at godkende den midlertidige skydebane til lejligheden, med den specifikke baneopsætning.
HappyNanoq skrev:Man må bare huske at jagtvåben igen er omfattet af forsikring igennem jagttegnet og er påtegnet jagttegnsindehaveren, og derfor er den dækkende overalt hvor man kan drive jagt og træning med sine våben - og man har lov at lave 5 årlige træningsskydninger med sine jagtvåben før det skal godkendes som en egentlig skydebane.
Forsikringen gennem jagttegnet dækker kun ved jagt:
§ 1. Forsikringens omfang.
Forsikringen dækker det erstatningsansvar, den sikrede, d.v.s. jagttegnsindehaveren, pådrager sig
1) ved at affyre skud under jagt, d.v.s. under efterstræbelse af vildt.
2) ved at skydevåbnet affyres utilsigtet under en sådan jagt eller i umiddelbar forbindelse med jagtens påbegyndelse eller afslutning.
http://www.danskjagtforsikring.dk/3201143.pdf
Slava Ukraini!

Team Zero Mike Armory

Dragen
Banned
Banned

Indlæg af Dragen » 4. maj 2016, 22:38

Forsikringen gennem jagttegnet dækker kun ved jagt:
§ 1. Forsikringens omfang.
Forsikringen dækker det erstatningsansvar, den sikrede, d.v.s. jagttegnsindehaveren, pådrager sig
1) ved at affyre skud under jagt, d.v.s. under efterstræbelse af vildt.
2) ved at skydevåbnet affyres utilsigtet under en sådan jagt eller i umiddelbar forbindelse med jagtens påbegyndelse eller afslutning.
http://www.danskjagtforsikring.dk/3201143.pdf[/quote]

Dette er fordi, at når man f.eks. indskyder riflen på egen jord, og der sker uheld ved denne handling, og det er sket i Uagtsomhed. Så vil en normal ansvarsforsikring dække, da det er de færreste private ansvarsforsikringer specifikt afskriver sig ansvaret ved brug af våben.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 4. maj 2016, 22:50

Dragen skrev:Dette er fordi, at når man f.eks. indskyder riflen på egen jord, og der sker uheld ved denne handling, og det er sket i Uagtsomhed. Så vil en normal ansvarsforsikring dække, da det er de færreste private ansvarsforsikringer specifikt afskriver sig ansvaret ved brug af våben.
Det gør den sikkert, men jagttegnsforsikringen dækker altså ikke, i modsætning til hvad HappyNanoq skrev. Så al brug af jagtvåben er ikke automatisk dækket af en forsikring.
Slava Ukraini!

Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 5. maj 2016, 00:50

Dragen skrev:
Ønsker en skytte at anskaffe et våben, skal der først søges tilladelse til dette på en SKV 2 blanket. Formanden for foreningen skal ligeledes underskrive ansøgningen. Ansøgningen sendes herefter til hovedorganisationen
Ja? Hvad er din pointe ift. brug af SKV våben?
Slava Ukraini!

Team Zero Mike Armory

Dragen
Banned
Banned

Indlæg af Dragen » 5. maj 2016, 09:08

Mapzter skrev:
Dragen skrev:
Ja? Hvad er din pointe ift. brug af SKV våben?

Jeg er ked af du overså min markering i samme kommentar:
Som jeg læser det, giver §19 tilladelse til Skytteforeninger, til at overlade våben tilknyttet til foreningen til brug på en skydebane.
Altså giver til tilladelse til at "undgå" loven. Så længe det er "et foreningsvåben eller medlemsvåben" + "At det pågældende medlem er godkendt til at have adgang til våbenet"
Og SKV2 er en ansøgning/tilladelse til at erhverve sig et et medlemsvåben. Altså er grundlaget for at du kan have våbenet, at du er medlem af en skytteforening. Ansøgningen sendes til hovedorganisationen. Ikke politiet. Det ligger altså under foreningens hjemmel at give tilladelse til foreningens skydevåben.

Besvar