Information om våbenloven ang. knive
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Re: våbenloven ang knive
Der citerers fra bemærkningerne til lovforslaget. Og, selvom disse - i princippet - er lige så gældende som selve lovteksten, så viser erfaringen (ikke mindst på knivområdet) at disse bemærkninger i praksis, af både politi og domstole, med (i deres optik) stor succes, ignoreres efter forgodtbefindende.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
-
- Gold Member
- Interesser: Buejagt, buebyg og knive
- Geografisk sted: Midtvestsjælland
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 41 times
Jeg gad rigtig godt vide hvad "små lommeknive" er?
Og jeg gad rigtig godt vide hvad knive "udformet på en måde, så den uanset
størrelsen er særligt egnet som angrebs- og stikvåben" er?
Særligt i den sidste formulering ligger der MEGET brede muligheder for fortolkning.
Cheers
Og jeg gad rigtig godt vide hvad knive "udformet på en måde, så den uanset
størrelsen er særligt egnet som angrebs- og stikvåben" er?
Særligt i den sidste formulering ligger der MEGET brede muligheder for fortolkning.
Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre
― Ben Goldacre
- Leadbyte
- This member is
- Interesser: Sortkrudt, Nimbus,
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 13 times
Mit gæt er at "særligt egnet som angrebs- og stikvåben" vil være låsbar og enhåndsbetjent :utilfreds:
Murphy var optimist.
-
- Gold Member
Ikke udelukkende, da Rigspolitiet også anser visse kniv som idag er lovlige (formentligt Lansky Madrock mf.) for "farlige".Leadbyte skrev:Mit gæt er at "særligt egnet som angrebs- og stikvåben" vil være låsbar og enhåndsbetjent :utilfreds:
Det må alså være knive der er ulåsbare, to-håndsbetjente og under 70 mm.Således udgør det et væsentligt problem, at der bl.a. i nattelivet
og kriminelle miljøer florerer farlige knive, som bevidst er
udformet med henblik på at omgå særreglen om visse mindre
foldeknive. Disse knive kan – som konsekvens af undtagelsesreglen
om visse mindre foldeknive – i dag lovligt bæ-
res i nattelivet og f.eks. af rockere og bandemedlemmer på
gaden
Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre
― Ben Goldacre
- Scrapper
- Platin Member
- Interesser: Knive, bushcraft, vandring
- Geografisk sted: Kokkedal
Nå, jamen jeg vil da se frem til at bestille mig en ny enhåndsbetjent folder i det mindste.
Og jeg vil da se frem til, at kunne tage i skoven med en kniv over 12 cm.
Hvad angår EDC så, vil jeg vurdere, om jeg skal ændre adfærd. Der er jeg ikke afklaret endnu.
Og jeg vil da se frem til, at kunne tage i skoven med en kniv over 12 cm.
Hvad angår EDC så, vil jeg vurdere, om jeg skal ændre adfærd. Der er jeg ikke afklaret endnu.
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Hvad er det egenligt for noget pjat med "særligt farlige" lommeknive som ikke allerede er dækket af forbud?
Jeg går ud fra at det de ikke kan lide er de brede blade, evt. med lidt takker og så videre.
Men til de uprovokerede pludselig stik i maven som man hører om er de da ikke er brik mere farlige end en sweitzerkniv?
Det må da tværtimod være nemmere at stikke helt ind med en smal klinge?
Jeg går ud fra at det de ikke kan lide er de brede blade, evt. med lidt takker og så videre.
Men til de uprovokerede pludselig stik i maven som man hører om er de da ikke er brik mere farlige end en sweitzerkniv?
Det må da tværtimod være nemmere at stikke helt ind med en smal klinge?
- Scrapper
- Platin Member
Jeg er ikke stødt på formuleringen "særligt farlige" i den nye lovtekst.
Hvor står det henne?
Hvor står det henne?
-
- This member is
Jeg tænkte på det her, der står godt nok ikke særligt farlige, men pointen er det sammeScrapper skrev:Jeg er ikke stødt på formuleringen "særligt farlige" i den nye lovtekst.
Hvor står det henne?
Således udgør det et væsentligt problem, at der bl.a. i nattelivet
og kriminelle miljøer florerer farlige knive, som bevidst er
udformet med henblik på at omgå særreglen om visse mindre
foldeknive. Disse knive kan – som konsekvens af undtagelsesreglen
om visse mindre foldeknive – i dag lovligt bæ-
res i nattelivet og f.eks. af rockere og bandemedlemmer på
gaden
- Scrapper
- Platin Member
Jeg tror, at de ret specifikt har tænkt på Lansky Madrock i den formulering.
Men enig, det er en unøjagtig formulering og forplumrende for os der kan administrere at gå med den kniv.
Men enig, det er en unøjagtig formulering og forplumrende for os der kan administrere at gå med den kniv.
-
- Gold Member
Formanden for dommerforeningen har lige været i P1 for lidt siden ang. denne sag. Han følte langt hen ad vejen at de var blevet imødegået af JM, men han var stadig meget skeptisk over formuleringen:
Og undskyld at jeg holder emnet i kog, men det er sgu noget jeg brænder for det her:-(
Cheers
Han ville gerne have "i lommen" indført, for det var jo der store dele af den mandlige befolkning opbevarer en lommekniv.....og det var på ingen måde givet at "i lommen" kunne sammenlignes med de nævnte eksempler.En kniv af denne type vil således f.eks. kunne opbevares i en bil, båd eller campingvogn
Og undskyld at jeg holder emnet i kog, men det er sgu noget jeg brænder for det her:-(
Cheers
― Ben Goldacre
― Ben Goldacre
-
- This member is
Hvad har de egenligt imod den?Scrapper skrev:Jeg tror, at de ret specifikt har tænkt på Lansky Madrock i den formulering.
Det ligner da ikke noget der er velegnet til at stikke med, eller for den sags skyld hugge ud efter andre.
Våben plejer mig bekendt at kurve den anden vej, sådan at man har mere kontakt ved et snit.
Jeg går ud fra det er den her vi taler om?
-
- Gold Member
Den har visse ligheder med en Karambit. WL blev dog også udpeget som en kniv der var "uønsket" på de plancher JM udgav (illustration 2 iirc)....godt nok blev den vist taget til nåde igen (illustration 5). Det alene viser hvor ad hoc disse vurderinger kan ende med at blive:ReneKJ skrev:Hvad har de egenligt imod den?Scrapper skrev:Jeg tror, at de ret specifikt har tænkt på Lansky Madrock i den formulering.
Det ligner da ikke noget der er velegnet til at stikke med, eller for den sags skyld hugge ud efter andre.
Våben plejer mig bekendt at kurve den anden vej, sådan at man har mere kontakt ved et snit.
Jeg går ud fra det er den her vi taler om?
http://justitsministeriet.dk/sites/defa ... nivlov.pdf
Cheers
― Ben Goldacre
― Ben Goldacre
- Oscar123
- This member is
- Interesser: Ildvåben og ildvand
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 342 times
- Been thanked: 400 times
Det skal du på ingen måde undskylde for.Holten101 skrev:Og undskyld at jeg holder emnet i kog, men det er sgu noget jeg brænder for det her:-(

Jeg tror, at vi allesammen her i tråden er ganske enige...

Oscar123
On scene - but unseen
- Starling
- Silver Member
- Interesser: Knive, pistol, luftvåben
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 6 times
Mon Søren Pind, domstole og politi vil acceptere at man bære denne kniv ?
Eller er den for farlig ?
Findes der et anerkendelsesværdigt formål for at bære denne kniv ?
- Vedhæftede filer
-
- C12G_L.jpg (24.92 KiB) Vist 6698 gange
En god kop kaffe om dagen forlænger livet :)
-
- Bronze Member
- Interesser: Blankvåben og luftrifler
- Geografisk sted: Kongernes Nordsjælland
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 2 times
Den har da takker så må det være en sav [emoji12]Starling skrev:Mon Søren Pind, domstole og politi vil acceptere at man bære denne kniv ?
- Agamemnon
- Moderator
- Interesser: Skydning genladning Etymologi
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 472 times
- Been thanked: 1072 times
Seleskærer, bug-opsprætter, fiskekniv, papkasse-åbner.... To name a few.Starling skrev:Mon Søren Pind, domstole og politi vil acceptere at man bære denne kniv ?
Dén knivs eneste problem er ét, som den deler med sorte, halvautomatiske rifler, med plastik-kolber og som er rent kosmetisk.
Smagsdommeri...... Dét er hvad det er.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
- Starling
- Silver Member
- Interesser: Knive, pistol, luftvåben
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 6 times
Spyderco beskriver den selv som en kniv udviklet til selvforsvar. Den hedder CIVILIAN.MichaelMejer skrev:Den har da takker så må det være en sav [emoji12]Starling skrev:Mon Søren Pind, domstole og politi vil acceptere at man bære denne kniv ?
Se http://www.spyderco.com
Jeg vil mene at den er egnet til forfaldent arbejde i haven. Til at skære ukrudt og græs over med

En god kop kaffe om dagen forlænger livet :)
-
- Bronze Member
- Interesser: Skyde- og blankvåben
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Tacticool-knive, som af producenten er lavet til selvforsvar, får man nok svært ved at snakke sig fra.Starling skrev:Spyderco beskriver den selv som en kniv udviklet til selvforsvar. Den hedder CIVILIAN.MichaelMejer skrev:Den har da takker så må det være en sav [emoji12]Starling skrev:Mon Søren Pind, domstole og politi vil acceptere at man bære denne kniv ?
Se http://www.spyderco.com
Jeg vil mene at den er egnet til forfaldent arbejde i haven. Til at skære ukrudt og græs over med
Jeg er nysgerrig efter om Lansky Madrock rent faktisk bliver helt udelukket at bære efter den nye lov. Jeg ville ønske, at Willumsen havde kaldt sin biks noget andet end Urban Tactical. Så havde det været lidt nemmere at forklare uindviede, at Madrock ikke er en kampkniv.
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Madrock er et firma der laver klatreudstyr. Kniven er en rebsnitter.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Bronze Member
- Interesser: Skyde- og blankvåben
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Det ved jeg godt, men alle andre tror, at det er en kerambit ;)C-X skrev:Madrock er et firma der laver klatreudstyr. Kniven er en rebsnitter.
-
- This member is
Nu er jeg ikke Ninja, men jeg har svært ved at forstille mig at en ikke låsbar, tohåndbetjent lommekniv på 7 cm bliver nævneværdigt mere farlig af man giver klingen nogle bizarre kurver.Radioactive_Man skrev:
Tacticool-knive, som af producenten er lavet til selvforsvar, får man nok svært ved at snakke sig fra.
.
Man kunne godt ønske sig en lidt mere saglig begrundelse for forbud end at den ser for sej ud.
-
- Bronze Member
- Interesser: film
- Geografisk sted: jylland
- Has thanked: 43 times
- Been thanked: 73 times
Det adskiller sig jo ikke væsentligt fra forbuddet mod militærlignende halvautomatiske rifler, som EU-kommisionen forsøger at trække ned over os. Saglighed og våbenlovgivning går sjældent hånd i hånd. Det er et område præget af følelser.ReneKJ skrev:Nu er jeg ikke Ninja, men jeg har svært ved at forstille mig at en ikke låsbar, tohåndbetjent lommekniv på 7 cm bliver nævneværdigt mere farlig af man giver klingen nogle bizarre kurver.Radioactive_Man skrev:
Tacticool-knive, som af producenten er lavet til selvforsvar, får man nok svært ved at snakke sig fra.
.
Man kunne godt ønske sig en lidt mere saglig begrundelse for forbud end at den ser for sej ud.
- Timsen
- Gold Member
- Interesser: Skydning (lang,hagl,hånd)
- Geografisk sted: Odense SØ
- Been thanked: 55 times
- Kontakt:
Jeg må tilstå jeg stadig er lettere splittet.
Men helt ærligt - en kniv som markedsføres som "urban tactical", eller hvad de nu kan finde på at kalde den, utvivlsomt for at få den til at lyde "sej" hos målgruppen - well - der er man sq lidt selv ude om det synes jeg.
Jeg er helt enig i at det er smagsdommeri baseret på et markedsføringsgimmick, lissom de grimme bøsser af anden etnisk farve end blank...
...men hvor mange ville købe den hvis den hed "Blossom stilk trimming knife" eller "versatile nail cleaning utensil" ?
Jeg ved godt jeg prikker til en del med min post - og det er lidt meningen.
Vi kan være helt enige om at knivloven stadig har mangler, og efterlader EDC brugere i en dubiøs situation.
Men samtidig kan jeg også godt forstå og til dels være enig i, at dem der specifikt går efter noget der går LIGE til grænsen og vælger en kniv med en sådan udformning, og bruger argumentet om at det er til EDC brug NETOP fordi de var lovlige, og samtidig mener at det så er okay at tage den med på Crazy Daisy eller hva fanden diskodasko hedder nu om dage, er sku på for tynd is.
Men - jeg er stadig mest af alt for, at man er uskyldig indtil modsatte er bevist, fx. kombineret med klart definerede "våbenfri" zoner (som f.eks. diskotekter og barer) - så kunne man koncentrere sig om at få hammeren til at falde så hårdt at en eventuel lovbryder glemmer eget CPRnummer i stedet for at fluekneppe designspørgsmål og subjektive vurderinger.
Men helt ærligt - en kniv som markedsføres som "urban tactical", eller hvad de nu kan finde på at kalde den, utvivlsomt for at få den til at lyde "sej" hos målgruppen - well - der er man sq lidt selv ude om det synes jeg.
Jeg er helt enig i at det er smagsdommeri baseret på et markedsføringsgimmick, lissom de grimme bøsser af anden etnisk farve end blank...
...men hvor mange ville købe den hvis den hed "Blossom stilk trimming knife" eller "versatile nail cleaning utensil" ?
Jeg ved godt jeg prikker til en del med min post - og det er lidt meningen.
Vi kan være helt enige om at knivloven stadig har mangler, og efterlader EDC brugere i en dubiøs situation.
Men samtidig kan jeg også godt forstå og til dels være enig i, at dem der specifikt går efter noget der går LIGE til grænsen og vælger en kniv med en sådan udformning, og bruger argumentet om at det er til EDC brug NETOP fordi de var lovlige, og samtidig mener at det så er okay at tage den med på Crazy Daisy eller hva fanden diskodasko hedder nu om dage, er sku på for tynd is.
Men - jeg er stadig mest af alt for, at man er uskyldig indtil modsatte er bevist, fx. kombineret med klart definerede "våbenfri" zoner (som f.eks. diskotekter og barer) - så kunne man koncentrere sig om at få hammeren til at falde så hårdt at en eventuel lovbryder glemmer eget CPRnummer i stedet for at fluekneppe designspørgsmål og subjektive vurderinger.
Never limit yourself to one style - shoot anything you can get your hands on.
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Så hvis jeg fremstiller en sort dobbeltægget støvlekniv og kalder den "Grandma's Old-timey Butter Spreader", så bør den - jfr. ovenstående logik - ikke vække anstød i den lokale park?
Logikken (eller den totale mangel på samme) må jo virke begge veje
Logikken (eller den totale mangel på samme) må jo virke begge veje

"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-
- This member is
Det er klart at den slags kniv bl.a. appelere til nogle typer der måske ikke burde have kniv.
Men de folk bliver altså ikke mindre farlige fordi de er nødt til at bruge en kniv med træskæfte og et jagtmotiv graveret på klingen.
Love bør bygges på objektive fakta, ikke hvordan ting ser ud.
Selv har jeg ingen interesse i den slags som EDC, jeg vil bare have mit multitool i fred.
Men det betyder ikke at jeg er blind over for at dele af loven er rent smagsdommeri.
Men de folk bliver altså ikke mindre farlige fordi de er nødt til at bruge en kniv med træskæfte og et jagtmotiv graveret på klingen.
Love bør bygges på objektive fakta, ikke hvordan ting ser ud.
Selv har jeg ingen interesse i den slags som EDC, jeg vil bare have mit multitool i fred.
Men det betyder ikke at jeg er blind over for at dele af loven er rent smagsdommeri.